mitä eroja rätti nivelissä og900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eli mitä eroa eri vuosi mallien rättinivelissä.

onko -92 mallissa eri kuin -89:sä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:eli mitä eroa eri vuosi mallien rättinivelissä.

onko -92 mallissa eri kuin -89:sä?
Semmonen käsitys minulla on, että ne on samanlaiset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

niin minullakin. mutta tuossa 2,1:sessäni on tuollaine erilainen

sellaine missä on kaksi laippa päällekäin joiden välissä on kaksi kumin palasta.

oiskohan joku vaihtanut tuohon erin laisen jostain tosi vanhasta sillä olen mielestäni 99:sissä nähnyt saman tapaisen.

taidan vaihtaa siihen tuollaisen pyöreän mikä on tuossa -89:kin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:niin minullakin. mutta tuossa 2,1:sessäni on tuollaine erilainen

sellaine missä on kaksi laippa päällekäin joiden välissä on kaksi kumin palasta.

oiskohan joku vaihtanut tuohon erin laisen jostain tosi vanhasta sillä olen mielestäni 99:sissä nähnyt saman tapaisen.

taidan vaihtaa siihen tuollaisen pyöreän mikä on tuossa -89:kin.
Jos se toimii, niin miksi vaihtaa? Tarkastin vielä EPC:stä ja kappasvaan olikin eri varaosanumerot -89:llä ja -90:llä. Voi siis olla mahdollistakin, että jotain on muuttunut... Vaihteensiirtotanko on samalla osanumerolla 86-93. Ehkä se nivel on vaan päivitetty uudemmaksi malliksi tai jotain?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

no moottori on irti niin ajattelin että laittaa sitten parhailla osilla kassaan. kun noita pyöreitä ainakin löytyy varastosta.

-90 varaosa satkussani on tuo pyöreä samanlainen kuin tuossa -89 mallissa. on kyllä kans käyttöön otettu -89 vuoden lopussa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja niitä pyöreitä on kahta eri pituutta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mikkoimp kirjoitti:ja niitä pyöreitä on kahta eri pituutta...
Mie törmäsin tommosessa 80-luvun puolivälin 900:ssa semmoseen pitkällä varrella olevaan niveleen. Olisko ollut vuosimallia -84? Näytti siltä, että vaihteensiirtotanko oli samanmittainen, kuin 99:ssä. 99:ssähän on jotakin 6cm lyhempi tanko, kuin 900 -86:ssa ja siitä eteenpäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

asia selvä.

mutta kuuluuko tuossa -92 mallissa olla tuollainen ihmeellinen isompi nivel?

voisiko joku jolla on kyseisen ikäinen auto niin vilkaista omastaan millainen siitä löytyy.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tarkastelin tuota niveltä ja löysin siitä saabin varaosa numeron.

4279683

selviäisikö tuolla mihin tuo rättinivel kuuluu?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

antti.hakamaa kirjoitti:tarkastelin tuota niveltä ja löysin siitä saabin varaosa numeron.

4279683

selviäisikö tuolla mihin tuo rättinivel kuuluu?
4279634 tuommoisella numerolla löytyi tuollainen ilmeisesti kuvailemasi rättinivel... tuolla sinun numerolla ei löytynyt mitään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mihin saabiin tuo sinun numerollasii oleva on tarkoitettu?

eli oliko se -tuollaiseen -92 mallin satkuun tarkoitettu?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:mihin saabiin tuo sinun numerollasii oleva on tarkoitettu?

eli oliko se -tuollaiseen -92 mallin satkuun tarkoitettu?
Leveempi mallia on alkuperäinen ja pieni pyöreä vastaavasti korvaava nivel...
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kiitos. selkeästä vastauksesta. tuo varmistaa sen ettei ole kenenkään ranetus.

kone nousee tänään keulille niin laitan sitten tuolla isommalla laippamallisella murrosnivelellä joka oli alunperin jo autossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oikein vanhoissa tuo nivel on kokonaan metallia, samantyyppinen ristivel kuin esim. ohjausakselissa. Nivel suojattu päältä kumisuojuksella.

82? - 86 pitäisi nivelen olla "kumilevy kuudella niitillä kiinnitetty laippoihin" Niittiversio merkitty tässä kuvassa "m82":

Kuva

Vm 86 - 91 pitäisi nivelen olla pieni pyöreä 7542038. Tämä versio merkattu ylläolevassa kuvassa "M86".

Vuosimallista 91 alkaen (alustanumerot M5007181- ja M7008140-) pitäisi olla 4279634
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oikein paljon kiitos. se on tuo väri kuvallinen eli -91 ja uudempiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin