ajovalojen polttimoista?
ajovalojen polttimoista?
Mietin jos vaihtais ajovaloihin 100w polttimot pitkiin onko vastavaa hyötyä vai kuumentaako liikaa umpioita kun käyttää vain pitkillä ajaessa?(auto siis-88 satku)
Klubilainen 3656.
100/55W toimii hyvin.
Ajoviima jäähdyttää kyllä umpiota.
Ei kannata kauan seisottaa lämpimässä pitkät päällä, silloin lämpenee umpiot liikaa. Talvisin on vain hyviä käyttökokemuksia. Tieliikenteessähän se ei ole laillista.
Ajoviima jäähdyttää kyllä umpiota.
Ei kannata kauan seisottaa lämpimässä pitkät päällä, silloin lämpenee umpiot liikaa. Talvisin on vain hyviä käyttökokemuksia. Tieliikenteessähän se ei ole laillista.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Tuli testattua 55/100, 80/100 ja vaikka mitä rimpulaa satawattista.
Sitten tein kokonaan 4mm2 johdosta uudet piuhat valoille ja uuden releohjauksen lyhyemmillä johdoilla.
Nyt polttimoina osramin silver starit ja näkyy paremmin kuin noilla satasilla.
Valokuvio on myös miellyttävämpi näillä.
Mitään lämpöongelmaa en 100W polttimoilla huomannut vaikka oli koko kesän 80/100W nokalla.
Lisävaloina on samalla 4mm2 kaapelilla ja omalla releellään 100w ja Hellan comet 550:set. Ei ole lämpöongelmaa niissäkään.
Volttimittari tosin näyttää aika vähän kabiinissa kun on koko valoshow käytössä yhtaikaa takalasinlämppärin kanssa.
Article : Kosketinkotelo
PartNo : 7155021
Usage : HEADLIGHT
Supplementary Description : 3-napainen, naaras
Order Quantity : 2
Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8582413
Usage : AREA, 1, 3-3, 4 MM2
Order Quantity : 6
Noilla saa tehtyä samanlaisen liitännän polttimonkannalle ja vanhaa liitäntää voi käyttää releen ohjaukseen.
Sitten tein kokonaan 4mm2 johdosta uudet piuhat valoille ja uuden releohjauksen lyhyemmillä johdoilla.
Nyt polttimoina osramin silver starit ja näkyy paremmin kuin noilla satasilla.
Valokuvio on myös miellyttävämpi näillä.
Mitään lämpöongelmaa en 100W polttimoilla huomannut vaikka oli koko kesän 80/100W nokalla.
Lisävaloina on samalla 4mm2 kaapelilla ja omalla releellään 100w ja Hellan comet 550:set. Ei ole lämpöongelmaa niissäkään.
Volttimittari tosin näyttää aika vähän kabiinissa kun on koko valoshow käytössä yhtaikaa takalasinlämppärin kanssa.
Article : Kosketinkotelo
PartNo : 7155021
Usage : HEADLIGHT
Supplementary Description : 3-napainen, naaras
Order Quantity : 2
Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8582413
Usage : AREA, 1, 3-3, 4 MM2
Order Quantity : 6
Noilla saa tehtyä samanlaisen liitännän polttimonkannalle ja vanhaa liitäntää voi käyttää releen ohjaukseen.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: ajovalojen polttimoista?
Ekana kannattaa katsoa, että valot ovat muuten kunnossa, siis lasit naarmuttomat ja heijastimet kiiltävät. Samoin johdotus kuntoon.jönni kirjoitti:Mietin jos vaihtais ajovaloihin 100w polttimot pitkiin onko vastavaa hyötyä vai kuumentaako liikaa umpioita kun käyttää vain pitkillä ajaessa?(auto siis-88 satku)
Muuten ei 100W polttimoista ole käytännössä mitään hyötyä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Meinaatko käynnistää auton polttimon kautta??nalleolut kirjoitti:motonetin valmiit h4 kannat ja niihin juottaa suoraan 4-6 neliön piuhat ei se 1-2cm ohuempaa siinä välissä enään ahdista...
Oikeesti vähempikin riittää, 60W/14V=>5A , ei siinä niin paljon jännitehäviöitä synny.
Joissain autoissa on paljon ohuemmat piuhat kuin saabissa..
100W polttimot hakkaa kyllä 60W... Mutta lasit ja heijastimet tulee tietysti olla kunnossa.
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... ointi.html
Suurimmalle osille normaaleista kaapeleista pätee summittainen nyrkkisääntö 10A/mm^2 kun kaapeli pääsee vapaasti jäähtymään. Eli esimerkiksi jatkojohdossa tai laitejohdossa 1 mm^2 kapaeli kelpaa 10A virralle, ja 1.5 mm^2 kaapeli menee vielä 16A virralle juuri ja juuri.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
No kyllä ihan valotehossakin. Aika paljon kirkkaampana palaa lamppu jos energia palaa tuplaten, valoenergiaa nääs. (tiedän kyl et hyötysuhde laskee, ei niillä nyt 2kertaa pidemmälle näe, mut paljon paremmin).Mimmi kirjoitti:Saisiko perusteluja ai tarkoitiko sähkönkulutuksessa?fforslund kirjoitti:100W polttimot hakkaa kyllä 60W... Mutta lasit ja heijastimet tulee tietysti olla kunnossa.
On kyllä tullut kokeiltua kalliita hyper/super sini/kelt polttimoja, mutta kyllä se teho ratkaisee eniten...
Jos haluu sähköä säästää niin ajaa 5W-parkeilla, valoteho ei häikäise

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Voin sanoa, että kunnon merkkipolttimoilla ja kunnon johdotuksilla ja releistyksillä pääsee samaan lopputulokseen.
Valokuviolla on yllättävä merkitys siihen miten pimeässä näkee.
Uudet umpiot, kunnolliset polttimot, johdot ja suuntaus.
Itse leikin pari vuotta satawattisilla ja bi-xenon sarjoilla, muttei jaksa enää.
Valokuviolla on yllättävä merkitys siihen miten pimeässä näkee.
Uudet umpiot, kunnolliset polttimot, johdot ja suuntaus.
Itse leikin pari vuotta satawattisilla ja bi-xenon sarjoilla, muttei jaksa enää.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992