autot tarvii joskus kenkää!
autot tarvii joskus kenkää!
Kävin tossa viime viikolla Ahvenistolla kokeilemassa omaa käyttistäni, 900i 8 venttiilistä -84, auto muuten vakiokunnossa mutta turbon jouset. Auto oli mielestäni ostaessani sen vajaa 2 vuotta sitten laiskempi kuin aikaisempi omistamani samanlainen yksilö. Toiveissa oli että rata olisi ollut märkä kun auto ei mikään tehokas olekaan ja koko päiväksi oli luvattu sadetta. No sää olikin paikanpäällä aurinkoinen ja rata kuiva. Kiersin radalla vajaat 20 keikkaa ja hauskaa oli. Auto oli hyvä ajaa ja suht nopeakin. Lisää tehoja kaivataan tietysti. Mutta ne turbon jouset on jo suuri apu. Auto ei juuri kallistele ja oli hyvä ajaa mutkissa. Renkaat on nokian nrvi:t, koko oli 195/65R15 ja pitoakin löytyi hyvin. Jarrutkin kesti erittäin hyvin menoa ja eivät noin 5 kiekan kiskaisuissa edes vielä liikaa lämmenneet.
Mutta sitten tähän mun havaintoon:
Auto liikkuu paremmin ja kiertää selvästi aikaisempaa paremmin 3000 kier/min eteenpäin kuin ennen. Ennen radalle menoa en tehnyt muita tarkastuksia kuin että öljyä oli tarpeeksi ja samoin jäähytysnestettä. En normaali ajossakaan mikään hidas kuski ole vaan annan reilusti kaasua ja kiihdyttelen pedaali pohjassa melkein aina joten luulis että koneessa ei karstaa olis ollu mutta näköjään jotain siellä oli ahistamassa jotka nyt sitten ovat palaneet pois.
Ei muuta kuin kaikki radalle myös perushopilla joskus harjoittelemaan ajoa turvallisissa merkeissä!
Mutta sitten tähän mun havaintoon:
Auto liikkuu paremmin ja kiertää selvästi aikaisempaa paremmin 3000 kier/min eteenpäin kuin ennen. Ennen radalle menoa en tehnyt muita tarkastuksia kuin että öljyä oli tarpeeksi ja samoin jäähytysnestettä. En normaali ajossakaan mikään hidas kuski ole vaan annan reilusti kaasua ja kiihdyttelen pedaali pohjassa melkein aina joten luulis että koneessa ei karstaa olis ollu mutta näköjään jotain siellä oli ahistamassa jotka nyt sitten ovat palaneet pois.
Ei muuta kuin kaikki radalle myös perushopilla joskus harjoittelemaan ajoa turvallisissa merkeissä!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Joo, kyllähän se niin taitaa olla että auto tykkää kun sillä ajetaan.. kovaa!!
Itsekkin tuli tuossa samassa tapahtumassa ajettua renkaat pilalle. Muuten en ole huomannut poikkeavaa toimintaa autossa tuon pestin jälkeen. Kop kop..
OT: minkä rotuinen oli muuten toi koirasi, aika hauska veijari?

Itsekkin tuli tuossa samassa tapahtumassa ajettua renkaat pilalle. Muuten en ole huomannut poikkeavaa toimintaa autossa tuon pestin jälkeen. Kop kop..
OT: minkä rotuinen oli muuten toi koirasi, aika hauska veijari?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Se on reilu 2 vuotta vanha staffi narttu, eli staffordshirenbullterrieri, oikea sohvaperuna ja sylivauva. Tykkää nukkua mun kaa samalla tyynyllä 

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Joo kyllä se totta on että autoille pitää kenkää antaa. Muutama vuosi sitten kun sain isä ukolta tuon iivarin (tosin silloin vielä perus kaasarimalli) niin meno oli todella laiskan tuntuista.. mutta kyllä se siitä virkistyi kun annoin muutaman kuukauden sille kenkää ihan urakalla!
Sama karstottumis ongelma tuntuu vaivaavan vanhempieni autoja tälläkin hetkellä. Eivät vaan ymmärrä että edes joskus olisi hyvä antaa runtua ihan kunnolla.
Sama pätee taajamassa 4. vaihteella ajamiseen.. vaikka auto jaksaisi kuinka mennä niin ei helvata ole mitään järkeä ajaa kun kierroksia on koneessa ehkä joku 1400-1600 rpm.. ei oikein toimi laatikossa roiskevoitelu. Saa uudestakin autosta nopesti laatinkon rikki jos aina ajelee ns. taloudellisesti. Tiedä sitten kumpiko on taloudellisenpaa, ajaa vähän isommilla kierroksilla että laatikko saa voitelua ja polttoainetta palaa ihan karvan verran enemmän vai säästää se pienen pieni polttoaine määrä ja ajaa pienillä kierroksilla ja särkeä laatikko..
Useasta autosta on 5. vaihde korkannut juurikin tuosta syystä.. ajetaan pienillä kierroksilla alhaisissa nopeuksissa ja voitelu ei riitä.
Mutta joo vähän meni taas OT mutta köröttelemällä saa pahimassa tapauksessa koneesta joka paikan tukkoo..
Joten antakaa hanaa!! Autot on tehty ajettaviksi!!

Mutta järki pitää tietysti olla mukana.
Sama karstottumis ongelma tuntuu vaivaavan vanhempieni autoja tälläkin hetkellä. Eivät vaan ymmärrä että edes joskus olisi hyvä antaa runtua ihan kunnolla.
Sama pätee taajamassa 4. vaihteella ajamiseen.. vaikka auto jaksaisi kuinka mennä niin ei helvata ole mitään järkeä ajaa kun kierroksia on koneessa ehkä joku 1400-1600 rpm.. ei oikein toimi laatikossa roiskevoitelu. Saa uudestakin autosta nopesti laatinkon rikki jos aina ajelee ns. taloudellisesti. Tiedä sitten kumpiko on taloudellisenpaa, ajaa vähän isommilla kierroksilla että laatikko saa voitelua ja polttoainetta palaa ihan karvan verran enemmän vai säästää se pienen pieni polttoaine määrä ja ajaa pienillä kierroksilla ja särkeä laatikko..

Mutta joo vähän meni taas OT mutta köröttelemällä saa pahimassa tapauksessa koneesta joka paikan tukkoo..
Joten antakaa hanaa!! Autot on tehty ajettaviksi!!



Mutta järki pitää tietysti olla mukana.

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Turpo saapille annoin vähän kenkää niin meni kansipahvi 

Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Aikoinaan autokoulussa mulle opetettiin, että rampilta "liikenteeseen liityttäessä" kaasupoljin painetaan pohjaan. Järjen rajoissa tietysti ja muu liikenne huomioon ottaen. Pointti tässä neuvossa oli se, että tietyissä tilanteissa se auto pitää saada kiihtymään, siihen on vain yksi keino, ja tavallinen auto ei siitä rikki mene.
Kun katselee suomalaisten kiihdytyksiä mihin tahansa 80km/h tai yli rajoitettuun nopeuteen, niin tuntuu siltä, että suurin osa ei koskaan ajanut kaasu pohjassa, seurauksena se, että liikenteeseen yritetään ujuttautua mukaan ties mitä kaksikymppiä alle liikennevirran nopeuden. Ainiin, onhan siellä rampilla se kolmiokin osoittamassa, että pitää tulla varovarovasti ja hissunkissun.
Meni vähän avautumiseksi, mutta allekirjoitan otsikon täysin. Autolle kenkää säännöllisesti, muutoin pitäis antaa kenkää kuskille.
Kun katselee suomalaisten kiihdytyksiä mihin tahansa 80km/h tai yli rajoitettuun nopeuteen, niin tuntuu siltä, että suurin osa ei koskaan ajanut kaasu pohjassa, seurauksena se, että liikenteeseen yritetään ujuttautua mukaan ties mitä kaksikymppiä alle liikennevirran nopeuden. Ainiin, onhan siellä rampilla se kolmiokin osoittamassa, että pitää tulla varovarovasti ja hissunkissun.
Meni vähän avautumiseksi, mutta allekirjoitan otsikon täysin. Autolle kenkää säännöllisesti, muutoin pitäis antaa kenkää kuskille.

Re: autot tarvii joskus kenkää!
oot muuten ihan asian ytimessä. Eniten ärsyttää just kun oot menossa jollekin pääväylälle tai motarille ja siellä joku köröttelee sitä 50 ramppia alas ja kun pitäis mennä liikenteen sekaan niin on vähintään sen 20 km/h liian vähän nopeutta. Se on todella helppo mennä pieneenkin väliin jos saa auton samaan nopeuteen kun muu liikenne.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: autot tarvii joskus kenkää!
Kaveri kans poltteli tukokset ogsatkun kaasarikoneesta pois hiukan pehmeämmin konetta rasittaen, lapin reissulla. Lähti Turun seudulta lappiin ja takaisin, niin totesi jo paluumatkalla, että kone on huomattavasti pirteämpi ja kuluttikin vähemmän bensaa. Moottoriöljykin oli kuulemma mustaakin mustempaa, kun reissun jälkeen vaihtoi uusiin 

#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18