Cruisen ketju kiinni kaasupolkimeen yms.?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Cruisen ketju kiinni kaasupolkimeen yms.?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Cruisen asennus vaiheessa...millä se ketju on tarkoitus liittää kaasupolkimeen? Jossakin ohjeessa jonka löysin netistä puhutaan, ettei saa unohtaa ketjun muovisuojaa, ettei ketju tekerru minnekään...mitä se tarkoittaa? Sellaistakaan ei ole.

Kuinka ja miten se "speed sensor" kiinnitetään mittaristoon?

Tyhmä kysyy taas, jos vaikka projekti etenisi.

Tuon satsin mukana tuli sellainen piirilevyn pätkä, jossa on kolmessa rivissä kaksinapaisia liittimiä. Johonkin niistä kolmesta kiinni vaan tuo johtosarjalta tuleva johto? Miten ja mihin kohtaan mittaristoa tuo ruuvataan? Siinä on joku kela tms. joka haistelee jotakin???

Yritän tässä vältellä tuon cabrioletin purkamista viimeiseen saakka. Sieltä saisin kyllä luntattua kaiken, kun siinä on cruise :P ...jos vaikka joku osaisi auttaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Huikko kirjoitti: Cruisen asennus vaiheessa...millä se ketju on tarkoitus liittää kaasupolkimeen? Jossakin ohjeessa jonka löysin netistä puhutaan, ettei saa unohtaa ketjun muovisuojaa, ettei ketju tekerru minnekään...mitä se tarkoittaa? Sellaistakaan ei ole.
Kaasuvaijerin päässä on poikittain tappi, joka sitten pitää vaijerin kiinni kaasupolkimessa tai pikemminkin sen varressa. Tuo muovisuoja on kaasuvaijerin läpivienti, joka pitää olla paikallaan ettei vaijeri rispaannu hajalle. Cruisen ketju liitetään kaasuvaijerin päässä olevaan tappiin jonkinlaisella metalliklipsillä, näin on satkun alkuperäisessä cruisessa.

Mitenkäs, onko tuo cruise jonka aiot asentaa, jokin tarvikemalli?
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Anturi menee nopeusmittarin taakse. Toivottavasti anturi ja mittarisi ovat yhteensopivat. Tuolla näkyy 88 ja 83-mittarin taustat:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/diy ... ster2.html

Ketjun kiinnittämiseksi kaasuvaijerin päähän tarvitaan pieni metallinen klipsi.
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tää on ihan orkkis ja uusi käyttämätön.

Tuo vanhemman mallin speed sensor on samannäköinen, mutta kun auto on 1993 classic, niin sen mittaristoon se ei siis sovi. Mitäs jos vaihdan tuonne vanhemman mallin nopeusmittarin. Niitä löytyy...

Mitään klipsiä en kyllä löydä tuon narun kiinnitykseen.

Tää on ilmeisesti vanhemman mallin cruise, koska viiksen liitin on erilainen, kuin tuossa avossa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös kaiutinritilän kautta saa kurkattua olisiko nopeusmittarissa jo valmiiksi se anturi paikalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Saa kun ehtii tallille...teen tässä taustatyötä ennakkoon.

Jos onkin valmiina, niin tässä mun cruisen johtosarjassa on kaksinapainen liitin ja uudemmassa näyttää olevan kolminapainen...täytyy säveltää.

Onko noissa uudemmissa sitten ollut valmiina?

Tässä sarjassa on myös 4kpl johtoja, jotka ovat "avoimia" joissa on puristettuna pyöreä pieni liitin päähän valmiiksi. Näitä tökitään ilmeisesti jonnekin.

Umpion takaa löytyy valmiina sopiva kolminapainen liitin alipainepumpulle.
Nuo neljä johtoa ovat
- 12V+ sytytysvirrasta
- 3kpl menee alipainepumpulle

koska autossa on jo tuo liitin, niin pitää metsästää minne tökkii nuo johdot. Sulakerasialle vai siihen tulipellistä läpi menevään isoon liittimeen?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Just...tänksis.

Eli nopeuspulssi on sininen ja musta on maa..pitää tehdä hiukan tinajuttuja että saa tuon kiinni. Muuten aika helppoa, jos vain löytyy paikka johon tökkiä nuo irtojohdot sulakerasiassa.

Tuli míeleen, että kun nyt joudun nappaamaan virtaa tuolta nopeuspulssilähettimeltä, niin onko sama dataa mahdollista käyttää autostereoiden nopeuden mukaan säätyvän äänenvoimakkuuden johtoon?

Tuossa beckerissä on sellainen piuha valmiina. Uskaltaisikohan tuolta mittarilta ajaa tietoa siihen?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen joskus asentanut vanhemman mallin ruisen uudempaan satkuun, onnistuu. Nopeustieto on samanlaista vaikka mittareiden taustat eroaa toisistaan.
Radiosi kannattanee kytkeä kierroslukumittarin kierrostietoon.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Huikko kirjoitti:Tää on ihan orkkis ja uusi käyttämätön.

Tuo vanhemman mallin speed sensor on samannäköinen, mutta kun auto on 1993 classic, niin sen mittaristoon se ei siis sovi. Mitäs jos vaihdan tuonne vanhemman mallin nopeusmittarin. Niitä löytyy...

Mitään klipsiä en kyllä löydä tuon narun kiinnitykseen.

Tää on ilmeisesti vanhemman mallin cruise, koska viiksen liitin on erilainen, kuin tuossa avossa.
Eikös -93 ole jo nopeusanturi vakiona? Vilkkuviiksen kohdalla johtonipussa sininen johto tulee sieltä mittarista jo valmiiksi. Se kytketään releen napa 5. Olen laittanut vakionopeussäätimen 1993 malliseen 900:een ( sigussa olevaan) ja näin siinä ainakin on. Jalkatilan alimpaan liittimeen tuli konehuoneesta jo johdotukset ainoastaan ne uudet piti asentaa. :roll:

Se kuulaketjun kiinnitysosa on jännä. Vajaan sentin leveys ja pituus. Päät käännetty pyöreästi ja päitten väli jäänyt avoimeksi, niissä taitoksissa on keskellä lovet, toiseen sijoitetaan kaasuvaijerin pää ja käännetään vaijeriosa hahloon, samoin ketjun pallo toiseen loveen ja käännetään hahloon. Ketju jätetään hiukan löysäksi eli pikkasen roikkumaan. Siihen pitimeen laitoin korikittiä lukitteeksi kaiken varalle. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ahaa...mitä mä menen kysymään rautakaupasta? Kai tuo cabriolet on pakko purkaa, että tajuan minkälainen se liitos on siellä polkimen yläpäässä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuulaketjua saa LVI-tarvikkeena ja kuulaketjun lukkoa, jolla kuulaketju liitetään kuulaketjuun saa LVI-tarvikkeena, mutta epäilen että LVI-tarvikkeena ei saa klipsiä, jolla kuulaketju liitetään Saabin kaasuvaijerin päähän.

Tuollaiselta näyttää vanhatontun kaasupolkimen, kaasuvaijerin ja cruisen ketjun liitoskohta, satkussa kutakuinkin samanlaiset paikat:

Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 11, 2012 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Muutama osa puuttui, mutta toimii nyt.

Tein sen kaasuvaijerin ja palloketjun kiinnityksen pellistä itse. Vaihdetaan se oikeanlaiseen, kun posti tuo.

Johdoissa oli tosiaan vanhemman mallin sulakerasian läpiviennit valmiina.
Tilasin saabilta noita puristettavia liittimiä tuohon uuteen 33-napaiseen.

Väliaikaisesti johdot vedetty suoraan pumpulle.

Kiitos neuvoista.

Ei tuo kivaa ole olla selällään jalkatilassa puolta päivää miettimässä miten ja mihin, mutta tulipahan kuntoon.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Vähän aiheen vierestä kysyn että, kuuluuko mittariston merkkivaloissa palaa sellainen keltainen tekstivalo kun Cruise on päällä?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Suabisti kirjoitti:Vähän aiheen vierestä kysyn että, kuuluuko mittariston merkkivaloissa palaa sellainen keltainen tekstivalo kun Cruise on päällä?
Ei, mutta jossain euroopan ulkopuolella on vissiin sellainenkin käytössä. Usa ja Kanada kait. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin