900 käppäristä, takapäähän vaikuttavasta
900 käppäristä, takapäähän vaikuttavasta
Niin mitenkäs tehoja löytyy käppäriin joka vaikuttaa takapyöriin. Katastuksesta tuttavalta pompsahti. Mitä pitää kattoa siitä, ja kuinka säädellään kohdilleen, mistäkohtaa siellä tuppaa jumiutumaan osat, korjattavissa vai tavallisesti uusiinpuihin jotain sieltä ?
Satulasta säädetään. Vaijereihin ei tarvitse yleensä koskea lainkaan, ellei joku ole joskus aiemmin sotkenut säätöjä. Eli satulan takana olevasta kuusiokoloruuvista pyöritetään mäntää lähemmäs molemmin puolin. Hyvä taktiikka on vääntää ensin niin kireälle, ettei pyöri käsin ollenkaan ja sitten takaisinpäin sen verran että pyörii isommin takertelematta. Tämä siis luonnollisesti käsijarrukahva vapautettuna. Löytyy haulla joku ohjearvokin, paljonko kierroksissa sitä ruuvia pitää pyörittää lukittumisen jälkeen takaisinpäin, mutta aivan yhtä hyvin toimii käsin kokeilemalla säätää siihen rajalle ettei laahaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
neljänneskierros.jcarlson kirjoitti:Satulasta säädetään. Vaijereihin ei tarvitse yleensä koskea lainkaan, ellei joku ole joskus aiemmin sotkenut säätöjä. Eli satulan takana olevasta kuusiokoloruuvista pyöritetään mäntää lähemmäs molemmin puolin. Hyvä taktiikka on vääntää ensin niin kireälle, ettei pyöri käsin ollenkaan ja sitten takaisinpäin sen verran että pyörii isommin takertelematta. Tämä siis luonnollisesti käsijarrukahva vapautettuna. Löytyy haulla joku ohjearvokin, paljonko kierroksissa sitä ruuvia pitää pyörittää lukittumisen jälkeen takaisinpäin, mutta aivan yhtä hyvin toimii käsin kokeilemalla säätää siihen rajalle ettei laahaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla ainaskin oli tossa ex 900i:ssä toinen satula semmonen, ettei se automaattisäätö vaan toiminut. Satulat piti säätää kausihommana samalla, kun vaihtoi renkaita...tonnisata kirjoitti:Mikäs siellä sitten voisi olla jumissa tms, kun automaattisäädöt kai ne on. Ei siis ota paljoa ollenkaan tällähetkellä .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuosa minun ässässä on semmonen "ominaisuus" että se vuotaa jarrunestettä sen säätöruuvin pesään. Tämä siis vänkärin puolen satulassa joka viime katsastuksesta meni juuri ja juuri läpi. Ilmeisesti se vuoto jotenkin nollaa tuon säätimen toiminnan koska ruuvin pyörittämisestä ei ole ku hetken hupi. Kuskin puoli pelaa normaalisti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Onhan satula purettavissa yksiin osiin, pari päivää opettelin enkä saanut vieläkään käsijarrun käyttöakselin tiivistettä vaihdettua...
...kunnes naapuri ohimennen mainitsi, biltemasta ~65 € uusi satula ja toimii varmasti seuraavat 10 vuotta...
löytyi mekanismista paljon vihreää kittiä, ruskeaa liisteriä ja ikäänkuin pieniä kiviä. Ei ku romukoppaan!
...kunnes naapuri ohimennen mainitsi, biltemasta ~65 € uusi satula ja toimii varmasti seuraavat 10 vuotta...
löytyi mekanismista paljon vihreää kittiä, ruskeaa liisteriä ja ikäänkuin pieniä kiviä. Ei ku romukoppaan!
Jäsen 2916
Puhelimella 0503540288
Puhelimella 0503540288
hyviä diagnooseja edellä, varmistu kuitenkin, jotta vaijerin jousimekanismi jaksaa palauttaa vivun täysin, sillä täysi liikehän on toiminnan edellytys. Vaijerithat ovat tässä erillisiä, eli niiden pitää olla juuri samalla "kireydellä". -91 lähtien vaijerin säätö on fiksusti takapenkin alla. Olen ymmärtänyt, että nuo uudemmat vaijerit käyvät myös vanhempiin, vaikka itse en sitä "uskaltanutkaan" kokeilla tehdä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara kirjoitti:hyviä diagnooseja edellä, varmistu kuitenkin, jotta vaijerin jousimekanismi jaksaa palauttaa vivun täysin, sillä täysi liikehän on toiminnan edellytys. Vaijerithat ovat tässä erillisiä, eli niiden pitää olla juuri samalla "kireydellä". -91 lähtien vaijerin säätö on fiksusti takapenkin alla. Olen ymmärtänyt, että nuo uudemmat vaijerit käyvät myös vanhempiin, vaikka itse en sitä "uskaltanutkaan" kokeilla tehdä.
Mulle on -90 vuotiseen vaihdettu nämä takapenkin alta säädettävät vaijerit, eli sopii.
Eikö sen kuusiokolo-säätöruuvin säätäminen muuten kuulu tehdä käsijarruvaijeri irti? Näin olen itse käsittänyt ja toiminut..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Vai onkos sillä kumminkin merkitystä?Juha96 kirjoitti:Jos vaijeri ei jumita eli vipu pääsee palautumaan lepoasentoonsa, ei ole säädön kannalta merkitystä onko vaijeri paikallaan vai ei. Tosin vähän paremminhan siellä on tilaa, jos vaijeri on poissa.
Jos vaijerit on oikein säädettynä(stopparit ei lepää tappeihin) niin taitaa se vastata useampaa kierrosta vaijerin säädöissä jolloin herkkätoimisella satulalla voi jarrut ruveta laahaamaan kun vaijerin laittaa takas.
Eli kuten kirjoissa neuvotaan niin vaijeri ekaksi säätöihin ja sitten ruuvia säätämään. Ja tosiaan vaijereiden olisi hyvä olla herkkätoimiset että palautuvat lepoasentoon jolloin automaattisäädöllä on jotain mahkuja toimii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992