Viimeisimmät Suomessa valmistetut satkut..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viimeisimmät Suomessa valmistetut satkut..

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Alkoi mieltä askarruttamaan, että onkohan mahdollista selvittää millä runkonumeroilla valmistui viimeiset Suomi-satkut.
Ja siis tarkoitan kovakattoisia, Cabbejahan tuli pitkälle
mutta eikö kovakattoiset loppuneet joskus -91 tai -92?

Tai jos laitetaan näin, kellä täällä forumilla on viimeisimmät Suomi-satkut? Mulla omassa ´91.ssä runkonumero loppuu ..000909.
Tuo loppuhan oli muistaakseni joku sarjanumero, tjms.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Olenko aivan hakoteillä jos väitän, että vanhakoppaista 900:sta tehtiin viimeisenä tuotantovuonna nimenomaan vain Uudessakaupungissa ?

Silloinhan ne olisivat tulleet ulos linjalta syksyllä 1993. Suurin osa taisi olla 2.1, mutta muistan entisen naapurini ostaneen alkuvuodesta 1993 punaisen kolmiovisen cc:n 2.0 koneella.

Olinhan minä, hakoteillä :D
Viimeksi muokannut Classic 900, To Huhti 22, 2004 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla tuo muistikuva häilyy TM.n jutusta jossa kerrottiin tarinaa Valmetin
tehtaan tuotannosta ja siitä muistelen jompaa kumpaa ´91 tai ´92 vuotta.
Voin kyllä muistaa väärin. Mutta esim ´93 vuoden Classic-mallit on kaikki Ruotsissa valmistettuja. Katsokaapa omistajat
konetilasta, ei löydy Saab-Valmet plakaattia...

Tästä myös ilmeisesti johtui erikoinen hinnoittelu/varustelu. Kun piti tehdä Suomeen ns muistelu-malli, ja hinnoittelu oli ilmeisen hankalaa johtuen siitä että Ruotsin tehtaan tuotteissa ei ollut tätä Saabin kotimaisuus veroetua. Hintoja ei kärsinyt nostaa, niin juhlamalliin laitettiin "herkuiksi"
Turbon sisustaa (plyyshinä tosin) ja nahkaratti sekä vaihdekeppi/palje (ja toki Classic tarrat sivuilla. )
No, hienojahan nuo ovat, mutta kun hinnat piti pysyä maltillisina, samalla menetettiin esim aiemmin jo vakio varusteeksi mainostettu ABS jarrujärjestelmä...
Muualla nuo 93-94 juhlavarustelut sisälsivät yleensä lähes kaiken mitä oli saatavilla ja vielä jotain extraa esim erikoisvärin.

Toivotaan, että joltakulta löytyy hieman faktatietoa. Ei kehtaa ruveta tehtaallekaan soittelemaan ja tämmösiä utelemaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

tuo minun 2.1 (-93) on Ruotsissa valmistettu, toinen (-90) Suomessa.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

ruotsi auto

Viesti Kirjoittaja jari »

myös minun 2.1 on ruotsalainen
käyttöönotto lokakuu 1992
mutta kaikki mukana tulleet manuaalit ja muut paperit kertoo olevan mallia -93
myös kaikki lisävarusteet ovat lueteltu sellaisessa pienessä ohjekirjan paksuisessa lehdessä jossa myös kuva 900 puupaneeli kojelaudasta onko kellään sellaista?
Viimeksi muokannut jari, Ti Helmi 01, 2005 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

http://www.mobile.de/SID-nyYzwT6zfsHkyA ... 9937&top=1&

tossa on ainakin vielä -94 vuoteen jätetty aero.

mut runko numeron mukaan on -89 ja valmistettu suomessa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Tuo ABS vakiovarusteena on jäänyt mietityttämään. Omassa 2.1 -92 ei ABSsää ole ja taannoin koeajoin -93 mallisen (joka oli käyttöönotettu tammikuussa -94) ja siinäkään ei ollut. Useammassakin paikassa on kuitenkin sanottu, että -92 alkaen ABS olisi vakiona.

Miten tuosta runkonumerosta voi päätellä auton valmistusmaan?
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Isäukko osti aikoinaan syksyllä -92 uuden 2.1:n joka oli vm-93 ja siinä oli absit vakiona. Tästä voisi päätellä että -93 mallisiin tuli absit vakioksi mutta classic:eista on tiputettu pois. Oliskohan syynä ollu hintojen pitäminen kurissa kun tilatessa 2.1 4-ovinen maksoi muistaakseni 139 900 mk ja kun auto saatiin oli hinta uudelle jo 145-149 tmk?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

-93:ssa ei vakiona ABS:ää

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Mulla oli -93 mallinen og satku 3d, 2,0 koneella ja siinä ei ollut abs:ää eikä mitään muitakaan lisävarusteita(pl keskuslukko).

Autoliikkeissä sen väitettiin olevan -92, mutta auto oli model 1993 (tais olla tehty vuonna -92, nimittäin rekisteröity 4.1.1993). Ja ruattissa tehty.

Eli 1993 mallisia löytyy myös ilman abs:ää, ja ne eivät ole Classic-malleja.

T:Sami R.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Mulla on ABS.

Runkonumeron loppuosa on P2001487.

http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/vin.html
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eli vm-93 2.0-16V:t ei ollu abseja vakiona mutta 2.1, S ja turbo oli.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Ja jos Classicissakaan ei ollut niin aika harvassa on ne autot joista absit löytyy. Mistähän vuodesta lähtien absit on saanut lisävarusteena.. -91? TM:ssä -92 olleessa talvitestissä oli 2.1 malli ja siinä kehuttiin kun saabissa on absit vakiona.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mulla on OG satku M1992, 2.1i koneella.
VIN koodissa on xxxxN7xxx eli Uudessakaupungissa tehty ja tuonkin mukaaan vuonna 1992.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

myös mulla on abs ja ainoastaan kuljettajalla penkinlämmitys sekin 3-as manuaali
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

myös mulla on abs ja ainoastaan kuljettajalla penkinlämmitys sekin 3-as manuaali
Kyllä siinä apukuskillakin on lämmitys, on automaattinen ja varmaankin vastuslanka poikki. Parikuukautta takaperin korjasin omasta autostani molemmat lämmitykset.

Toisessa oli säädin rikki ja vastuslanka aivan liitoksen juuresta poikki, apukuskinpenkissä oli termari rikki.

Säätimeen sai varaosat bebekistä kahdella eurolla.. :D
Vastaa Viestiin