Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

900 etujousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5023 25.90 ???
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 Sedan takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???

Tuossahan on SAMA varaosanumero 67-5204 combin vahvistetulle jouselle ja sedanin perusjouselle taakse???
Olin jo tiskillä tekemässä kauppoja, mutta en uskaltanut kun en halua taakse combiin sedanin peruslöysiä jousia...Onko jollakin faktaa asiasta? tampereen Motonetin henkilökunta ei tiedä mitään.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:900 etujousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5023 25.90 ???
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 Sedan takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???

Tuossahan on SAMA varaosanumero 67-5204 combin vahvistetulle jouselle ja sedanin perusjouselle taakse???
Olin jo tiskillä tekemässä kauppoja, mutta en uskaltanut kun en halua taakse combiin sedanin peruslöysiä jousia...Onko jollakin faktaa asiasta? tampereen Motonetin henkilökunta ei tiedä mitään.
Niin toisessa on koodi 67-5024 ja toisessa on 67-5204 jos olet tarkka
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

En löytänyt combin vahvistettujen jousien tuotenumerosta yhtäläisyyttä sedanin jousien kanssa..

Homma näyttäisi menevän tuossa listassa aivan oikein. Jäykkyysjärjestyksessä näin:

-Sedan takajousi
-Vahvistettu sedan takajousi = on sama kuin combin perus takajousi
-Combi coupen vahvistettu takajousi (=se mikä kannattaa hankkia)

Progressiivinen jousi on taas kuorman mukaan jäykistyvä ja ilmeisesti paljon kuormatulla autolla parempi ajaa, mutta kerran kokeiltuani perä roikkuu matalammalla kuin Combi coupen vahvistetuilla takajousilla. Progressiivinen on löysä ja antaa perän painua.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juma! Millään ei näe niin hyvin kuin silmällä...meitä oli sitten silmättömiä kolme kappaletta motonetissä, joista kaksi oli vielä henkilökuntaa...

Kysyn vielä. Löysin haulla ja muualtakin, mutta onko ok idea laittaa combiin taakse tuo kombin vahvistettu ja eteen turbon vakio? Tuleeko talviajoon liian matala? Joutuuko pyöränkulmia säätämään? Kulkeeko vielä suoraan tuon jälkeen? Muutamassa autossa, jossa perä on ollut ylempänä on kovemmissa nopeuksissa joutunut ohjaamaan koko ajan...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Juma! Millään ei näe niin hyvin kuin silmällä...meitä oli sitten silmättömiä kolme kappaletta motonetissä, joista kaksi oli vielä henkilökuntaa...

Kysyn vielä. Löysin haulla ja muualtakin, mutta onko ok idea laittaa combiin taakse tuo kombin vahvistettu ja eteen turbon vakio? Tuleeko talviajoon liian matala? Joutuuko pyöränkulmia säätämään? Kulkeeko vielä suoraan tuon jälkeen? Muutamassa autossa, jossa perä on ollut ylempänä on kovemmissa nopeuksissa joutunut ohjaamaan koko ajan...
Kyllä pyörän kulmat on aina hyvä tarkistaa kun jouset vaihtaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Huikko kirjoitti: Kysyn vielä. Löysin haulla ja muualtakin, mutta onko ok idea laittaa combiin taakse tuo kombin vahvistettu ja eteen turbon vakio? Tuleeko talviajoon liian matala? Joutuuko pyöränkulmia säätämään? Kulkeeko vielä suoraan tuon jälkeen? Muutamassa autossa, jossa perä on ollut ylempänä on kovemmissa nopeuksissa joutunut ohjaamaan koko ajan...
Löysitköhän tämän

vai tämän

Tosiaan casteri taitaa jäädä vähän pieleen kun tulee etukenoa enempi, ainakin toi oli parempi ajaa kun edessä oli hetken korkeamman profiilin renkaat.
Lisää kuvia moisesta värkistä: http://www.jobori.net/saabclub/thumbnails.php?album=18 ->kasarilook

Jobori ei toimi niin uus linkki
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/thum ... p?album=18
Viimeksi muokannut tetammi, To Loka 28, 2010 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Löysin vain toisen noista, kiitos avusta.
Ei tuo pahalta näytä. Suurin osa ajosta on 1+1 henkeä, mutta joskus opn sitten kuormaa ihan tosissaan ja kärrykin perässä. Nuo nykyiset jouset ovat aivan loppu. Kaksi litraa maitoa otetaan kauppakassistakin aina etupenkin jalkatilaan, ettei pakoputki ota maahan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Löysin vain toisen noista, kiitos avusta.
Ei tuo pahalta näytä. Suurin osa ajosta on 1+1 henkeä, mutta joskus opn sitten kuormaa ihan tosissaan ja kärrykin perässä. Nuo nykyiset jouset ovat aivan loppu. Kaksi litraa maitoa otetaan kauppakassistakin aina etupenkin jalkatilaan, ettei pakoputki ota maahan.
Eikä kyllä tuo motonetin tarjoama madallussarjakaan pahan hintainen ole ja kaiken lisäksi sillä on mukava ajaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Turbo16 kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Löysin vain toisen noista, kiitos avusta.
Ei tuo pahalta näytä. Suurin osa ajosta on 1+1 henkeä, mutta joskus opn sitten kuormaa ihan tosissaan ja kärrykin perässä. Nuo nykyiset jouset ovat aivan loppu. Kaksi litraa maitoa otetaan kauppakassistakin aina etupenkin jalkatilaan, ettei pakoputki ota maahan.
Eikä kyllä tuo motonetin tarjoama madallussarjakaan pahan hintainen ole ja kaiken lisäksi sillä on mukava ajaa.
Mutta tuo madallussarja on myös kuormankantokyvyltään huono. Saa edelleenkin laittaa ne maitopurkit jalkatilaan :wink: jos haluaa perän pysyvän vaaterissa
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin makuasioitahan nuo on, mutta en minä ainakaan tykännyt hallaa vaikka olis madallussatsi + kärry
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Alustan päivitys on edessä ja kysynpä nyt sellaista, että jos eteen laitan:

900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???

ja taakse:

900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???,

mikä on ilmeisesti tuohon 5d:een ihan ok jousitus... :?:

Niin eteen ilmeisesti oikea iskari on Sachs Super Touring :?:
Onko ko. iskari oikea valinta myös taakse :?:
Paikallisessa varaosaliikkeessä hintaa niillä oli 78e/kpl...
Autoon tulee myös vakaajat.

Ja lisäksi uusin eteen jousilautaset. Onko jotain muuta mikä kannattaa samalla uusia :?:
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

SAABMikko kirjoitti:Alustan päivitys on edessä ja kysynpä nyt sellaista, että jos eteen laitan:

900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???

ja taakse:

900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???,

mikä on ilmeisesti tuohon 5d:een ihan ok jousitus... :?:

Niin eteen ilmeisesti oikea iskari on Sachs Super Touring :?:
Onko ko. iskari oikea valinta myös taakse :?:
Paikallisessa varaosaliikkeessä hintaa niillä oli 78e/kpl...
Autoon tulee myös vakaajat.

Ja lisäksi uusin eteen jousilautaset. Onko jotain muuta mikä kannattaa samalla uusia :?:
Meikäläisen 5 ovisessa on noi jouset ja hyvin toimii.
Super touring eteen. Advantage on myös ok (kokeilin kun olivat jo valmiiksi alla jousenvaihdossa). Advantageilla matkavaudissa huomaa hyvin pienoisen sivusuuntaisen heijarin alun töyssyissä, mutta ei häiritsevästi. supertouringeilla homma sitten toimiikin.

Normaalietujouseen advantage ja tuohon turbon etujouseen supertouring niin tulee vaimennus kohdilleen ja jousen vaste niinkuin pitääkin.

Mulla on takana advantaget jäykistettyjen combin jousten kanssa, mutta en tiedä että pitäisikö sielläkin olla super touring? Ajossa toimii ok.

Ai niin, motonetin jousilautaset kannattaa maalata paremmin ja ehkä sivellä vaikka vaseliinia reunuksiin.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:Niin makuasioitahan nuo on, mutta en minä ainakaan tykännyt hallaa vaikka olis madallussatsi + kärry
Niin no, ei kai se enää makuasia oo jos kärriä vetäessä takapää on koko ajan pohjauskumien varassa... Tahtoo mennä luikerteluksi.
Normi käyttöpeliin ennemmin laittaisin kuormajouset, toki madallusjousten laittoa puoltaa helppous paikalleen laitossa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

SAABMikko kirjoitti:Alustan päivitys on edessä ja kysynpä nyt sellaista, että jos eteen laitan:

900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???

ja taakse:

900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???,

mikä on ilmeisesti tuohon 5d:een ihan ok jousitus... :?:

Niin eteen ilmeisesti oikea iskari on Sachs Super Touring :?:
Onko ko. iskari oikea valinta myös taakse :?:
Paikallisessa varaosaliikkeessä hintaa niillä oli 78e/kpl...
Autoon tulee myös vakaajat.

Ja lisäksi uusin eteen jousilautaset. Onko jotain muuta mikä kannattaa samalla uusia :?:
Suosittelen kyllä ostamaan Kybin iskarit. Noihan on makuasioita, mutta Kybit hakkaavat minusta Sachsin iskarit mennen tullen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Täältä ääni kybeille myös. Ollut kolmessa autossa KYBit ajossa ja ei mitään pahaa sanottavaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin