Mihin sähkö häviää ?
Mihin sähkö häviää ?
Saab 99 -82 ja punainen, menettää sähkön akusta jonnekin seisoessaan käyttämättömänä muutaman päivän !
Virtalukon ollessa lukko-asennossa ja irroitettaessa plus-kaapelia akusta, käy melkoinen kipinöinti, vaikka kaiken kulutuksen pitäisi olla nollattuna (paitsi tietysti sähkökello raksuttaa kojetaulussa), eikö ?
Vaikka irroitin kaikki sulakkeet, ei kulutus mielestäni loppunut. Ei myöskään laturin irroittaminen virtapiiristä poistanut ongelmaa !
Missä tuolla Saabissa on se pohjaton kaivo, johon se sähkö virtaa ??
Sitä on kulunut jo monta akullista.
Kaikki hyvät neuvot olisivat nyt tervetulleita kun vielä on kauniita ilmoja korjata vikaa jos osaatte neuvoa mitä pitäisi korjata. Amerikkalaisen autokorjaamon seinällä oli viisas teksti: "Älä korjaa, ellei ole rikki".
Avusta etukäteen kiittäen punaisen virrattoman 99:n viraton kuljettaja.
Virtalukon ollessa lukko-asennossa ja irroitettaessa plus-kaapelia akusta, käy melkoinen kipinöinti, vaikka kaiken kulutuksen pitäisi olla nollattuna (paitsi tietysti sähkökello raksuttaa kojetaulussa), eikö ?
Vaikka irroitin kaikki sulakkeet, ei kulutus mielestäni loppunut. Ei myöskään laturin irroittaminen virtapiiristä poistanut ongelmaa !
Missä tuolla Saabissa on se pohjaton kaivo, johon se sähkö virtaa ??
Sitä on kulunut jo monta akullista.
Kaikki hyvät neuvot olisivat nyt tervetulleita kun vielä on kauniita ilmoja korjata vikaa jos osaatte neuvoa mitä pitäisi korjata. Amerikkalaisen autokorjaamon seinällä oli viisas teksti: "Älä korjaa, ellei ole rikki".
Avusta etukäteen kiittäen punaisen virrattoman 99:n viraton kuljettaja.
Yks virtarosvo oli serkun 99:ssä. Vilkkurele! Se on näissä vanhoissa aina toimintavalmiina tuon hätävilkun takia. Jostain syystä se vei virtaa hirveesti ja vaihtamalla toiseen ongelma korjautui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Palaako peräkontissa valo kokoajan?
Edit: Luetaas tarkemmin.. olitkin irrottanut kaikki sulakkeet. Onkos akun +kengältä montakin lisälaitteelle jälkiasennettua johtoa? Meinaan jos niitä on, niin irrotellen niitä ja testaten..
Edit: Luetaas tarkemmin.. olitkin irrottanut kaikki sulakkeet. Onkos akun +kengältä montakin lisälaitteelle jälkiasennettua johtoa? Meinaan jos niitä on, niin irrotellen niitä ja testaten..
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Elo 21, 2007 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mihin virta häviää ?
Ei se Virtasyöppö ole mikään Cosmo, ameriikanmoottori tai lisälaiteviritelmä, ainoa lisälaite on radio ja sekin on pois päältä. Sisävalo sammuu ja tavaratilaan ei edes syty valoa.
Minnekäs se sähkö sieltä rikkinäisestä virtalukonpohjasta sitten menisi ?
Sillä akunnapakipinöinnillä sähköä menee kohtuullinen määrä ja jossain pitäisi valon palaa tai kehittyä kovasti lämpöä, eikö ?
Jos sytytysvirta olisi koko ajan päällä, palaisisiko latauksen merkkivalo kojetaulussa myös samaan aikaan ? Puolaan tuleva jatkuva virta saattaa olla kuitenkin mahdollista jos em. päätelmäni on väärä. Myöskään vilkun rele ei ole poissuljettu vikakohta. Sulakkeet olivat irti yksi kerrallaan eikä sähkönkulutuspaikka ollut niiden takana sillä kipinöintiä oli samalla tavalla, olipa sulake paikallaan tai ei.
Joku yksinkertainen mittaustapa varmaan auttaisi vian paikallistamisessa ? Miten toimisi "fiksu mies" yleismittarilla varustettuna?
Mittari kyllä olisi omasta takaa ........
Akku itsessään säilyttää kyllä sähköä insinöörien suunnittelemalla tavalla eli vika ei ole mielestäni siinä.
Aamun valjettua jatketaan vinkkeinä saamieni mahdollisten vikakohtien tutkailua. Lisävinkit on edelleen tervetulleita.
Näillä ajatuksin viraton ja virraton vähän jälkeen aamu viiden.
Minnekäs se sähkö sieltä rikkinäisestä virtalukonpohjasta sitten menisi ?
Sillä akunnapakipinöinnillä sähköä menee kohtuullinen määrä ja jossain pitäisi valon palaa tai kehittyä kovasti lämpöä, eikö ?
Jos sytytysvirta olisi koko ajan päällä, palaisisiko latauksen merkkivalo kojetaulussa myös samaan aikaan ? Puolaan tuleva jatkuva virta saattaa olla kuitenkin mahdollista jos em. päätelmäni on väärä. Myöskään vilkun rele ei ole poissuljettu vikakohta. Sulakkeet olivat irti yksi kerrallaan eikä sähkönkulutuspaikka ollut niiden takana sillä kipinöintiä oli samalla tavalla, olipa sulake paikallaan tai ei.
Joku yksinkertainen mittaustapa varmaan auttaisi vian paikallistamisessa ? Miten toimisi "fiksu mies" yleismittarilla varustettuna?
Mittari kyllä olisi omasta takaa ........
Akku itsessään säilyttää kyllä sähköä insinöörien suunnittelemalla tavalla eli vika ei ole mielestäni siinä.
Aamun valjettua jatketaan vinkkeinä saamieni mahdollisten vikakohtien tutkailua. Lisävinkit on edelleen tervetulleita.
Näillä ajatuksin viraton ja virraton vähän jälkeen aamu viiden.
Yleismittari olis kyllä paikallaan että vois mitata miten paljon sitä virtaa oikein menee. Stereot riittää kyllä siihen että pientä kipinöintiä näkyy akun navalla jos kytkee plus kaapelia kiinni vaikka stereot on pois päältä. Ilman mittaria on aika ankea hakea vikaa.Elikkä akku voi kuitenkin olla sökö.
900i -90
Ainoa virtaa kuluttava koje, joka siellä saa olla, on tuo kello. Muiden laitteiden ei pitäisi juuri virtaa kuluttaa. Muistelen, että joitakin milliamppeereja siellä yleensä kulkee, mutta ei mitään tyyliin yli 30mA, joka on jo liikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vikaa alkaa löytyä !
Hyvien vinkkien perusteella alkaa sähkön häviäminen vähitellen selvitä.
Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ? Oletuksena kai voi pitää, että akku on suht. kunnossa.
Onko se vilkkurele rikki vai onko sen virrankulutus ominaisuus, niinkuin MicroSoft asiat ilmaisee ?
Jos joku varmasti asiaa osaava vielä viitsisi vastata, niin saataisiin tämä Saab taas palvelemaan isäntäänsä.
Vielä on virtaa ! Kiitos vinkeistä.
Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ? Oletuksena kai voi pitää, että akku on suht. kunnossa.
Onko se vilkkurele rikki vai onko sen virrankulutus ominaisuus, niinkuin MicroSoft asiat ilmaisee ?
Jos joku varmasti asiaa osaava vielä viitsisi vastata, niin saataisiin tämä Saab taas palvelemaan isäntäänsä.
Vielä on virtaa ! Kiitos vinkeistä.
Re: Vikaa alkaa löytyä !
Noin kahdessa vuodessa...Jo-Jo kirjoitti: Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992