Ostin vahingossa turbosaabin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sen siitä saa, kun avaa suunsa ilman harkintaa.
Tuli tarjottua pikkusumma -84 900 T16ic:staä.
Omistaja soitti eilen: "vie pois" 8O

Pitää vastata huutoonsa ja hakea auto pois.
Auto on tullut Suomeen alunperin Saudeista pitäen mukanaan suunnilleen kaikki muut aikansa herkut, paitsi nahkapenkkejä.

Moottorin ohjausyksikkö sanoi pari vuotta sitten poks, kun apukaapelit kytkettiin väärinpäin. (Saa tarjota ehjää). Auto on siitä lähtien kypsynyt paikallisen korjaamon pihamaalla ja nyt korjaamon omistaja halusi auton pois seisomasta.

Veroja on pystyssä parin vuoden ajalta ja kori on aika rapeassa kunnossa mutta kilometrejä on suhteellisen vähän, joten moottori taitaa päätyä tuohon tupliksen keulalle. Viikonloppuna pääsee sitten tutkimaan, mitä tuli ostettua. :wink:

Ainakin paljon ruostetta, Sunburst vanteet, homeiset penkit, sähkölasit, ilmastointi, ehjä T16 moottori (275 tkm) ja manuaalivaihteisto. Taitaa tuplis saada lisää varusteita...

Kuva 1, kuva 2, kuva 3.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja a9000 »

niin siinä voi käydä. katoppa vaan, on muillakin arabituonteja. toi vois olla kyllä ihan hieno säilyttää tollasenaankin, jos saat vaikka auton historian kaivettua esiin. mulla on -85 aero joka aikanaan viety tax-freenä libanoniin. papereita ei tosin itellä vielä ole, joten kuulopuheen varassa...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lyhyt historia:
Ostettu Diplomatic Sales:in kautta ja luovutettu Göteborgissa 5.10.1984
Vuosimalli on kuitenkin -85 (YS3AT45L3F1005890)
Rekisteröity Fujairahissa, Arabiemiraateissa marraskuussa -84 tunnuksella A5Ö2
Rekisteröity Suomessa Rantasalmella 8.9.1986 (38244 km)
2. omistaja osti auton Hankoon 30.3.1993 (101000 km)
Viimeinen huoltokirjassa oleva merkintä on 16.11.2001 226217 km kohdalla.
Auto jäi seisomaan keväällä 2005 ja nyt mittarissa on 275 000.
Tähän asti kuulostaa hyvältä mutta...

Kaksi vuotta seisontaa nurmikolla on vaan muuttanut esim. takakontin lattian lähinnä kukkamullaksi. Ovien alareunat ovat kohtuulliset, mutta pohjaa en ole tutkinut vielä lainkaan. Pelkään pahoin, että kori on paalauskunnossa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tänään pääsi tutkimaan jo hieman tarkemmin:
-Takakontin pohja rapisi kadulle liki kokonaan
-Varusteista puuttuu myös cruise
-Kattoluukku on "vain" manuaalitoiminen.
-Etuvilkuissa on myös peruutusvalot. :!:
-Ilmastointi toimi kuulemma vielä, kun auto jäi seisomaan.
-Konepellin vaijeri katkesi
-Ovitaskusta löytyi hieno "Saab turbo" avaimenperä. :D
-Alkuperäiset työkalut ovat tallessa
-Jarrut eivät olleet jumissa

Maksamani hinta oli kyllä ihan kohdallaan :wink:
Huomenna auto hinataan kotiin ja tarkka tutkiminen pääsee alkamaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kuuluisaa kerhotoverin sanontaa lainaten: "Helppo projekti, vapuksi ajoon." (Vapuksi 2017)

Paaliin menee. :(
Pikaisella etsimisellä löytyi jo niin paljon reikiä, että tuota ei kannata enää korjata. Kuvat antanevat osviittaa pohjan kunnosta:

Takakontin lattia
Takaluukku
Vasen helma
Vasen helma
Oik kaari
Oik helma
Takapenkki homeessa

Lisäksi etulattiat ovat puhki pitkittäispalkkien kohdalta ja ainakin oik vetarin tunneli on laho. Keulassa öjynjäähdyttimen vieressä on nyrkinmentävä reikä.

Ovet ovat vielä ihan käyttökelpoiset
Vas etu
Vas taka
Oik etu
Oik taka

-Kattoluukku toimii herkästi
-Ilmastoinnissa on ainakin hiukan freonia sisällä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Huh, huonolta näyttää. Osiksi vaan ilman isompia tunnon tuskia. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun on noin lahokin, ja verojakin rästissä, niin ei ainaskaan tunnu kamalan pahalta nostaa tekniikka keulalta ja laittaa se 99:iin. :wink:
Tosin, kun auto on seisonut ja tekniikkaa ei ole ite päässyt koeajamaan, niin suosittelen lämpimästi koneen purkamista atomeiksi ja vähintäänkin tehtäväksi kaikkien tiivisteiden uusimisen, kannen kunnostuksen ja jakopään uusimisen samantien.

ps. 4meganen adsl:kin menee kyykkyyn tuon kokoisilla digikuvilla, ei räpsähtele näkyviin mitenkään hirveen nopsaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Kun on noin lahokin, ja verojakin rästissä, niin ei ainaskaan tunnu kamalan pahalta nostaa tekniikka keulalta ja laittaa se 99:iin. :wink:
Tosin, kun auto on seisonut ja tekniikkaa ei ole ite päässyt koeajamaan, niin suosittelen lämpimästi koneen purkamista atomeiksi ja vähintäänkin tehtäväksi kaikkien tiivisteiden uusimisen, kannen kunnostuksen ja jakopään uusimisen samantien.
Tämä on tarkoitus. Öljyä tuo on vuotanut tyypilliseen tapaan, eli tiivisteet menevät uusiksi joka tapauksessa. Samallahan tuossa tulee kansi tarkistettua.

Koska ECU on ilmeisesti rikki, taitaa helpoin vaihtoehto olla samalla Megasquirtin rakentaminen.

Laitoin kuvat linkkeinä juuri niiden koon takia. Näyttäisivät olevan 1,5-1,8 MB /kpl.
Muutama kuva on vielä kamerassa. Pitänee pienentää samalla, kun laitan loputkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Svc kirjoitti: Koska ECU on ilmeisesti rikki, taitaa helpoin vaihtoehto olla samalla Megasquirtin rakentaminen.
Helpoin ja halvin vaihtoehto on hommata tilalle ehjä vastaava ECU, noita kyllä pyörii liikkeella paljon ja kohtuulliseen hintaan.

Ihan oikeasti en suosittele Megasquirtia ellei autoa ole tarkoitus virittää niin paljon että vakioruisku ei enää riitä.

Manuaalitoiminen kattoluukku ja penkkien verhoilun tyyppi kyllä viittaavat vahvasti T8:iin? Onko kuitenkin alkuperäinen T16 VIN:n mukaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

jcarlson kirjoitti:Manuaalitoiminen kattoluukku ja penkkien verhoilun tyyppi kyllä viittaavat vahvasti T8:iin? Onko kuitenkin alkuperäinen T16 VIN:n mukaan?
VIN on YS3AT45L3F1005890. Eiköhän tuo ole T16ic.
Historia on tuolla ylempänä. Ensimmäinen omistaja ei halunnut nahkaverhoilua juuri tuon Emiraatteihin viennin takia. (Mutta miksi ihmeessä kattoluukku, kun autossa on ilmastointi 8O )
The first three digits are the country and manufacturer code.
*YS3 is used for Saab cars
The next digit is the car model.
* A = 900
The 5th digit is the series.
* T = Turbo
The 6th digit is the Body Type or the number of doors
* 4 = 4-door Sedan (SN)
The 7th digit is the Transmission type
* 5 = 5-speed manual
The 8th digit is the Engine type
* L = Turbo & intercooler (16-valve)
The 9th digit is a check digit, which will be 0-9 or X.
The 10th digit is the Model Year.
* F = 1985
Position 11 is the assembly plant or line
* 1 = Trollhättan line #1
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ilmastointi ei ainakaan minun mielestäni korvaa "avattavan aurinkokaton" tuomaa viihtyisyyttä.
isän satku on samalla tavalla ruostunut puhki takaoven aukon reunasta takapyörän kaaresta. merkillinen paikka.

on se hyvä että autot ruostuu, muutenhan ne olisi ongelmajätettä? kunpa ruostumisen alkamisajankohdan saisi vaan itse määrittää :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin ihmettelin vain tuota verhoilun tyyppiä. Normaalisti kangaspenkeillä varustetuissa T16:ssa on tuona ikäkautena käytetty Contour-verhoilua, eikä tuota "palikka"-kuviota jota oli T8:ssa.

Voihan olla, että ensimmäinen omistaja oli jostain syystä mieltynyt niihin T8 penkkeihin ja pyysi laittamaan sellaiset. Samoin manuaalinen kattoluukku..

Useamman alkuperäisen '84 T16:n kokemuksella niissä on kaikissa ollut Contour-penkit, sähköiset ikkunannostimet, sähköpeilit, sähkökattoluukku ja cruise vakiona. Mutta Saabiltahan on tunnetusti saanut pyytämällä kustomoitua vaikka minkälaisia sekoituksia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mitähän maaversiota tuo on ja selittääköhän se nuo penkit ja manuaalikattoluukun ja sen, että on valmistettu Trollhättanissa? Kun kyllä kai tuohon ajankohtaan Suomi-varustellut 900:t tehtiin kaikki Uudessakaupungissa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hyvä kysymys. Huoltokirjan mukaan "Final destination country" on Suomi.
Auton malliksi mainitaan 900 T16 4D M5 SE
Toisaalta moottoritilassa laturin ja ilmastoinnin, sekä sytytyksen varoitustarrat ovat ruotsia, englantia ja saksaa.
Paisuntasäiliön tarra on puolestaan ruotsi, englanti suomi. Päästötarra on kokonaan ruotsiksi, päästövaatimus SE85.
Häikäisysuojassa olevat turbon käyttöohjeet ovat puolestaan ruotsiksi ja suomeksi.
Etuparkeissa on myös huomiovalot ja peruutusvalot, jotka edelleen toimivat.
Pitäisikö veikata, että auto on erikoistilaus, sillä se on ostettu Saabin IDS:n kautta ja luovutettu ostajelle joko Ruotsissa tai vasta Emiraateissa.

PS: IDS = International and Diplomatic Sales
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ostin vahingossa turbosaabin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Autossa oli mukana suomenkielinen M86:n käyttöohjekirja, joka ei mainitse 16v turbomoottorista yhtään mitään. 8v turbo ja APC kyllä selvitetään. Onko 16v turbolla ollut oma ohjekirjansa?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin