Vinkkejä oikosulun metsästykseen?
Vinkkejä oikosulun metsästykseen?
Perheen seisova 900i GLE aut. -83 on jo pitkään tarvinnut hieman paneutumista, etenkin sähköpuoleen. Autolla on luotettavuutta nakertava ominaisuus, nimittäin akun tyhjääminen noin viikon aikana. Ed. omistajalta saadun vihjeen perusteella vika voisi olla radiossa tai/ja keskuslukituksen ohjausyksikössä.
Kysymys kuuluukin, mistä päin näitä johdotuksia voisi alkaa ihmettelemään? Autosähköt EIVÄT ole hallussa, eikä radiotakaan saa ulos asennusaukostaan, jolloin kysyntää löytyisi kaikille vinkeille
Maadoitukset ovat läpikäytyjä eikä autossa ole muita sähköhäiriöitä. Tosin, keskuslukitus ei toimi aina kunnolla, ja lämpötilamittari näyttää liian vähäistä lukemaa. Nämä molemmat olivat OK, kun akun latasi täyteen..ihmeellistä.
Kysymys kuuluukin, mistä päin näitä johdotuksia voisi alkaa ihmettelemään? Autosähköt EIVÄT ole hallussa, eikä radiotakaan saa ulos asennusaukostaan, jolloin kysyntää löytyisi kaikille vinkeille
Maadoitukset ovat läpikäytyjä eikä autossa ole muita sähköhäiriöitä. Tosin, keskuslukitus ei toimi aina kunnolla, ja lämpötilamittari näyttää liian vähäistä lukemaa. Nämä molemmat olivat OK, kun akun latasi täyteen..ihmeellistä.
oikosulku?
Eipä toi ihan oikosululta tunnu, mutta virtaa tuntuu kuitenkin hukkuvan
turhan paljon. Lämpömittarin näytöstä/akun lataus päättelisin sen tyylistä juttua, että saappaasta olisi säätöjännitteet alhaalla.
Kokeileppas jotain autosähköliikettä, mittaavat varmaan laturin tuoton ja akun kunnon euroitta duunin toivossa.
turhan paljon. Lämpömittarin näytöstä/akun lataus päättelisin sen tyylistä juttua, että saappaasta olisi säätöjännitteet alhaalla.
Kokeileppas jotain autosähköliikettä, mittaavat varmaan laturin tuoton ja akun kunnon euroitta duunin toivossa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Säätöjännitteet?
Mitä ovat säätöjännitteet ja miksi ne vievät akusta virran..? Vuoden alkupuolella ihmeteltiin mahd. laturivikaa, mutta vaikka vekotin onkin halpis-Iskra, toimii se aivan OK kun viimein onnistuin mittaamaan jännitettä siitä - aivan tasaista.
Ajattelin vain, että onko vaihtoehtoa sille, että alkaa kahlaamaan johtoja läpi sentti sentiltä (ei tykkää kojelaudan avaamisesta) vai löytyisikö jotain varmoja "pommipaikkoja" tms. Toivottavasti tuo radion vetäminen onnistuu, jonkin verran on tullut jo tökittyä niihin reikiin..ei tullut mankkaa syliin.
Ajattelin vain, että onko vaihtoehtoa sille, että alkaa kahlaamaan johtoja läpi sentti sentiltä (ei tykkää kojelaudan avaamisesta) vai löytyisikö jotain varmoja "pommipaikkoja" tms. Toivottavasti tuo radion vetäminen onnistuu, jonkin verran on tullut jo tökittyä niihin reikiin..ei tullut mankkaa syliin.
Jos sulla on semmonen mankka mihin tarvitaan U-malliset ulosvetokoukut. Siis semonen missä on molemmilla puolilla kaksi reikää päällekkäin (väli korkeussuunnassa noin 5cm) niin siihen saa ulosvetäjät biiiltemastakin, muistaakseni jotain 3 euroa.
Edelleen pätee tuo ohje sulakkeiden mittauksesta. Silloin tiedät missä piirissä on maasulku. Virtaa ei pitäisi kulkea minkään sulakkeen yli kun virrat on poissa.
Edelleen pätee tuo ohje sulakkeiden mittauksesta. Silloin tiedät missä piirissä on maasulku. Virtaa ei pitäisi kulkea minkään sulakkeen yli kun virrat on poissa.
sähköt
mulla oli eka "oma" satku -83 ja siinä oli se ajovalojen puolitus mahdollisuus että ikäänkuin olisi ollut ajovalot päällä mutta pienemmillä jännitteillä.ja tämä tapaihtui yksinkertaisesti siitä pyöritettävästä valokatkaisijasta kojelaudassa....tämänhän kaikki tiesikin jo?
Mutta kun ajaminen oli ohi niin kaikki valot sammui tässä asennossa (muistaakseni pystyssä oli katkaisin) ja jos sen jätti siihen asentoon yöksi niin aamulla oli akku aivan tyhjä. kerran pari tuli jäätyä kotiin saabin kanssa aamusella ku akku oli tyhjentynyt ajon aikaisella virransäästöllä.
Mutta kun ajaminen oli ohi niin kaikki valot sammui tässä asennossa (muistaakseni pystyssä oli katkaisin) ja jos sen jätti siihen asentoon yöksi niin aamulla oli akku aivan tyhjä. kerran pari tuli jäätyä kotiin saabin kanssa aamusella ku akku oli tyhjentynyt ajon aikaisella virransäästöllä.
Kaikkea sitä oppii..
Ei olekaan aikaisemmin tullut vastaan moista (järkevää) ominaisuutta. Jotenkin vain muistelisin, että kohde-GLE:n valot käyttäytyvät normaalisti, ainakaan kytkimessä ei ole mitään erikoista. Äh..sähköt