Kaverilleni hankittiin tuommoinen noppa talviautoksi ja kaasari siinä hieman oikkuilee ja miettisin kun minulla on ylimääräiset k-jetin kilkkeet tallissa niin kuinka paha se olisi asentaa?
Saisi ehkä hieman taloudellisemman ajokin ja pirteämmän..
Eli imusarja, k-jetin kilkkeet sekä tankki linjoineen vaihtoon? Eihän siinä muuta tarvitse..
Sytytyspuoli jää ennalleen?
Elkää nyt haukkuko sitä k-jettiä sitten maan rakoon, tiedän sen viat
No, jonkinverran päänvaivaa aiheuttaa tuo termarikotelon vaihtaminen 900:n malliseksi, koska tuolle ohjauspainesäätimelle ei ole paikkaa tossa nopan/99:n termarikotelossa. Sitten kun sen vaihtaa, niin seuraava harmi on tietenkin se ylävesiletkun säveltäminen sinne. Muutenpa se ruiskuksi muuttaminen on melko simppeli juttu, etenkin jos on olemassa 900i:n bensatankkikin valmiina. Bensapumpulle joutuu toki vetämään virtajohdon ja jonkinverran sähköhommia. Työtä helpottaa, jos on joku 80-luvun alkupuolen 900i:n k-jetin johtosarja siihen moottoriin tuleville laitteille. Se on kohtalaisen simppeli muuttaa noppaan käypäiseksi, kun vertaa siihen, että lähtisi tekemään kokonaan uutta johtosarjaa. Sytytykselle ei tosiaan tarvitse tehdä mitään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pähkäilin aiemmin omassa topicissaan tupliksen päivittämistä ruiskutekniikalle mutta näyttäisi että helpompaa on iskeä sen joutilas k-jet tuohon käyttö-Noppaan ja ajella sillä sitten tyytyväisenä.
Sitten niihin typeriin kysymyksiin:
-remonttipaikalta lähimmälle varaosapuljulle matkaa eestaas 80km. Mitä siis kannattaa varata paikalle kun alkaa hiplustaan k-jettiä noppaan? Imusarjan tiiviste, ylävesiletku (osviittaa millainen), mitä näitä nyt muita vastaavia on?
-Mitä se katsastusmies tuumaa tuosta muutoksesta, pitääkö mun näytellä sille jotain lappuja että tehot ei todellakaan pompsahda ylite sallitun vai kuitanneeko olan kohautuksella? Leima-aika lähenee tappavaa tahtia...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jorppe kirjoitti:-Mitä se katsastusmies tuumaa tuosta muutoksesta, pitääkö mun näytellä sille jotain lappuja että tehot ei todellakaan pompsahda ylite sallitun vai kuitanneeko olan kohautuksella? Leima-aika lähenee tappavaa tahtia...
Katsastaja ei sano mitään. Ei välttämättä edes huomaa.
Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
...
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
Vakio kaasarikannella teho ei edes nouse iivarin 118 hevoseen imuventtiilien seetirenkaissa olevien kuristimien takia.
Svc kirjoitti:
Vakio kaasarikannella teho ei edes nouse iivarin 118 hevoseen imuventtiilien seetirenkaissa olevien kuristimien takia.
No niin no. Kannattaako tuo koko kansi sitten vaihtaa, kon eikös noissa ole nokatkin erilaiset vrt. kaasari ja k-jet? Ja maksaako vaivan ruveta tekemään moista isompaa operaatiota?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Svc kirjoitti:
Vakio kaasarikannella teho ei edes nouse iivarin 118 hevoseen imuventtiilien seetirenkaissa olevien kuristimien takia.
No niin no. Kannattaako tuo koko kansi sitten vaihtaa, kon eikös noissa ole nokatkin erilaiset vrt. kaasari ja k-jet? Ja maksaako vaivan ruveta tekemään moista isompaa operaatiota?
Sanoisin, että kannattaa. Minulla oli 99:ssä aikaisemmin K-jet. Vääntää tasaisemmin, käynnistyy helposti ja bensankulutus matka-ajossa pienimmillään 7,2/100 km. Alle kahdeksan litran menee aivan helposti.
Ne K-jet-palikat voisin kiinnostuneelle.