Vinkkejä oikosulun metsästykseen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vinkkejä oikosulun metsästykseen?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Perheen seisova 900i GLE aut. -83 on jo pitkään tarvinnut hieman paneutumista, etenkin sähköpuoleen. Autolla on luotettavuutta nakertava ominaisuus, nimittäin akun tyhjääminen noin viikon aikana. Ed. omistajalta saadun vihjeen perusteella vika voisi olla radiossa tai/ja keskuslukituksen ohjausyksikössä.

Kysymys kuuluukin, mistä päin näitä johdotuksia voisi alkaa ihmettelemään? Autosähköt EIVÄT ole hallussa, eikä radiotakaan saa ulos asennusaukostaan, jolloin kysyntää löytyisi kaikille vinkeille :D

Maadoitukset ovat läpikäytyjä eikä autossa ole muita sähköhäiriöitä. Tosin, keskuslukitus ei toimi aina kunnolla, ja lämpötilamittari näyttää liian vähäistä lukemaa. Nämä molemmat olivat OK, kun akun latasi täyteen..ihmeellistä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jotain vinkkiä voi saada jos mittailee sulakkeiden "ylimeneviä" virtoja. Siis virtalukko lock-asennossa yleismittari 10A asennossa tarkistat kaikki sulakkeet. Saa ainakin selville mikä piiri vuotaa, on helpompi sitten selvitellä mistäpäin lähtee viallista johtoa tms. hakemaan.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

oikosulku?

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Eipä toi ihan oikosululta tunnu, mutta virtaa tuntuu kuitenkin hukkuvan
turhan paljon. Lämpömittarin näytöstä/akun lataus päättelisin sen tyylistä juttua, että saappaasta olisi säätöjännitteet alhaalla.
Kokeileppas jotain autosähköliikettä, mittaavat varmaan laturin tuoton ja akun kunnon euroitta duunin toivossa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Säätöjännitteet?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mitä ovat säätöjännitteet ja miksi ne vievät akusta virran..? Vuoden alkupuolella ihmeteltiin mahd. laturivikaa, mutta vaikka vekotin onkin halpis-Iskra, toimii se aivan OK kun viimein onnistuin mittaamaan jännitettä siitä - aivan tasaista.

Ajattelin vain, että onko vaihtoehtoa sille, että alkaa kahlaamaan johtoja läpi sentti sentiltä (ei tykkää kojelaudan avaamisesta) vai löytyisikö jotain varmoja "pommipaikkoja" tms. Toivottavasti tuo radion vetäminen onnistuu, jonkin verran on tullut jo tökittyä niihin reikiin..ei tullut mankkaa syliin.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Laturin säädin voi vuotaa virran maihin. Oikosulku tuo purkautuminen ei ole, vaan virta menee jonkin resistiivisen tai puolijohtavan kompon läpi.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jos sulla on semmonen mankka mihin tarvitaan U-malliset ulosvetokoukut. Siis semonen missä on molemmilla puolilla kaksi reikää päällekkäin (väli korkeussuunnassa noin 5cm) niin siihen saa ulosvetäjät biiiltemastakin, muistaakseni jotain 3 euroa.

Edelleen pätee tuo ohje sulakkeiden mittauksesta. Silloin tiedät missä piirissä on maasulku. Virtaa ei pitäisi kulkea minkään sulakkeen yli kun virrat on poissa.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

sähköt

Viesti Kirjoittaja jari »

mulla oli eka "oma" satku -83 ja siinä oli se ajovalojen puolitus mahdollisuus että ikäänkuin olisi ollut ajovalot päällä mutta pienemmillä jännitteillä.ja tämä tapaihtui yksinkertaisesti siitä pyöritettävästä valokatkaisijasta kojelaudassa....tämänhän kaikki tiesikin jo?
Mutta kun ajaminen oli ohi niin kaikki valot sammui tässä asennossa (muistaakseni pystyssä oli katkaisin) ja jos sen jätti siihen asentoon yöksi niin aamulla oli akku aivan tyhjä. kerran pari tuli jäätyä kotiin saabin kanssa aamusella ku akku oli tyhjentynyt ajon aikaisella virransäästöllä.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kaikkea sitä oppii..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei olekaan aikaisemmin tullut vastaan moista (järkevää) ominaisuutta. Jotenkin vain muistelisin, että kohde-GLE:n valot käyttäytyvät normaalisti, ainakaan kytkimessä ei ole mitään erikoista. Äh..sähköt :(
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

kannattaa myös tarkistaa ettei takakontin kytkin oo rikki ja jätä valoja konttiin...
"voima se on mikä pörisee"
Vastaa Viestiin