Katsastus kummastuttaa....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mutta eihän saabia tarvi katsastaa :?: mäkin olen ajellut tonnareillakohta viisi vuotta ilman ensimmäistäkään poliisin pysäytystä.
Fiero sen sijaan piti esitellä noin kerran viikossa viimevuoden puolella, onneksi nyt ovat oppineet tuntemaan eteläsuomessa
8)
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

V.J.S kirjoitti:
Nimimerkillä näin meillä.

Meillä se meni niin että tunkilla auto ilmaan, pyörä pois, jotakin systeemiä akselin myötäisesti tueksi auton alle, sahailua ja mittailua, lopulta ysikutosen vanne + pari lankkua alle, tunkki pois ja jarrusatuloita irroittamaan.
Ei irtoa, crc:tä menee enempi kuin akalla hiuslakkaa vuodessa. Jatkovartta metsästään, löytyy hallitunkin varsi ja sehän ei tietenkään mahdu, lokasuoja ja maa ottaa vastaan. Putkenpätkä on parempi, siitä saa otettakin.
Olkapää rutisee (VIHAAN laskettelua) ja viimein pultti aukeaa niin että hieraisen selän tiiliseinään ihanasti. toinen vielä ja sehän oli löysällä kuin männynjuuri.
Tässä vaiheessa tajuan että olisi pitänyt ottaa ensin jarrupalat pois.
Takaisin kiristelyä.
U-tapin sokkaan crc:tä, sokka katki. Koputtelua vasaralla, alapuolelta sokka irtoaa kohtuu helposti mutta yläpää ei anna periksi. Ei vasara, vääntövarsi, vaseliinit ja crc:t auta asiaa yhtään.
Leka kouraan ja iso naula tapin nokkaan, väkivaltainen lyönti eikä mitään tapahdu. Tappi muurautunut kiinni.
Aikani nitkuteltuani ja mäiskittyäni lähden sisälle hakemaan olutta.
Hautasin levyprojektin turhauduttuani.
Nyt pallojen kimppuun. Tunkilla tukivartta ylös, nyt sitä palikkaa etsimään.
Ei löydy ei, ja taas sahataan. Jonkunlaisen lankun saan ängettyä sinne koripalkin ja tukivarren väliin.
Ja missähän se ulosvetäjä on, ei missään. Alapultti irti, vasaralla kopsuttelua ja rengasraudalla taivuttelua, paskat tästä ei tule kuin huono mieli.
Vähän aikaa hiljaista istuskelua, tyhjää katsetta ja neuvoa antavaa. Kaikki palikat paikoilleen ja siivoilua ja syömään ruokaakin välillä.

Näin minä tein.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

V.J.S kirjoitti:
Saabi C900 kirjoitti:Laitat jotkut kalikat sinne ylätukivarren ja korin väliin, laudanpalan tjsp.
Auto ylös, pyörä irti.
Sitten otat sen pallonivelen olkatuesta ja sen jälkeen tukivarresta.
Uusi tilalle ja ajoon.
Nyt tästä kyllä unohtui se, että kun laitat jotain sinne ylätukivarren ja koripalkin väliin, niin melkoisen suurella todennäköisyydellä on palkki sen verran hapettunut, että pettää...sitten kiireessä lähdet hommaamaan jostain jousipuristimia joilla saa jousikuorman pois tukivarrelta (palloniveleltä), tätä ennen on toki juuttuneet pyöränpultit aiheuttanut jo parin ristikkoavaimen ja hermojen täystuhon. Tässä kohtaa sitten pallonivelen levityssakset käyttöön. Totea pallonivel kovemmaksi kuin sakset, jotka lohkeaa. Kun vihdoin useamman tunnin taistelun jälkeen pääset pallonivelen kiinnityspulttien kimppuun, on alapallon pultit ruostunut täysin kiinni (eli joko katkeavat pallonivelen rungon sisään, tai aukeavat, mutta pultti ei lähde silti irti). Tao näitä pultteja isoimmalla lekalla mikä kylästä löytyy. Kun tämä ei toimi, kuumenna pultteja hitsipillillä tms (samalla polta melkein koko autotalli) Sitten viimein rälläkkä käteen kun mikään ei auta, ja leikkele pallonivel paloiksi (varo nyt kuitenkin sitä tukivartta). Tämän jälkeen alapallonivelen vaihto onkin lasten leikkiä.

Nimimerkillä näin meillä.
Tässä homman ääripäät. Kyllä hymyilytti tuo V.J.S:n selostus kun itsellekin on tuollaista joskus sattunut. Ylensä kyllä pallojen pultit saa kohtuudella irti. Varsinkin jos palloina on käytetty jotain halpiksia joita on sitten vaihdettu vähintään joka toiseen katsastukseen.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Huonoa tuuria... Ainakin täällä omalla paikkakunnallani äijissä on eroja. Pari kaveria tuntee Saabit kuin omat taskunsa ja voit olla varma, että jos he sattuvat kohdalle, KAIKKI Saabin tyypilliset ongelmapaikat syynätään.

Mikä on itse asiassa hiton hyvä, koska vaikka itse katselen auton läpi ennen leimalle ajoa, aina välillä jää jokin tärkeä seikka katsomatta. Liikenneturvallisuutta ne nykyään tarjoaa enemmän kuin vittuilua. Asiasta ovat aina minun autoni reputtaneet.

Mutta. Äsken hankkimani Volvo kävi leimalla ennen minulle luovutusta. Jarruista ei sanottu mitään. Kuitenkin kun vaihdoin kesärenkaat parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen, totesin, että etupalat-ja levyt olivat AIVAN loppu. Vaihdoin yhteydessä havaittiin, että myös jarruletkut ovat pahasti pykineet ja todellinen turvallisuusriski. No, homma maksoi osineen 300 euroa. Vähän vitutti, ettei katsastusinssi katsonut noita hommia kuukautta aikaisemmin, olisi mennyt autoliikkeen piikkiin !!!

Se on vähän mitä kukakin menee leimalta hakemaan. Menetkö kalastamaan leimaa jollain romuttamolle kuuluvalla pommilla, että pääset jatkamaan kohtalon uhmaamista, vai menetkö tarkastuttamaan autosi kunnon voidaksesi varmistua sen liikenneturvallisesta olemuksesta.

Mutta kuten yllä olevasta voi päätellä, epätasaista on palvelu.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Classic 900 kirjoitti:Menetkö kalastamaan leimaa jollain romuttamolle kuuluvalla pommilla, että pääset jatkamaan kohtalon uhmaamista, vai menetkö tarkastuttamaan autosi kunnon voidaksesi varmistua sen liikenneturvallisesta olemuksesta.
Ei tietenkään näin mustavalkoisesti
Classic 900 kirjoitti: Mutta kuten yllä olevasta voi päätellä, epätasaista on palvelu.
...vaan nimenomaan näinhän se asia on.

ex-vaimon satkun hylsypaperiin merkittiin mm. vaihtokehoitus virheettömille jarruletkuille. ne vaan puhdistettiin ja meni jälkitarkastuksesta läpi. Lisäksi tänä vuonna ei tullut noottia toisesta umpiosta joka viime vuonna oli kuulemma todella huonoa ja valokiila "mitä sattuu" (käytännössä umpio on aika hyvä).

Viime vuonna omistamassani 99 combissa oli taas aivan järkyttävän huonot umpiot, mutta auto oli kuitenkin alkuvuonna saanut leiman järvenpäässä

oma 99 gl sai taas hienoa palvelua lokakuussa, kesän seisonnan jälkeen takajarrulevyissä pientä ruostetta. inssi vaan kysyi että onko auto seissyt kesän, ja minä että "joo" koska näin tosiaan oli. ja se oli kuitattu sillä. moni olisi hylännyt tuosta. olen erittäin tyytyväinen niiden monien kuulemieni jarrulevyepisodien jälkeen.

itse olen sitä mieltä, että jos hylsy tulee "turhasta" asiasta, en edes mieti jälkitarkastusta vaan vien suosiolla toiselle konttorille ja maksan kiltisti kokonaan uudesta katsastuksesta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hep herätettän tää keskustelu henkiin!
käytin emännän ni.......n s.....n katastuksessa auto vm91 ajettu 386tkm
1,6 kaasari katalysaattori! kaikki hyvin mut etuiskari apukuskin puoleinen oli huononpi kuin muut joten hylky ja AJOKIELTO ! ! no uutta ostamaan ja jällen iso vitutus 85e yksi makperssoni! hitto ku saan tuon romun kuntoon niin myyntiin menee................tai purkaamolle!

MITÄS EROA ON MUUTEN! iskarilla ja esim ylä/alapallolla ajoturvallisuuteen ?????? omasta mielestä molemmat ovat yhtä vaarallisia jos ovat loppuun ajettuja!

jos yläpallo on väljä tulee uusinta näyttö mut ei ajokieltoa!!!!!!!!11
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Isälläni kävi seuraavasti: armoton reputus katsastuksesta alapallon takia ja korjaamon mies ihmetteli että mikäs reputus tämä oikeen on kun ei klappia tunnu sitten yhtään!
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuskalliselta kuulostaa, itse vein vanhan satkuni katsastukseen.
Inssi otti piikin kouraan ja meni auton alle ja katsoi minua silmiin ja tökkäsi piikillä ylöspäin ja samalla minulle sanoen katsos kun täällä on reikä.
Ja niinhän siellä oli reikä alatukivarren välissä molemmin puolin, no eihän auto läpi mennyt.
Ihmettelin jälkeenpäin että mistä se inssi noin hyvin tiesi että siellä olisi reikä.
No minulle kerrottiin että ko..inssi on entinen SAABin korjaamo päällikkö.
No ilmankos, mutta sepäs hyvä että saa oikein merkkikohtaisen inssin........ 8)
( tämä inssi on töissä Jyväskylässä ns..yksityisellä konttorilla, ei ent.valtion konttorilla )

Mutta ne alapallo/yläpallo nivelet, vaihto on erittäin helppo toimenpide, ja kun nivelet on samanlaiset joka kulmassa niin ei ole vaikeuksia kun menee niitä ostamaan.
Italialaisia tarvike niveliä tulee välttää, saksalainen on parempi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Omassa 99:ni ei toimi äänimerkki muulloin kuin katsastusinssin painamana 8O . Samaa jatkui vuosikaudet, ihme homma.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin