viistokeulan ajovalon heijastin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Muistankos väärin, että motonetista olisi ennen saanut pelkkää heijastinta tuohon umpioon?

Nyt siinä kohdalla vain että kato koko umpiot.
Ens talveksi noi vaan olis voinu vaihtaa, kun ovat vähän hilseilleet.

Entäs saako noita jostain muusta autotarvikeketjusta ja mikä mahtaa olla hintaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Pystykeulaan sai erikseen heijastimet, ei löytyny enään. Viistokeulaan on kait myyty koko umpioita (en ite oo kyllä huomanu muuta)
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Ihan vaan vinkkinä, että käy heijastinosa ristiin pysty- ja viistoumpioissa. Itselläni on tossa vanhemman Saabin umpiossa pystukeulan heijastinpinnat. On vaan porattu niintit pois ja vaihettu heijastinpinnat. Ilmeiseti noissa pustyissä oli peltiä, kun viistoissa on muovia tuo heijastinpalikka. Eli jos saat jostain heijastimet, niin ei oo väliä onko pystystä vai viistosta.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kiitti vinkistä, noita pystykeulan umpioita onkin kerääntynyt vaikka kuinka. Eikun purkaan..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Löysin itse jokunen aika sitten Oulusta uuden heijastinpinnan tehdaspaketissa Roi-Osalta, kallis pala (100EUR) mutta toisaalta kannatti.

Toisen A1-luokan varaosalyhdyn löysin Lounais-Suomen vahinkoautokeskuksesta.

Tuota ristiinporaamista hieman epäilen, pysyykö valokuvio sallitussa muodossa? Kukaan katsastanut moista viritystä?

Sain itse katsastuksessa huomautuksen harmaantuneista heijastinpinnoista ja täytyy kyllä myöntää että heijastinpintojen vaihtaminen uusiin toi järkyttävän paljon lisää valotehoa. Noiden varaosaliikkeiden kanssa kannattaa olla tarkkaa mitä tilaa, nimittäin myyvät "hyvinä" myös harmaantuneita viistokeulan lyhtyjä.
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Tuota ristiinporaamista hieman epäilen, pysyykö valokuvio sallitussa muodossa? Kukaan katsastanut moista viritystä?
Olen käyttänyt konttorilla parina vuonna tuota pystykeulaa, missä on viiston heijastinpinnat, eikä siellä ole tullut minkaanlaista mainintaa valoista. Itse asiassa en edes itse huomannut tuota asiaa, mutta kävin yhden Saab rakentelija-yrittäjän pihassa, niin isäntä vain totesi, että "sulla on muuten uudemman saabin heijastimet noissa vanhoissa umpioissa, ne saa vaihettua poraamalla noi niitit poies". Kävi isäntä ratsaamassa autoni sillä silmällä, että jos vaikka sais myytyä mulle joitain osia. En ole siis itse vaihtanut, mutta aikas luotettava taho väitti sen onnistuvan, ja pakko kai se on uskoa, koska omassa on peilipinnat vaihettu. Niin en muuten tiedä minkälaiseksi muuttuu valokuvio viistossa umpiossa pystyn heijastimella.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Aaa siis mikäli nyt tajusin kirjoitetun oikein niin nimenomaan heijastinpinta on sama noissa, sekä pystyssä että viistossa. Tuossa tapauksessahan valokuvion kanssa ei ole ongelmia. :)
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re:

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Nostetaanpa haulla löytynyt muinainen keskustelu.


IlkkaO kirjoitti:
Tuota ristiinporaamista hieman epäilen, pysyykö valokuvio sallitussa muodossa? Kukaan katsastanut moista viritystä?
Olen käyttänyt konttorilla parina vuonna tuota pystykeulaa, missä on viiston heijastinpinnat, eikä siellä ole tullut minkaanlaista mainintaa valoista. Itse asiassa en edes itse huomannut tuota asiaa, mutta kävin yhden Saab rakentelija-yrittäjän pihassa, niin isäntä vain totesi, että "sulla on muuten uudemman saabin heijastimet noissa vanhoissa umpioissa, ne saa vaihettua poraamalla noi niitit poies". Kävi isäntä ratsaamassa autoni sillä silmällä, että jos vaikka sais myytyä mulle joitain osia. En ole siis itse vaihtanut, mutta aikas luotettava taho väitti sen onnistuvan, ja pakko kai se on uskoa, koska omassa on peilipinnat vaihettu. Niin en muuten tiedä minkälaiseksi muuttuu valokuvio viistossa umpiossa pystyn heijastimella.
Onko tästä enemmän kokemuksia? Kiinnostaisi, sillä omassa pystykeulassani ajovalojen heijastimet alkavat olla jo sen verran huonot, että katsastusmieskin laittoi korjauskehoituksen.
Voisihan sitä tietysti ostaa vaikka Motonetista uudet viistokeulan heijastimet ja koittaa vaihtaa varaosaumpioihin, mutta olisi mukava kuulla vähän enemmän kokemuksia asiasta sitä ennen, koska eivät ne heijastimet nyt ilmaisetkaan ole.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mä kerran piruuttani kokeilin himmentyneihin heijastimiin sitä huonomaineista ja juuri mihinkään käyttöön kelpaamatonta kromisprayta. Yllättävää kyllä, siitä tuli oikeinkin hyvä ja kiiltävä pinta ja valoteho parani. Tuo kromisprayhan ei kestä kosketusta eikä juuri mitään muutakaan, mutta umpiossahan se on hyvin suojattuna.

Kohde oli OG viistokeulan muoviheijastin, mutta voisi tuon olettaa toimivan myös peltisessä heijastimessa samoin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Juha96 kirjoitti:Mä kerran piruuttani kokeilin himmentyneihin heijastimiin sitä huonomaineista ja juuri mihinkään käyttöön kelpaamatonta kromisprayta. Yllättävää kyllä, siitä tuli oikeinkin hyvä ja kiiltävä pinta ja valoteho parani. Tuo kromisprayhan ei kestä kosketusta eikä juuri mitään muutakaan, mutta umpiossahan se on hyvin suojattuna.

Kohde oli OG viistokeulan muoviheijastin, mutta voisi tuon olettaa toimivan myös peltisessä heijastimessa samoin.
Kiitos vinkistä, kokeilemisen arvoinen juttu, jos ei muuta ratkaisua löydy.
Minkähän merkkistä se kromispray oli? Niissäkin kun on varmaan eroja.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jortsu kirjoitti: Kiitos vinkistä, kokeilemisen arvoinen juttu, jos ei muuta ratkaisua löydy.
Minkähän merkkistä se kromispray oli? Niissäkin kun on varmaan eroja.
Tuosta on jo jokunen vuosi - heijastimet ovat pysyneet kirkkaina, mutta muistikuva maalin merkistä on valitettavasti haalistunut.

Ei se mitään kallista tai erikoista kamaa ollut, saattoi olla esim. Motip. Luultavasti samaa kamaa on muillakin tuotemerkeillä tarjolla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kokeilin huvikseni käyttökelvottomaksi himmentyneeseen ja hapettuneeseen varaosaheijastimeen Mastonin kromisprayta.
Eipä se paremmaksi muuttunut, mutta ei huonontunutkaan. Kiillosta ei voi juuri puhua, lähinnä se on puolikiiltävä hopeanharmaa.

Maalasin tosin pakkasessa, mikä saattoi vaikuttaa kiiltoon jonkin verran. En silti jaksa uskoa, että tuolla saisi kesähelteelläkään sen parempaa tulosta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re:

Viesti Kirjoittaja dimebak »

HM kirjoitti:Aaa siis mikäli nyt tajusin kirjoitetun oikein niin nimenomaan heijastinpinta on sama noissa, sekä pystyssä että viistossa. Tuossa tapauksessahan valokuvion kanssa ei ole ongelmia. :)
Päätelkää näistä täyttyykö vaatimukset vai ei, kun heijastimet vaihtaa.

Pystykeula.

Viistokeula.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tämmönenkin mahdollisuus on todettu:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... etallointi
-------------------------8<----------->8--------
#1395
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: viistokeulan ajovalon heijastin

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Omien kokemusten perusteella mikä tahansa Mastonin maali on huonompaa Motipiin verrattuna.
Motipin kromisprayta koitin lakata spraylakalla, siinä kävi niin että "kromi" muuttui tavalliseksi "vannehopeaksi".
Vastaa Viestiin