900 OG -89 kaasari huono käynnistyvyys
900 OG -89 kaasari huono käynnistyvyys
Saabissa on ollut koko kesän sama vika, ei lähde kylmänä käyntiin ilman roikkaa kesälläkään kuin pitkän sahaamisen jälkeen ja sen jälkeen käynistyy pytty kerrallaan. Virtapuolelle kaikki uusittu.
Kannenetiiviste, kaasari, ilmavuoto vai mikä? Kun käyntiin saa pelaa ilman ongelmia ja käynnistyy ihan ok lämpimänä.
Mistä päin alkaa vikaa kattomaan. Onko jokin ongelmakohta esim. kaasarissa mikä tarkistaa? Pierburgin kaasari.
Kannenetiiviste, kaasari, ilmavuoto vai mikä? Kun käyntiin saa pelaa ilman ongelmia ja käynnistyy ihan ok lämpimänä.
Mistä päin alkaa vikaa kattomaan. Onko jokin ongelmakohta esim. kaasarissa mikä tarkistaa? Pierburgin kaasari.
Bensapumpun kunto? Tuleeko bensaa kunnolla? Haiseeko bensa startatessa pakoputkenpäästä silloin kun se ei lähde käyntiin? Vaihtoehtoja siis on kaksi, saa liikaa bensaa, tai ei saa tarpeeksi. Esim. kun tossa 99:ssä oli tuplakaasarit, niin jos veti ryyppyä liikaa esim. kesällä, niin sai pelkästään silleen kasteltua tulpat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bensapumppu uusittu. Kyllä se jossain vaihessa saa liikaakin, kun sahaa ja kokeilee vaikka millä konstilla. Nytkään ei lähteny, laitoin roikkaan. Vimme talvena toimi moitteetta mutta keväällä meni tommoseksi.
Mutta miksi sitten lähtee käyntiin kun lämmittää roikalla?. Hieman noloa käydä kesälläkin saabbia roikkaan laittaa.
Mutta miksi sitten lähtee käyntiin kun lämmittää roikalla?. Hieman noloa käydä kesälläkin saabbia roikkaan laittaa.

Onpa tosiaan outo juttu. Jotakin muutostahan se lämmitys aiheuttaa. Eihän siellä nyt sitten ole jotakin juttua, mitä joudut nykimään samalla kun laitat roikan? Tavallaan korjaat vian ronkkimalla autoa tms. Näin oli kaverilla aikoinaan corollassa, kun väitti että kun vikana oli outo sammuilu ja väitti että tietyn sytytystulpan irroittaminen auttaa käynnistämisessä. Tosiasiassa puolan ja katkojankärkien välinen johto oli poikki ja hän tulpan kanssa sohlatessa töni johtoja ja yhteys löytyi uudestaan.
Yksi mahdollisuus on, että olisiko siinä kaasarissa joku lämpökompensointitoiminto, joka reagoi siihen lohkolämmitykseen? Ainaskin niistä meikäläisen tuplista oli pudonnut ajansaatossa yksi ruuvi, joka sotki kaasarin säätöjä. Lämpökompensaattori oli osittain irti ja myöskin oli tyhjän reiän kautta kanava auki suoraan kohokammioon...
Ainiin, tuli vielä yks juttu mieleen. Nuissa perinteisissä kaasarivehkeissä on kiihdytyspumppu, jolla saa näppärästi lisättyä sitä bensanmäärää kaasarissa esim. startatessa. (Sen tarkoitus on toki aivan muu koneen käydessä.) Jos epäilet, että kone ei saa tarpeeksi bensa startissa, niin se on helppo testata. potkaisee kaasua jonku 2-3kertaa ja koittaa starttia. Jos se vaikuttaa selvästi helpottavana tekona, niin ongelma liittyy bensansaantiongelmiin. Isäukon sisälaitamoottorilla olevassa veneessä todettiin tuon jipon olevan ainoa keino saada kone käyntiin suoriltaan ekasta pyöräytyksestä. Muutoin tehtynä saa sahata kotvan, ennenkuin kone hyrähtää käyntiin.
Lisäys: nii ja päinvastaisena toimintona, jos kone saa liikaa bensaa syystä tai toisesta startatessa, niin kaasun raottaminen laihentaa seosta melko rajusti. Mikäli epäilet, että ongelma on nimenomaan tulppien kasteleminen, voit koittaa startata puolikaasulla tai kaasupohjassa ilman ryyppyä.
Eiköhän näillä jipoilla jo rupee löytymään, mistä kiikastaa. sit ku tietää mitä se tekee, ehkä sitten jo pääsis lähemmäksi ratkaisua.
Yksi mahdollisuus on, että olisiko siinä kaasarissa joku lämpökompensointitoiminto, joka reagoi siihen lohkolämmitykseen? Ainaskin niistä meikäläisen tuplista oli pudonnut ajansaatossa yksi ruuvi, joka sotki kaasarin säätöjä. Lämpökompensaattori oli osittain irti ja myöskin oli tyhjän reiän kautta kanava auki suoraan kohokammioon...
Ainiin, tuli vielä yks juttu mieleen. Nuissa perinteisissä kaasarivehkeissä on kiihdytyspumppu, jolla saa näppärästi lisättyä sitä bensanmäärää kaasarissa esim. startatessa. (Sen tarkoitus on toki aivan muu koneen käydessä.) Jos epäilet, että kone ei saa tarpeeksi bensa startissa, niin se on helppo testata. potkaisee kaasua jonku 2-3kertaa ja koittaa starttia. Jos se vaikuttaa selvästi helpottavana tekona, niin ongelma liittyy bensansaantiongelmiin. Isäukon sisälaitamoottorilla olevassa veneessä todettiin tuon jipon olevan ainoa keino saada kone käyntiin suoriltaan ekasta pyöräytyksestä. Muutoin tehtynä saa sahata kotvan, ennenkuin kone hyrähtää käyntiin.
Lisäys: nii ja päinvastaisena toimintona, jos kone saa liikaa bensaa syystä tai toisesta startatessa, niin kaasun raottaminen laihentaa seosta melko rajusti. Mikäli epäilet, että ongelma on nimenomaan tulppien kasteleminen, voit koittaa startata puolikaasulla tai kaasupohjassa ilman ryyppyä.
Eiköhän näillä jipoilla jo rupee löytymään, mistä kiikastaa. sit ku tietää mitä se tekee, ehkä sitten jo pääsis lähemmäksi ratkaisua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Myös tuossa meikän kaasaripelissä (yksi Solex 175 kaasari) oli vuosia sitten tuo lämpökompensaattori irronnut ja jäänyt matkalle. Ei sen puute tosin aiheuttanut mitään käyntiongelmia...pajalla kun käytin sitä päästömittauksessa ja seoksen säädössä ennen leimalle menoa, informoivat vaan, että "sun kaasarista puuttu osa"Mertmi kirjoitti: Yksi mahdollisuus on, että olisiko siinä kaasarissa joku lämpökompensointitoiminto, joka reagoi siihen lohkolämmitykseen? Ainaskin niistä meikäläisen tuplista oli pudonnut ajansaatossa yksi ruuvi, joka sotki kaasarin säätöjä. Lämpökompensaattori oli osittain irti ja myöskin oli tyhjän reiän kautta kanava auki suoraan kohokammioon...

Joku kaasarin toimintaan liittyvä solenoidiventtiili siellä on myös imusarjan alla, katsastappa vaikka sen liittimen ja piuhan kunto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Oliskohan se ollut niin, että Burgerissa ei ole Römppäsentyyppistä lämpötilakompensaattoria mallia mötikkä, vaan siellä on sellainen monikerrosprikka tms. suuttimen juuressa, joka tuota säätää?
Liikaa bensaa kaasarille saa ainakin juotettua siten, että ottaa kaasarin alta sen modulaattoriventtiilin alipaineletkun irti. Tuon pitäis mennä kiinni alipaineella heti koneen käynnistyessä. Jos ei mene, niin saattaa kastella tulpat.
Jos kannentiiviste vuotaa pyttyyn, niin sekin saattaa aiheuttaa huono käynnistyvyyttä. Tosin silloin luulisi jo ongelmista olevan muitakin juoruja, kuten huomattava höyryäminen pakoputkesta startn jälkeen, jäähdytysnesteen vajeneminen, jne.
EDIT: Niin siis modulaattoriventtiilin alipainekello on totta kai siinä kaasarin sivulla auton keulan puolella, eikä alla.
Sellainen lyhyt letkunpätkä.
Liikaa bensaa kaasarille saa ainakin juotettua siten, että ottaa kaasarin alta sen modulaattoriventtiilin alipaineletkun irti. Tuon pitäis mennä kiinni alipaineella heti koneen käynnistyessä. Jos ei mene, niin saattaa kastella tulpat.
Jos kannentiiviste vuotaa pyttyyn, niin sekin saattaa aiheuttaa huono käynnistyvyyttä. Tosin silloin luulisi jo ongelmista olevan muitakin juoruja, kuten huomattava höyryäminen pakoputkesta startn jälkeen, jäähdytysnesteen vajeneminen, jne.
EDIT: Niin siis modulaattoriventtiilin alipainekello on totta kai siinä kaasarin sivulla auton keulan puolella, eikä alla.

Viimeksi muokannut okaalto, Pe Syys 21, 2007 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 OG -89 kaasari huono käynnistyvyys
Kiitän vinkeistä. Alan katteleen että löytyskö siitä se vika.