Sytkä, ruisku vai kansi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Valkea
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 18:04
Paikkakunta: Salo

Sytkä, ruisku vai kansi?

Viesti Kirjoittaja Valkea »

900i vm.-88 alkoi käydä kahdella, eli kolmonen ja nelonen ovat himmeänä (pakosarjaa hiplaamalla todettu seikka). Vika ilmeni kertalaakilla kylmänä käynnistellessä, eli mitään aikaisempaa oiretta en ole huomannut.

- vaihdoin tulpanjohdot, pyörijän ja virranajakajan kannen -> ei vaikutusta
- tulppa irrallaan venttiilikoppaa vasten kipinöi, mutta epätasaisesti
- bensaa vaikuttaisi tulevan (avasin kolmosen putkea sen verran että pääsin tämän toteamaan)

Voivatko tulpat hajota "osittain", eli voiko johtua tulpista? Niiden iästä ei ole tietoa, auto on ollut talossa vasta pari kuukautta. Sytkän ohjaus ei varmaan hajotessaan voi pimentää vain tiettyjä pyttyjä, vai voiko?
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Sytkä, ruisku vai kansi?

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Sytkän ohjauksesta en osaa sanoa muuta, kuin että se ei käsittääkseni erota pyttyjä toisistaan.
Mutta tulpat kannattaa vaihtaa - ne ei paljoa maksa, ja kun nykyisten iästä ei ole tietoa. Ja tulpanpäät kandee kiristää hohtimilla ja katsoa, että tulpanjohdot on kunnolla kiinni.

Miltä suuttimien kiinnitys näyttää kolmos ja nelospyttyjen kohdalla?
Tuo pyttyjen kertalaakista tippuminen on aika outoa, ylenssä tulppien huononeminen antaa vinkkejä huonona käynnistyvyytenä.
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mielestäni tulpan päitä ei pidä missään tapauksessa kiristää muuta, kuin sormitiukkuuteen. Tuossa on senverta paljon lämpötilavaihteluita, että tulpan eriste voi rikkoutua, jos se on kireellä. Pahimmillaan se voi rikkoutua (särö) jo kiristäessä sitä hattua. Käytännössä se kipinä aivan 100% varmasti hyppää siitä kierteen kautta. Onhan siinä paljon isompi pinta-ala, kuin esim. vaikkapa siinä tulpanjohdon ja hatun pään välillä taikka muissa liitoksissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8115
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tuota

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites ne tulpat kiristetään hohtimilla ja miksi? mitä kiplailuetua sillä saavutetaan ? ei nyt kyllä avaudu?
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: tuota

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

mestari kirjoitti:mites ne tulpat kiristetään hohtimilla ja miksi? mitä kiplailuetua sillä saavutetaan ? ei nyt kyllä avaudu?
No tulpan päät on kadonnu mulla liian usein. Volkkarissa yks heilui turhan paljon ja lensi helffettiin tulpan johtoja irrottaessani - liekö ollut täysin väärillä kierteillä tai täysin eri kokoa tulppiin nähden.
Ei niitä silti otsasuoni pullottaen kannata kiristää. Sen verran vaan, ettei heilu.
Ja uusista tulpista, paketista oli tippunu yks pää jonnekin. Se on just semmonen Murphyn-laki-osa, joka on tärkeä ja häviää helposti
OG900i -88
VW 1300 -70
Valkea
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 18:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Valkea »

Vaihdoin kynttilät ja jo käy kaikilla! 2-pyttyisenä ryttyyttely tosin irrotti pakoputken laipasta...
Vastaa Viestiin