Koneen osien tunnistaminen
Koneen osien tunnistaminen
Uutena og900 omistajana olisi mukava tietää/ tunnistaa, minkälaisista osista autoni moottori on koottu. (2.0 16V k-jetronic +turbo)
Mistäpäin lohkosta, kannesta, vaihteistosta jne. löytyy jotain tunnisteita ja kuinka niitä tulkitaan?.
Mistäpäin lohkosta, kannesta, vaihteistosta jne. löytyy jotain tunnisteita ja kuinka niitä tulkitaan?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
etummaisen nostokorvakkeen alapuolella jossain pitäisi olla lohkossa numerosarja. Ja vaihteiston ensiövälityksen kopassa myös.
Hakua käyttämällä pitäisi löytyä ohjeet niiden tulkintaan.
tuossa jotain asiaan liittyvää:
Valmistenumerossa oleva kirjain kertoo tarkasti vuosimallin. -81=B, -82=C, -83=D jne...
Esim. YK1AT44S3B6002096
Lisäksi mallitunnuksessa; 900 turbo SIM = manuaali, SIA = automaatti.
Esim. 4DSEDAN 900 TURBO-SIA/2520
Lohkossa olevasta numerosta voi myös päätellä jotain...
Vuosimallit 81-83:
Merkki 1 = B = bens.moottori
Merkit 2-3 = 20 = 2,0 l
Merkki 4 = polttoaineen syöttö: C= kaasutin , T= 2 kaasutinta, I = ruiskutus ja S = turbo
Merkki 5 = vaihteistosovitus: A= autom., M= käsivaiht.
Merkki 6-7 = Pakokaasujen puhdistustaso: EU= euroopp.., SW = Ruotsi ja UC = USA
Merkit 8-9 = Varattu varustelulle
Merkki 10 = vuosimalli B = 1981, C 1982 ja D 1983 ( E= 1984 jne)
Merkit 11-16 = juokseva numero vuosimallin puitteissa
Hakua käyttämällä pitäisi löytyä ohjeet niiden tulkintaan.
tuossa jotain asiaan liittyvää:
Valmistenumerossa oleva kirjain kertoo tarkasti vuosimallin. -81=B, -82=C, -83=D jne...
Esim. YK1AT44S3B6002096
Lisäksi mallitunnuksessa; 900 turbo SIM = manuaali, SIA = automaatti.
Esim. 4DSEDAN 900 TURBO-SIA/2520
Lohkossa olevasta numerosta voi myös päätellä jotain...
Vuosimallit 81-83:
Merkki 1 = B = bens.moottori
Merkit 2-3 = 20 = 2,0 l
Merkki 4 = polttoaineen syöttö: C= kaasutin , T= 2 kaasutinta, I = ruiskutus ja S = turbo
Merkki 5 = vaihteistosovitus: A= autom., M= käsivaiht.
Merkki 6-7 = Pakokaasujen puhdistustaso: EU= euroopp.., SW = Ruotsi ja UC = USA
Merkit 8-9 = Varattu varustelulle
Merkki 10 = vuosimalli B = 1981, C 1982 ja D 1983 ( E= 1984 jne)
Merkit 11-16 = juokseva numero vuosimallin puitteissa
Re: Koneen osien tunnistaminen
Eiks 16v-koneissa ole boshin LH-jetronic tai Lucas joissain (T16)Pauke kirjoitti:Uutena og900 omistajana olisi mukava tietää/ tunnistaa, minkälaisista osista autoni moottori on koottu. (2.0 16V k-jetronic +turbo)
Mistäpäin lohkosta, kannesta, vaihteistosta jne. löytyy jotain tunnisteita ja kuinka niitä tulkitaan?.


Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Koneen osien tunnistaminen
Niinhän niissä yleensä on, mutta tämän auton moottorissa on 16v kansi, turbo (joku), vanhanmallinen välijäähdytin ja k-jetronic (mekaaninen) ruisku, alakerta (?).fforslund kirjoitti:Eiks 16v-koneissa ole boshin LH-jetronic tai Lucas joissain (T16)![]()
Tämän takia olisikin mukava selvittää mistä vehkeestä osat on lähtöisin.
AXTEC antoi jo hyvää tietoa etsintään, mutta onko tapoja tunnistaa kansikin?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Joo, sama biili. Oli pihassa ilmeisesti liian iso kolo vapaana, niin haettiin pois Nokialle.
Laatikkovika saattaa osoittautua "hämmentimen" päässä olevaksi viaksi, ainakin vielä näyttää vahvasti siltä.
Mutta laatikko tuntui ääntävän hiukan ja kuinka ölkät pysyy sisällä, se ratkaisee lopulta, meneekö loota vaihtoon. Mutta nyt ei ole kuin pieni lenkki takana 3. ja 4. vaihteille, joten ei siitä sen enempää.
Pohja autossa on täysin pas..ollut passiivinen ruosteen vastustaja ja ruoste on päässyt pahasti pureutumaan sinne.
Laatikkovika saattaa osoittautua "hämmentimen" päässä olevaksi viaksi, ainakin vielä näyttää vahvasti siltä.
Mutta laatikko tuntui ääntävän hiukan ja kuinka ölkät pysyy sisällä, se ratkaisee lopulta, meneekö loota vaihtoon. Mutta nyt ei ole kuin pieni lenkki takana 3. ja 4. vaihteille, joten ei siitä sen enempää.
Pohja autossa on täysin pas..ollut passiivinen ruosteen vastustaja ja ruoste on päässyt pahasti pureutumaan sinne.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
jep, tuon pohjan takia sen itsekin sinne jätin kun olisi saanut tehdä "hiukan" muutakin kuin laatikon vaihtaa jos pelin olisi itselle halunnut...
kannen v-jakajan päädystä löytyy vuosi leima siitä saa pääteltyä avaamatta että onko kansi vielä öljy putkilla vai jo ilman...
kannen v-jakajan päädystä löytyy vuosi leima siitä saa pääteltyä avaamatta että onko kansi vielä öljy putkilla vai jo ilman...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Vaihteistossa lukee GM 45610, eli eikös se ole 5v, 6 ensiövälityksellä?.
Kannessa virranjakajan puoleisessa päädyssä on vuosiluku 91 ja väärinpäin meistettynä luku 15. lisäksi meistettynä on luku 42 ja valettuna näkyy luku 11, jonka vierellä, ympyrän sisällä on ilmeisesti luku 08.
Jakopään puoleisessa päässä Saab tekstin yläpuolella on lukusarja 910705. Antaako nämä mitään tietoa?
Kannessa virranjakajan puoleisessa päädyssä on vuosiluku 91 ja väärinpäin meistettynä luku 15. lisäksi meistettynä on luku 42 ja valettuna näkyy luku 11, jonka vierellä, ympyrän sisällä on ilmeisesti luku 08.
Jakopään puoleisessa päässä Saab tekstin yläpuolella on lukusarja 910705. Antaako nämä mitään tietoa?
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9115353 on sen osanumero. minulta löytyy 2,1 imusarja jos sille tarvetta... tosin ei ole oikeastaan mitään järkeä tuolla k-jetillä laittaa sitä kantta kun bensa loppuu...Pauke kirjoitti:Selvä. Kuinkas tunnistaa 2.1 kannen, jos vaikka innostuisi sellaisen hakemaan?.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kyllä sillä k-jetilläkin bensaa saa sylinteriin pakotettua. Seurauksena ei ehkä ole taloudellisin tai käytettävin auto mutta kuitenkin...mikkoimp kirjoitti:9115353 on sen osanumero. minulta löytyy 2,1 imusarja jos sille tarvetta... tosin ei ole oikeastaan mitään järkeä tuolla k-jetillä laittaa sitä kantta kun bensa loppuu...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti