Omituiset vikakoodit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Omituiset vikakoodit

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Aloitetaan alusta:

Auto: 900 2.1 16v kat vm 1993 manuaali
Kaikki alkoi kun katsastussetä sanoi että tyhjäkäyntipäästöistä: "Näitä ei kyllä pysty niin paljoa pyöristämään että leiman saisit..." Arvot olivat siis moninkertaiset sallittuihin. Auto toimi aiemmin hyvin, joskus jäi tyhjäkäynti hieman ylävireiseksi (1700...2200rpm), mutta palautui aina kaasun polkaisulla.

Korjaus:
Kaksi ohutta alipaineputkea oli konehuoneesta poikki ja lambda sökö. Korjasin nämä ja tuli varsin hyvät lukemat mittariin ja leima pamahti. Auto toimi tämän jälkeen hyvin ja ajoin ennätyslukemat, 7,2l/100km Turusta kuopioon 85km/h. (mittausvirhe noin +-0,1litraa).

Nyttemin on auto kylmänä ja nyt jopa lämpimänä alkanut käymään tosi kehnosti, nykii alle 2500rpm kierroksilla ja tyhjäkäynniltä on joskus vaikea saada kierroksia ylös kun meinaa väkisin kone sammua. Tämä ilmenee ajoittain, välillä toimii ihan kuin unelma.
Virranjakajan kansi, pyöriä ja tulpan johdot on 1kk sitten vaihdettu. (Pyöriä halkesi kovassa revityksessä, siksi laitoin kaikki uusiksi).

Olen lukenut vikakoodit moneen otteeseen ja aina on tullut lähes samat (olen yrittänyt nollata muistia, (24h akunkenkä irti) mutta tuloksetta). Tässä koodit (osan löysin haulla mutta osa jäi arvoitukseksi:
12432
12411 Ruiskutusventtiilit
12412 AIC-venttiili
12413 ELCD- venttiili
12414
12415
12421 "DRIVE" signaali (kuuluu ilmeisesti automaatteihin? Mulla manuaali)
12424 Joutokäynti signaali
12431 Täyskuorma signaali
Joku sanoi että boxiin mahtuu vain viisi (5) koodia...

Eli kaasuläppäanturi olis varmaankin viallinen, mittasin sen yleismittarilla ja totesin että tämä on tommonen potikkatyyppinen, suihkautin siihen elektroniikkapuhdistusainetta. Ilmeisesti pitäisi silti ostaa uusi, vikakoodi on ja pysyy ja auto välillä nykii. Kokeilin myös jäänestoainetta, ei auttanut sekään (jos olis ollut vettä tankissa).

Onko kokemusta näistä motonetin tuotteista? Mitä maksaa Saabilla?
Kaasuläppäsäädin Bosch 2,1-16V. . . . . . . . . . . . . . . 28-1400 62.90e
Kaasuläppäsäädin 2,1-16V. . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-1416 29.90e
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eipä tuo "epäaito" kaasuläppäpotikka kallis ole jos se kerran 30€ maksaa siitä toimivuudesta sitten ei tiedä kuinka kauan kestää :)

Tuskin tuo ainakaan hukkaan menee, mutta koita puhdistaa AIC-venttiili sekä läppäkotelon sisältä, koska ei ne ainakaan huonoa tee!

Samalla kannattaa vaihtaa lämpötila-anturi kun niitä satkuissa on jonkin verran mennytkin, jos budjetistä löytynee pari kymppiä ylimääräistä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Koska koodeja on tuonkinverran ja noinkin montaa eri sorttia, miettisin yhteistä nimittäjää niille.. maadoitusvika? Ruiskuboxi?

Itse en valitettavasti osaa auttaa siihen asiaan, että missä on satkun LH-jet:in maadoituspisteet, mutta yksi useasti satkuissa oikutellut maadoituspiste on akun puolella autoa syylärin alla alapalkissa.


btw. Kertaalleen satkun ruiskusta vikaa etsineenä jonkun sepän jäljiltä.. eihän vaan ole ruuvattuna apparin jalkatilassa sisätilanlämpärin pistoke itseporautuvilla ruuveilla ruiskuboxin läpi..? :lol:


Edit: Tuli tässä mieleen, että kaverin bemussa kesti tarvikelambda noin kuukauden.. alkuperäisellä rikkonaisella tyhjäkäynti humppasi edestakaisin(anturi helisi heilutettaessa), rikkoontuneella tarvikeversiolla milloin humppasi tyhjäkäynti, milloin nyki niin armottomasti että paikat meinasivat irrota hampaista ja milloin meinasi vuorostaan sammua jos kävi hetkenkin muutamaa sekuntia pidempään tyhjäkäyntiä(kierrokset tippui tosi alas ja sammui viimeistään jos kaasua polkaisi reilusti).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Kiitoksia paljon neuvoista. Pääsen tutkimaan autoa kunnon työkaluilla vasta viikonloppuna, käyn ainakin ostamassa sen kaasuläppäanturin ja lämpötila-anturin. Mikäköhän se näistä on?
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 79--93
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
900 Mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V). . . 37-3588 49.90 ???
Vihje: lämpöaikakytkin on kylmäkäynnistyksen rikastinanturi
Siitä ruiskuboxista, kyllä minulla on hanttarin jalkotilassa sisätilalämppäri... Tarvii viikonloppuna tutkailla siis sekin.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???

Bosch tai ei aito Bosch... kukkaro päättää 8)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Noniin, nyt on lämpötila-anturi (aito Bosch) ja kaasuläppäpotikka (aito Bosch) vaihdettu. Täytyy sanoa että auto toimii nyt paremmin, tehoa/vääntöä taisi tulla lisää. Eron huomaa selkeästi alle 2000rpm-alueella.

Tähän tyhmä kysymys: Pitääkö vikakoodit lukea auton käydessä vaiko sammutettuna? Mulla tulee edelleen sammutettuna hirvee kasa vikakoodeja mutta kun auto käy niin ei yhtään vikakoodia.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

marcusn kirjoitti:Noniin, nyt on lämpötila-anturi (aito Bosch) ja kaasuläppäpotikka (aito Bosch) vaihdettu. Täytyy sanoa että auto toimii nyt paremmin, tehoa/vääntöä taisi tulla lisää. Eron huomaa selkeästi alle 2000rpm-alueella.

Tähän tyhmä kysymys: Pitääkö vikakoodit lukea auton käydessä vaiko sammutettuna? Mulla tulee edelleen sammutettuna hirvee kasa vikakoodeja mutta kun auto käy niin ei yhtään vikakoodia.
Sammutettuna vikakoodit luetaan...

Palaako check engine valo auton käydessä missään vaiheessa...??
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Ei pala Check Engine-valo kun auto käy.

Täytyy nyt seuraavaksi ajella viikko ja katsoa tuleeko oireita.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

marcusn kirjoitti:Ei pala Check Engine-valo kun auto käy.

Täytyy nyt seuraavaksi ajella viikko ja katsoa tuleeko oireita.
Eihän tuolloin ole mitään vikaa....luultavasti...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Vikakoodit pitää nollata, koska sieltä tulee varmasti nyt vain ne samat koodit.

En ole varma nollaako akun kengän irroitus koodit? Mutta saabcentralin sivuilla ainakin oli ohjeet lukemiseen sekä nollaamiseen
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

linkki suoraan olisi kova sana.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

nalleolut kirjoitti:linkki suoraan olisi kova sana.....
Näitä asioita on käyty niin monta kertaa, että...

Mutta tässä on ohje:

After you have read all the codes and received the three long flashes, you can use the switch to erase them. With your switch On or closed, wait for the Check Engine light to flash three short flashes and then switch it to Off or open. The codes should be erased, rerun the procedure to verify. The no rpm code will reappear each time.


http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 4codes.htm
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Nyt sitten selvisi tämäkin... Oma moka taas.

Elikkä tein semmosen virheen että pidin kytkintä alhaalla kun laitoin virrat autoon. Tällöin ruiskuboxi antoikin eri koodit (eivät ole vikakoodeja vaan ikään kuin testejä)
For these tests, you ground the jumper BEFORE turning on the ignition. DON'T start the engine. When the check engine light (CEL) flashes once, open the jumper and listen for the fuel pump to run for about 1 second.

Ground the jumper till the CEL flashes once, then open it for the next test. After you're done with each test, ground the jumper till the CEL flashes once, just like you're trying to read the next fault code. Each test, in this order, displays a code like the faults:
  • 1) (no code) fuel pump - listen, it'll run for about 1 second
    2) 12411 fuel injectors - listen (unplug individually if you want)
    3) 12412 AIC valve - listen, it'll open/close once per second
    4) 12413 ELCD valve - listen, it'll cycle once per second
    5) 12421 "drive" signal, automatic - stops flashing when you shift D to N
    6) 12424 throttle closed signal - stops flashing when you just open throttle
    7) 12431 throttle open signal - stops flashing when you fully open throttle
Elikkäs vianhakuun on toi toiminto tehty.

Nyt sitten luin vikakoodit niinkuin oikeasti pitääkin ja sain vain yhden koodin ulos: 12231, joka siis ei ole mikään vika edes.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

marcusn kirjoitti: Nyt sitten luin vikakoodit niinkuin oikeasti pitääkin ja sain vain yhden koodin ulos: 12231, joka siis ei ole mikään vika edes.
12231 No RPM Signal Normal if engine not running

Elikkä tuon se tosiaan antaa, mutta se ei ole huono homma koska auto ei tosiaan käy :)

Mutta hyvä, että satku taas pelittää paremmin kuin ennen!

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
timopl
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 12:49

Re: Omituiset vikakoodit

Viesti Kirjoittaja timopl »

Minulla samanlainen auto, nyki ja ilmoitti kaikenlaisia vikakoodeja (ruiskusuuttimet, käy laihalla jne.) Vika löytyi haljenneesta polttoaineputkesta tankissa. Ei saanut riittävää painetta.
Vastaa Viestiin