Sylinterinkannesta, neuvoja kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Sylinterinkannesta, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Meikäläiselle ensimmäinen kerta ja vähän ongelmia saada kantta takaisin paikoilleen. Apuakin tuossa jo pyytelin, mutta ei ilmeisesti ole kiinnostuneita, mutta toivottavasti täällä joku jaksaa neuvoa. Kiitos jo etukäteen!

Siinä kannessa on siis pakosarjan puolella jäänyt kiinni muutama mutterin tappi ja niiden kanssa on pirun nihkeetä saada se takaisin paikoilleen, kun pakoputkisto jumittaa. Alempi ketjunkiristin, jos sen saisi liikkumaan niin helpottaisi, mutta miten sen saa? Ylemmän ketjunkiristimen kyllä löysäsin.
Luulisin niin, että jos ne tapit saa siitä pakosarjan puolelta pois, niin menee sitten hyvin. Mutta milläs putkipihdeillä ne siitä irroitetaan vai irroitetaanko mitenkään?

Pelkäsinkin tätä jo, että teen jonkin mokan.. Nyt se ehti jo tulla. Yksin kun on niin hankala yrittää pitää yhdellä kädellä kiinni kannesta ja toisella vääntää pakoputkistoa. Tuli jo pieni naarmu kanteen :cry: Ja lisäksi uudesta tiivisteestä irtosi siitä punaisesta "nauhasta" pala, mutta liekö tuolla hirveästi merkitystä?

Pieniä neuvoja siis, kuinka tuo olisi järkevintä laittaa takaisin?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Risto kirjoitti:Älä missään nimessä ryhdy putkipihdeillä kierteitä tärvelemään.

Pinnapultin(mutterin tappi) saa helpoiten irti laittamalla siihen kaksi mutteria, joista sisemmällä kierretään aukipäin ja ulompi ottaa vastaan jolloin pinnapultti kiertyy auki.
Sitten jos on vain mahdollista niin lämpöä vaan pillin kanssa, jospi on oikein piukassa
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pääsiskö vähimmällä kun irrottaisi sen pakosarjan...
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Kiitoksia neuvoista!

Kyllä se nyt siihen paikoilleen menee, mutta olisin vielä kysynyt, että mitä "pikkuseikkoja" kannattaa vielä huomioida, ennen kuin sen laittaa kiinni?

Esim. kannenpulttien reiät on täynnä öljyä, ne pitäisi ilmeisesti saada pois? Menenkö ostamaan Tena leidejä ja työnnän ne sinne reikiin vai kuinkas on porukka öljyt imeny?:)

Entäs sylinterikansi.. En ole sitä pessyt millään petrolilla, mutta moottorinpesuaineella suihkuttelin ja pyyhin pahimmat liat pois. Mitä siitä vielä kannattaisi huomioida? Pintoja olen putsannut ja hionut, mutta venttiileihin en ole koskenut. Kaksi pakoventtiiliä on aivan karstassa, mutta en ole niihin koskenut... pitäisikö?

Entä männät, kuinka tärkeää on puhdistaa karstat pois? Yksi mäntä on aivan karstassa, mutta siitä on myös lohjennut pieni pala (tai siinä on pieni ruhje/lovi), joten hyödyttääkö putsaaminen käytännössä mitään? Olisiko järkevää voidella sylinterit/männät öljyllä ennen kasaamista?

Jotain muuta, mitä? Kaikki neuvot tervetulleita.

Kiitos!
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sylinterinkannesta, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

rollerghost kirjoitti:Meikäläiselle ensimmäinen kerta ja vähän ongelmia saada kantta takaisin paikoilleen. Apuakin tuossa jo pyytelin, mutta ei ilmeisesti ole kiinnostuneita, mutta toivottavasti täällä joku jaksaa neuvoa. Kiitos jo etukäteen!

Siinä kannessa on siis pakosarjan puolella jäänyt kiinni muutama mutterin tappi ja niiden kanssa on pirun nihkeetä saada se takaisin paikoilleen, kun pakoputkisto jumittaa. Alempi ketjunkiristin, jos sen saisi liikkumaan niin helpottaisi, mutta miten sen saa? Ylemmän ketjunkiristimen kyllä löysäsin.
Luulisin niin, että jos ne tapit saa siitä pakosarjan puolelta pois, niin menee sitten hyvin. Mutta milläs putkipihdeillä ne siitä irroitetaan vai irroitetaanko mitenkään?

Pelkäsinkin tätä jo, että teen jonkin mokan.. Nyt se ehti jo tulla. Yksin kun on niin hankala yrittää pitää yhdellä kädellä kiinni kannesta ja toisella vääntää pakoputkistoa. Tuli jo pieni naarmu kanteen :cry: Ja lisäksi uudesta tiivisteestä irtosi siitä punaisesta "nauhasta" pala, mutta liekö tuolla hirveästi merkitystä?

Pieniä neuvoja siis, kuinka tuo olisi järkevintä laittaa takaisin?
Elä vaan hajoita sitä uutta tiivistettä, ei muuten pidä sitten kasattuasi kaiken paikalleen. Malttia matkaan. Ei saa hieroa kantta enää sivusuunnassa, jos oot uuden tiivisteen jo laittanut kannen alle .
Kai oot oikassut kannen?
Ja puhdistanut tiivistepinnat?
Venttiilien hionta ehkä olis ollut aiheellista...
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

rollerghost kirjoitti:
Esim. kannenpulttien reiät on täynnä öljyä, ne pitäisi ilmeisesti saada pois? Menenkö ostamaan Tena leidejä ja työnnän ne sinne reikiin vai kuinkas on porukka öljyt imeny?:)



Entä männät, kuinka tärkeää on puhdistaa karstat pois? Yksi mäntä on aivan karstassa, mutta siitä on myös lohjennut pieni pala (tai siinä on pieni ruhje/lovi), joten hyödyttääkö putsaaminen käytännössä mitään? Olisiko järkevää voidella sylinterit/männät öljyllä ennen kasaamista?

Jotain muuta, mitä? Kaikki neuvot tervetulleita.

Kiitos!

Ainakin itse kansiremonttia tehdessäni käytin kannenpulttien reikien puhdistamisessa "virallisesta" käytöstä poistettua pölynimuria sekä rasvanpoistosprayta, lopputulos oli kuivuuttaan huutavat kierteet ja tottakai kannenpultit sitten asennettaessa öljytään ohjeiden mukaisesti.

Myös männänpäälliset raaputin puhtaiksi karstasta käyttäen polttoöljyä liuottimena ja teräväksi vuolemaani koivulastaa apuna käyttäen, teräslastojakin voi käyttää mutta tulee helposti turhia naarmuja.

Polttoöljy toimii myös runsaasti käytettynä mahdollisesti karstaansa jumittuneitten männänrenkaiden vapauttajana, valuessaan välyksiin, tosin on syytä imuroida hyvin männän ja sylinterin välys että kaikki irtoava moska tulisi mahdollisimman hyvin pois ennen koneen käynnistämistä.

EDIT: Ja kai sinulla on ne ohjuriholkit kannen ja lohkon välissä :!:
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

[quote="rollerghost"]Kiitoksia neuvoista!

Kyllä se nyt siihen paikoilleen menee, mutta olisin vielä kysynyt, että mitä "pikkuseikkoja" kannattaa vielä huomioida, ennen kuin sen laittaa kiinni?

Esim. kannenpulttien reiät on täynnä öljyä, ne pitäisi ilmeisesti saada pois? Menenkö ostamaan Tena leidejä ja työnnän ne sinne reikiin vai kuinkas on porukka öljyt imeny?:)


Paineilmapistooli ja rätti on kätevä myös.


Entäs sylinterikansi.. En ole sitä pessyt millään petrolilla, mutta moottorinpesuaineella suihkuttelin ja pyyhin pahimmat liat pois. Mitä siitä vielä kannattaisi huomioida? Pintoja olen putsannut ja hionut, mutta venttiileihin en ole koskenut. Kaksi pakoventtiiliä on aivan karstassa, mutta en ole niihin koskenut... pitäisikö?



Kannattais ehkä hioa venttiilit, voi olla vaikka karstaa ja venttiilit ei ole enää tiiviit.

Entä männät, kuinka tärkeää on puhdistaa karstat pois? Yksi mäntä on aivan karstassa, mutta siitä on myös lohjennut pieni pala (tai siinä on pieni ruhje/lovi), joten hyödyttääkö putsaaminen käytännössä mitään? Olisiko järkevää voidella sylinterit/männät öljyllä ennen kasaamista?



Itse asiassa kannattais voidella männän sylinterin väli jollakin öljyllä/vaseliinilla ja vasta sitten alkaa karstaa irroittamaan. Ei menis sylinterit naarmuille.Jos vain ohyt karsta, joka ei halkeile... niin antaisin olla.

Jotain muuta, mitä? Kaikki neuvot tervetulleita.



Puhdista kannenpulttien kierteet, vaikka teräsharjalla ja laita öljyä kierteisiin ja prikkoihin. Vasta sitten aja pyörittämään niitä reikiinsä ja kiri järjestyksessä, mitä opus kertoo ja muista momentti.

Kiitos!



Laita vioittuneeseen kohtaan tiivisteeseen moottorisilikonia, jos vain vähäinen vika punaisessa raidassa. Kait kyseessä öljykanavan rinkula?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Karsta kannattaa poistaa männistä, koskapa on tapahtunut sellaistakin, että ne karstat on lähtenee itekseen matkustelemaan ja sopiva karstapala pakoventtiilin välissä jonka jälkeen kuumat pakokaasut polttaa venttiilin rikki. Se ei pidä tuon jälkeen enää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin