Ruiskupumpun ikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Ruiskupumpun ikä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eli olen tässä lukenut jo muutamankin topicin missä ruiskupumppu on tullut tiensä päähän. Mikäs on bensapumpun odotettavissa oleva kestoikä (tkm)?
Pitäiskö tuo vaihtaa ihan ennakoiden ennekuin hajoaa vai antaako tuo selviä merkkejä etukäteen?

Niin ja motonetin mukaan 16V koneissa on joku "walbro" järjestelmä. Osaako joku sanoa missä pumppu sijaitsee 2.1i 16V autossa (M1992)? Onko pahakin homma vaihtaa?

Ja käykö tuo motonetin pumppu ko. autoon ylipäänsä?

Huh, taas tuli paljon pelkkiä kysymyksiä...
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Etpä ole yksin huoliesi kanssa. Oman auton pumppu on jo jonkin aikaa pitäny normaalia suurempaa meteliä. Ei oo tarvinu ainakaan epäillä toimivuutta kun surinat kuuluu turhanki selvästi kuskinpenkille asti. Meinasin jo laittaa samantien motonetista jonku pumpun tilaukseen (kait pitäs ensin kattoa mikä sielä kolottaa) kun muuta rompetta autoon piti tilata mutta empä vielä arvannu. Totta täsä joku päivä löytää ittensä ojanpenkalta seisoskelemasta :(

Toivottavasti tuo nyt vielä jonkin aikaa hyrskyttää, muistaakseni täälä on joillakin pumput kestäny pitkäänki vaikka pahaa ääntä pitävätki...

Lisäys: autolla on mittarissa 359tkm ja taitaa olla originaalipumppu
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Heh. Kuten toisaalta voitte lukea, minun pumppuni hajosi eilen ajossa, kilometrejä 338 789. Yhteen olen aikaisemmin vaihtanut varmuuden vuoksi, koska piti saatanallista meteliä ja se oli asentajan kokemuksen mukaan lopun alun merkki. Kilometrejä oli 292 892. Vaihdoin sen ennen Lapin reissua, ettei jäädä tielle pakkaseen.

Vaihtakaa pois, jos meinaatte auton vielä pitää. Voin kertoa, että toi tielle jääminen ei ole mitään hauskaa puuhaa. Ja maksaakin vielä. Hinauksen hinnalla saisi puoli pumppua.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, mulla kilsoja mittarissa 250tkm eikä mitään pörinää kuulu- ainakaan vielä? Vai onkohan mankkakin niin kovalla ettei muutenkaan kuuluis :wink:

Noh, täytyis varmistaa mikä pumppu tossa mun ajopelissä on (2.1i) on niin voishan sen ainakin varalle ostaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pumppuäänistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Oma bensapumppu pitää kuuluvaa surinaa (varsinkin tankki vajaana) ja autolla (900 Aero -90) on ajettu vain n. 150 tkm. Ehkä sen pumpun voisi vaihtaakin, mutta kun ajoa on niin kovin vähän, niin ehkä sitä kärsisi vielä ajella. Tai ostaa varoiksi mukaan :)
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

84-satkussa kilometrejä 360000 ja ajelin toista vuotta pumpulla joka pätki
Eli startatessa ei kuulunut surinaa eikä käyntiin, mutta kun pumppua takakontissa pari kertaa napautti, se heräsi.
Toisinaan riitti kun oven paukautti lujempaa kiinni niin alko surista :)
Nyt on uusi pumppu ja maksoi hunajaa.
Kuka ostaa vähän käytetyn pumpun,saa auton kaupan päälle?Melkein siis..
Uutta on myös tuulilasi,jarrulevyt,jarrukengät,pakoputki,bensabsuodatin.
Tekniikka loistavassa kunnossa,mitä nyt ne etuovet aika lahot ja ai niin..
Öljyä kuluu aika lailla...
Ajoaikaa joulukuun loppuun,hitsaamista tulee kuulemma seuraavaan katsastukseen vänkärin takakaari,kuskin puoleinen hitsattu viime syksynä..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Herätellääs vanha topicci. Sain yhteyden autoni (900i -88 ) ensimmäiseen omistajaan, joka ajoi mittariin 250tkm, ostin auton toiselta omistajalta 274 tkm ajetuna ja nyt mittarissa tosiaan 362tkm minun ajamanani. Sain tietää ensimmäiseltä omistajalta, ettei heidän aikaan bensapumppua ole vaihdettu, eikä edellinen omistajakaan kertonut mitään pumpun vaihdosta. Autossani on siis alkuperäinen pumppu. Pumpun ääni on koneen käydessä tasaista surinaa ilman sivuääniä. Kun autoa käynnistetään, joskus kuuluu muutaman sekunnin mittainen kurahdus (nostaa paineet). Ihmeen kestäviä siis on nuo K-jetin pumput... Kaverilla meni 400tkm korvilla loppuun ja hänen autossaan pumpusta kuului kurahtelua ajon aikanakin. Varsinkin kaupunkiajossa ne jurahdukset ja kurahdukset kuuluivat etupenkille asti! Tätä kesti yhden vuoden, ennenkuin lopulta pumppu ei enää jaksanut toimia tarpeeksi, ja auto alkoi nykimään maantieajossa.

Toissapäivänä toisen kaverin volvo 240:stä pumppu (Bosch) kuoli kertalaakista (K-jetti ruiskulla tämänkin). Tuossa volvossa rikkoutunut pumppu on tankin ulkopuolella, eli ilmeisesti painepumppu. (Erillinen siirtopumppu tankissa?). Volvossa on 320tkm mittarissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Noissa kaksi pumppu systeemeissä vaikuttaa pumpun ikään tuon "syöttö"pumpun toiminta.
Sen toimimattomutta kun ei juuri huomaa, paine pumppu vain joutuu tekemään extra työtä
kun joutuu tekemään tuon imu työn myös ja se lyhentää aikatavalla tuota ikää.
Sellaisen olen huomannut että tuo painepumpun kurina kasvaa ensin kun tuo syöttöpumppu pimenee.

Noita syöttö pumppuja olen myös korjannut vaikkakin se maksaa
sen 44e (+10.90 kulut) tuolla motonetissä.

Vaikuttais siltä että K- ja L-jet pumppu paketeissa on sama syöttöpumppu.

Noissa mun pököissä on sama syöttöpumppu tankissa kuin
tuo saabin vastaava mutta tuo paine pumppu on ulkopuolella
ja sen äänen muutoksen kuulee helpommin.

Tuosta johtuen ainakin yksi syy miksi nuo kesto iät vaihtelee lienee
tuo syöttö pumpun toiminta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Bensapumpun pitäis pelata reilusti yli 300tkm, kuten muutamalta huomataan. Veljen autossa on mittarissa noin 280tkm ja pumppu ei mielestäni pidä edes minkäänlaisia sivuääniä, eikäpä sitä pumpun ääntä juurikaan autoon kuule muutenkaan.

Ja ainakin veljen autossa oleva LH-jetronicin pumput ovat samassa paketissa tankissa (siis imu- ja painepumppu), autona siis OG900i16V M1989. Se on sitten taas oma sarkansa, kun sen rikkoutuminen tulee eteen, niistä ku on kuulemma kahta mallia; mallia Bosch (=kallis) ja mallia Walpro (vai miten se kirjoitetaan =hieman halvempi). Kestävät kumpikin "luottoasentajan" mukaan yhtä pitkään. Se vain, että Boschilainen on kalliimpi, huomattavasti.

Se pitää olla mekaaninen pumppu, ja vielä se lohkonlaidassa oleva (B-moottori). Ei tee tiukkaa ostaa uutta, jos menee rikki, kun ovat mummonrahassa alle 250 kaikki. Nooh, satasen pumppu ei kestäny edes vuotta. Nimim. "Kolmas pumppu menossa sitten -98" :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa K-jet systeemeissä ei ole kuin yksi pumppu.

Itsellä toi pumppu rupes oireileen siten että reippaammassa ohituksessa rupes pätkiin. Mittasin tuoton ja se oli jotain luokkaa 6dl 30sek, kun pitäis olla 9dl. Laitoin varaosa-autosta(900i -87 370tkm) tilalle toisen jonka senkin tuotto oli vain litran paikkeilla, kun kuulemma uusi pumppu saattaa lykätä lähes tuplaten.

Eli oireet kyllä helpotti huomattavasti, mutteivat kokonaan poistuneet.
Autona oli 900 T8 aut. finlandia -83.

edit:jos vielä alkuperäseen kysymykseen hieman tarkennusta.
Käsittääkseni milemmat pumput ovat tankin sisällä, en tosin ole vielä joutunu 16venasen tankkia purkaan ja toivottavasti en lähiaikoina joudukkaan. Tuossa kuva jossa oikealla 16venasen pumppusysteemi ja vasemmalla K-jetin.
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos mie olen oikein tuon k-jetin pumpunrakenteen ymmärtänyt, niin tuolla alaosassa on ikäänkuin siirtopumppu, joka nostaa bensan ylemmäs varsinaisen pumpun sisään ja ne pyörivät samalla "moottorilla". Tällaiseen käsitykseen tulin, ku näin sen pumpun kaverin luona. Siitä 400tkm ajetusta 900i:stä oli pumpun hiilet kaput, kun avasivat pumpun. Jos oikein nohevasti osaisi/pystyisi sulkemaan sen pumpun kuoren uudestaan, niin periaatteessa pumppuun voi vaihtaa uudet hiilet. Isänsä vaihtoin hiilet, mutta eivät uskaltaneet ottaa pumppua käyttöön, jos liimaus pettääkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Minulla pumppu alkoi pitää ääntä 270 tkm paikkeilla. Äänestä ei niin väliä, mutta kun joskus siihen liittyi myös niskoihin käyvää nykimistä :? . Pumppu meni vaihtoon (bosch) ja oireet loppuivat :) .
Auto oli t8 -89. Vaihto oli ongelmatonta, pitää vain olla tarkkana, että uuden pumpun "suunta" (imuaukko tankin sisällä) ja korkeus tankissa ovat samat kuin vanhassa.

Korjauskirjojen (Bentley/Haynes) mukaan tankista voi löytyä sekä siirtopumpulla että ilman olevia versioita.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Walbrosta sen verran että n.200 000 km tuntuu olevan maaginen raja sille. Vaihdoin erääseeen mulla "huoltosopimuksessa" olevaan saabiin (16v-89) eka pumpun n.200000 km ja aikaa kulu ja 400 000 km tuli lasiin , taas pumppu sökönä. itellä 8valve iivari boschin pumpulla 450 000 km lasissa ja pumppu pelaa. Oon avannut aina vanhat pumput ja kollektorithan siellä on puhki . Walbrossa se on vielä ankkurin otsapinnassa. Kollektorin puhkiolevaan kohtaan ku hiilet pysähtyy niin eihän se lähe tulille. Kopautus ym liikauttaa sen verran ankkuria että se taas pelaa niinkauan että taas pysähtyy samaan kohti :lol: . Suurin surma pumpulle on ajaa vähällä bensalla tai päästää aineen loppumaan. Pumppu saa ilmaa ja käy "kuivana". Pumppu kuluu turhan nopeesti. Pumpun sisällähän ankkuri ja hiilet yms. on bensan sisällä.Vesi on toinen, pumppuhan imee myös veden ja hienon paskan mitä tankissa olevan karkean suodattimen läpi mennee. Ei tee varmaan kutaa nääkään pumpulle. lievä 2t öken käyttö benen seassa ei varmaan tee haittaa benepumpullekkaan. Nyky bensa on niin "kuivaa"ja voitelematonta. Tästä kopauttamalla käyntiin on hyvä juttuki: meidän firman suunnittelijalla sitikka(walbron pumpulla...) juonitteli pumpun osalta, kun kopautti lähti pelaan , sanoin kun oli lähössä kesäloma matkalle et vaiha nyt hyvä ihme se pumppu jos oot reissuun lähössä ja vielä tanskaan asti, meinas että kyllä se tän reissun kestää------no turun satamassa kun oli ajamassa autoa laivaan , se pumppu loppu lopullisesti :oops: , No, tulipahan nähtyä legolandin sijasta naantalin muumimaa ja sai ootta että saa sitikan korjaamolle. Vaimo varmaan kehu auton maasta taivaaseen ja ei varmaan hävettänyt yhtään pukata autoa pois rampilta ku tsiljoona jomppaa kahtoo :oops: :oops: :oops: Sitikoista sen verran että suomessa sokeat tekee pensseleitä ja ranskassa autoja... :lol: :lol: :lol: ------------2t hajua kesät talvet, auto mukaan luettuna :lol: :lol: :lol: ---------------
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

toms kirjoitti: Sitikoista sen verran että suomessa sokeat tekee pensseleitä ja ranskassa autoja... :lol: :lol: :lol: ------------2t hajua kesät talvet, auto mukaan luettuna :lol: :lol: :lol: ---------------

Niin ja toinen vertaus:
Suomessa sokeat tekee koreja ja Ruotsissa Volvoja...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pumpun iästä, sehän on luonnollisesti jo kaikille selvää että ko..pumppua
ei saa jauhattaa kuivana ( tankissa ei ole bensiiniä ) pumppu meinaan saa
voitelunsa juuri bensiinistä.

Tällaiset kuiva käynnistykset lyhentävät pumpun ikää rajusti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin