Jousipuristimia lainaksi Tampereen seudulta? (Susi korjattu)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Jousipuristimia lainaksi Tampereen seudulta? (Susi korjattu)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mou,

Tartteis vaihtaa taas kerran huvin vuoksi yhteen autoon kaikki jouset ja iskarit. En jaksa millään sitä nysväämistä noilla vakiopuristimilla enää, kun siinä menee puoli päivää lenkkiavain kädessä edessä.

Onko jollakin tietoa mistä voisi kerjätä jousipuristimia lainaksi yhdeksi illaksi Tampereen seudulla?

Tero Huikko
tero.huikko@pp.inet.fi
044-7905408
Viimeksi muokannut Huikko, To Kesä 21, 2007 00:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Og-satkussa et moisia tarvitse,etupäässä helpottaa kyllä kivasti,ainakin vakiojousilla.Madallusjouset menee paikoilleen ja tulee pois ilman kikkoja.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Aika hyödyllinen vastaus siihen mitä kysyttiin :)

Siellä on nyt vakiojouset ja edelleen haluaisin tietää saisiko jostakin edes korvausta vastaan lainaksi kunnolliset jousipuristimet, kiitos.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mulla ois Raahessa mutta on vähän liian kaukana varmaan . Lähettäminen on sen verran tyyristä puuhaa. Matkahuolto varmaankiin eestakas 15 €....
Ois just sellaiset yhdellä ruuvilla toimivat eli 5 min. / jousi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

tampereen biltemassa oli muistaakseni 12e pari, noihin käy sekä hylsy/kiintoavain ja on muos 1/2" neliö reikä suoraan räikälle, ainakin kolmen satkua noilla on jo tullut purettua..
#544
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Paikallinen korjaamo suostuisi laittamaan kaikki (4kpl) uudet jouset ja iskarit alle kahteensataan. pidättekö kalliina? Toisaalta takapään voisi laittaa itse ja viedä etujouset remmottavaksi sinne...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ei voi tuota hintaa kalliina pitää nykypäivänä...

Riippuu tietysti korjaamosta, ihan mihin tahansa pajaan ei saappia kannata viedä - voi tulla vaan lisää korjattavaa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Paikallinen korjaamo suostuisi laittamaan kaikki (4kpl) uudet jouset ja iskarit alle kahteensataan. pidättekö kalliina? Toisaalta takapään voisi laittaa itse ja viedä etujouset remmottavaksi sinne...
Suosittelen samalla tarkistamaan pyöränkulmat kun vaihdat nuo korjaamolla
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Homman tehneenä näkemyksiä::
Takapää vaatii mieluusti sen verta iskukykyisen tunkin , jotta voi keskeisesti nostaa esim vetokoukun kiinnikekohdasta ( taka-akselista ei saisi nostaa, vaikka kyllä 85 mallista aikanaan nostelin), tosin voihan sitä kekkuloida molempia puolia erikseenkin.
Takajouset lähtee ihan itsekseen, kun vain nostaa tarpeeksi, takaiskarien alapää on yleensä kenkku, niiden aukeaminne kandee kokeilla jo etukäteen ensimmäisenä. Usein kehtokin on kiristetty niin littuun, jotta uudet iskarit eivät mahdu ilman alapuslan pientä laikkaamista, aputunkki olisi tarpeen iskarin ylöslykkäämisessä. " kpl ns. saksitunkkia ja koolinginpätkistä tehtyä apukoroketta oli eduksi kun niillä kannatteli taka-akselia ettei roikkunut jarruputken varassa... eli kaikenlaista pikkutilpehööriä kandee varautua omaamaan.
Etupäässä helposti katkaisee iskarin alakiinnitystapin, on erikoiskierre UNC 7/16" ( noin 11 mm päältä), ja paskarautaa taitaa olla, eli kierre putsattava Sikapuhtaaksi !!!
Yläpäässä iskareissa on kaksoismutterit eli kontrat yleensä, tosikenkkuja nekin prikkamaisen kupin pohjalla, jos ei ole pulttikonetta käytössä, sillä aukeaa, kun ottaa vain tarkkaan sen ylemmän mutterin ensin hollille.
Tarvittaessa apuri pitää alapäästä tai sitten vaan raakasti kumi halki ja pois ja akseli poikki jos kanittaa pahasti.
Alapään kumipuslan uloskampeamiseen pitkä n. 1 metrin purkurauta tai vastaava on eduksi.
Tarvikejousipuristimet ovat siten epäsopivia, että se kara jää sinne ylös, jotta ruuvi kiertäessä mahtuu tulemaan alaspäin, koska ylhäällä ei ole tilaa. ( saveltuvat lähinnä pherssonien jousien puristeluun kun jouset ovat irrallaan, ja Perssonithan nykyisin kaikissa on. Samanlaista ripustusta kuin saappaassa ei kuulemma ole kuin Volkswagen combiwagonissa, ja sehän on jo historiaa......)
Minä hitsasin sen karan ruuvin toiseen päähän ( kierteen kätisyydestä johtuen ruuvi edelleenkin kiristäessä tulee alaspäin ), siten voi kiertää alapäästä ja toimii suht hyvin, jopa pulttikoneella. Näin ne asettuvat yläpäästäkin lähes keskeisesti, sillä sen vääntiökaran poisto antaa lisää tilaa.

Tässä kait oleellisimmat aspektit:: Jos fyffee on niin ...., jos ei oo niin ainakin osa ( takapää) kandee itse kontata. 900 etujousien erikoispuristimen lainaisin tai itse hitsaisin jos mahis, muuten teettäisin sen SAAB - paikassa, jossa 1 tunti pitää etupäähän riittää !!!
Maan tasossa onnistuu muuten ihan ok, ei mitään nostureita/ monttuja tarvii, niinkuin ei yleensäkään jarrujen, pyörien, nivelien jne maisemissa.
Jos muuten nysvää TI- vehkeillä etupään vieterit, niin kandee nostaa alatukivarren alta kaikki löysät pois, eli saa jousen mahdollisimman kasaan , jolloin puristimien kanssa kekkulointi minimoituu... ( kun auto on ensin tukevasti esim kahden pöllin varassa nosturien tukipisteiden kohdilta),

Jussia ja muistakaa ....Juissia
Viimeksi muokannut stara, Ma Kesä 18, 2007 09:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

200€ = 1200 mk jousien ja iskareitten vaihdosta! Jos olisin Tampereella niin mieluusti tohon rahaan tekisin ! Mielestäni kova hinta ko. työstä mutta...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

toms kirjoitti:200€ = 1200 mk jousien ja iskareitten vaihdosta! Jos olisin Tampereella niin mieluusti tohon rahaan tekisin ! Mielestäni kova hinta ko. työstä mutta...
Noh, jos mietitään niin aika useasti korjaamot laskevat n. 1h per kulma eli tohon olisi laskettu neljän tunnin mukaan ja vaikka 50€/h veloitus.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitos vastauksista. Taidan yrittää tuon takapään itse ja viedä etupään ja pyöränkulmat laitettavaksi.

Hedgreniltä muuten löytyi valikoimasta saab-hommiin tarkoitettu hydraulinen jousipuristin hintaan 1300€ ALV 0%...en ostanut.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ja se huolto minne olin viemässä on ihan Saab-huolto J.salmi Ky Tampereella. Äijä on laitellut saabeja 30 vuotta ainakin, että tietää mitä tekee...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Huikko kirjoitti:Ja se huolto minne olin viemässä on ihan Saab-huolto J.salmi Ky Tampereella. Äijä on laitellut saabeja 30 vuotta ainakin, että tietää mitä tekee...
toi on asiaa tässä kohdin (meinaan tietävä mesta 900 suhteen) ja muutenkin oloa lämmittää edes osan projektista yrittää, yrittänyttä ei laiteta. Joutuu muuten nostamaan aika korkealle saapasta, jotta lenkkiavain mahtuu kääntymään sinne iskarin alakoloon, eli se kandee hetalkuun kyteksiä.
Yötöntä yötä kansalle
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

12 tuntia etupään kanssa temunneena voin sanoa, että joku päivä ihan oikeasti ostan rahalla sellaisen 1000+ euron jousipuristimen.

Toisen puolen sain jotenkin vaihdettua noin viiteen tuntiin käänneltyäni 21mm kiintoavainta noin 15000 kertaa eri asentoon.

Toinen puoli tulikin sitten sutta ja sekundaa. Ensin jäi sentin rako jousen ja jousilautasen stopparin väliin ja kun sain sen oikaistua, niin ilmeisesti istahti yläosastaan jotenkin vinoon (en edes tiennyt että se voi) kun on nyt vinossa koko vehje ja toinen pyörä ei ole edes keskellä pyöränaukkoa.

Onnistunut lopputulos siis :)

Miten se voi jäädä tuolta yläpäästä väärin? Eikös sen olisi pitänyt paukahtaa ajaessa paikalleen? Pitääkö tuo taas puristaa (puoli tuntia väännellä kiintoavainta) ja toivoa, että asettuisi kohdalleen.

Voiko yläkautta jollakin sorkkaraudalla vaan murjaista sitä eri asentoon. Tuntuisi nopeasti ja pimeässä tutkittuna, että jousi kuppeineen ja kumeineen jäi yläpäästä liian "ulos". Eli sitä pitäisi saada enemmän moottoria kohti. Ainakin käsikopelolla jousen yläreiästä kokeiltuna koneen puoleinen sisäreuna on lähempänä, kuin ulompi lokasuojan puoleinen...

Että sillälailla. Takaa en saanut yhtään pulttia inahtamaankaan, kun joku tahvo on ampunut ne pulttipyssyllä länään ja pyöristänyt kulmatkin samalla.

Alkaa oikeasti tulla ikävä volvoja ja niiden jousitusratkaisuja...baariinkaan ei ehdi enää vitutusoluelle...pöh
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin