99 ei startta...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

99 ei startta...

Viesti Kirjoittaja Wankel »

99 -82 ...ei käynnisty moottorin lämmettyä (mäki-startti onnistuu). Kaikki kaasu-/ryyppyasennot käyty läpi. Kylmänä ei ongelmia. Kone noin muuten kunnossa,käy nätisti...Ajatuksia ootellessa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ei startta...

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Wankel kirjoitti:99 -82 ...ei käynnisty moottorin lämmettyä (mäki-startti onnistuu). Kaikki kaasu-/ryyppyasennot käyty läpi. Kylmänä ei ongelmia. Kone noin muuten kunnossa,käy nätisti...Ajatuksia ootellessa.
ei starttaa, vai starttaa mutta ei käynnisty?

pyöriikö siis starttimoottori lämpimänä? jos ei pyöri, ongelma starttimoottorin solenoidissa? edulliseksi lääkkeeksi voisi auttaa purkuautosta käytetyn toimivan startin hakeminen ja vaihtaminen nykyisen tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Niin, tai solenoidille tulevan pikkujohdon liitoksen huono kontakti, likaa esim...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jos kone pyörähtää mutta ei starttaa. Et kertonut tuleeko kipinää? Jos ei, niin varma vika löytynee näistä viidestä:

a)Virranjakaja

b)Hall-anturi

c)Ohjainyksikkö

d)Startti

e)Bensan saanti

Onko kaikki nämä katsottu?

Toivon että jokin edes auttoi..

:lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 320#436320

Smanlainen vika itselläni ollut tuolta saattaa löytyä vastauksia. :arrow:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Re: 99 ei startta...

Viesti Kirjoittaja Wankel »

Wankel kirjoitti:99 -82 ...ei käynnisty moottorin lämmettyä (mäki-startti onnistuu). Kaikki kaasu-/ryyppyasennot käyty läpi. Kylmänä ei ongelmia. Kone noin muuten kunnossa,käy nätisti...Ajatuksia ootellessa.
Aivan, juu kyllä startti pyörii ja bensaa saapi,virranjakaja ok, mutta muista sähköheebeleist ei sit tiedäkään. Kiitti vinkeist, täst on hjyvä jatkaa ! ( ps. mikä on hall-anturi ? )
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 ei startta...

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Wankel kirjoitti: ( ps. mikä on hall-anturi ? )
Eräs sellainen hommeli joka autostasi EI löydy, joten unohda se. :wink: (Ellei sytytystä ole muutettu kärjettömäksi)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voisko ryypyn mekanismissa olla vikaa. onko kulutus suuri? ryyppy voi jäädä päälle vaikka vivun työntää takaisin sisään, tarkista kaasuttimen puolelta että vipu palautuu alkuasentoon. eikös liian rikas seos voisi juurikin vaikeuttaa lämpimänä käyntiin saamista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:voisko ryypyn mekanismissa olla vikaa. onko kulutus suuri? ryyppy voi jäädä päälle vaikka vivun työntää takaisin sisään, tarkista kaasuttimen puolelta että vipu palautuu alkuasentoon. eikös liian rikas seos voisi juurikin vaikeuttaa lämpimänä käyntiin saamista?
Joskus se ryyppyvaijerin kuori voi irrota siitä kiinnikkeestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

...kaasarin pitäis olla kunnossa, vaihdettu tehdas-korjattuun nelisen v. sitten ("päästömittaaja" kehui arvoja, kuulemma uuden auton tasoa)
,kulutus alle kympin. Auto ollu mulla 3 viikkoo,sitä ennen seissy 2 vuotta. Renkaat joutu uusimaan leiman saamiseks.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se ryyppy kannatta nyt ekaksi tarkastaa ettei jää päälle ja tietysti kipinä. silloinkun se ei käynnisty.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se ryyppy kannatta nyt ekaksi tarkastaa ettei jää päälle ja tietysti kipinä. silloinkun se ei käynnisty.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sanokaas viisaat tähän väliin vinkkejä seuraavaan käynnistysoneglmaan:

-lämpimänä lähtee laakista
-päivän seisonnan jälkeen lähtee laakista
-viikon seisonnan jälkeen saa sahata todella pitkään ja ryyppy pitää olla tosi pienellä että lähtee. saattaa välillä luvata, ja sen jälkeen jotuu kuitenkin sahaamaan vielä pitkään.

eli käsittelen vain tätä kun auto on seisonut useita päiviä:
sahauksen jälkeen käynnistyttyään käy ehkä puoli sekuntia röpöttäen ja sen jälkeen ihan nätisti. jos auto sammutetaan esim. minuutin sisälllä, sitä joutuu uudelleen sahaamaan käyntiin. viiden minuutin jälkeen auto käynnistyy taas laakista. auto on vm 77 kahdella kaasuttimella.

bensapumppu laiska? toisaalta se, että käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen joutuu taas sahaamaan, ei viittaisi mielestäni bensapumppuun.

myönnän että tähän autoon ei ole vaihdettu tulppia herran aikoihin, mutta eipä sillä ole juuri ajettukaan. virranjakajan kansi ja pyörijä on ainoat sytkäpuolen uusitut osat, ja katkojan kärkien väliä on hieman kasvatettu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

voisikohan syynä olla vuotava kohon neulaventtiili?

vuotaa pikku hiljaa pensaa imusarjaan kun pensaan pinta nousee.

pitkän seisomisen aikana niin paljon että kastelee tulpat aluksi.

mutta ne tulpat nyt varmaan kannattaa ekana vaihtaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

Miten puhdistan pensapumpun suodattimen (pierburg), kun ei siinä ole ruuvia . Ysiysin ohjekirjassa kuva pumpusta jossa ruuvi keskellä "kuppia". Mitään erillistä suodatinta kun ei ole.
Vastaa Viestiin