Saab 90 -87 autosta
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Elo 23, 2007 21:44
- Paikkakunta: Iisalmi / Oulu
Saab 90 -87 autosta
Liityin äsken tänne =) tuli hankittuu tossa viime perjantaina nykyinen autoni eli Saab 90 -87 (kerman värinen) Itsellä ei ole ollut ennen Saab autoa eikä Saabista kokemusta oikein. viellä ainakaan Enemmäkseen ollut japsi autoja. halusimpa uteliaana kysellä tämän kautta muutamia kysymyksiä Saabeista
- onko kuinka halvat / kalliit varaosat yleensä Saabeihin?
- taitavat olla luotettavia sekä lämpimiä autoja talvella ajaa?
- Käykö keskenään 90 mallin osat 900 ja 99 malleihin?
- onko Saab moottoreissa venttiili juttua niinkun 90, 99 ja 900 malleissa eli esim 8v tai 12v?
-pitääkö Saabissa olla tietynlaista / tietyn merkkistä öljyä vai voiko siihen laittaa vaikka esim. mobil 1 öljyä?
kiitos etukäteen vastauksista =D
- onko kuinka halvat / kalliit varaosat yleensä Saabeihin?
- taitavat olla luotettavia sekä lämpimiä autoja talvella ajaa?
- Käykö keskenään 90 mallin osat 900 ja 99 malleihin?
- onko Saab moottoreissa venttiili juttua niinkun 90, 99 ja 900 malleissa eli esim 8v tai 12v?
-pitääkö Saabissa olla tietynlaista / tietyn merkkistä öljyä vai voiko siihen laittaa vaikka esim. mobil 1 öljyä?
kiitos etukäteen vastauksista =D
yleensä ottaen on aika halvat osat ja paljon on tuossa 99/900 osaa, tai siis oikeastaan kaikki osat käy jommasta kummasta...
kyllä hyvä öljy aina koneelle hyvää on, että mihin vaan rahat riittää..
minulla vaan ei ole kyllä mobilit pysynyt saabeissa sisällä pari kertaa kun on joutunut ostamaan sitä, enään en kyllä kokeile...
8v on tuo sinun yksi kaasari ja 100hv.. perus varma ja tukeva käyttö auto..
kyllä hyvä öljy aina koneelle hyvää on, että mihin vaan rahat riittää..
minulla vaan ei ole kyllä mobilit pysynyt saabeissa sisällä pari kertaa kun on joutunut ostamaan sitä, enään en kyllä kokeile...
8v on tuo sinun yksi kaasari ja 100hv.. perus varma ja tukeva käyttö auto..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Tervetuloa joukkoon kirjavaan!
Itse olen muutaman vuoden harrastanut 900 kalustoa ja 96:sta.
-Saabiin saa erittäin edullisesti osia uusina, ja vielä edullisemmin käytettynä. Saabithan on puoli-ilmaisia varaosa-autoina.
-Saabi, jota on pidetty hyvin on melkein pommin varma, ainakin motti ja tekniikka kestää. Vanhoista autoista loppuu yleensä kori.
-Lämpöä riittää talvella vaikka muille jakaa, jos paikat on kunnossa. Vanhat saabit on tehty pohjolan olosuhteisiin jolloin ne kyllä pärjäävät kylmässä.
-90 saabiin menee puoliksi 900 ja puoliksi 99 osat, keula kun on 99 lainattu ja perä 900:sta, moottorinosat käy kaikki ristiin, kun on vaan H-moottori eli olisko jostain -82 alkaen?
-Saabilla on 900 olllut -78 vuodesta lähtien 8 venttiilisenä, kaasari, tuplakaasari, ruisku ja turbo malleja, 16 venttiiliset tuli vissiin vuonna 84 turboon ainakin, ruiskunakin on mutta en muista mistä vuodesta lähtien on saanut.
-99 ja 90 ei ole tainnut saada muulla kun 8 venttiilisellä koneella.
-Saabiin käy ihan mitkä tahansa normi öljyt.
Muut jotka tietää enemmän 90 kertovat varmaan.
Niin ja täältä foorumilta saa yleensä nopeasti vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen!
Itse olen muutaman vuoden harrastanut 900 kalustoa ja 96:sta.
-Saabiin saa erittäin edullisesti osia uusina, ja vielä edullisemmin käytettynä. Saabithan on puoli-ilmaisia varaosa-autoina.
-Saabi, jota on pidetty hyvin on melkein pommin varma, ainakin motti ja tekniikka kestää. Vanhoista autoista loppuu yleensä kori.
-Lämpöä riittää talvella vaikka muille jakaa, jos paikat on kunnossa. Vanhat saabit on tehty pohjolan olosuhteisiin jolloin ne kyllä pärjäävät kylmässä.
-90 saabiin menee puoliksi 900 ja puoliksi 99 osat, keula kun on 99 lainattu ja perä 900:sta, moottorinosat käy kaikki ristiin, kun on vaan H-moottori eli olisko jostain -82 alkaen?
-Saabilla on 900 olllut -78 vuodesta lähtien 8 venttiilisenä, kaasari, tuplakaasari, ruisku ja turbo malleja, 16 venttiiliset tuli vissiin vuonna 84 turboon ainakin, ruiskunakin on mutta en muista mistä vuodesta lähtien on saanut.
-99 ja 90 ei ole tainnut saada muulla kun 8 venttiilisellä koneella.
-Saabiin käy ihan mitkä tahansa normi öljyt.
Muut jotka tietää enemmän 90 kertovat varmaan.
Niin ja täältä foorumilta saa yleensä nopeasti vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Niin itse olen ostanut omiin autoihin öljyksi muutamaan nesteen cityprota, jota kului jonkun verran (n. litra 15000km), nyt on sisällä Shellin jotkut perus synteettiset.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Perus Saabit ovat luotettavia ja turvallisia autoja.
Hyvän valinnan olet tehnyt.
Öljyksi Mobil 1 on hyvä valinta. Olen sellaisilla ajanut -89 mallin autossa uudesta lähtien, eikä se öljyä vie, vaikka on 200.000 mittarissa. Pojan autossa on 275.000, eikä sekään kuluta öljyä.
Tervetuloa joukkoon tummaan.
Hyvän valinnan olet tehnyt.
Öljyksi Mobil 1 on hyvä valinta. Olen sellaisilla ajanut -89 mallin autossa uudesta lähtien, eikä se öljyä vie, vaikka on 200.000 mittarissa. Pojan autossa on 275.000, eikä sekään kuluta öljyä.
Tervetuloa joukkoon tummaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ei kai ne kuluta öljyä, jos tiivisteet pitää ne sisällä...Vesa Pohjalainen kirjoitti:Perus Saabit ovat luotettavia ja turvallisia autoja.
Hyvän valinnan olet tehnyt.
Öljyksi Mobil 1 on hyvä valinta. Olen sellaisilla ajanut -89 mallin autossa uudesta lähtien, eikä se öljyä vie, vaikka on 200.000 mittarissa. Pojan autossa on 275.000, eikä sekään kuluta öljyä.
Tervetuloa joukkoon tummaan.
Re: Saab 90 -87 autosta
Tekniikka on yksinkertaista ja luotettavaa. Vanha auto toki vaatii hieman harrastuneisuutta. Yleisin tielle jättävä vika lienee sytytyksen ohjainyksikön mykistyminen. Tarvikkeena jotain 20 euron luokkaa. Itsellänikin on uusi moduli käsinekotelossa varalla.Hopeanuoli_87 kirjoitti:Liityin äsken tänne =)
- taitavat olla luotettavia sekä lämpimiä autoja talvella ajaa?
Kunnossa olevalla alustalla ajettavuus ei häviä nykyautoille yhtään. Talviautona vanhemmat Saabit ovat edelleen erinomaisia. Ja lämpöä riittää.
(Kun vielä löytäisi jostain sen ilmastoinnin...)
EDIT: typo
Viimeksi muokannut Svc, Pe Elo 24, 2007 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
tekniikkamurheet on kannentiivisteongelmia lukuunottamatta tuossa automallissa täysin sivuroolissa. mutta vasta jos saat ruosteen pysymään kurissa, voit onnitella itseäsi. en tarkoita pintapeltien ruosteita vaan alustan ruosteita. pahoja ja vaarallisia paikkoja on takaiskarin yläpään alue sekä etupyörien alatukivarren kiinnitysalueet (ns. vetoakselin tunneli). harvemmin noita poistetaan käytöstä tekniikan loppumisen takia, vaan sen takia että kastastuksessa on hylätty ruostevaurioiden takia.
monia varaosia kannattaa kysellä myös käytettynä vaikka tämän foorumin toripaikan kautta. esim ajovalon umpioita tms. löytyy kanssasaabisteilta usein moninverroin edullisemmin kun varaosaliikkeen tiskiltä.
onko tuon ikäinen saab lämmin, on pitkälle tuuripeliä. nyt kun kelit on vielä lämpimät, kannattaisi konehuoneen puolelta avata se tuulilasin alapuolella oleva musta muovikotelo joka sisältää lämmityslaitteen kennoston. kotelon pääty on kiinni ristipääruuveilla sivuista 2x3kpl. ellei ed. omistaja ole vuosiin tehnyt, kannattais nähdä se vaiva että avaa kotelon ja imuroi sen tyhjäksi lehdistä ja havunneulasista, saatat yllättyä niiden määrästä, pahimmassa tapauksessa peittävät puolet kennoston pinta-alasta. jos senkään jälkeen ei tule vielä riittävästi lämmintä sisälle, sitten jäähdytysnesteiden vaihto. jos kojelaudan suuttimista ei puhalla tuulilasille kunnolla, suuttimille tulevat putket on lähteneet irti suuttimesta, erittäin yleistä.
itse ajan 3 vuotta vanhemmalla saabilla kuin sinä kymmeniä tuhansia km vuodessa, ja käytän moottorissa halvinta teboilin tai nesteen 10w30 öljyä vuodenajasta riippumatta (talvella käytössä lohkolämmitin). vaihdan öljyt ja suodattimen viimeistään 10tkm välein.
monia varaosia kannattaa kysellä myös käytettynä vaikka tämän foorumin toripaikan kautta. esim ajovalon umpioita tms. löytyy kanssasaabisteilta usein moninverroin edullisemmin kun varaosaliikkeen tiskiltä.
onko tuon ikäinen saab lämmin, on pitkälle tuuripeliä. nyt kun kelit on vielä lämpimät, kannattaisi konehuoneen puolelta avata se tuulilasin alapuolella oleva musta muovikotelo joka sisältää lämmityslaitteen kennoston. kotelon pääty on kiinni ristipääruuveilla sivuista 2x3kpl. ellei ed. omistaja ole vuosiin tehnyt, kannattais nähdä se vaiva että avaa kotelon ja imuroi sen tyhjäksi lehdistä ja havunneulasista, saatat yllättyä niiden määrästä, pahimmassa tapauksessa peittävät puolet kennoston pinta-alasta. jos senkään jälkeen ei tule vielä riittävästi lämmintä sisälle, sitten jäähdytysnesteiden vaihto. jos kojelaudan suuttimista ei puhalla tuulilasille kunnolla, suuttimille tulevat putket on lähteneet irti suuttimesta, erittäin yleistä.
itse ajan 3 vuotta vanhemmalla saabilla kuin sinä kymmeniä tuhansia km vuodessa, ja käytän moottorissa halvinta teboilin tai nesteen 10w30 öljyä vuodenajasta riippumatta (talvella käytössä lohkolämmitin). vaihdan öljyt ja suodattimen viimeistään 10tkm välein.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hyvä ja yksinkertainen auto, ei vaadi mitään ihmeellistä. Jarrupalojen kunnollisesta liikkumisesta takapäässä huolehdittava, ja käsijarrua pitää käyttää paljon, että se toimii. Käsijarrua ei säädetä vaijereita kiristämällä! Katsastuksessa murheena lähinnä vain ruosteet, jarrut ja alapallonivelet. Älä osta halvimpia niveliä, ne ei kestä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
niin hän ne saabit tuppaa olemaan aikas öljyisiä.
voin kyllä sanoa että olen nähnyt sellaisenkin 0g900:sen missä ei ollut pisaraakaan öljyä missään moottorin ulkopuolella.
900i ja 240tkm taulussa.
varmasti oli öljypumpun tiiviste vaihdettu joskus, mutta kuiva oli.
auto oli kyllä muutenkin ihan timantti.
voin kyllä sanoa että olen nähnyt sellaisenkin 0g900:sen missä ei ollut pisaraakaan öljyä missään moottorin ulkopuolella.
900i ja 240tkm taulussa.
varmasti oli öljypumpun tiiviste vaihdettu joskus, mutta kuiva oli.
auto oli kyllä muutenkin ihan timantti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kannattaa ainakin öljyjen saralta vilkaissa, millaista on aiemmin käytetty, jos sattuu vaihtotarroja tai kuitteja löytymään, tuonikäiselle koneelle ainakin varma valinta on tavallinen synteettinen (vanha osasynteettinen) vaikka Teboilin Gold tai Mobilin Synth-S, jos käytetty mineraaleja, niin tuskin haitaksi jatkaa niilläkään, Mobilin Super 10W40 toimii hyvin, jos lohkolämppäriä on tarjolla kovimmilla pakkasilla.
Japsien jälkeen varmasti raskaan tuntuinen kulkine, on aika puskemisherkkä talvella, joten siihen kannattaa varautua.
Rengaskoko (185/65/15) on onneksi yleinen ja suht edukas ja käytettyjä löytyy hyvin, jos sattuu renkaita tarvitsemaan. Pulttijako tuossa on 114,3x4 eli ns. vanha jako (On 99/90/900 Saabeissa, joissa käsijarru ottaa eturenkaisiin).
Käsiryyppy on ehkä vanhahtava kapistus, mutta jos viitsii sen käyttöä opetella, niin saa säästymään kyllä bensiiniä.
Tuollaisia hajatelmia.
Japsien jälkeen varmasti raskaan tuntuinen kulkine, on aika puskemisherkkä talvella, joten siihen kannattaa varautua.
Rengaskoko (185/65/15) on onneksi yleinen ja suht edukas ja käytettyjä löytyy hyvin, jos sattuu renkaita tarvitsemaan. Pulttijako tuossa on 114,3x4 eli ns. vanha jako (On 99/90/900 Saabeissa, joissa käsijarru ottaa eturenkaisiin).
Käsiryyppy on ehkä vanhahtava kapistus, mutta jos viitsii sen käyttöä opetella, niin saa säästymään kyllä bensiiniä.
Tuollaisia hajatelmia.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
No eikös ne kaikki ole sallaisiaantti.hakamaa kirjoitti: voin kyllä sanoa että olen nähnyt sellaisenkin 0g900:sen missä ei ollut pisaraakaan öljyä missään moottorin ulkopuolella.
900i ja 240tkm taulussa.
varmasti oli öljypumpun tiiviste vaihdettu joskus, mutta kuiva oli.
auto oli kyllä muutenkin ihan timantti.
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=27&pos=4
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=28&pos=3
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Viggen"
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 90 -87 autosta
Tervetuloa vaan joukkoon tuo hankintasi on viimeinen vuosi malli 90:ä ja valmistus määrä on 3901 kpl eli tulevaa keräily erää siis..Hopeanuoli_87 kirjoitti:Liityin äsken tänne =) tuli hankittuu tossa viime perjantaina nykyinen autoni eli Saab 90 -87 (kerman värinen)
Näitä 90:jä tehtiin 85-87, 99:n elin kaaren jatkoksi, lähinnä vain ruotsiin ja Suomeen jokunen meni länsisaksaan ja englantiin kait
Auto on "täys" Suomalainen desingiään myöten, kuskin penkkiin asti keula on 99:ä ja loppupää taas on kotoisin 900 2d:stä, Saabisti lehdessä ollut 90-Petro-historiikki on tulossa verkkoon, linkki löytynee lähipäivinä nettisivuston kohdasta "Saab-tietoa" jos on jo 99-90 perushistoriikki,
Edullismmat varaosat löytynevät keräilemämällä vastaa via pelejä varaoasa autoiksi jos vain piha tila antaa myöden... tämä on aika yleinen oire Saabismi-sairaudessa, on vain merkki siitä että tauti jatkuu hyvänlaisena..
Eräitä nettiselattavia perusvaraosa myyjiä ovat biltema.fi ja motonet.fi myöski klubi kauppa ja muiden Saabistien varaosa myymmit on hyviä kohteita, kanantta tulla esim. syyskokoukseen tarkastamaa tilanne 15.9. Jurvaan Botniaringin radalle..
#544