Kummallinen jyrinä matka-ajossa(Selvitetty)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kummallinen jyrinä matka-ajossa(Selvitetty)

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Terve!

Potilaana on 900i16v -89. Oireilee noin 60 -100 km/h vauhdissa jyristen, ihan kuin olisi laakeri rikki. Ääni tulee mielestäni vasemmalta puolelta edestä, mutta ei pyörän laakerista, jonka vaihdoin eilen. Ongelma ei kuitenkaan tällä korjaantunut. Lisäksi jyrinä häviää mutkaisella tiellä oikealle päin käännettäessä. Jyrinä on voimakkaimmillaan siinä noin 80 km/h tietämillä ja vaimenee siitä taas 100 km/h korvilta ylöspäin. Mistäköhän tuo kumma jyrinä voisi johtua. Meteli on aika kova ja häiritsee ajamista selvästi. Jyrinä tuntuu koko korissa, ihan kuin auton lattiakin järisisi ja siis on suhteessa auton nopeuteen.

Onko kellään mitään hajua, mistä ääni voisi olla peräisin?

Jos jotain täälllä Lahden lähistöllä kiinnostaa tutkia autoani ja selvittää vikaa, niin mielelläni ottaisin avun avosylin vastaan.
Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut SeppoP, To Syys 27, 2007 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vetonivel/nivelkuppi? Renkaat? Nivelkuppi sopis siinämielessä, että mutkissa siirtyy hieman erikohtaan eikä silloin jyrise.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Nivelkuppi? Olen sen verran vähän autosanastosta perillä, että en tiedä mikä osa se on.. Onko se siis kuitenkin siinä ulomman vetonivelen tienoilla jossain? Onko se se vetonivelen kuppi?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kannattanee tarkastaa vielä napamutterin ja pyöränmutterien (vai jokos ne oli pultit -89ssä :wink: )kireys.
900C -86
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vetonivel, tai renkaasta runko rikki ja pinta hammastaa. pitää aika moista jurinaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kannattaa kokeilla ensimmäisenä vaihtaa taka- ja eturenkaat keskenään.
Vasemman etupyörän laakeri ei ole mennyt, mutta oikean etupyörän on nyt sitten toisessakin autossa, edellisessä meni kahteen kertaan.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Voi se olla oikea takapyörän laakerikin. Nosta autoa sen verran, että
voit pyörlttää takapyörää. Kyllä sen sitten kuulee, onko vika siinä.
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Ei kyllä renkaissa pitäisi olla vikaa, kun ovat ihan uudetkin vielä. Tuo takapyörän laakeri kyllä pitää kanssa tarkastaa.

Kaksi kertaa sen etupyörän laakerin vaihtaneena voin sanoa, että taitaa olla viisaampaa ostaa koko se napa laakereineen päivineen jostain purkuautosta, kun on tuo laakerin vaihtaminen niin saakelin visainen homma aina.

Miten se vetonivel voi jyristä? eikös se vaan pyöri siinä ja eihän se ole auton painon alaisena vai onko?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minäkin olen huomannut että laakerien jyrinöistä ei aina ole niin helppoa paikallistaa mistä suunnasta tulee. mutta eikö puolen paikallistaminen menee niin että jyrinä kasvaa kun auto niiaa ko. puolelle, ja hiljenee kun niiaa toiselle puolelle? vai onko muistini täysin sumentunut tuon asian suhteen?

eikö siis kuvauksestasi päätellen syy löytyisi matkustajan puolen pyöränlaakerista? sitten pitää vaan petla-nimimerkin konstia käyttäen tarkistaa onko etu vai takapyörä. rohina tällöin tuntuu pyörässä ihan kädestä pyörittämällä, tosin jarrupalojen rohina haittaa äänien erottamista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kummallinen jyrinä matka-ajossa SELVITETTY!

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Tämä selvisi ammattitaitoisen autokorjaajan toimesta. Oikealle käännettäessä ääni hävisi, viittasi siis oikean puolen pyöriin. Sitten kun jyrinä alkoi n. 50 vauhdissa, käsijarru päälle, niin jyrinä lakkasi kokonaan. Siis vika oli pyöränlaakerissa ja oikeassa takapyörässä. Kiitos korjaaja-Kallelle avusta ja vian diagnosoinnista.
Vastaa Viestiin