Saabista jokkis?? jokkis tietäjiä/harrastajia??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Saabista jokkis?? jokkis tietäjiä/harrastajia??

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Moro.

Onko foorumilla kukkaan tehny 900 jokkista? Kävin tossa eilen kattoo kisoja ja vaikutti aika mielenkiintoselta jutulta :) Saapit ei vaa oikee pärjäilleet, volvot tais olla etuveto/kartaanissa nopeimpia..

Nii asiaan, mitä osia tommoseen perus 900i -85 satkuun pitäs tehä.. Turvakaaret ainaki ja jäykkä perä että paino pyssyy etupyörillä aattelin :) .. vaihteitten oon kuullu olevan heikkoja nii mistä sais sitte vahvistettuja rattaita ja semmosta :? Taitais turpoki olla paikallaa :D

Ja sattuisko joku vielä tietää minkälaista rahasummaa ei kannata ylittää ettei joudu autosta luopumaan liian halvalla kisojen jälkee, ku ymmärtääkseni ne autot on joistaki tarjouksista pakko myyä? onko se kaikilla sama hinta vai vaihteleeko autojen mukaan.. Ois tosiaan kiva tietää minkälaisissa teholukemissa jokkikset on?

Laittoin aiheen tänne ku aattelin että täällä ihmiset tietäis eniten kyseisistä autoista..
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Lyhyesti alkuun. Turbot on kiellettyjä (onneksi :roll: )
Kaikkia kilpailuun osallistuneita autoja koskee myyntivelvoite. Penkin ja vyöt saa ottaa pois myydessä. Saabissa paino pysyy kohtuu helposti etupyörillä :) ilman erityisiä kikkailuja. Vanteissa ei nyt ole ymmärtääkseni mitään erityisiä heikkouksia verraten muihin.

Tuota kannattaa selailla: http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
900C -86
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Moro
Ite tulee ajeltua jokkista ruisku saabilla,olitko lakeudella katsomassa?siellä tuli itelläkin ajeltua.
Mulla on sellainen puna/valkea 5ovinen saab.
Ruisku,H-moottorilla oikeastaan täysin vakio vehje.Ensiövälitys on muutettu.Lukko hitsattu.todella hyvä ajaa tuon lukon takia mutta painoa saabissa on vähän liikaa.Kevennetty on melko paljon mutta paljon sais lähteä lisää.


Mulle saa kaupata tohon h_moottoriin jotain rajumpaa nokka-akselia :)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Joo lakeudella minä olin kattomassa, taisin nähä sinutki aijoit muistaakseni kahessa luokassa? Ei kyllä harmainta hajuakaa miten sijotuit?

Lukko hitsattu, oon kuullu takavedon lukkoperästä mikä hitsataan mutta etuveto?

Mää lukkii tuolta linkistä noita sääntöjä, ei oikee välähtäny.. Tarviiko periaatteessa saabiin muutaku turvakaaret ja ikkunaan verkot että pääsis ajamaan mites tuulilasin kans pitääkö vaihtaa muoviin?

Ootko arska ostanu auton muutes iha vakiona vai jokkiksena?

Onko jokkisautoa mitenkään mahollista pitää tieliikennerekisterissä kuskaaminen muuten aika vaikeaa/kallista..

miljoona kysymystä, elekää hermostuko :?
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

-saab_85 kirjoitti:Joo lakeudella minä olin kattomassa, taisin nähä sinutki aijoit muistaakseni kahessa luokassa? Ei kyllä harmainta hajuakaa miten sijotuit?

Lukko hitsattu, oon kuullu takavedon lukkoperästä mikä hitsataan mutta etuveto?

Mää lukkii tuolta linkistä noita sääntöjä, ei oikee välähtäny.. Tarviiko periaatteessa saabiin muutaku turvakaaret ja ikkunaan verkot että pääsis ajamaan mites tuulilasin kans pitääkö vaihtaa muoviin?

Ootko arska ostanu auton muutes iha vakiona vai jokkiksena?

Onko jokkisautoa mitenkään mahollista pitää tieliikennerekisterissä kuskaaminen muuten aika vaikeaa/kallista..

miljoona kysymystä, elekää hermostuko :?


Joo sama homma kuin takavedossakin tuo lukon hitsaaminen..Päävirtakatkaisijan tarvii ja verkit ikkunaan,palava materiaali sisältä pois,on niitä paljon noita pikkujuttuja.
Ite on tehty tuo ihan siviiliautosta.Lisää voimaahan se tarvii.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Riittääkö päävirtakatkasijaksi pelkästään että laittaa katkasimen siihen akun plussa johon vällii :? ..Oisko tässä suurinpiirtein kaikki pakollinen, vaan onko vielä jotain, onko mitään ylimäärästä?; Kankaat pois ja sisustukset pois, penkit pois kuppipenkki kuskin penkiksi, (jollon se ei ilmeisesti mee ennää normaalista katsastuksesta?) puskurit irti kiinnikkeineen sitte tosiaan ne verkot ja päävirta katkasin, moottorin ja vaihdelaatikon kiinnityksen vahvistus, 6pistevyöt?

Tosiaan onko turposaapeissa vahvempilaatikko kuin normaali 900? Menee kait tuo vakio laatikokin jonku aikaa jos ei parempaa saa?

Lastuttamisesta sen verran ku en tiiä muutaku että se tuo tehoa ruiskuihin, eli onko lastuttaminen mekaaniseen ruiskuun mahdollista ja onko sallittua jokkikseen?

Onko auton keventämiseen sallittua ovien vaihto kevyempää, konepellin vaihtamine kevyempää?

Entä tarviiko iskareitten olla alkuperäset jos laittais taakse jotain jämympää ku nytte on jotku öljyiskarit..

Jos tuossa o ees suurinpiirtein kaikki tarvittava nii kyllä tästä taitaa jokkis projekti tulla jos en myy tuota autoa 500€ ja osta halvempaa tilalle.. Meinaa olla aika arvokas jokkis rungoksi??

Onko sitten mitään rajotuksia ruosteen kans? onko ihan perus että ei saa olla reikiä kantavissa osissa vai?

Poikkeaako nuortenluokan autot mitenkään muista?

Nii ja tosiaan kiitos, noista jo annetuista neuvoista..
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

-saab_85 kirjoitti:Onko jokkisautoa mitenkään mahollista pitää tieliikennerekisterissä kuskaaminen muuten aika vaikeaa/kallista..

:lol: :lol:

En nyt mitenkään haluaisi tyrmätä suunnitelmia, mutta mitä jos kävisit ostamassa ihan kisoista auton. Pääsisit opettelemaan hommia ihan valmiilla autolla. Auton ostoon ja jokkiksen ajamiseen tarvitaan lisenssi ja JM-tutkinto. Onko sulla nämä jo? Lisäksi tarvitset trailerin, vetoauton, KUNNON vyöt ja penkin, kypärän, ajopuvun, ajokengät, hanskat jne. Tyhjästä ei ole halpaa eikä helppoa aloittaa.

EDIT: Kaikki säännöt on sanottu sääntökirjassa. Hommaa sellainen tai kato tuolta linkistä.
#2277
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Johnny V4 kirjoitti:
-saab_85 kirjoitti:Onko jokkisautoa mitenkään mahollista pitää tieliikennerekisterissä kuskaaminen muuten aika vaikeaa/kallista..

:lol: :lol:

En nyt mitenkään haluaisi tyrmätä suunnitelmia, mutta mitä jos kävisit ostamassa ihan kisoista auton. Pääsisit opettelemaan hommia ihan valmiilla autolla. Auton ostoon ja jokkiksen ajamiseen tarvitaan lisenssi ja JM-tutkinto. Onko sulla nämä jo? Lisäksi tarvitset trailerin, vetoauton, KUNNON vyöt ja penkin, kypärän, ajopuvun, ajokengät, hanskat jne. Tyhjästä ei ole halpaa eikä helppoa aloittaa.

EDIT: Kaikki säännöt on sanottu sääntökirjassa. Hommaa sellainen tai kato tuolta linkistä.

Tosi on että helpoiten pääsee alkuun kun ostaa auton kisoista.Tietenkin pitää olle just lisenssit,JM-tutkinto,penkki,6p vyöt...yms...
Hommaa noi ja osta kisoista tuo minun auto :lol:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

-saab_85 kirjoitti: Tosiaan onko turposaapeissa vahvempilaatikko kuin normaali 900? Menee kait tuo vakio laatikokin jonku aikaa jos ei parempaa saa?
Vaihteisto on sama. Eroa on ensiövälityksessä ja kytkimessä
Lastuttamisesta sen verran ku en tiiä muutaku että se tuo tehoa ruiskuihin, eli onko lastuttaminen mekaaniseen ruiskuun mahdollista ja onko sallittua jokkikseen?
Lastuttaminen tarkoittaa sähköisen moottorinohjausjärjestelmän uudelleenohjelmointia. Mekaanisessa ruiskussa ei ole juuri muuta sähköistä, kuin bensapumppu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Svc kirjoitti:
Lastuttamisesta sen verran ku en tiiä muutaku että se tuo tehoa ruiskuihin, eli onko lastuttaminen mekaaniseen ruiskuun mahdollista ja onko sallittua jokkikseen?
Lastuttaminen tarkoittaa sähköisen moottorinohjausjärjestelmän uudelleenohjelmointia. Mekaanisessa ruiskussa ei ole juuri muuta sähköistä, kuin bensapumppu.
No juu sitä mää vähä aattelinki :? vähä turhan vanha saappi lastutuksee :)
Tosiaan onko turposaapeissa vahvempilaatikko kuin normaali 900? Menee kait tuo vakio laatikokin jonku aikaa jos ei parempaa saa?
Vaihteisto on sama. Eroa on ensiövälityksessä ja kytkimessä
Eli ilmeisesti kytkin ja ensiövälitys on mielummin eka uusittavana ku vaihelaatikko jos jo tehtaalla on se älytty?

Tuolla linkissä tosiaan mainittiin tuo 1150€, eli onko se semmone summa millä jokkisauto on pakko myyä kisan jälkeen jos joku semmosen summan tarjoaa?

Kiitoksia taas muutama hyödylline tieto, tosin mulla ne herättää vaan uusia kysymyksiä.... Ja kyllä mää sen verra oon lukenu että sinne JM tutkinto ja lisenssi tarvitaan tuskin ne mahottomia on ku ohan noissa kisoissa yleensä vähintää sata tutkinnon suorittanuttaki(kilpailijaa) ja parikymmentä nuorempaaki..


Ja en muuten oo luopumassa projektista, se auton rakentaminen kait o puoli lystiä :twisted:
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Ei siitä ensiövälityksen muuttamisesta ole mitään hyötyä. Turboissa on yleensä pidemmät välitykset, ja jokkis autolla nyt ei varmaan ole tarvetta päästä pitkälle yli 200km/h... Lyhyin vältys on parempi tuossa käytössä.
Kytkin voi olla kovilla tuollaisessa käytössä, sen vois ehkä vaihtaa isompaan..
-Jos paino on voimaa, niin ylipaino on ylivoimaa :!: :lol:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

fforslund kirjoitti:Ei siitä ensiövälityksen muuttamisesta ole mitään hyötyä. Turboissa on yleensä pidemmät välitykset, ja jokkis autolla nyt ei varmaan ole tarvetta päästä pitkälle yli 200km/h... Lyhyin vältys on parempi tuossa käytössä.
Kytkin voi olla kovilla tuollaisessa käytössä, sen vois ehkä vaihtaa isompaan..
-Jos paino on voimaa, niin ylipaino on ylivoimaa :!: :lol:

On siitä hyötyä kun muuttaa sillain että vaihteet lyhenee,ei sen tosiaan tarvii kulkea 200km/h:ta :)

Itellä on lyhyempi välitys.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

arska79 kirjoitti:
fforslund kirjoitti:Ei siitä ensiövälityksen muuttamisesta ole mitään hyötyä. Turboissa on yleensä pidemmät välitykset, ja jokkis autolla nyt ei varmaan ole tarvetta päästä pitkälle yli 200km/h... Lyhyin vältys on parempi tuossa käytössä.
Kytkin voi olla kovilla tuollaisessa käytössä, sen vois ehkä vaihtaa isompaan..
-Jos paino on voimaa, niin ylipaino on ylivoimaa :!: :lol:

On siitä hyötyä kun muuttaa sillain että vaihteet lyhenee,ei sen tosiaan tarvii kulkea 200km/h:ta :)

Itellä on lyhyempi välitys.

Aivan samaa mieltä. :wink:
Mutta ylempänä joku oli aikeissa vaihtaa vaparinlaatikkoon olisko (5-6 enskalla?), turbon välitykset jotka ovat pidemmät (6-8). 900c:ssä on tietääkseni 7 enska mutta yleensä vaparit ovat tiheämmillä välityksillä.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Ensiövälitys mahdollisesti vaihtoon siis :? Turvakaarethan tohon saappiin varmaan tarvis tietääkö kukaan missä hinnoissa jokkikseen hyväksyttyjä turvakaaria tehdään ja mistä vois kysellä? Mielellään täältä oulunseudulta..
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

-saab_85 kirjoitti:Ensiövälitys mahdollisesti vaihtoon siis :? Turvakaarethan tohon saappiin varmaan tarvis tietääkö kukaan missä hinnoissa jokkikseen hyväksyttyjä turvakaaria tehdään ja mistä vois kysellä? Mielellään täältä oulunseudulta..
Joo kisa hinta on tuo 1150e:tä ja sillä on pakko myydä jos joku kisoissa tarjoaa.Jos on useampia tarjouksia niin sitten se arvotaan kuka saa.
Luuppalalta saa kaaria eikä ole hirveän hintaisia,en muista tarkkaan paljonko maksaa.Omaan ostin itse kaariputket ja tuttu taitteli ne koppiin.

PS.Sunnuntaina on iinatissa taas kilpailut,jos tulet katsomaan niin käy porinoilla 91 on numero,puna/valkea saba.
Vastaa Viestiin