ajovalojen polttimoista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jönni
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 19:04
Paikkakunta: Tampere

ajovalojen polttimoista?

Viesti Kirjoittaja jönni »

Mietin jos vaihtais ajovaloihin 100w polttimot pitkiin onko vastavaa hyötyä vai kuumentaako liikaa umpioita kun käyttää vain pitkillä ajaessa?(auto siis-88 satku)
Klubilainen 3656.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

100/55W toimii hyvin.
Ajoviima jäähdyttää kyllä umpiota.
Ei kannata kauan seisottaa lämpimässä pitkät päällä, silloin lämpenee umpiot liikaa. Talvisin on vain hyviä käyttökokemuksia. Tieliikenteessähän se ei ole laillista. :twisted:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tekee johdotukset uusiksi niin pärjää normipolttimoilla....heh

4x100w keulalla talvisin.... muutenkin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jönni
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 19:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jönni »

Tiedän ettei niillä saa lähivaloihin lisää tehoa vaan tarkoitus olikin pitkiin valoihin saada maantieajoon pimeän aikaan!
Klubilainen 3656.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä ratkaisin asian laittamalla nokalle tuollaiset Philipsin "cool white" polttimot (olikohan 4000K).
Valaisukyky parani selvästi varsinkin märälläkelillä, vaikka Wattimäärät pysyi samana.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuli testattua 55/100, 80/100 ja vaikka mitä rimpulaa satawattista.

Sitten tein kokonaan 4mm2 johdosta uudet piuhat valoille ja uuden releohjauksen lyhyemmillä johdoilla.
Nyt polttimoina osramin silver starit ja näkyy paremmin kuin noilla satasilla.

Valokuvio on myös miellyttävämpi näillä.

Mitään lämpöongelmaa en 100W polttimoilla huomannut vaikka oli koko kesän 80/100W nokalla.

Lisävaloina on samalla 4mm2 kaapelilla ja omalla releellään 100w ja Hellan comet 550:set. Ei ole lämpöongelmaa niissäkään.

Volttimittari tosin näyttää aika vähän kabiinissa kun on koko valoshow käytössä yhtaikaa takalasinlämppärin kanssa.

Article : Kosketinkotelo
PartNo : 7155021
Usage : HEADLIGHT
Supplementary Description : 3-napainen, naaras
Order Quantity : 2

Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8582413
Usage : AREA, 1, 3-3, 4 MM2
Order Quantity : 6

Noilla saa tehtyä samanlaisen liitännän polttimonkannalle ja vanhaa liitäntää voi käyttää releen ohjaukseen.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: ajovalojen polttimoista?

Viesti Kirjoittaja Svc »

jönni kirjoitti:Mietin jos vaihtais ajovaloihin 100w polttimot pitkiin onko vastavaa hyötyä vai kuumentaako liikaa umpioita kun käyttää vain pitkillä ajaessa?(auto siis-88 satku)
Ekana kannattaa katsoa, että valot ovat muuten kunnossa, siis lasit naarmuttomat ja heijastimet kiiltävät. Samoin johdotus kuntoon.

Muuten ei 100W polttimoista ole käytännössä mitään hyötyä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

motonetin valmiit h4 kannat ja niihin juottaa suoraan 4-6 neliön piuhat ei se 1-2cm ohuempaa siinä välissä enään ahdista...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

nalleolut kirjoitti:motonetin valmiit h4 kannat ja niihin juottaa suoraan 4-6 neliön piuhat ei se 1-2cm ohuempaa siinä välissä enään ahdista...
Meinaatko käynnistää auton polttimon kautta??
Oikeesti vähempikin riittää, 60W/14V=>5A , ei siinä niin paljon jännitehäviöitä synny.
Joissain autoissa on paljon ohuemmat piuhat kuin saabissa..
100W polttimot hakkaa kyllä 60W... Mutta lasit ja heijastimet tulee tietysti olla kunnossa.
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... ointi.html

Suurimmalle osille normaaleista kaapeleista pätee summittainen nyrkkisääntö 10A/mm^2 kun kaapeli pääsee vapaasti jäähtymään. Eli esimerkiksi jatkojohdossa tai laitejohdossa 1 mm^2 kapaeli kelpaa 10A virralle, ja 1.5 mm^2 kaapeli menee vielä 16A virralle juuri ja juuri.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Mun mielestä nuo pilihipsin uudet x-treme powerit on ihan suht asialliset... ainakin pirun kirkkaat ovat...
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hups kirjotushärö...4-6mm2....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mimmi kirjoitti:
fforslund kirjoitti:100W polttimot hakkaa kyllä 60W... Mutta lasit ja heijastimet tulee tietysti olla kunnossa.
Saisiko perusteluja ai tarkoitiko sähkönkulutuksessa?
No kyllä ihan valotehossakin. Aika paljon kirkkaampana palaa lamppu jos energia palaa tuplaten, valoenergiaa nääs. (tiedän kyl et hyötysuhde laskee, ei niillä nyt 2kertaa pidemmälle näe, mut paljon paremmin).

On kyllä tullut kokeiltua kalliita hyper/super sini/kelt polttimoja, mutta kyllä se teho ratkaisee eniten...

Jos haluu sähköä säästää niin ajaa 5W-parkeilla, valoteho ei häikäise 8) , polttoaineen kulutukseen sillä on häviävän pieni merkitys.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Voin sanoa, että kunnon merkkipolttimoilla ja kunnon johdotuksilla ja releistyksillä pääsee samaan lopputulokseen.

Valokuviolla on yllättävä merkitys siihen miten pimeässä näkee.
Uudet umpiot, kunnolliset polttimot, johdot ja suuntaus.

Itse leikin pari vuotta satawattisilla ja bi-xenon sarjoilla, muttei jaksa enää.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin