Minua ovat pitkään kiehtoneet poliisin käytössä olleet Saab 99:t. Tietääkö joku, löytyykö näistä netistä kuvia? Montakohan on säilynyt poliisi-maalauksissa? Liekö yhtään harrastajien käsiin päätynyttä?
Tämä yksi löytyy kai Uudenkaupungin automuseolta:
Voisi olla arvokas kapistus elokuvissa tai jossain vanhan ajan näyttelyissä? Nostalgiaa...
Saab 99 oli 1970- ja 1980-luvuilla poliisin peruskalustona. "Aikoinaan tämä oli erittäin suorituskykyinen. Tällä kyllä sai rosvot kiinni. Näitä valmistettiin suuret määrät", kertoo insinööri Raimo Paappa. Poliisi-Saabista löytyi 95 hevosvoimaa. (Lainaus kopioitu jostain netistä)
jariha kirjoitti:Minua ovat pitkään kiehtoneet poliisin käytössä olleet Saab 99:t. Tietääkö joku, löytyykö näistä netistä kuvia? Montakohan on säilynyt poliisi-maalauksissa? Liekö yhtään harrastajien käsiin päätynyttä?
Tämä yksi löytyy kai Uudenkaupungin automuseolta:
Voisi olla arvokas kapistus elokuvissa tai jossain vanhan ajan näyttelyissä? Nostalgiaa...
Saab 99 oli 1970- ja 1980-luvuilla poliisin peruskalustona. "Aikoinaan tämä oli erittäin suorituskykyinen. Tällä kyllä sai rosvot kiinni. Näitä valmistettiin suuret määrät", kertoo insinööri Raimo Paappa. Poliisi-Saabista löytyi 95 hevosvoimaa. (Lainaus kopioitu jostain netistä)
Ei valitettavasti löydy Uudenkaupungin automuseosta muuta kuin kuvia.
Poliisilla käytössä nykyään enää muutama ysisatanen. Mm. Pieksämäen poliisilla 16 venttiilinen ruisku satku, jolla oli ajettu vuonna 2001 jotain alle 150 tuhatta. Ihan kelpo työkalu se oli ( mahtui kaksi miestä varusteineen paremmin kuin mondeoon) ja kait se vielä siellä on...
Mutta 99 mallisia poliisisaappeja en tiedä enää yhtään mistä vois löytää.
Ehkä Naarajärven varavankilalla useimmat tuplaysit aikoinaan täysremontoitu ja myyty siivileille käyttöautoksi. Sai muuten valita itse värin ja " pojat" teki tilausten mukaan...
Pitää katsella josko kuvia edes löytyisi jostain...
Taitaa yksi syy olla nämä lakipykälät, että siviiliauto ei saa muistuttaa poliisiautoa. Ovat siis maalanneet autot uudestaan, kun ne on myyty pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joskus 90 luvun alussa oli virkapuku asetus jonka mukaan ei saanut käyttää tunnuksia ilman oikeutta niitten käyttöön. Auton väritystä se ei koskenut joten takakaarien ja etulokareiden vaihto silloiseen 242GT V***Oon aiheutti kyseisen väriyhdistelmän parin vuoden ajaksi.
Toinen syy asiaan oli valkoinen maali hyllyssä ja se että korjausmaalin väriä ei kuitenkaan olisi saanut huomaamattomaksi vanhaan autoon.
Oli poliisillakin naurussa pitelemistä kun ekakerran näki meitin ruisinkiauton.
Mertmi kirjoitti:Taitaa yksi syy olla nämä lakipykälät, että siviiliauto ei saa muistuttaa poliisiautoa. Ovat siis maalanneet autot uudestaan, kun ne on myyty pois.
Eikö jossain ole kuitenkin jokin museokappale olemassa. Onhan se kuitenkin olennainen osa suomalaista maalaismaisemaa 70-luvulta.
Muistaakseni Helsingin Vallilassa oli aikoinaan varikkoalue, johon tuotiin vanhoja poliisiautoja ennen niiden huutokauppaamista yksityisille. Muistini mukaan autot oli maalattu joko tummansinisiksi tai valkoisiksi. Paikalla seisoi Ladoja, Saabeja, Volvoja sekä "maijoja".
Jossain vanhassa 70-luvun lopun tai 80-luvun alun Tekniikan Maailmassa muistan olevan artikkelin jostain poliisin (silloisesta uudesta) nopeustutkasta. Jutussa oli sisäkuva Saab 99:stä, jossa tutka oli asennettu keskelle autoa, kojelaudan päälle. Merkillistä oli, että kojelaudan päällä vasemmalla koreili - mikäpä muukaan - kuin ahtopainemittari. Ilmeisesti siis ainakin yksi turbokin poliisilta löytyi, liekö ollut ns. Mad Max -tyylinen "interceptor".
Ei kaikki satkut ole ollut turboja, ostin hiljattain 88 900i joka on ollut poliisi auto ei ollut turbo, mutta katossa oli vilkkupaneelin jäljet , sisällä peilin yläpuolella iso lamppu, suojista löytyi valkoista ja ku peilattiin lampun kanssa kyljistä paistoi tekstit , vielä kun vein kilvet pois selvitin auton historian ja sain vahvistuksen epäilykselle.
kaverilla on 99 joka on myös entinen poliisi auto , auto on liikenteessä edelleen vm 70 lukua.
Seuraava teksti on lainattu usacarclub.net:in keskustelufoorumilta:
"Poliisi-ysiyseissä pitäisi olla tuplakaasarit, niihin asennettiin jo tehtaalla poliisi-special paketti, jopa kansikin on reippaasti erilainen kuin normaali 99:ssä. Tehoa niissä oli uutena n.135 hv normaalin 100 tai 108 sijasta."
Hmm... mielenkiintoista! Itsekin olen kuullut kahvion puolella näistä "poliisi-special" -virityksistä. Onko kellään tarjoilla faktaa näistä asioista?
Semmonen omakohtainen tieto on, että ainakin Ikaalisten poliisilla oli 99, jossa oli automaattilaatikko. Käyntiääni oli reippaasti erilainen kuin vastaavissa siviilivehkeissä, liekö johtua tuosta mainitusta kannesta vai olisko ollut ruiskukone... mallimerkintöjä autossa ei ollut.
joskus vuonna n.1985 vieraillessani selvinpäin serifien siviili99n takapenkillä kiinnitin myös huomiota ahtopainemittariin vasemmalla kojelaudanpäällä. Auto todellakin kiihtyi huomattavasti paremmin kuin kylän tavalliset poliisiautot
Näistä oli juttua aikanaan listalla, ja joku selitti ihan sen oloisesti että olisi ollut kohtuullisen varmaa tietoa asiasta.
Eli Posiilille oli tullut niihin aikoihin kun 99turbo oli uudehko, niitä ns. kiinniottoautoksi. 99T:hän oli tuohon mailman aikaan vähän perkeleellinen menijä, ja mitä olen kuullut, aasinpotku hakee vertaistaan! Näitä tuli siis poliisille muutamia kappaleita, kaikki kermanruskeita. Mielenkiintoisin juttu on että autoista nostettiin paineita heti uutena joka lopetti takuun siihen. Tämä voisi selittää havaitun ahtopainemittarin. Saihan aikanaan tehtaalta virisarjaa joka sisälsi vesiruutan, ja paineita tuon kanssa nostettiin niin että kone olisi sanonut pum jos vesi loppuu, siksi tuo ilmeisesti toteutettiin magneettiventtiilillä niin että jos vettä ei ollut niin ei paineet nouse. Tätä virisarjaa tosin ei ilmeisesti ollut poliisiautoissa. Autoissa oli kuulemma ollut vielä jos jonkinmoisia hämäystarvikkeita, siviiliautoja kun olivat, mm. lippalakki ja onkivapa liimattuna takaikkunalle!
Olin pari vuotta sitten töissä Thermosystems Oy:ssä, jossa oli yhdellä työntekijällä Kemijärven poliisin entinen kahdeksan venanen 900i. Alusta oli poliisin jäljiltä (Koni-alustasarja, kova ku kivi) ja maali oli kokonaan sitä tummansinistä "poliisiväriä". Auton alusta oli niin hyvässä kunnossa, että jossain heitossa oli tullut takaiskari pellistä läpi. Silloinen työkaveri osti uudemman OGsatasen ja laittoi vanhemman pojalleen kuntoon ja käyttöautoksi. Ei oo tullu käytyä Thermolla, että tietäis onko pollari-Saab vielä heillä.
Eipä kuulkaa enää ole Saabeja poliisin käytössä, viimeiset 2.1-litraiset poistuivat viime vuonna aktiivikäytöstä.
Liikkuvalla poliisilla oli aikoinaan muutama turbo, mutta kyllä nämä paikallispoliisin autot olivat samoja linttoja kuin muutenkin. Ainoastaan alusta oli hieman tukevammaksi rakennettu, koska elopainoa oli useampi sata kiloa enemmän kuin vakiossa.