Kiristin 19mm ulkona...ei hyvä (kuvia patenteista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Kiristin 19mm ulkona...ei hyvä (kuvia patenteista)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noniin...jouset ja iskarit vaihdettu ja seuraavan ongelman kimppuun.
Kävin ostamassa 24mm hylsyn, että pääsin katsomaan tuon ketjun venymisasteen.

Kiristimen tappi on täysin ulkona (=19mm). Tuntuu siltä, että se voisi tulla ulommaskin, mutta säätövara loppuu kesken.

Kiristimen tapin pää on myös epätasaisesti ja toispuoleisesti kulunut.
Pitänee vaihtaa tuo kiristinkin? Se on ihan kiiltävä toiselta puolelta (alapuolelta)

Tuolla haulla löytyikin muutama firma, josta sai sitä ketjua jne. mutta onko jollakin nyt ihan varmaa tietoa Tampereen seudulta mistä saisi avonaisen ketjun ja sellaisen liitoskappaleen, jonka tampio saa helposti kiinni?

Myös paikkoja, joissa koko työ tehtäisiin edullisesti saa vihjata. T.Salmi sanoi, ettei tee muuten kuin umpiketjulla koneen poistamalla. Silvonen etc sanoi työn hinnaksi noin 100€ ja osineen noin 250€ (venttilikopan tiiviste + ketju + työ)
Viimeksi muokannut Huikko, Pe Heinä 06, 2007 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muistithan poistaa siitä keskeltä sen mutterin alta jousen'?

se kiristimen pää ei ole symmetrinen... koska ei paina tasasesti siellä.... muut selittäköön.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

126- lenkkinen avonainen käyttämätön ketju löytyy ylimääräisenä, mutta ei liitoskappaletta, ts. ketjulukkoa.

Kiristimen pään talla on alunperinkin epäkeskeinen laahaimesta päin katsottuna, eli ei pyöreä, ja jos tosiaan tuolla ulkonemalla kiristin on toiminut niin tallan pää ei todellakaan ole koskenut ketjun laahaimeen koko pinta-alaltaan, eli toispuoleista kulumisjälkeä saattaa olla.



Lisäys: Älä suotta uusi alkuperäistä ketjunkiristintä, koska se ei normaalisti miksikään kulu. Itse uusin sen kansiremontin yhteydessä "varmuuden vuoksi" Motonetin tuotteella ja tuollainen oli tulos: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kalinaa
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

nalleolut kirjoitti:muistithan poistaa siitä keskeltä sen mutterin alta jousen'?

se kiristimen pää ei ole symmetrinen... koska ei paina tasasesti siellä.... muut selittäköön.
Juu muistin toki. otin tuplamittauksen vielä varmistaakseni, että asiat ovat niin huonosti, kuin ovat.

En ole vielä ottanut venttiilikoppaa auki, mutta mikä on todennäköisyys, että ketju voi venyä noin paljon? Onko todennäköistä että ketjupyörät ovat vaihtokunnossa (=hampaat kuluneet)?

Autolla ajettu 299 000km

Tuo käyttämätön ketju kiinnostaa kyllä, jos ja kun se sopii 2.1 litraiseen.
Mistähän siihen saisi sen lukko-osan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Huikko kirjoitti:
Tuo käyttämätön ketju kiinnostaa kyllä, jos ja kun se sopii 2.1 litraiseen.
Mistähän siihen saisi sen lukko-osan?
Anteeksi en tiennyt kyseessä olevan 2,1- Saabi..

Ikävä kyllä ainakin Motonetin mukaan 2,1:seen menee 130- lenkkinen, ja Tampereen varastosaldo näyttää että yksi kappale löytyy hintaan 36,80€, mutta kiinteä malli.

Metro-Autosta löytyy kyllä jatkettava- eli lukollinen malli mutta hintaan saa lisätä sen sata euroa :?
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

On taas se aika vuodesta, kun en tajua mitään. En nyt kyllä mistään löytänyt tietoa, että 2.1 litraiseen menee 130-lenkkinen ketju.

EPC antaa saman osanumeron 2.0l ja 2.1l ketjulle 9321837

PS. Ja nyt kun tuijotin tuota räjäytyskuvaa, niin tajusin miksi se kiristimen pää on toispuoleisesti kulunut.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä sieltä rattaat ja ohjurit enemmän kuluu kuin ketju venyy..

Suosittelen kyllä ottamaan koneen ylös ja vaihtamaan koko setin.. Muistaakseni Pro-Car Service ja hintaluokka taisi olla jotain 300€
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tonnariin vaihtoi Hilvola&Salminen ketjun, ja kyseessä oli poikkinainen malli, ja liitos niittaamalla.
Sieltä kannattaa kysyä apuja tähänkin...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbo16 kirjoitti:Kyllä sieltä rattaat ja ohjurit enemmän kuluu kuin ketju venyy..

Suosittelen kyllä ottamaan koneen ylös ja vaihtamaan koko setin.. Muistaakseni Pro-Car Service ja hintaluokka taisi olla jotain 300€
Saabin ollessa kyseessä normaalisti ketju venyy mutta rattaiden hampaat eivät kulu juurikaan. Hampaat alkavat kulua nopeasti vasta sitten kun ketju on niin venynyt, että kiristimen kiristysvara loppuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Kyllä sieltä rattaat ja ohjurit enemmän kuluu kuin ketju venyy..

Suosittelen kyllä ottamaan koneen ylös ja vaihtamaan koko setin.. Muistaakseni Pro-Car Service ja hintaluokka taisi olla jotain 300€
Saabin ollessa kyseessä normaalisti ketju venyy mutta rattaiden hampaat eivät kulu juurikaan. Hampaat alkavat kulua nopeasti vasta sitten kun ketju on niin venynyt, että kiristimen kiristysvara loppuu.
Parisen konetta avannut ja aina järjestäin alaratas on ollut kulunut, mutta en sitten tiedä kestääkö pohjoisessa paremmin ;)

Ei vaan.. Mutta kiristin eipä taida kovin helposti kulua?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla kymmenen kieppeillä lukema montako eri jakopään rataspakettia on tullut nähtyä joten kaipa ne täällä pohjoisessa sitten paremmin kestävät. ;)
Ketjut ovat kyllä olleet selvästi venyneitä. Ainoa kone jossa rattaat olivat piloille kuluneet oli sellainen jossa kiristimen säätövara oli jo aikoja sitten loppunut.

Eihän se kiristin mihinkään kulu, mutta silloin kun ketju on venynyt riittävästi niin ei se myöskään enää kiristä vaikka olisi tullut jo täysin ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Pitääkö olla huolissaan 8v koneessa, vai unohtaa koko juttu?
290tkm lasissa ja jotain säksätystä kuuluu esim. 3v 50-60km/h, 4v 80km/h ja 5v 100km/h. Pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ei säksätä.
Vai onko sittenkin pakosarja, joka säksättää?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Rattaisiin pakko sanoa, että olihan niistä vähän väriä lähtenyt, kun vaihdoin venakopan tiivisteen, kilsat likempänä 260tkm. Ketjukin näytti hyvältä.

Ketju säksättää? Kyllä siitä mun mielestä kuuluu laahava tai rallattava ääni. Jos kuuluu säksätystä niin uskoisin olevan laturi tai vesipumppu, suuremmalla tod. näk. ensin mainittu. Itsellä kuuluu samaa yleensä pakkasilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo Salminen sanoi, että 200 eurolla laittaa uuden ketjun (jatketun) sisältäen työt ja osat. Ei tuo kamalan paha hinta ole, mutta saa tuon itsekin vaihdettua kun asiaan perehdyin.

Lähinnä tuo moottorin nosto on nyt ajankohtainen, mutten keksi miten kiinnitän sen pukkiin...laadin uuden topicin kiinnityksestä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitoksia Turbo16:lle vinkistä.

Tuossa on vastaus sähköpostikyselyyn, joka auttaa varmaan muitakin:

"Moi

Eipä ole koskaan tullut niveliä laskettua. Mutta sama
ketju menee kuin 2,0 16v koneeseen.

Jakopään sarjaa saadaan tilaamalla ja rahteineen
tampereelle hinta on n.210,-.

T:Riku Seijari
PRO-Carservice Oy
Jyväskylä
p.014-282200"

Kysyin siis samalla sitä, että onko 126 vai 130-lenkkinen 1993 B212-koneessa. Myös Saabilla olivat sitä mieltä, että ketju on sama.

Tuo motonetin 130-lenkkinen tarkoittanee vain NG:n ketjua, kun niillä on siellä se vuosimallijako, eikä mallisarjajako?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin