Vanhojen aluvanteiden sopivuus...
Vanhojen aluvanteiden sopivuus...
Tässä mietin alujen laittamista 900C -88 saabiin ja kovasti olen tykästynyt vanhaan nk pyramidi-mallin aluihin. Mahtaavatko sopia omaan kulkupeliini, eli onko pulttijako pysynyt samana ja millaisilla pulteilla vanteet tulevat kiinni? Passaavatko nykyisten peltivanteiden kartiopultit vai pitääkö olla jotkut erikoisemmat? Tiedoista kiitollinen.
Ensimmäinen yritys
Jos nykyisessä 900C-88 vanteet kiinnitetään PULTEILLA, on pulttijako uudempi 4 x 108mm. Tällöin myöskin käsijarru ottaa takaa kiinni. Lisäksi, uudemman pulttijaon vanteissa on pieni reikä sovitustapille, mitä EI ole vanhemmissa vanteissa.
Jos vanteet kiinnitetään MUTTEREILLA, on pulttijako vanhempi 4 x 114,3mm. Käsijarru vaikuttaa eteen. Lisäksi auto on yleensä ns. pystykeula, ja eikö tuo -87/-88 ole juuri ilkeä mallimuutosvuosi..
Mitä tulee vanteisiin, niin joihinkin vanhempiin vanteisiin tarvitaan oma erikoiskartiopultti, esim. EMS/jalkapallovanteet. Siitä ei ole varmaa tietoa, kuuluvatko Inca-vanteet näihin.
Lisätietoa vanteista:
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#top
Lisää tietoa tietäviltä?
Jos vanteet kiinnitetään MUTTEREILLA, on pulttijako vanhempi 4 x 114,3mm. Käsijarru vaikuttaa eteen. Lisäksi auto on yleensä ns. pystykeula, ja eikö tuo -87/-88 ole juuri ilkeä mallimuutosvuosi..
Mitä tulee vanteisiin, niin joihinkin vanhempiin vanteisiin tarvitaan oma erikoiskartiopultti, esim. EMS/jalkapallovanteet. Siitä ei ole varmaa tietoa, kuuluvatko Inca-vanteet näihin.
Lisätietoa vanteista:
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#top
Lisää tietoa tietäviltä?
Re: Ensimmäinen yritys
Inca-vanteissa on "holkki-mutteri" eli vanteessa isohko reikä ja mutterissa koko vanteen läpi yltävä tasapaksu holkki.petteri75 kirjoitti: Mitä tulee vanteisiin, niin joihinkin vanhempiin vanteisiin tarvitaan oma erikoiskartiopultti, esim. EMS/jalkapallovanteet. Siitä ei ole varmaa tietoa, kuuluvatko Inca-vanteet näihin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mulla on sellainen haju, että se "ilkeä mallimuutosvuosi" on juuri -87. Kaverillani oli 900i, joka oli ihan tehtaalta asti tullut vinokeulana ja vanhemman mallin navat, eli 4x114,3. Mulla on vuotta nuorempi 900i -88, jossa uudempi 4x108 jako...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensimmäinen yritys
Kuva varmaan selventäisi asiaa. Tässä on koottuna kokoelmaani kuuluvat mutterit ja niihin sopivat vanteet:Myrkky kirjoitti:Inca-vanteissa on "holkki-mutteri" eli vanteessa isohko reikä ja mutterissa koko vanteen läpi yltävä tasapaksu holkki.petteri75 kirjoitti: Mitä tulee vanteisiin, niin joihinkin vanhempiin vanteisiin tarvitaan oma erikoiskartiopultti, esim. EMS/jalkapallovanteet. Siitä ei ole varmaa tietoa, kuuluvatko Inca-vanteet näihin.
![Kuva](http://www.jus.liitin.net/saab/99/vanne+mutteri.jpg)
EDIT: linkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 09, 2015 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ensimmäinen yritys
Siis vinokeula tuli iivariin ja turboihin 1987, mutta vuosimallissa 1988 käsijarru vaikuttaa takapyöriin aina. Maskin mallilla ei ole merkitystä siihen! Eli vm. 1988 pystykeulassakin käsijarru vaikuttaa takapyöriin. Isäukolla oli aikanaan juuri tuollainen vm. 88 "900" ilman mitään lisäkirjaimia, joten olen asiasta melkoisen varma.petteri75 kirjoitti:
Jos vanteet kiinnitetään MUTTEREILLA, on pulttijako vanhempi 4 x 114,3mm. Käsijarru vaikuttaa eteen. Lisäksi auto on yleensä ns. pystykeula, ja eikö tuo -87/-88 ole juuri ilkeä mallimuutosvuosi..
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Isällä on pystykeulainen vm. -88 900c, jako 4x108 ja kässäri ottaa taakseMertmi kirjoitti:Mulla on sellainen haju, että se "ilkeä mallimuutosvuosi" on juuri -87. Kaverillani oli 900i, joka oli ihan tehtaalta asti tullut vinokeulana ja vanhemman mallin navat, eli 4x114,3. Mulla on vuotta nuorempi 900i -88, jossa uudempi 4x108 jako...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ensimmäinen yritys
Tuo kuva kertoo kaiken, hienoa. Ja INCA vanteisiin siis nuo samat laipalliset mutterit kun jalkapalloihinkin.jus kirjoitti:Kuva varmaan selventäisi asiaa. Tässä on koottuna kokoelmaani kuuluvat mutterit ja niihin sopivat vanteet:
Mutta asiassa on myös filosofinen puoli: Useammin tuntuu näkevän liikenteessä jalkapallo/inca vanteita ruuvattuina tavallisilla kartiomuttereilla kuin laipallisilla. Meneehän siinä vanne tavallaan "pilalle" (asiantuntijat tarkentakoon), mutta ilmeisesti toimii kun em. "viritykset" on niin suosittuja (ja syystä, laipalliset mutterit on todella kiven alla). Minä kuulun taas siihen kategoriaan joka ei suostu ruuvaamaan kartiomuttereita jalkiksiin/incoihin. Jokainen voi varmaan itse päättää mitä tekee, omalla vastuullaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)