900T8 käynnistysongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

900T8 käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt se alkoi T8 temppuilemaan... Tähän asti auto on lähtenyt aina ensimmäisellä käyntiin, mitä nyt muutaman kerran ei tapahtunut starttiasennossa mitään ja sitä vikaa ei ole esiintynyt sen jälkeen, kun virtalukonpohja uusittiin. Lauantaina auto lähti aamulla hyvin käyntiin, mutta vaati päivällä kolme starttausta ennenkuin lähti käyntiin. Sen jälkeen lähti uudestaan taas ihan normaalisti ekalla. Sunnuntaina lähti käyntiin ja menin tankkaamaan auton. Sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin millään. Pyöritti kyllä hienosti, mutta ei luvannutkaan. Auto hinattiin takaisin kotipihaan ja tänään hain Procarilta sytytysyksikön (Unipoint-tarvikemalli hintaan 37EUR), jonka vaihdettuani auto lähti muutaman starttauksen jälkeen käyntiin. Ajoin pienen lenkin ja kokeilin muutaman kerran uudestaan ja aina käynnistyi hienosti. Muutaman tunnin päästä laitoin uuden sytytysyksikön kiinni kunnolla, mutta eipä käynnistynytkään enää... Sahasin muutaman kerran ja sitten taas lähti. Kokeilin myös vanhalla sytytysyksiköllä ja lähti silläkin käyntiin. Huomenna ajattelin hakea kaverilta lainaan vielä toisen aidon Boschin sytytysyksikön ja ainakin bensapumpun ja puolan. Mitenkäs se bensapumpun releen hyppylankaviritys tehtiinkään.. (eli bensapumppu pumppaa kokoajan kun virrat on päällä)? Muita hyviä arvauksia..?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis tarkoitatko, että uusi sytytysyksikkö oli irrallaan, eli et kiinnittänyt sitä auton koriin? Jos teit näin, on mahdollista, että se kärähti huonon jäähdytyksen takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep. Halusin kokeilla onko vika sytytysyksikössä, joten en heti laittanut sitä rasvojen kanssa paikalleen... Mutta vika ei liene sytytysyksikössä, koska lähti myös vanhallakin taas käyntiin... ja sitten taas uudella, mutta välillä taas ei...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Todella kaukaa haettu; bensansuodatin. Itsellä sen vaihto auttoi starttiongelmiin. Jos ei ole ihan hetki sitten vaihdettu niin ei tee pahaa vaihtaa sitä vaikkei starttiongelmiin auttaisikaan.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Eski,
Keräilin LUX-rescue kittiä kasaan tänään. Ainakin yksi sytytysyksikkö, puola ja jopa valmis hyppylanka löytyi, mutta se bensapumppu vaikuttaa hieman väsähtäneeltä. Laitoin siihen virtaa akkulaturilla, mutta pumpusta kuului pelkkää "jurinaa", eli ilmeisesti se koko vekotin on jumissa, hitto vie. Tuo polttoainesuodatin tuli itselle kanssa mieleen, vaihdettiinko se uuteen silloin siinä abt. täydellisessä keväthuollossa? Pumpun kunnon voisi varmaan todeta siten että irroittaa suodattimelta tulevan letkun ja laittaa sen mitta-astiaan, hyppylangalla releohitus, virrat päälle tietyksi ajaksi ja tsekkaa että onko pumpun tuotto sitä mitä on speksattu. Tulppa-avain varmaan kannattaa hommata että voi tsekata tuleeko kipinää laisinkaan silloin kun temppuilu taas alkaa...

-Kimmo-
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Bensansuodatin uusittiin keväthuollossa pari viikkoa sitten. Klubin postituslistalle oli tullut tälläinen ehdotus: "ettei vaan olisi painevaraaja alkanut toimimaan miten sattuu ja milloin sattuu, jos ei pidä paineita niin kestää aikansa tulla ainetta koneelle ja saattaa lämpimänä lyödä höyrylukon niin voi jäädä kokonaan käynnistymättä." Mistähän tämä painevarajaa löytyy?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Eski kirjoitti:Mistähän tämä painevarajaa löytyy?
Tankin etupuolelta oikealta. Pultattu muistaakseni pitkittäiseen kotelopalkkiin. Hukkuuko järjestelmän paine heti sammutettuasi moottorin? Jos näin, niin painevaraaja ei toimi. Kokeile avata vähän vaikka rikastussuuttimelle tulevan bensaputken liitosta vähän sammuttamisen jälkeen. Jos sieltä suihkahtaa bensaa, varaaja toimii. (PS älä sitten polta autoa :) . Katso, ettei bensaa jää vapaasti konehuoneeseen)
marso
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:33
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja marso »

Eikö se ole niin että jos kuulee vaimean surinan tankista ennen kuin starttaa niin pumppu OK.

Mulla kasteli tulpat eikä lähtenyt käyntiin , mutta kun vaihdettiin ohjauspaineventtiili niin rupes toimimaan.

Olen nyt ajanut 900:sen ohjauspaineventtiilillä talvella. Käynnisty 3 - 4 yrityksellä hitaasti mutta varmasti.

Ajattelin nyt ottaa 900:sen piimetallianturin ja siirtää se alkuperäiseen ohjauspaineventtiiliin ,katsotaan toimiiko.

Mutta jos kastelee tulpat niin ohjauspaineventtiili.

Muuten , tietääkö joku jos näitä antureita saa uusia ??

T 8 LUX kanss vm -84 T Martin
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Tuo vaimea surina ei vielä kerro että onko pumppu ehjä. Voi olla että rele ei anna pumpulle tuota virtasykäystä joten tuo pumpun parin sekunnin surina jaa kuulumatta. Esim. minulla tuota surinaa ei kuulu, mutta auto toimii moitteetta. Parhain tapa tähän pumpun testaamiseen lienee tuo hyppylankaviritys joten pumppu käy kokoajan aina silloin kun virrat on päällä.

Eski,
Annoin ne luxiin tarkoitetut renkaat Matille, niin kuin oli puhetta. Ilmeisesti ihan tarpeeseen menivät. Et sitten ottanut luxiin sitä "uutta", vähemmän ruosteista, varapyörää? Se pumppukin jäi meille... mutta ehkä parempi niin, et olisi kuitenkaan kotona muistanut kumpi on pumppu ja kumpi puola ;) taidan heittää sen pumpun tonne romuiivariin, liesituulettimen kaveriksi :D
Viimeksi muokannut frost, Ke Huhti 21, 2004 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on taas tehty remonttia luxiin... Auto ei eilen illalla startannut, joten kokeilin Kimmolta lainattua sytytysyksikköä, mutta eipä luvannut silläkään. Sitten tökkäsin hyppylangan bensapumpun releen paikalle ja pumppu surisi iloisesti kun käänsin virrat päälle, mutta ei startannut vieläkään. Sitten laitoin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän paikalleen ja LUX LÄHTI VÄLITTÖMÄSTI KÄYNTIIN! Lähti myös uudestaan lämpimänä ja jopa jäähdyttyään aamulla...

Kimmo: Tuon jossain vaiheessa sen rescue-kitin takaisin ja haen sen vararenkaan talteen... En sitten viitisinyt kuitenkaan kokeilla puolaa bensapumppuna ;-)
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Loistavaa Eski! Eipä ollut iso eikä kallis vika. Pyörijä ja kansi on kuitenkin kulutustavaraa, joten itse autoa ei voida syyttää (eikä tietty myyjääkään ;) ), on nuo saabit hyviä ;)

Minun tulpanvaihto-, sekä jarruremppa taas ei menny oikein nappiin. Kokonaista yksi johto lähti ehjänä tulpasta irti, jarrusatulan pultit oli niin tiukassa että väänsin kolme(3) räikkää p*skaksi, yhden pienen jatkovarren, sekä yhden 19mm hylsyn. No tässä vaiheessa loppui työkalut kesken ja katsoin parhaaksi jatkaa homma seuraavana päivänä. Heti seuraavana aamuna kauppaan ostamaan tulpanjohdot, lisää hylsyjä, räikkä, t-väännin, kuparitahnaa, rakotulkki yms muka-tarpeellista. Sitten alkoikin homma luistaa ja vaihteeksi pultit antoivat periksi ja sain satulat irti. Seuraavaksi uudet levyt paikoilleen, satulat niin palasiksi kuin mahdollista ja liottamaan juuttuneita nippeleitä irti. Kun kaikki osat oli irrallaan niin tokihan ne putsattiin teräsharjalla ja maalattiin siniseksi 8) Huomenna pitää vaihtaa satuloihin uudet tiivisteet, vanhoissakaan mitään vikaa ole, mutta samalla laittaa uudet kun on jo satulat auki. Sitten vain kuparitahnan kanssa kasaamaan ja herkuttelemaan kunnon jarruilla ;)

Tuossapa vielä muutama kuva päivän saldosta, sekä saattohoidossa olevasta iivarista --> http://www.eikiinnosta.net/kuvat/rassailua
Viimeksi muokannut frost, Pe Huhti 23, 2004 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

ASTech kirjoitti:
Eski kirjoitti:Mistähän tämä painevarajaa löytyy?
Tankin etupuolelta oikealta. Pultattu muistaakseni pitkittäiseen kotelopalkkiin. Hukkuuko järjestelmän paine heti sammutettuasi moottorin? Jos näin, niin painevaraaja ei toimi. Kokeile avata vähän vaikka rikastussuuttimelle tulevan bensaputken liitosta vähän sammuttamisen jälkeen. Jos sieltä suihkahtaa bensaa, varaaja toimii. (PS älä sitten polta autoa :) . Katso, ettei bensaa jää vapaasti konehuoneeseen)
Tuossa olikin hyvä kuva nimimerkki rr:n 99:stä. Samanlainen painevaraaja on satkussakin.

http://www.kotinet.com/rami.rahkola/9984/paineak.jpg
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lux pelasi hienosti virranjakajan ja pyörijän vaihdon jälkeen vähän aikaa. Sitten jätti taas käynnistymättä, mutta käynnistyi heti, kun laitoin bensapumpun releen paikalle hyppylangan. No tämän perusteella ostin uuden releen ja sitten auto toimikin taas muutaman päivän hienosti, kunnes taas kerran lämpimänä melkein jo lähti käyntiin, mutta pääsi sammumaan ja sitten ei enää lähtenyt... ja taas alkoi pelata hyppylangalla. Mikähän virus sytytyspuolelle on oikein pesiytynyt..?

Vaihdoin myös tulpanjohdot. Ensin kokeilin jotain saksalaisia tarvikesilikooneja, mutta magneettiventtiili naksutti jo tyhjäkäynnillä ja koneesta löytyi vain peruspaineet. Sitten kävin hakemassa Bougicordit ja ahtopaineetkin löytyivät... AD-Varaosamaailmasta sain Bougit noin 26 eurolla, joten eihän ne ole perustarvikejohtoja kallimmatkaan. Laakkosen veljeksillä pyysivät tulpanjohdoista 26 euroa kappale :evil:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Joo nyt auto ei meinannut enää startata hyppylankaviritykselläkään. No lopulta kuitenkin lähti... Kävin kyselemässä asiaa Bosch-autosähköputiikista ja siellä epäilivät, että vika on releen johdotuksissa. Täytyy viedä auto huomenna sinne piuhojen päähän tutkittavaksi...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Vilkaiseppa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vilkaiseppa muutamia kohtia:
Hall -anturi saattaa oirehtia mitä merkillisimmillä tavoilla :?: :?: :?:

Myös bensanpainevaraaja ja takaisku venttiili (onko sama paketti?) on hyvä tarkastaa. Jos sulla on vielä läpinäkyvät putket suuttimille, niin tarkasta onko niissä ilmakuplia liikkeellä sammutuksen jälkeen (ei pitäisi). :wink: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin