Pakokaasulapun siansaksa?....
Pakokaasulapun siansaksa?....
Terve arvon palstalaiset!
Kävin katsaria varten hakemassa päästölapun ja alkoi mietityttämään nuo arvot kupongissa...eli mitä ne tarkoittaa tarkalleen ja voiko niistä itse päätellä jotain koneen kunnosta(esim:seos tai ohivuodot?)?...ovat kuitenkin kuulemma ihan jees.
Arvot olivat seuraavat:
CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)
Autohan oli se kaasari ysiysi'84 ja "mitskussa" rullaa n.310 000km.
T:Juki
Kävin katsaria varten hakemassa päästölapun ja alkoi mietityttämään nuo arvot kupongissa...eli mitä ne tarkoittaa tarkalleen ja voiko niistä itse päätellä jotain koneen kunnosta(esim:seos tai ohivuodot?)?...ovat kuitenkin kuulemma ihan jees.
Arvot olivat seuraavat:
CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)
Autohan oli se kaasari ysiysi'84 ja "mitskussa" rullaa n.310 000km.
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
Käy mielellään katsastamassa ennenkuin säädät, ettei lapun antaneelle korjaamolle tulisi ongelmia.
Minusta 825 tyhjäkäynti ei kuulosta korkealta, mutta voit toki halutessasi säätää sitä pienemmäksi - veikkaan kuitenkin ettei sitten käy enää kaunista tyhjäkäyntiä.
Ajovalot päällä / pois vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen kaasutinkoneisessa.
Minusta 825 tyhjäkäynti ei kuulosta korkealta, mutta voit toki halutessasi säätää sitä pienemmäksi - veikkaan kuitenkin ettei sitten käy enää kaunista tyhjäkäyntiä.
Ajovalot päällä / pois vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen kaasutinkoneisessa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pakokaasulapun siansaksa?....
Arvot olivat seuraavat:
CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)
autodata arpoo:
tyhjäkäynti 850 +-50
co level at idle speed 0.5-2.5 /2000rpm
hc level -1982 =400
co2 level 13-16
o2 level 0.5-2.5
CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)
autodata arpoo:
tyhjäkäynti 850 +-50
co level at idle speed 0.5-2.5 /2000rpm
hc level -1982 =400
co2 level 13-16
o2 level 0.5-2.5
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mie laitattaisin sytytysennakon kohdalleen (ei tuu ny mieleen mikä oli tuon ikäisen 99:n ennakko), co-arvot sinne about 2.5%volaan ja jos oikein haluais pilkkua viilata niin tyhjäkäynti 850rpm:ään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Terve!
Kiitoksia nopeista vastauksista kanssa saabisteille!
Olen uusinut sytytyksen osat(kansi,pyörijä,johdot)alle vuosi sitten.
Ennen tätä mittausta uusin ilmanputsarin,uudet tulpat,putsasin kaasuttimen CRC-kaasarinpuhdistusaineella sisältä ja ulkoa,uusi kumi kaasuttajaan ja imupuolen letkujen+tiivarin tarkistus.
Aika laihalla käy kait sitten.Auto on ollutkin aika tehottoman tuntuinen ja tyhjäkäynnillä kone nakuttaa aikalailla.
Oliko se seoksen säätö siellä kaasuttimen sisällä ja mihin suuntaan sitä säätöä käännetään+millä vehkeillä,jotta saan konetta rikkaammalle?
Tuon tyhjäkäynnin säätäminen taitaa onnistuakkin ilman mitään sen kummempia kikkoja.
T:Juki
PS:Katsastukseen menen tuon lapun kanssa,koska noilla arvoillahan se tulee menemään läpi joka siis on pääasia...toimenpiteet sen jälkeen ovatkin asia erikseen
Kiitoksia nopeista vastauksista kanssa saabisteille!
Olen uusinut sytytyksen osat(kansi,pyörijä,johdot)alle vuosi sitten.
Ennen tätä mittausta uusin ilmanputsarin,uudet tulpat,putsasin kaasuttimen CRC-kaasarinpuhdistusaineella sisältä ja ulkoa,uusi kumi kaasuttajaan ja imupuolen letkujen+tiivarin tarkistus.
Aika laihalla käy kait sitten.Auto on ollutkin aika tehottoman tuntuinen ja tyhjäkäynnillä kone nakuttaa aikalailla.
Oliko se seoksen säätö siellä kaasuttimen sisällä ja mihin suuntaan sitä säätöä käännetään+millä vehkeillä,jotta saan konetta rikkaammalle?
Tuon tyhjäkäynnin säätäminen taitaa onnistuakkin ilman mitään sen kummempia kikkoja.
T:Juki
PS:Katsastukseen menen tuon lapun kanssa,koska noilla arvoillahan se tulee menemään läpi joka siis on pääasia...toimenpiteet sen jälkeen ovatkin asia erikseen
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
Joo, nykyään katsastuksessa vaadittavat arvot ja 99:n moottorille sopivimmat arvot ovat aivan eri maailmasta.
Kaikkein parasta olisi tehdä CO-säädöt pakokaasuanalysaattorin kanssa kaksi kertaa vuodessa: Juuri ennen katsastusta ja juuri jälkeen katsastuksen.
Kaikkein parasta olisi tehdä CO-säädöt pakokaasuanalysaattorin kanssa kaksi kertaa vuodessa: Juuri ennen katsastusta ja juuri jälkeen katsastuksen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jees...näinhän se tottatosiaan on.
Ilmeisesti säädön voi tehdä "mutu"-tuntumalla,mutta tarvitaanko jotain erikoistyökaluja...ja millä marginaaleilla siinä pelataan säädettäessä?
Ja mistä se säädetään?
Autolle soppa maistuu jo nyt niin hyvin,että vaikka sen pistäisi omatoimisesti rikkaalle,niin ei kulutuksen kasvu enään paljoa lompakkoa puristele.
Kaiken se kuitenkin vie minkä tankkaa.
Olis kyllä ihan jees saada sitä tehoa enemmän suhteessa litroihin,joten...
T:Juki
Ilmeisesti säädön voi tehdä "mutu"-tuntumalla,mutta tarvitaanko jotain erikoistyökaluja...ja millä marginaaleilla siinä pelataan säädettäessä?
Ja mistä se säädetään?
Autolle soppa maistuu jo nyt niin hyvin,että vaikka sen pistäisi omatoimisesti rikkaalle,niin ei kulutuksen kasvu enään paljoa lompakkoa puristele.
Kaiken se kuitenkin vie minkä tankkaa.
Olis kyllä ihan jees saada sitä tehoa enemmän suhteessa litroihin,joten...
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
Tuohon 99:n kulkemiseen ja kulutukseen on pakko sanoa se, että 2.5-3 ja jopa tuo tri-lonkin 4 pintaan olevalla co-arvolla auto kulkee paremmin ja kuluttaa vähemmän kuin sinne 0.5 ja 1 pintaan olevalla arvolla. Vaikka vois ajatella, että pienemmällä kuluttaa vähemmän mutta eipäs olekaan niin. Kun on suurempi arvo co:ssa niin autoa voi ajaa enemmän pintakaasulla, muutenkin liikkuu vähemmällä vaivalla ja kuluttaa vähemmän. Merkittävää kulutuksen nousua olen huomannut vasta 7-8 co:lla ajaessa. Tällöin mulla tosin oli kaasuttimesta tiivisteet tosi huonossa kunnossa.
Sytytysennakokin vaikuttaa menoon ja ainakin b-moottorissa 19°eykk on osoittautunut parhaimmaksi. Vakioarvolla 17°eykk vääntää toki paremmin mutta b-moottori on mun mielestä kierrosherkempi kuin h-moottori. Sitä sitten miten tuo arto sopii h-moottoriin niin ei voi kuin kokeilla, kun mulla ei ole siitä kokemuksia.
Sytytysennakokin vaikuttaa menoon ja ainakin b-moottorissa 19°eykk on osoittautunut parhaimmaksi. Vakioarvolla 17°eykk vääntää toki paremmin mutta b-moottori on mun mielestä kierrosherkempi kuin h-moottori. Sitä sitten miten tuo arto sopii h-moottoriin niin ei voi kuin kokeilla, kun mulla ei ole siitä kokemuksia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Oolrait...
Pitää siis viedä auto jonnekkin pajalle sitten säädettäväksi seoksen ja sytskän suhteen...säädätän sen seoksen johonkin tuohon 3 ja 4 väliin sitten ja sytytys tuon korjausoppaan mukaan.
Loistohomma että viisastuin jälleen ja kiitoksia hyvistä vastauksista.
T:Juki
Pitää siis viedä auto jonnekkin pajalle sitten säädettäväksi seoksen ja sytskän suhteen...säädätän sen seoksen johonkin tuohon 3 ja 4 väliin sitten ja sytytys tuon korjausoppaan mukaan.
Loistohomma että viisastuin jälleen ja kiitoksia hyvistä vastauksista.
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P