900 käppäristä, takapäähän vaikuttavasta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tonnisata
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 03:04
Paikkakunta: 08 area

900 käppäristä, takapäähän vaikuttavasta

Viesti Kirjoittaja tonnisata »

Niin mitenkäs tehoja löytyy käppäriin joka vaikuttaa takapyöriin. Katastuksesta tuttavalta pompsahti. Mitä pitää kattoa siitä, ja kuinka säädellään kohdilleen, mistäkohtaa siellä tuppaa jumiutumaan osat, korjattavissa vai tavallisesti uusiinpuihin jotain sieltä ?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

koita hakua....

juu mulla parani käsijarru kummasti ku vaihdoin uudet vaijerit. ei edes uudet levyt ja satulat tuonu onnea...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tonnisata
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 03:04
Paikkakunta: 08 area

Viesti Kirjoittaja tonnisata »

Haullako löytyy 8O , ei oo vikaa vaijereissa. Lähinnä kyselyllä taroitellaan säätämistä jne miten tapahtuu , ja mikäs olikaan sen kuusiokoloruuvin merkitys ko mallissa takasatulassa- enää ei jaksa muistaa .
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Satulasta säädetään. Vaijereihin ei tarvitse yleensä koskea lainkaan, ellei joku ole joskus aiemmin sotkenut säätöjä. Eli satulan takana olevasta kuusiokoloruuvista pyöritetään mäntää lähemmäs molemmin puolin. Hyvä taktiikka on vääntää ensin niin kireälle, ettei pyöri käsin ollenkaan ja sitten takaisinpäin sen verran että pyörii isommin takertelematta. Tämä siis luonnollisesti käsijarrukahva vapautettuna. Löytyy haulla joku ohjearvokin, paljonko kierroksissa sitä ruuvia pitää pyörittää lukittumisen jälkeen takaisinpäin, mutta aivan yhtä hyvin toimii käsin kokeilemalla säätää siihen rajalle ettei laahaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:Satulasta säädetään. Vaijereihin ei tarvitse yleensä koskea lainkaan, ellei joku ole joskus aiemmin sotkenut säätöjä. Eli satulan takana olevasta kuusiokoloruuvista pyöritetään mäntää lähemmäs molemmin puolin. Hyvä taktiikka on vääntää ensin niin kireälle, ettei pyöri käsin ollenkaan ja sitten takaisinpäin sen verran että pyörii isommin takertelematta. Tämä siis luonnollisesti käsijarrukahva vapautettuna. Löytyy haulla joku ohjearvokin, paljonko kierroksissa sitä ruuvia pitää pyörittää lukittumisen jälkeen takaisinpäin, mutta aivan yhtä hyvin toimii käsin kokeilemalla säätää siihen rajalle ettei laahaa.
neljänneskierros.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tonnisata
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 03:04
Paikkakunta: 08 area

Viesti Kirjoittaja tonnisata »

Mikäs siellä sitten voisi olla jumissa tms, kun automaattisäädöt kai ne on. Ei siis ota paljoa ollenkaan tällähetkellä .
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eli siis vartti? Tuo on yleensä liian vähä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tonnisata kirjoitti:Mikäs siellä sitten voisi olla jumissa tms, kun automaattisäädöt kai ne on. Ei siis ota paljoa ollenkaan tällähetkellä .
Mulla ainaskin oli tossa ex 900i:ssä toinen satula semmonen, ettei se automaattisäätö vaan toiminut. Satulat piti säätää kausihommana samalla, kun vaihtoi renkaita...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuosa minun ässässä on semmonen "ominaisuus" että se vuotaa jarrunestettä sen säätöruuvin pesään. Tämä siis vänkärin puolen satulassa joka viime katsastuksesta meni juuri ja juuri läpi. Ilmeisesti se vuoto jotenkin nollaa tuon säätimen toiminnan koska ruuvin pyörittämisestä ei ole ku hetken hupi. Kuskin puoli pelaa normaalisti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Larvetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 12, 2006 15:52
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Larvetti »

Onhan satula purettavissa yksiin osiin, pari päivää opettelin enkä saanut vieläkään käsijarrun käyttöakselin tiivistettä vaihdettua...
...kunnes naapuri ohimennen mainitsi, biltemasta ~65 € uusi satula ja toimii varmasti seuraavat 10 vuotta...
löytyi mekanismista paljon vihreää kittiä, ruskeaa liisteriä ja ikäänkuin pieniä kiviä. Ei ku romukoppaan!
Jäsen 2916
Puhelimella 0503540288
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

hyviä diagnooseja edellä, varmistu kuitenkin, jotta vaijerin jousimekanismi jaksaa palauttaa vivun täysin, sillä täysi liikehän on toiminnan edellytys. Vaijerithat ovat tässä erillisiä, eli niiden pitää olla juuri samalla "kireydellä". -91 lähtien vaijerin säätö on fiksusti takapenkin alla. Olen ymmärtänyt, että nuo uudemmat vaijerit käyvät myös vanhempiin, vaikka itse en sitä "uskaltanutkaan" kokeilla tehdä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

stara kirjoitti:hyviä diagnooseja edellä, varmistu kuitenkin, jotta vaijerin jousimekanismi jaksaa palauttaa vivun täysin, sillä täysi liikehän on toiminnan edellytys. Vaijerithat ovat tässä erillisiä, eli niiden pitää olla juuri samalla "kireydellä". -91 lähtien vaijerin säätö on fiksusti takapenkin alla. Olen ymmärtänyt, että nuo uudemmat vaijerit käyvät myös vanhempiin, vaikka itse en sitä "uskaltanutkaan" kokeilla tehdä.

Mulle on -90 vuotiseen vaihdettu nämä takapenkin alta säädettävät vaijerit, eli sopii.

Eikö sen kuusiokolo-säätöruuvin säätäminen muuten kuulu tehdä käsijarruvaijeri irti? Näin olen itse käsittänyt ja toiminut..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos vaijeri ei jumita eli vipu pääsee palautumaan lepoasentoonsa, ei ole säädön kannalta merkitystä onko vaijeri paikallaan vai ei. Tosin vähän paremminhan siellä on tilaa, jos vaijeri on poissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Juha96 kirjoitti:Jos vaijeri ei jumita eli vipu pääsee palautumaan lepoasentoonsa, ei ole säädön kannalta merkitystä onko vaijeri paikallaan vai ei. Tosin vähän paremminhan siellä on tilaa, jos vaijeri on poissa.
Vai onkos sillä kumminkin merkitystä?
Jos vaijerit on oikein säädettynä(stopparit ei lepää tappeihin) niin taitaa se vastata useampaa kierrosta vaijerin säädöissä jolloin herkkätoimisella satulalla voi jarrut ruveta laahaamaan kun vaijerin laittaa takas.
Eli kuten kirjoissa neuvotaan niin vaijeri ekaksi säätöihin ja sitten ruuvia säätämään. Ja tosiaan vaijereiden olisi hyvä olla herkkätoimiset että palautuvat lepoasentoon jolloin automaattisäädöllä on jotain mahkuja toimii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin