Sadevettä lattialla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Sadevettä lattialla

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jaahas...taas jotain pientä mietittävää.

Kun sataa kunnolla (kuten eilen), niin tuonne 5d cc classiciin tulee repsikan puolen kumimaton päälle vettä etupenkin eteen.

Tuntuisi, että vesi ei tule ilmakanavaa pitkin vaan muualta.

Kyseessä on ihan sadevesi, ei jäähdytinneste.

Onkos näissä joku tyypillinen paikka mistä nää vuotaa?

Pitänee purkaa koko kojetaulu ja palkata joku letkulla kastelemaan autoa.
Vinkkejä mistä etsitään?

Paikka on lähes suoraan sen kick panelin reunan kohdalla. Hiukan lähempänä penkkiä kuin mihin ilmasuuttimet tulevat. Ja suhteellisen keskellä tuota tilaa sivusuunnassa.

Vesi ei voi tulla tuulilasin yläreunasta tai mistään oven tiivisteestä. Se on sellaisessa paikassa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla on kans molemmin puolin matto märkänä kovan sateen jälkeen.
´ja vaikka luulet ettei tule tuulilasin kautta niin minulla kun vaihtoivat 3v sitten tuulilasin unohtivat putsata ne poistokanavat tuulilasin alareunasta. ongelma alkoi myös heti kohta lasin vaihdon jälkeen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo tähän on tuulilasi vaihdettu joskus keväällä...ensimmäisiä juttuja mitä vaihdatin tähän.

Aika hienoa jos ei maksettua työtäkään tarvitse suomessa enää tehdä kunnolla...pitää tutkia ja jos vuotaa sieltä, niin mennä huutamaan.

Voikos tuo vesi tulla kick panelin pultinreikiä pitkin?
Niissä oli jotakin tahnaa pultinsuojina ja nyt ei ole, kun otin irti enkä laittanut uutta tilalle.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Älkää viekö autojanne korjaamoille vaan tehkää kaikki itse. Ainakaan pääkaupunkiseudulta ei rahalla voi ostaa kunnon työtä auton korjaamisasioissa (jotenkin epäilen että koko suomi on samassa jamassa). Öljyt ehkä osaavat vaihtaa mutta riskinä siinäkin on että rikkovat jotain muuta öljynvaihdon aikana.

Isompien osien vaihdossa itse tehtynä voi käyttää omia aivoja ja katsoa vähän ympärilleen niinkuin tuon lasin vaihdossa puhdistaakseen kaikki paikat ympäriltä. Korjaamolla näin ei toimita eikä sille ole varmaan mitään tilaustakaan.

Itsekin asun tällä hetkellä kerrostalossa enkä ole alan ammattilainen. Pihalla on kuitenkin nosteltu kansia, moottoreita yms. kompetenssi auton laittoon täytyy opiskella aina tapauskohtaisesti, mutta silti näyttää parempaa jälkeä tulevan kuin korjaamoilla. Nykyistä autoa en ole edes harkinnut käyttää kenelläkään ammattiautokorjaajalla ranetettavana.

Kohtapuoliin pitäisi oma talo hankkia, jossa ehdottomasti täytyy olla iso autotalli. En osaa edes kuvitella että kuinka helpoksi auton huoltaminen sitten tulee:)
Citroen C5, OG900t16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei kannata purkaa kojelautaa, ekaks riittää että kattoo että kostuuko tuulilasin tiiviste sisäpuolelta alareunasta kun toinen kastelee tuulilasia, jos näin niin ne kulmapalat pois ja rassaamaan reikää tyhjäksi, kannattaa ehkä kurkata tiivisteen allekkin että mitä löytyy.

Itse asiassa kannattaa ehkä tehä toi joka tapauksessa vaikkei oliskaan vesionkelmaa jossei oo tietoo viime putsauksessa.

Jossei tuosta apuu niin seuraavaksi tämä tarkastuksen alle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=48900

Sisältäämyös tarinan miten laiskuus kostautuu....
:oops:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kojalauta purettu jo :) No piti tuo cruise asentaa, niin samalla purkasin kokonaan...en keksi mitään järkevää vuotokohtaa tuolta.

Siis tuulilasin kumitiivisteen kulmapalan alta menee joku vesikanava jonnekin??

Kiintolevy pamahti koneesta, niin ei ole EPC:kään nyt käsillä...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Mulla vuosi kanssa ikkunan tiivisteestä paikkaa en varsinaisesti kunnolla koskaan löytänyt mutta kun vaihdoin viime vuonna tuulilasin niin putsasin vanhasta tiivisteestä kaikki liimat veks niin vuoto lakkas.
Niin pitkään vaan oli vuotanut että sai pohjaankin hitsailla jokusen kilon uutta peltiä :evil:
Jotenkin jäi sellanen kuva että vanhat tiiviste liimat kun irtoaa korista niin sitten niistä ei ole kun haittaa. Aika kova homma oli kaapia niitä pois mutta helpompaa kun hitsailla pohjaa.
900i -90
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Huikko kirjoitti:Kojalauta purettu jo :) No piti tuo cruise asentaa, niin samalla purkasin kokonaan...en keksi mitään järkevää vuotokohtaa tuolta.

Siis tuulilasin kumitiivisteen kulmapalan alta menee joku vesikanava jonnekin??
Eihän cruisen asennukseen tarttee kojetauluu purkaa, polvisuojan irroitus riittää.
Joo, siitä kulmapalan alta ihan kulmasta menee reikä tuonne tiivisteen alle mut kumminkin korin ulkopuolelle.
Omasta oli toi reikä ihan tukossa ja ja tiivisteen sisäpuoli "multaa" piukas.

Sen kyllä hokaa kun ottaa tuon kulmapalan pois ja silloin tiivisteen kulmakin taittuu ylös.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ootko kattonutv noi lämmityslaitteen veden poistoputket oikeassa sisälokarissa, että ovat puhtaat ja auki.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Laitetaas tähän tämäkin tiedoksi.

Voi per.......

Tuli sitten iltapäivän kunniaksi pestyä satku ja jossain vaiheessa havahduin siihen kun lorotin vettä sisäilman tuloritilään, että sieltä ritilän alta kuuluu lotina eikä sitä lotinaa kuulu oikeasta etulokarista.

Vilkaisu sisään ja se ilmanoton muovikuupa on muuttunut vesialtaaksi. Vettä noin kolmisen senttiä filtterin alareunan yläpuolella. Poistoputki on jossain vaiheessa mennyt totaalisen tukkoon roskista.

No ei tämä vielä mitään, vettä on myös sisällä yllättäen juurikin apparin matolla ja sen ALLA, äkkiarviolta kahvikupillinen. Pikakuivausta paperilla ja toive ettei ehtinyt mennä pellin ja äänieristeen väliin (hyvin todennäköisesti meni).

Hain sitten vielä illalla evästä ja ihmettelin että mites jalat kastui. Vettä oli nyt molemmin puolin taas se kahvikupillinen.

Sitä hemmetin pesuvettä oli mennyt keskikonsolin siihen pahviseen taustaosaan jossa on muoviset lokerikot kiinni ja sitä kautta loiskui ajaessa lattialle nyt molemmin puolin.

Ilmeisesti sitä vettä tosiaan pääsee yllättävän helposti sisätiloihin jos tuo poistoputki on tukossa. Selittää jonkin verran miksi jostain yksilöistä on lattiat mätineet sisäpuolelta.

Huomenna alkaa operaatio purkaus ja kuivatus, kun ei tuonne sateeseen viitsi mennä äheltämään :roll: Sen verran auoin että selvästi totesin veden tulleen pahviseen lokerikon taustaan sieltä ilmakanavan kautta.
#2274
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mites lasinpyyhkijän varren kumi,siit tuulilasin edestä?Omassa näyttäis olevan kutistunut ja sitä kautta vesi repsikan matollle.
puh.050-3748237
#3078
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

junnu kirjoitti:Mites lasinpyyhkijän varren kumi,siit tuulilasin edestä?Omassa näyttäis olevan kutistunut ja sitä kautta vesi repsikan matollle.
Pyyhkijöiden vivusto on konehuoneen puolella.

Jos raotat niitä kumeja niin huomaat että sieltä niiden alta ei ole suoraa läpipääsyä sisätiloihin, ellei sinne sitten ole itse porailtu reikiä tai ruoste jostain syystä mädättänyt.
#2274
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

taitaa tulla sisälämppärin johtoa pitkin,kait?Ja onha noita reikiä porailtu..varmaan jokainen omistaja tehnyt omat läpiviennit..
puh.050-3748237
#3078
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

junnu kirjoitti:taitaa tulla sisälämppärin johtoa pitkin,kait?Ja onha noita reikiä porailtu..varmaan jokainen omistaja tehnyt omat läpiviennit..
Voi olla, jos on itse jotain porailtu.

Ainakin omasta mielestäni satkuun on älytöntä alkaa porailemaan omia reikiä kun valmiit läpiviennit löytyy jo tehdastekoisena.
#2274
Kimski
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 09:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kimski »

Olis kans tuos tullu kuskinpuolella jalkatiloohin vettä. Oli äänieristematon alta melko märkänä, nyt ne sitte tuos on päivän ollu auki ja kuivumas. Kattoluukku piti kyllä vetensä ja ei mistää kojelaudantakaa ainakaa näkyny tulevan ja ainoa mistä tuli oli kuskin oven tiiviste. Onkohan kellään mitään temppua jolla sais vanhoja tiivisteitä elvytettyä? Pitänee jossai vaiheessa hakea jostai kokonaan uus tiiviste oveen.
Vastaa Viestiin