Koneen osien tunnistaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Koneen osien tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Uutena og900 omistajana olisi mukava tietää/ tunnistaa, minkälaisista osista autoni moottori on koottu. (2.0 16V k-jetronic +turbo)

Mistäpäin lohkosta, kannesta, vaihteistosta jne. löytyy jotain tunnisteita ja kuinka niitä tulkitaan?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

etummaisen nostokorvakkeen alapuolella jossain pitäisi olla lohkossa numerosarja. Ja vaihteiston ensiövälityksen kopassa myös.
Hakua käyttämällä pitäisi löytyä ohjeet niiden tulkintaan.
tuossa jotain asiaan liittyvää:
Valmistenumerossa oleva kirjain kertoo tarkasti vuosimallin. -81=B, -82=C, -83=D jne...
Esim. YK1AT44S3B6002096

Lisäksi mallitunnuksessa; 900 turbo SIM = manuaali, SIA = automaatti.
Esim. 4DSEDAN 900 TURBO-SIA/2520

Lohkossa olevasta numerosta voi myös päätellä jotain...

Vuosimallit 81-83:

Merkki 1 = B = bens.moottori
Merkit 2-3 = 20 = 2,0 l
Merkki 4 = polttoaineen syöttö: C= kaasutin , T= 2 kaasutinta, I = ruiskutus ja S = turbo
Merkki 5 = vaihteistosovitus: A= autom., M= käsivaiht.
Merkki 6-7 = Pakokaasujen puhdistustaso: EU= euroopp.., SW = Ruotsi ja UC = USA
Merkit 8-9 = Varattu varustelulle
Merkki 10 = vuosimalli B = 1981, C 1982 ja D 1983 ( E= 1984 jne)
Merkit 11-16 = juokseva numero vuosimallin puitteissa
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Koneen osien tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Pauke kirjoitti:Uutena og900 omistajana olisi mukava tietää/ tunnistaa, minkälaisista osista autoni moottori on koottu. (2.0 16V k-jetronic +turbo)

Mistäpäin lohkosta, kannesta, vaihteistosta jne. löytyy jotain tunnisteita ja kuinka niitä tulkitaan?.
Eiks 16v-koneissa ole boshin LH-jetronic tai Lucas joissain (T16) :?: :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: Koneen osien tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Pauke »

fforslund kirjoitti:Eiks 16v-koneissa ole boshin LH-jetronic tai Lucas joissain (T16) :?: :roll:
Niinhän niissä yleensä on, mutta tämän auton moottorissa on 16v kansi, turbo (joku), vanhanmallinen välijäähdytin ja k-jetronic (mekaaninen) ruisku, alakerta (?).

Tämän takia olisikin mukava selvittää mistä vehkeestä osat on lähtöisin.

AXTEC antoi jo hyvää tietoa etsintään, mutta onko tapoja tunnistaa kansikin?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko tämä se laatikko vikainen tampereelta? kävin sitä myös katsomassa...

kannesta kun annat osanumeron niin voin sanoa mistä on joka jakopään päässä tai 4 pytyn kohdalla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Joo, sama biili. Oli pihassa ilmeisesti liian iso kolo vapaana, niin haettiin pois Nokialle.

Laatikkovika saattaa osoittautua "hämmentimen" päässä olevaksi viaksi, ainakin vielä näyttää vahvasti siltä.
Mutta laatikko tuntui ääntävän hiukan ja kuinka ölkät pysyy sisällä, se ratkaisee lopulta, meneekö loota vaihtoon. Mutta nyt ei ole kuin pieni lenkki takana 3. ja 4. vaihteille, joten ei siitä sen enempää.

Pohja autossa on täysin pas..ollut passiivinen ruosteen vastustaja ja ruoste on päässyt pahasti pureutumaan sinne.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, tuon pohjan takia sen itsekin sinne jätin kun olisi saanut tehdä "hiukan" muutakin kuin laatikon vaihtaa jos pelin olisi itselle halunnut...

kannen v-jakajan päädystä löytyy vuosi leima siitä saa pääteltyä avaamatta että onko kansi vielä öljy putkilla vai jo ilman...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Vaihteistossa lukee GM 45610, eli eikös se ole 5v, 6 ensiövälityksellä?.

Kannessa virranjakajan puoleisessa päädyssä on vuosiluku 91 ja väärinpäin meistettynä luku 15. lisäksi meistettynä on luku 42 ja valettuna näkyy luku 11, jonka vierellä, ympyrän sisällä on ilmeisesti luku 08.
Jakopään puoleisessa päässä Saab tekstin yläpuolella on lukusarja 910705. Antaako nämä mitään tietoa?
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, 5v ja 6 enska, vielä pienellä laakeroinnilla jonka kertoo tuo 10 lopussa..

kansi on 90-93 mallinen 900/9000 b202, tuo 910705 on se osanumero..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Selvä. Kuinkas tunnistaa 2.1 kannen, jos vaikka innostuisi sellaisen hakemaan?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Pauke kirjoitti:Selvä. Kuinkas tunnistaa 2.1 kannen, jos vaikka innostuisi sellaisen hakemaan?.
9115353 on sen osanumero. minulta löytyy 2,1 imusarja jos sille tarvetta... tosin ei ole oikeastaan mitään järkeä tuolla k-jetillä laittaa sitä kantta kun bensa loppuu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Nooh. Siihen bensan loppumiseenkin on jo olemassa lääkettä muista projekteista jääneenä. Mutta kaikki aikanaan...
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

mikkoimp kirjoitti:9115353 on sen osanumero. minulta löytyy 2,1 imusarja jos sille tarvetta... tosin ei ole oikeastaan mitään järkeä tuolla k-jetillä laittaa sitä kantta kun bensa loppuu...
Kyllä sillä k-jetilläkin bensaa saa sylinteriin pakotettua. Seurauksena ei ehkä ole taloudellisin tai käytettävin auto mutta kuitenkin...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aika lailla menee alakierroksilla rikkaaksi seokset jos siitä meinaa tavaraa läpi laittaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Noh, jatketaas tyhmien kyselemistä. Mistä löytyy 900 tai 9000 ylipainekytkin ja millä paineilla ne toimivat?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Vastaa Viestiin