Ei toimi lämpösenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Ei toimi lämpösenä

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Ostin juuri ensimmäisen satkuni ja pettymyksekseni ajoin autolla 2 päivää kunnes laukes. Asiaan, turbo tonnarilla tuli jokunen aika ajeltua ennen kun paalaus koitti, nyt alla 900i vm -90. Auto lähtee kylmänä käyntiin normaalisti, mutta koneen lämmettyä auto sammuu joskus itekseen ja joskus kestää käynnissä. Uutta starttia koitettaessa ei lähre käyntiin ei sitten millään. 30min seisonnan jälkeen saa satkun työn ja tuskan jälkeen uudemman kerran käyntiin.

Tonnarissa oli kerran itellä lämpöanturissa vikaa ja teki juurikin samaa. Mahdollisesti sama vika satkussa? Hakua käyttäessä en ole onnistunut vikaa vielä paikantamaan.
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

Moottorin malli auttaisi paljon...
1,9tdi
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Vaihda sytytyspuola. mulla oli melko varmasti sama vika 1½vuotta sitten, oireet täsmää ainakin 100%sesti.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puolaa minäkin epäilisin, tai sitten virranjakajan pyörijä. Eräällä tutulla meni pyörijä tuolleen, että sammua tupsahteli, kun ajoi vähän aikaa. Saattoi lähteä käyntiin, kun malttoi odotella, kunnes yhden kerran se ei enää lähtenyt. Keskeltä reunaan resistanssi 1000ohmia. Samoin itellä on mennyt pyörijä silleen, että ihankuin joku olisi kääntänyt virrat pois välillä ajon aikana sekunniksi tms. Suosittelen boschin alkuperäistä pyörijää. Osa ei ole tarvikemallia paljoakaan kalliimpi.

Itellä taasen meni puola silleen, että rupes nykimään ja kävi huonosti pidemmässä ajossa. Ostin purkaamosta puolan, jossa sama numero ja homma rupesi pelaamaan. Bensankulutuskin putosi litralla. Kyseessä oli 900i -88 ja puola löytyi 9000:sta.

Kolmas vaihtoehto on hall-anturi. Sekin osaa mennä rikki vanhemmiten, tai hall-anturin liittimet siitä virranjakajan kyljestä. Itse hall-anturi on jakajan sisällä.

Neljäs vaihtoehto on sytytyksen pääteaste, joka on siellä vasemmalle etupyörän etupuolella olevassa lokerossa. Nekin osaa temppuilla vanhemmiten. Kannattaa pitää varalla mukana yhtä kappaletta, koska vikaantuessaan ne voi kuolla kerrasta eikä kotia pääse sitä palikkaa vaihtamatta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla on sytytyksen pääteasteen hajoamisesta sellaisia kokemuksia että kylmänä saattaa saada taas käyntiin, mutta hytyy seuraavaan risteykseen tms.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos on kumminkin 16-venanen mitä ei vissiin missään mainita niin vaihtaisin lämpöanturin, maksaa alle pari kybää ja helppo vaihtaa.
Haulla löytyy paljon juttua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:Jos on kumminkin 16-venanen mitä ei vissiin missään mainita niin vaihtaisin lämpöanturin, maksaa alle pari kybää ja helppo vaihtaa.
Haulla löytyy paljon juttua.
Voiko lämpöanturi aiheuttaa noin pahan vian, ettei lähde edes käyntiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Jos on kumminkin 16-venanen mitä ei vissiin missään mainita niin vaihtaisin lämpöanturin, maksaa alle pari kybää ja helppo vaihtaa.
Haulla löytyy paljon juttua.
Voiko lämpöanturi aiheuttaa noin pahan vian, ettei lähde edes käyntiin?
Tekee just noin että kylmänä lähtee mutta hyytyy sit kun kone lämpenee.
En tiiä lykkääkö sit saman verran soppaa ku kylmään koneeseen ja sit tukehtuu.
Vaan ex-ässässä oli just vastaavat oireet ja tuolla korjaantui.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jumittunut bensapainesäädinkin voi olla vikana, jos se hukkuu bensaan? Haiseeko sammumisen jälkeen starttauksen yhteydessä bensa voimakkaasti? Oletko ottanut sytytystulppia irti sammumisen jälkeen? Onko ne märät bensasta? Tuleeko kipinä, kun tuo sammuminen on tapahtunut? Sen voi testata ylimääräisellä sytytystulpalla joka pannaan yhteen tulpanjohdoista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Eza^ kirjoitti:Moottorin malli auttaisi paljon...
Konehan on b202 8 venttiilinen.

Tuosta sytyksen pääteasteesta puhui vanha omistaja, että se kuulemma hajoilee joskus. Puola näyttää olevan jo kertaalleen vaihdettu mallia Biltema.. :!:

Tänään taas kokeilin ja käyntiinhän se lähti yön seisottuaan. Noin 2min jälkeen kone tukehtuu selkeästi..

Eilen kokeilin ajaa pätkän autolla ja ajossa oli aistittavissa kevyttä nykimistä :?: Oliko sitten vaan mielikuvitusta...

Bensa haisee reippaasti autoa startatessa, siksipä lämpöanturia epäilisin mikäli ko. autossa sellainen on.

Käykö tonnarin virranjakajasta oleva pyörijä muuten satkun virranjakajaan? Sellanen uusi mallia motonet löytyisi hyllystä... kuin myös tulpanjohdot.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Siis B201 8 venttiilinen (maalaamaton venttiilikoppa)? Ja katilla, koska '90?

B202 = 16 valve (musta venttiilikoppa 16 valve-tekstillä).

Sikäli olennaista, että mm. ruisku systeemeineen on aivan eri maailmasta.

16-venttiiliseen (B202) näyttäisi sopivan 9000:n (vm. 1986 alkaen) pyörijä, 8-venttiiliseen ei.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Juha96 kirjoitti:Siis B201 8 venttiilinen (maalaamaton venttiilikoppa)? Ja katilla, koska '90?

B202 = 16 valve (musta venttiilikoppa 16 valve-tekstillä).

Sikäli olennaista, että mm. ruisku systeemeineen on aivan eri maailmasta.

16-venttiiliseen (B202) näyttäisi sopivan 9000:n (vm. 1986 alkaen) pyörijä, 8-venttiiliseen ei.
8O

Konehuoneessa rymytessäni olin aivan näkevinäni B202 tekstin... 8O Tosin venttiilikoppa on maalaamaton. Kai se B202 on jäänyt päälle tonnaria laitellessa.. :idea:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko venakoppa laatikko vai pitkula? höh...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

nalleolut kirjoitti:onko venakoppa laatikko vai pitkula? höh...
Noista vaihtoehdoista pitkula. :lol:

Vaihdoin puolan ja virranjakajan pyörijän. Nyt lähtee käyntiin lämpösenäkin, mutta tyhjäkäynti ei kestä. Käy kun rekka ja sammuu hetken kuluttua.

Sytkän pääteasteen sain vanhalta omistajalta mukaan. Takasin autotalliin se vaihtaan ja toivottavasti autolla huomenna baanalle. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Koitappa eri puolaakin. Mie en maksanu ku 7euroa puolasta, kun hain sen purkaamolta aikoinaan. Nyt on puolia useampi jemmassa, kun purettiin puolentusinaa autoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin