Tervehdys!
Tässä yleisesti kyselisin mielipiteitä että kumpi enska on parempi kaasari ja/tai tuplakaasarimalliin, siis 6- vai 7-enska?
Mahtaako kiihtyvyydessä olla suurta eroa?
Enimmäkseen kyllä maantiellä ajetaan.
Kumpi enskä parempi 6 vai 7?
Omakohtaisia kokemuksia löytyy tosin vain 6. enskasta nelilovisessa laatikossa ja 7. enskasta viisilovisessa. Joten en osaa tarkemmin sanoa kuin, että kokeile.
Ainakin 99 menee 6. enskalla mukavasti mutta maantiellä on melko kovat kierrokset. Sattuu oleen tuossa ´80-lukusessa sama laatikko kuin turbomalleissa joten 100km/h vauhdissa on siinä kinthaalla 3000rpm mutta se posketon vääntöreservi vaan puuttuu.
Turbo on taas 7. enskalla ja siihen taas toivoisin sitä 8. enskaa ja alta parin sadan humman tehoja. Sen pohjalta voisin sanoa, että 7. enska on parempi kierrosten pysyessä melko maltillisina ja varmasti ajomukavuuskin paranee, kun kone ei huuda.
Ainakin 99 menee 6. enskalla mukavasti mutta maantiellä on melko kovat kierrokset. Sattuu oleen tuossa ´80-lukusessa sama laatikko kuin turbomalleissa joten 100km/h vauhdissa on siinä kinthaalla 3000rpm mutta se posketon vääntöreservi vaan puuttuu.
Turbo on taas 7. enskalla ja siihen taas toivoisin sitä 8. enskaa ja alta parin sadan humman tehoja. Sen pohjalta voisin sanoa, että 7. enska on parempi kierrosten pysyessä melko maltillisina ja varmasti ajomukavuuskin paranee, kun kone ei huuda.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-84 99:ssä 7-enska on ihan käyttökelpoinen. Bensankulutus pysyy kohtuullisena mutta auto ei toisaalta ole mikään raketti.
Kierrokset ovat 80 km/h vauhdissa tasan 2000 ja 3000 kierroksella mennään jo 120. Ohittaminen vaatii kyllä pienempää vaihdetta.
#6 enska nostaa kierroksia vastaavilla nopeuksilla n. 250 1/min. Melu ei nouse merkittävästi mutta auton kiihtyvyys kyllä paranee. Vastaavasti bensankulutus nousi itselläni n. 0,5 litraa satasella. Auto on siis tuo sigun 84 K-jetillä varustettuna.
Laskeskelin myös, että ruiskukoneella ja #6 enskalla 99:n huippunopeus nousee 190 km/h kieppeille kun #7:lla se on n. 180 km/h.
Kierrokset ovat 80 km/h vauhdissa tasan 2000 ja 3000 kierroksella mennään jo 120. Ohittaminen vaatii kyllä pienempää vaihdetta.
#6 enska nostaa kierroksia vastaavilla nopeuksilla n. 250 1/min. Melu ei nouse merkittävästi mutta auton kiihtyvyys kyllä paranee. Vastaavasti bensankulutus nousi itselläni n. 0,5 litraa satasella. Auto on siis tuo sigun 84 K-jetillä varustettuna.
Laskeskelin myös, että ruiskukoneella ja #6 enskalla 99:n huippunopeus nousee 190 km/h kieppeille kun #7:lla se on n. 180 km/h.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21