Jälleen yksi starttiongelmainen satku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Jälleen yksi starttiongelmainen satku

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Satku ei lähde millään käyntiin, vaikka startti pyörii kuin viimeistä päivää. Kone on 8 tappinen turbo k-jetillä. Avainta kääntämällä kaikki virrat tulee päälle. Bensanpaineet on 5,5 bar kun starttaa, eli ruiskupumppu pelaa. Tulpat on vaihdettu (NGK BP7ES). Puola, tulpanjohdot ja akku ovat uudet. Virranjakajan sisältä on kuparipinnat rassattu puhtaiksi. Puolan + navalle tulee jännite kun virrat on päällä, mutta vain 10,0V. Myös - navalle tulee 2,3V 8O Ykköspytyn tulppa ei iskenyt kipinää runkoon, kun tulppa oli irti startatessa, eli sytkässä on vikaa. Sain koneen käyntiin viimeisen kerran siten, että käytin virta-avainta nopeasti startilla. Kun kone oli käynnissä, kaikki pelasi kuin rasvattu. Kone veti ja ahtoi kunnolla. Turku-Tampere välikin meni ilman mitään ongelmia.

Missä vika? Muissa vastaavissa ongelmissa on kehoitettu tarkistamaan virtalukon pohja. Voisiko joku neuvoa sen vaihtamisen vähän tarkemmin? Mistä kautta tuo puola saa jännitteen? Yritin metsästää + johdon reittiä, mutta turhaan. Mitäs ne kaksi muuta johtoa ovat, jotka tulevat puolan - navalle? Kierrosmittari? Voisiko tuo sytkänohjaus-yksikkö vaikuttaa jotenkin tähän?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

katoppa koittolampulla tai yleismittarilla tuleeko puolan plussalle jännite silloin, kun avain on starttiasennossa?
Virtalukonpohja tosiaan voi tehdä tepposia esim. juurikin katkaisemalla sytkävirrat starttiasennossa.

Pyörijän keskeltä siihen nokkaan pitää olla noin 1kilo-ohmi vastusta. Puolanjohto jotaki 2-4kiloa, tulpanjohdot 4-6kiloa osapuilleen (pituudesta riippuen), jos ne on oikean tyyppisiä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

tai startin solenoidilta siltä pienimmältä navalta johto irti...sieltä tulee virtaa muistaakseni sytylle tms. startatessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Joku johto irti antaa plussaa runkoon?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:tai startin solenoidilta siltä pienimmältä navalta johto irti...sieltä tulee virtaa muistaakseni sytylle tms. startatessa.
Ryyppysuuttimelle tulee siitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Testattua:

Virranjakajan kylkeen tulevan Hall-anturin johdon + ja - pinnien välinen jännite on virrat päällä 9,58V. Tarkistin myös, että kaikki kolme johtoa on yhteydessä ohjausyksikön pinneihin 3, 5 ja 6 eikä niiden välillä ole oikkaria.

Ohjausyksikön kamman pinnien 2 ja 4 välinen jännite on virrat päällä 11,8V.

Uuden puolan ensiokäämin vastus 1(-) ja 15(+) napojen välillä on 1,1 Ohmia. Toisiokäämin vastus 1(-) ja korkeajännitenavan välillä on 18,4 kOhmia, joka on aika lailla ohjearvoja suurempi (7,2 - 8,2 KOhmia) :!: .

Ohjausyksikön pinni 1 saa yhteyden puolan napaan 1(-) ja pinni 2 on kiinni maassa.

Kysymyksiä:

Kuuluuko ohjausyksikön napojen 2 ja 3 olla oikkarissa, ainakin yleismittari sanoo niiden välisen vastuksen olevan 0 Ohmia? Tämä mitattu yksikön ollessa kokonaan irti autosta.

Kuuluuko ohjausyksikön liitinriman pinnit 2 ja 4 on oikkarissa kun virrat on poissa päältä? Eikös tuo pinni 2 ole kiinni maassa. Tämä tarkoittaisi sitä, että pinniin 4 liitetyt johdot olisi kiinni maassa (virtalukolle menevä johto tai puolan navalle 15(+) menevä johto).
-saab_85 kirjoitti:Joku johto irti antaa plussaa runkoon?
Ei se ainakaan siltä vaikuta, miten tuon voi testata?
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Nyt on uusi ohjausyksikkö, mutta ei pelitä vieläkään.

Virtalukon pohja odottaa asennusta, kun vain osaisi vaihtaa. Virtalukon ympärillä olevat muovit on irroteltu, mutta miten ihmeessä sen metallisen suojahäkkyrän sais irroitettua/avattua? Se on kiinni lattiassa kolmella mutterilla, joissa on kolmehaarainen kanta.

Virtalukon napa 15 saa jännitteen myös startti-asennossa. Eli puolalle menee jännite startattaessa. Aika toivottomalta tää homma alkaa vaikuttamaan :?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kokeile ihmeessa laittaa ne johdot tuohon irrallaan olevaan virtalukon pohjaan ja testaa, että rupeeko pelittään ettet tee turhaa työtä ja vaihda ehjää pohjaa.

se pohjahan kiertyy ihan kun meisselillä kääntää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko koittanut toisella virtalukon releellä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se vika ainaskaan virtalukossa voi olla, jos kerta 15-linjaan tulee virta myös starttiasennossa. Sellaista voisi toki tarkastaa, että saahan bensapumppu virtaa starttiasennossa? Koittokynällä tai yleismittarilla voisi mitata tuota bensapumpunreleen 87 nastasta, tai sitten sieltä takakontista bensapumpulta.

Päävirtareleen ei minun käsittääkseni pitäisi estää moottorin käynnistymistä...

Olethan kokeillut, että kipinää tulee, kun startataan? Joku sytytystulppa vaan yhteen johtoon, tulppa koneen päälle ja katsomaan kipunoita startatessa.

En osaa sanoa, voisiko joku maadoitusjuttu tehdä tommosen vian, elikkä se syylärin oikean kulman alapuolella oleva maapiste. Menee jo aika hankalaksi, mutta katsoisin senkin kaiken varalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos kipinä ei tulpan johdosta tule niin.

puolan johdosta kannattaa tarkastaa tuo kipinä myös jos vaikka on sen jälkeen katkoksi.

ja kannattaa se puolan johtokin mitata että on kunnossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mulla on bensasysteemiin kytketty painemittari ja se näyttää startin aikana 5,5 bar, eli pumppu tuntuis pelittävän. Bensaakin on 8)

Voiko määränjakaja mennä sellaiseksi, että startilla ei tule ruokaa? Ajattelin vain kun kone toimi hyvin, kun sen vielä sai käymään.

Puolan ja virranjakajan välisen johdon vastusarvot oli ihan hyvät. Myös tulpanjohdot oli kunnossa. Pitänee kokeilla tota kipinätestiä. Eli esim. bensarele pitää olla kiinni kun kokeilee tota kipinää? Ja vain testattava tulppa kiinni (lähtee muuten käymään :) )?

Pitää varmaan mennä ostamaan akkulaturi, kun loppuu virta vehkeistä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla meni pyörijä virranjakajasta ( tosin 16 V 91 satku) kertaheitolla, ainakaan en mitään oireita huomannut. Elikkäs kandee pyörijänkin vastus mitata, pitäisi kait olla jotain 1 k Ohmin luokkaa.
Viallinen voi toimia kun koneen saa käyntiin , jolloin jännitteet ovat suuremmat (lataa n. 14 V), mutta startatessa jännitteet laskee ja jossain vaiheessa ei sitten enää ehkä jaksa kipinä hypätä ?
Suht saman tarkistuksen tietysti saa, kun katsoo irtotulpalla tuleeko hyvästi kipinää, mutta siinä kuitenkin heikkoa kipinää on vaikeampi arvostella.
Tuollaiset sytkän "puoliviat" ovat siitä kenkkuja, koska esim kastelevat tulpat ja sitten ei taatusti lähde, koska tervekään pannu ei kastuneena oikein herää herkästi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mulla meni pyörijästä se lukitus kiila pyöreeksi ja pyörähti akselilla. Kipinä tuli ihan hyvin, mutta väärään aikaan... :wink:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin