bensapumpun työntötangon holkki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

bensapumpun työntötangon holkki

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kaverilta hajosi 900c:ee kutostielle kiteen ja joensuun väli maastoon, nyt pitäisi valmistaa uusi holkki, työntötanko löytyy itseltäni mutta pitäisi saada mittoja bensapumpun puoleisesta päästä ja holkin pituudesta.
Olisin hyvin kiitollinen jos joku viitsisi kiireesti mitata edes PA-pumpun akselin paksuuden (mahdollisesti irtonaisesta pumpusta), auto olisi tarkoitus noutaa tänään.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ajatus vaan; ettekö löydä tuollaista varaosana mistään läheltä..? :?
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ei löydy tähän hätään ja holkki on alkuperäisessä "kiinteästi" työntö tangossa joten pitäisi avata venttiili koppa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ok, sori...tajusin "holkilla" sitä pumpun ja kannen välissä olevaa laippaa. :oops:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Bensapumpun akselin halkaisija 8mm
Työntöhaaruka pää johon holkki tulee 7,5 mm
Holkin pituus lienee ollut noin 17 - 18 mm.

Omastakin haarukasta holkki on hajonnut, mutta sopivan saa varmaan aikaiseksi vaikka 10 mm kupariputkesta puristamalla. Holkkihan vai periaatteessa pitää pumpun akselin ja haarukan pään kohdakkain.

Toivottavasti tästä on apua
# 419 Vesa Pohjalainen
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Bensapumpun akselin halkaisija 8mm
Työntöhaaruka pää johon holkki tulee 7,5 mm
Holkin pituus lienee ollut noin 17 - 18 mm.

Omastakin haarukasta holkki on hajonnut, mutta sopivan saa varmaan aikaiseksi vaikka 10 mm kupariputkesta puristamalla. Holkkihan vai periaatteessa pitää pumpun akselin ja haarukan pään kohdakkain.

Toivottavasti tästä on apua
Tuosta on varmasti apua.
Itselläni oli muoviletkun pätkä pitkään tuossa välissä ohjurina, pääsin ainaski kotiin. ,,,ja monta kertaa :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juhalla on ohjesivu tai kuva jokaikiseen Saabin vaivaan :D

Hieno homma
# 419 Vesa Pohjalainen
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kiitoksia vastanneille ja etenkin Vesalle. :D
Holkki saatiin tehtyä ja vaihdettua rikkonaisen tilalle, mutta ettei homma olisi mennyt liian yksinkertaiseksi todellinen syy taisikin olla kaasuttimen kalvo joka oli aivan silppuna.
Nyt on kaasuttimen kalvokin vaihdettu mutta ei toimi, ryyppy täysillä lähtee käyntiin mutta tukehtuu kohta sen jälkeen.

EDIT. kaasutin on pierburg
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kannattaa puhdistaa huolellisesti luistin liukupinnat ja pistää sormella pikkuisen öljyä. Eli varsinkin se keskitappi, joka menee kannen sisäputkeen on tärkeä. Ei tarvitse olla kuin joku olematon epäpuhtaus niin siitä tulee ns. juuttuvakurkkuinen.

Otin tarkistuksen vuoksi pojan autosta luistin pois. Puhdistin, tarkistin kalvon ja kasasin takaisin, eikä pelannut. Auki uudelleen, huolellinen puhdistus ja moottoriöljyä sormella liukupinnoille ja johon alkoi toimia. Olen melko varma, että tästä on kyse.

Römppäisessä mulla ppyörähti epähuomiossa kansi 90 astetta tasossa, eikä pelannut sitten millään. Olihan siinä merkit, mutta....no kansi oikein ja taas toimi. On joskus pienestä kiinni.
# 419 Vesa Pohjalainen
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Alkaa mennä mystiseksi, kaikki on kunnossa, luisti liikkuu, mutta ei vain toimi.
Pitäisikö kaasutinta koettää säätää joihinkin "perusarvoihin" vai vaihdanko suosiolla hyllystä löytyvän strömbergin tilalle.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ei kai bensapumppu ole rikki? Bensapumppu jumii yhtäkkiä --> käyttötangon holkki hajoaa. Näin se minulla tapahtui. Kädessä bensapumppu toimii ihan hyvin, mutta koneessa ei.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Anthuan kirjoitti:Alkaa mennä mystiseksi, kaikki on kunnossa, luisti liikkuu, mutta ei vain toimi.
Pitäisikö kaasutinta koettää säätää joihinkin "perusarvoihin" vai vaihdanko suosiolla hyllystä löytyvän strömbergin tilalle.
Enpä usko, että säädöt on pois paikaltaan. Tuo pumppu kannattaa kyllä kokeilla. En tiedä, miten olette pumppua vaihtaneet, mutta minusta paras tapa olla särkemättä sitä hitsin haarukan holkkia on ottaa venttiilikoppa pois.

Sytty merkkiin ja jakajan pyörijän asento mieleen, kun kansi on pois, elikkäs antaako ykköselle jne...you know.... ja samassa asennossa takaisin, niin ajoituksetkin pysyy kohdallaan ja saat varmasti sen haarukan kunnolla paikalleen, kun on näkyvissä koko käikäle koko ajan. Sitten vaan pumppu paikalleen. Lopuksi venakoppa samassa asennossa. Liukuu nätisti siihen jakajan akselin hahloon. Kopran Rikun kikka 5b ja toimii. Mulla meni kerran se haarukan alapää hahlon viereen, eikä silloinkaan pelannut.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Eli hyydähtikö auto kesken ajon noinvain?

Ootko kattonut tuleeko startatessa kaasuttimelle hyvin pumpulta bensiiniä? Mites Bensansuodin, ettei ole tukkeutunut? Onko kaikki letkut ja putket ehjiä, ettei hori reilusti ylimääräistä ilmaa jostain (ainakin huohotinputki & jarrutehostimen putki)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lorauttaa bensaa suoraan imusarjaan ja kokeilee hörähtääkö.
mulla meni tukkoon kerran se mutikka josta bensa kulkee läpi ennen neulaa.... on siellä kaasarin pohjalla. sen vaihtoi toisesta kaasarista niin läks pelaamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin