Tommosella 900i combi automaatilla ois tarkotus lähtee ajamaan vähän pidempi lenkki tossa heinäkuussa(yli 1000km). Joten onko noi bilteman öljyt ja sun muut ihan hyväksyttävää tavaraa, kun pitänee laitella noi kuntoon ennen lähtöä. Onko vielä jotain hyviä kikkoja millä auton sais mahdollisimman hyvään iskuun?
hyvä kikka auton kuntoon saamiseksi on paneutua auton nykykunnon puutteisiin
jos auto on ollut jos sinun omistuksessasi pidempään, niin sinähän tiedät mitä huoltoja siihen on tehty. jos auto on taas vieras sinulle, niin kyllähän etujarrupalojen kulutuspinta olisi hyvä tarkistaa. jos on vähän kulutuspintaa kannattaa vaihtaa uusiin, koska vanhat jarrusatulat saattaa alkaa takkuamaan ohuilla jarrupaloilla. ja sen jälkeen bensankulutus alkaa kasvamaan mukavasti.
automaatin öljynvaihtoa myös suositellaan, ja silmämääräinen tarkistus että kaikki letkut konehuoneen puolella on ehjän ja vetreän näköisiä, eivätkä vuoda. tarkistus mielellään vaikka moottorin käydessä, samalla katsoen ettei mistään vuoda mitään ylimääräistä, hihnat pyörii hienosti eikä hihnapyörät tanssi sambaa, ei liikaa sivuääniä kuulu mistään jne.
hansikaslokerosta olisi hyvä löytyä ainakin imusarjaan tulevan alipaineletkun kumiholkkeja sekä sytytyksen ohjausyksikkö. jäähdyttimen kunnon tarkistaisin, ja että flekti toimii kunnolla ja että nestettä on riittävästi jo lähtiessä.
joku toinen jatkaa listaa..
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tai kahen viikon nurkissa pyörintä viikko / 500 km. Ihan normi juttu itelle.
Muuta en tekis ku katon että on muljuja oikeissa paikoissa ja oikeen verran ja vuotoja ei näy. Rengaspaineet kuntoon. Pesu ja kunnon sisäsiivous, ei pelkkä wunderbaumin vaihto...
Ja se että on vararenkaassakin ilmaa.
Sitte lista saab-klubilaista ketkä voi auttaa reissussa, mistä sen muuten löysikään ? Itellä on aina reissussa mukana sytkän pääteaste, pari tulpaa ja remmit , poltinta ym.pientä+ renkaanpaikkaus koiranpaska-sarja.
Ikään ei oo vielä jättänyt reissun päälle vaikka reilun 1000 km. työreissuja nakkailen pitkin vuotta 20 vuotiaalla saballa. 30 000 km. vuoteen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Itselläni oli ennen vaikka mitä varaosaa ja työkalua aina mukana mm: nippusiteitä, rautalankaa, jeppeteippiä, pulttejaruuvejamuttereita, letkuja, tulppia, virranjakajankansi, pyörijä, hihnoja, sytkäpääte, pyyhkijänsulat, jarrunestettä, öljyä, ATF:ää, "miinoitettu"-nauhaa, vettä, tulitikkuja, kosteuspyyhkeitä, pihdit, ristikkoavain, vesuri, narua, etc.
Nykyään luottamus kasvanut niin että mukana on vain vara vaihdekepin nuppi.
ei oo juurikaan törkyy tuossakaan mukana, muutama sulake jotka osottautu jo iha hyödylliseks ku puhaltimen sulake sano sopimuksen irti. melko luotettavia vehjeksiä nuo. itelle tulee kouluaikaan helposti se 1000km n. 7 päivään, ja sitähä lasketaa rallia se koko kouluvuos se 140km päivään. enkä oo ollu huolestunu ollenkaa, mikä vaan voi tietystee hajota jo vanhuuttaa tai huonouttaa mut sit pitäs olla jo toinen saabillinen osia mukana jos kaikkeen varautus
...jos oikein vainoharhainen on, niin lisäksi
-ensiapupakkaus
-2kg sammutin
-hinausköysi
-vararengascheck, paineet & tunkki & rengasavain & varoituskolmio
ja autoliiton numero:)
Pari kertaa on saba tielle jättänyt, jos vielä kovin kauas jättää niin ruuvaan kilvet irti ja myyn romuttamolle...