Edistystä auton kulutuksessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabfani
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 21:06
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Edistystä auton kulutuksessa ?

Viesti Kirjoittaja saabfani »

No ei mun mielestä ole paljon edistytty, kävin tänään Tuurissa kiekuralenkkiä maistamassa alla 19 vanha saabi (900 mallia 88 )kylläkin 16V kone ja kulutus oli 6 litraa satasella, siinä 90 kymppiä oli mittarissa. No en usko että paljon ton alle uudehko 2litran koneella oleva auto menis,,,, että katalyysaattori vaan kiinni tähän niin eipä vanha saapi paljon häpeä uudelle ilman likaamisessa :D
SAAB 9-5 Aero SAAB 900 16V 89 Opel Rekord C coupe Tuutti Pajero
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Niin. Tekniikka on kehittynyt esim. moottorinohjauksessa, mutta kehitys on ulosmitattu painavammilla ja usein otsapinta-alaltaan isommilla koreilla sekä suuremmilla moottoreilla. Esim. 900:sen seuraajaa saa nykyään jopa 2,8 litran koneilla ja auto on selvästi painavampi kuin 99, 900 ja 9000kin.

Jos nykyinen 9-3 saisi painoltaan ja suoritusarvoiltaan vastata vanhaa i16-satkua, pääsisi sillä varmasti huomattavasti pienempään kulutukseen ja päästöihin kuin vanhalla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

16V Saabien moottorinohjaus (LH-jetti + EZK vaparin tapauksessa) on käytännössä yhtä edistyksellinen ja vähän kuluttava kuin kaikki modernimmatkin. Varsinkin jos maantieajosta puhutaan. Ei se stoikiometrinen seossuhde mihinkään siitä muutu vaikka moottorinohjaus kehittyisikin muilta toiminnoiltaan, ja EZK:lla sytkäkin säätyy jo täysin elektronisesti. Digitaalisten ruiskujen ja kuumalangalla toimivien ilmamassamittarien jälkeen (Saabissa molemmat saatavilla vuodesta 1984!) ei ole mitään hirvittävän suuria kulutukseen vaikuttavia edistysaskeleita tapahtunut...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo '88 taisi vielä olla katiton, eli on mahdollista ajaa laihemmallakin kuin stoikiometrisella seoksella matka-ajossa. Tämä on tietynlaisessa ajossa merkittävä säästö jota ei voida hyödyntää katalysaattorin yhteydessä.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuohon 6l/100km tarvitsen jonkun notaarin vahvistaman paperin, ennen kuin edes yritän uskoa asiaa :)

Kummallakaan omalla satkulla ei pääse alle 8 litran missään olosuhteissa millään nopeudella. Sen verran on tämän ikäisistä autoista kokemusta, että tuon painoinen vessa tuollaisella koneella ei nyt vaan kulje kuudella litralla sataa kilometriä.

Imetään tankki tyhjäksi ja mennään porukalla 100km päähän odottelemaan. Jos autolla tullaan kuuden litran turvin paikalle, niin sitten perun puheeni.

Hyvä pointti, mutta olisit nyt laittanut edes kahdeksan litraa sadalla :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Huikko kirjoitti:Tuohon 6l/100km tarvitsen jonkun notaarin vahvistaman paperin, ennen kuin edes yritän uskoa asiaa :)

Kummallakaan omalla satkulla ei pääse alle 8 litran missään olosuhteissa millään nopeudella. Sen verran on tämän ikäisistä autoista kokemusta, että tuon painoinen vessa tuollaisella koneella ei nyt vaan kulje kuudella litralla sataa kilometriä.

Imetään tankki tyhjäksi ja mennään porukalla 100km päähän odottelemaan. Jos autolla tullaan kuuden litran turvin paikalle, niin sitten perun puheeni.

Hyvä pointti, mutta olisit nyt laittanut edes kahdeksan litraa sadalla :)
oolright. lentävä lähtö,lämmin moottori ja tasainen 80km/h . koska ja missä nähdään.....? tosin tankissa pitää olla enemmän gasoa ku tuo 6 litraa että jaksaa pumpata tarpeeksi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kyllä pääsee jos kaikki säädöissä ym. Isäukko kävi etelän turneen täs alkukesästä ja 16v iivarilla ja kulutus 6,7 litraa. ( Ei tahtonut uskoo itekkään ku kaasarimalleilla ajanut ikänsä...) Ajo rajoitusten mukaan koska ylinopeusrajoitin istui vieressä. :lol: Ite ajan pitkää matkaa järkeään alle 8 litran 8v. iivarilla ja nopeutta 110-120km/h. Kaupunki/ sekakulutus sitte erikseen.... :cry:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Eikun käydään sitä kiekuralenkkiä maistamassa sielä Tuurissa. Sinne ei varmaan lentävällä lähdöllä pääse :)

Arvasin että joku sieltä vingahtaa...
Se pelkkä paperi riittää. Jos siellä on pohjalla jotakin, niin aika hankalaa on tarkkaan saada tuota kuutta litraa mitatuksi. Polttoaine vaahtoaa yms. vaikka tankkaisi piripintaan ja sitten uudestaan. Tulee äkkiä puolen litrankin heitto.

Ajan noin 1500km kuukaudessa ja lähinnä HKI-TRE väliä. Kummallakaan satkulla en ole päässyt vielä alle 10l/100km tuota väliä. Saman nää vie kuin vastaavan ikäiset volvot ja kaikki samanpainoiset, joissa on LH:n kehittyneempi ruisku.

Toisaalta tuo moottoritienopeus nostaa kierroksia näissä sen verran, että kulutus kertaantuu äkkiä.

Keskikulutus seka-ajossa on tuolla manuaali 2.1:llä oikeasti mitattua uskottavaa faktaa noin 11l/100km ja tuolla turboautomaatilla yli 13l/100km.

Ajotyyli toki ratkaisee osan asiasta, mutta en mä päässyt twingollakaan koskaan alle 7l/100km todelliseen kulutukseen.
Viimeksi muokannut Huikko, Ti Heinä 10, 2007 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun ennätys on kaasari 900sella :
lappeenranta,lahti,forssa,turku,eurajoki,porin reposaari. valo sytty ku käänsin leirintäalueelle. tripissä n.900km.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Omat ennätykset kulutuksessa vanhalla og-satkulla pierpurgin kaasarilla 7,3l/100km ja varmasti täytetty piripintaan. Tonnarin saa menemään rauhallisella ajolla 7,6l/100km, vaikka tehoja on ainakin parin kaasarisaabin verran :lol:. Että osaavissa käsissä ja säätöjen ollessa kunnossa kulutus on mahdollista saada mukaviin lukemiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vaikka kuinka lasken millä tahansa reittioppaalla, niin tuosta reitistä ei saa yli 700km aikaiseksi, mutta olen varmaan taas hakoteillä enkä ymmärrä luottaa siihen ainoaan faktaan, eli trippimittariin.

Tässä on hyvä aihe johonkin kokoontumiseen :)

Vuokrataan rata ja ajellaan kierroksia ja mittaillaan se OIKEA kulutus.
Jostakin teknillisestä korkeakoulusta lähtee varmasti ilmaiseksi porukkaa tekemään VARMAT mittauksetkin.

Sitten voi näyttää paperilla mitä se kärry todellisuudessa vie.

Tätä ennen tää on ihan essonbaaripuhetta.

Voin minäkin kertoa, että pääsin 2500kg painavalla autolla Oldsin 1968-mallisella kaasarikoneella talvella 11.2l/100km. Mutta olen tässä vuosien saatossa tullut siihen tulokseen että kyseessä on joko mittarivirhe tai laskuvirhe :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Huikko kirjoitti:Vuokrataan rata ja ajellaan kierroksia ja mittaillaan se OIKEA kulutus. Jostakin teknillisestä korkeakoulusta lähtee varmasti ilmaiseksi porukkaa tekemään VARMAT mittauksetkin.

Sitten voi näyttää paperilla mitä se kärry todellisuudessa vie.

Tätä ennen tää on ihan essonbaaripuhetta.
No, radalla ajohan ei vastaa normaalia tasavauhtista matka-ajoa millään, vai pystytkö ajamaan normaalilla käyttöautolla mitä tahansa kotimaan moottorirataa tasaisella 80-90km/t nopeudella?. Kai noita kulutusmittareita saa kytkettyä ainakin uudempiin autoihin, saakohan kaasarisatkuunkin? :lol:

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kai ihan polttoaineenvirtaukseen perustuvan mittauslaitteen saa kytkettyä mihin tahansa missä bensa virtaa?

On niitä ratoja, jotka ovat ovaaleja ja niillä ajaa helposti matka-ajotestiä.

Tää menee vaan siihen, että kun vaaditaan kunnon todisteita, niin vedotaan kaikkeen muuhun paitsi siihen että toimitettaisiin ne :)

Mä ostan heti sellaisen 6l/100km saabin, kun jollakin oikeasti on sellainen myytävänä. Sillä logiikalla tuollainen nykyriisikuppi suorastaan tuottaa bensaa.

Faktoja pöytään eikä mutua.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Huikko kirjoitti:On niitä ratoja, jotka ovat ovaaleja ja niillä ajaa helposti matka-ajotestiä.

Tää menee vaan siihen, että kun vaaditaan kunnon todisteita, niin vedotaan kaikkeen muuhun paitsi siihen että toimitettaisiin ne :)
Suomessa ovaaleja? Sorapintaisia raviratoja löytyy, yksi pyöräilyvelodromi, urheilukenttiä... ajaako noilla sen 90km/tunnissa? Kuka vuokraa radan ja järjestää mittamiehet, minä voin maksaa omat bensani. Voidaanhan tästä vääntää vaikka kuinka, mutta ei minun tämän enempää tarvitse todistaa, että Saabilla voi ajaa taloudellisestikin. Se vain tuntuu lompakossani sopivasti :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

En minäkään usko tuohon 6 litraan sadalla. Kyse on mittausvirheestä. Riihimäeltä helsinkiin ajaessa kuluu hivenen vähempi bensaa kuin helsingistä riihimäelle. Alamäkeen saa körötellä takas tullessa. Huomasin tän jokapäiväisessä työajossa aivan selkeänä erona.

Joku 8 litran tienoilla on mahdollinen (suotuisissa oloissa ja pienillä vastuksilla hivenen alle 8 on myös mahdollinen), mutta tämä on matka-ajoa.

Se on kyllä totta että autotekniikka ei juurikaan ole kehittynyt mihinkään satkun ajoista. Osin sen takia möin 9-5 Aeron pois. Sama kulutus, samat toiminnot, huonompi luotettavuus.
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin