H-moottoriin hiottu nokka-akseli? Käy ja kukkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

H-moottoriin hiottu nokka-akseli? Käy ja kukkuu

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Osaisko joku neuvoa missä tuo kannattais hiottaa ja noin hintoja.
minkälaisia nokka-akseleita olette h-moottoriin teettäneet?
ja paljonko noita pukkeja ja venttiilikoppaa pitää höylätä?
Viimeksi muokannut arska79, To Syys 27, 2007 16:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

GT-Motors helsinki, kehuttu paljon ja siten olikohan se R-koneistus keravakohan oli paikka.

Catcamsin sivuilta pitäs löytyä nostot ja asteet joista helpoiten voi valita mieleisen ja ilmoittaa koneistajalle ne.

Nuista höyläämisistä en tiä mut mikäli 8v kone ni ne säätöpalat sen mukaapaksummat miten perusympyrä nokassa pienenee.
Saabiton saabisti
#1470
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

No nih nyt on nokka-akseli menossa tuonne R-koneistukselle Keravalle.
Saa nähä millon tulee takasin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

tai itellä jouduin laskeen nokkapukkia ko. varten ja H-koneessa vielä venttilikoppaakin sen takia et virranjakaja passaa kohilleen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

toms kirjoitti:tai itellä jouduin laskeen nokkapukkia ko. varten ja H-koneessa vielä venttilikoppaakin sen takia et virranjakaja passaa kohilleen.
Joo tuosta olen kuullut,paljonko laskit nokkapukkia?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ennenkuin lähtee huntturissa laskemaan nokkapukkia samanverta mitä nokan perusympyrä pienenee, kannattaa huomioida että paljonko venttiilin pää nousee ylöspäin jos tehdään seetikoneistukset/hionnat venttiileille.

Tuli meinaan ekalla yrityksellä hiukka liikaa laskettu pukki.. toinenkin yritys oli vielä hieman liikaa, mut sai sentäs säädettyä venat kun hiukka hioi ohuimpia säätöpaloja.(Juu, ei tartte mainita.. ei ole liian syvään hiotut venttaalit kannessa :) )


Edit: Perusympyrä pieneni n.1.4mm ja nokkapukkia olisi pitänyt laskea n.0.7mm niin olisi ollut just passeli.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

kun nyt en asiasta mitään tiedä niin kysynpä:

olisikohan tuon 0,7mm voinut kompensoida säätöpaloilla ja missä haarukassa noitten palojen paksuudet muuten on? :oops:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

muppelo kirjoitti:
olisikohan tuon 0,7mm voinut kompensoida säätöpaloilla ja missä haarukassa noitten palojen paksuudet muuten on? :oops:
Kyllä jos olisi tehnyt paksummat säätöpalat, valmiilla paloilla ei riittänyt paksuus. En muista ulkoa palojen skaalaa, jotain vajaasta kahdesta millistä vajaaseen kolmeen kait, tarkat arvot näkynee esim. motonetin sivulta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja arska79 »

No nih nyt on tullut nokka-akseli jo takasinkin hiotukselta,317 asteinen, nostoa oli nokalta 12.2. Osaisko joku neuvoa täältä Oulusta päin että kuka tekisi nuo nokkapukki ja venttiilikoppa muutokset?
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja arska79 »

No nih tänään on kannen kans taisteltu,venttiilit hiottu ja säätörikat tehty,huomenna paikoilleen.

tuli muokattua noita pakoventtiileitä (kuvassa ei kiillotettu ja siistitty vielä)
saa nähä vaikuttaako mitenkään,imuventtiileitä ei tarvinut noin paljoa muokata,imukanavat kannesta on kanssa työstetty ja kantta laskettu 3mm.Niin joo pitihän ne mäntiin tehdä venttiilien kolot.

http://s118.photobucket.com/albums/o116 ... tiilit.jpg

Kiinnostaiskohan ketään jos tekisin tästä projektiin oman jutun,vaikka jokkisvehje onkin? :roll:


Tuossa kuva kaikista venttiileistä.

http://s118.photobucket.com/albums/o116 ... C00019.jpg
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

arska79 kirjoitti: tuli muokattua noita pakoventtiileitä (kuvassa ei kiillotettu ja siistitty vielä)
saa nähä vaikuttaako mitenkään,imuventtiileitä ei tarvinut noin paljoa muokata,imukanavat kannesta on kanssa työstetty ja kantta laskettu 3mm.Niin joo pitihän ne mäntiin tehdä venttiilien kolot.

http://s118.photobucket.com/albums/o116 ... tiilit.jpg
Niin siis kuvassa on ruiskun/turbon työstämätön venttiili ja vieressä kaasarimallin työstetty? Meinaan jos natriumtäytteinen on työstetty tuohon kuosiin, niin se katkeaa suurinpiirtein puhaltamalla..

Mut joo, noin reippaalla kannen laskulla voi olla, että joudut työstämään nokkapyörän pultinreikiä saadaksesi nokan ajoituksen järkeväksi. Jakoketjun kiristimen kiristysvarakaan ei välttämättä riitä käytetyllä ketjulla/käytetyillä kiristimen laahaimilla..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Myrkky kirjoitti:
arska79 kirjoitti: tuli muokattua noita pakoventtiileitä (kuvassa ei kiillotettu ja siistitty vielä)
saa nähä vaikuttaako mitenkään,imuventtiileitä ei tarvinut noin paljoa muokata,imukanavat kannesta on kanssa työstetty ja kantta laskettu 3mm.Niin joo pitihän ne mäntiin tehdä venttiilien kolot.

http://s118.photobucket.com/albums/o116 ... tiilit.jpg
Niin siis kuvassa on ruiskun/turbon työstämätön venttiili ja vieressä kaasarimallin työstetty? Meinaan jos natriumtäytteinen on työstetty tuohon kuosiin, niin se katkeaa suurinpiirtein puhaltamalla..

Mut joo, noin reippaalla kannen laskulla voi olla, että joudut työstämään nokkapyörän pultinreikiä saadaksesi nokan ajoituksen järkeväksi. Jakoketjun kiristimen kiristysvarakaan ei välttämättä riitä käytetyllä ketjulla/käytetyillä kiristimen laahaimilla..

Nokkapyörä on muutettu jo aikaisemmin,tuo kiristysvara nähdään tänään.
Joo kaasarivehkeen on nuo venttiilit (muistaakseni kun olivat tuolla hyllyssä :lol: ) Jos ei oo niin toivotaan ettei ketään tule takana kun venttiili katkeaa :D
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli? Venttiili töitä.

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Tänään sai jo käytellä uudella nokalla :lol:

Huomenna pitää venttiilikoppaa laskea vielä lisää vähän vielä virranjakaja vinossa.
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli? Venttiili töitä.

Viesti Kirjoittaja arska79 »

Nyt pelaa hienosti ei napsuta jakaja eikä mikään muukaan :)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: H-moottoriin hiottu nokka-akseli? Venttiili töitä.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

arska79 kirjoitti:Nyt pelaa hienosti ei napsuta jakaja eikä mikään muukaan :)
Minkäslainen vehjes kyseessä on? :) Speksejä
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin