Mihin sähkö häviää ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Mihin sähkö häviää ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Saab 99 -82 ja punainen, menettää sähkön akusta jonnekin seisoessaan käyttämättömänä muutaman päivän !
Virtalukon ollessa lukko-asennossa ja irroitettaessa plus-kaapelia akusta, käy melkoinen kipinöinti, vaikka kaiken kulutuksen pitäisi olla nollattuna (paitsi tietysti sähkökello raksuttaa kojetaulussa), eikö ?
Vaikka irroitin kaikki sulakkeet, ei kulutus mielestäni loppunut. Ei myöskään laturin irroittaminen virtapiiristä poistanut ongelmaa !

Missä tuolla Saabissa on se pohjaton kaivo, johon se sähkö virtaa ??
Sitä on kulunut jo monta akullista.

Kaikki hyvät neuvot olisivat nyt tervetulleita kun vielä on kauniita ilmoja korjata vikaa jos osaatte neuvoa mitä pitäisi korjata. Amerikkalaisen autokorjaamon seinällä oli viisas teksti: "Älä korjaa, ellei ole rikki".

Avusta etukäteen kiittäen punaisen virrattoman 99:n viraton kuljettaja.
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onnea Cosmon 99:n uudelle omistajalle.

(arvasinko oikein)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks virtarosvo oli serkun 99:ssä. Vilkkurele! Se on näissä vanhoissa aina toimintavalmiina tuon hätävilkun takia. Jostain syystä se vei virtaa hirveesti ja vaihtamalla toiseen ongelma korjautui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Ettei virtalukonpohja olisi sökö? Tämä on vaan ihan villi veikkaus..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos tuo on se ounastelemani 99, niin siinä tosiaan ei auto käynnisty avaimesta, vaan joku on ranettanut nappistartin..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2073
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itselläni oli eräässä toisessa autovanhuksessa virtasyöppönä itse akku, eli se purki itseään sisäisen vian takia. Mittasin ensin pienellä hehkulampulla jokaisen piuhan yli eikä rahtustakaan mennyt minnekään.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Palaako peräkontissa valo kokoajan?

Edit: Luetaas tarkemmin.. olitkin irrottanut kaikki sulakkeet. Onkos akun +kengältä montakin lisälaitteelle jälkiasennettua johtoa? Meinaan jos niitä on, niin irrotellen niitä ja testaten..
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Elo 21, 2007 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuota virtalukon pohjaa voisin itsekin veikata että siellä on esim sytytys virta tms koko ajan päällä, kun ei esim yksi pieni polttimo aiheuta kipinöintiä vielä kun navat yhdistää, puola jo jonkun verran kuluttaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

mihin virta häviää ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Ei se Virtasyöppö ole mikään Cosmo, ameriikanmoottori tai lisälaiteviritelmä, ainoa lisälaite on radio ja sekin on pois päältä. Sisävalo sammuu ja tavaratilaan ei edes syty valoa.

Minnekäs se sähkö sieltä rikkinäisestä virtalukonpohjasta sitten menisi ?
Sillä akunnapakipinöinnillä sähköä menee kohtuullinen määrä ja jossain pitäisi valon palaa tai kehittyä kovasti lämpöä, eikö ?

Jos sytytysvirta olisi koko ajan päällä, palaisisiko latauksen merkkivalo kojetaulussa myös samaan aikaan ? Puolaan tuleva jatkuva virta saattaa olla kuitenkin mahdollista jos em. päätelmäni on väärä. Myöskään vilkun rele ei ole poissuljettu vikakohta. Sulakkeet olivat irti yksi kerrallaan eikä sähkönkulutuspaikka ollut niiden takana sillä kipinöintiä oli samalla tavalla, olipa sulake paikallaan tai ei.
Joku yksinkertainen mittaustapa varmaan auttaisi vian paikallistamisessa ? Miten toimisi "fiksu mies" yleismittarilla varustettuna?
Mittari kyllä olisi omasta takaa ........

Akku itsessään säilyttää kyllä sähköä insinöörien suunnittelemalla tavalla eli vika ei ole mielestäni siinä.

Aamun valjettua jatketaan vinkkeinä saamieni mahdollisten vikakohtien tutkailua. Lisävinkit on edelleen tervetulleita.

Näillä ajatuksin viraton ja virraton vähän jälkeen aamu viiden.
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Yleismittari olis kyllä paikallaan että vois mitata miten paljon sitä virtaa oikein menee. Stereot riittää kyllä siihen että pientä kipinöintiä näkyy akun navalla jos kytkee plus kaapelia kiinni vaikka stereot on pois päältä. Ilman mittaria on aika ankea hakea vikaa.Elikkä akku voi kuitenkin olla sökö.
900i -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainoa virtaa kuluttava koje, joka siellä saa olla, on tuo kello. Muiden laitteiden ei pitäisi juuri virtaa kuluttaa. Muistelen, että joitakin milliamppeereja siellä yleensä kulkee, mutta ei mitään tyyliin yli 30mA, joka on jo liikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Eikä ole mitään bilhelvettenin sähköantennin pätkää missään jemmassa?
Itellä oli vanha katki menny sähöantenni, jossa edellinen omistaja oli ottanu herätteen jatkuvasta virrasta ---> akku tyhjeni omia aikojaan...
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Vikaa alkaa löytyä !

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Hyvien vinkkien perusteella alkaa sähkön häviäminen vähitellen selvitä.

Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ? Oletuksena kai voi pitää, että akku on suht. kunnossa.

Onko se vilkkurele rikki vai onko sen virrankulutus ominaisuus, niinkuin MicroSoft asiat ilmaisee ?

Jos joku varmasti asiaa osaava vielä viitsisi vastata, niin saataisiin tämä Saab taas palvelemaan isäntäänsä.

Vielä on virtaa ! Kiitos vinkeistä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ekasta ysiysistä jonka omistin korjasin samanlaisen vian. syy oli että ajovalonpesuri oli jumittanut pesuasentoon eli se nökötti toisessa reunassa. otin johdon irti niin ongelma poistui,.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Vikaa alkaa löytyä !

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jo-Jo kirjoitti: Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ?
Noin kahdessa vuodessa...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin