Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Moro !

En löytänyt haulla aivan vastausta kysymykseeni, joten ajattelin laittaa uuden threadin.

Autona on vm. -92 2.1 16v ja ihmetyksen aiheena on kytkin ja mistä tietää milloin kytkimelle on syytä alkaa tehdä remonttia.

Kurkkasin jo tarkistusluukusta sisään, ja näytti että muovi-osan ja sylinterin välissä on reilusti yli 5mm tilaa. Tämä ilmeisesti kertoo sen, että kytkimessä on vielä pintaa jäljellä ?

Kuitenkin kytkin ottaa todella ylhäällä kiinni ja kylmänä hieman jurnuttaa/ravistaa, kun vaihdetta vaihtaa liikkeelle lähtiessä. Onko tämä oire jostain muusta kuin kytkinlevyjen kuluneisuudesta ? vai ilmaa järjestelmässä tjsp ?

Onko jotain muuta tapaa tarkistaa kytkimen kuluneisuus kuin tuo luukusta katsominen ?

Voisi tuon remontin tehdä/teetättää ennenkuin tielle jättää..

- Jukka
R.I.P. 900 T8 -84
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Itse olen ajanut noin 50tkm sellaisella, että liikkeelle lähtiessä on usein kova nytkähdys ja mäkilähdössä kun kytkintä nostaa hitaasti, potkii poljin jalalle.

Eikä tuota meinaa jaksaa liikennevaloissakaan pitää pohjassa yli kahta minuuttia, kun muuttuu kokoajan vaan raskaammaksi ja tulee vaihdettua sitten vapaalle.

Kummassakin on riskinsä, ajamisen jatkamisessa ja remontissa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

terve.

sen äänen pitää mitä varmimmin painelaakeri.

aika normaalia vanhassa autossa.

saabin kytkin kestää yleinsä 300- 400tkm.

olen kyllä nähnyt saabin johon tehtiin kytkin remontti vasta 450tkm:sa

itse olen tehny omiini tuossa kolmen ja puolen sadan tuhannen kohdilla.

kun ovat olleet aikas raskaita käyttää.

työsylinterit ovat olleet aikas likaisia ja nahkeita liikkumaan.

puhdistus ja uudet tiivisteetniin kytkin on yhtä kevyt kuin kaasupoljin:)
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos kytkin ottaa ylhäällä, ei järjestelmässä ole ilmaa. Jos sylinterit ovat menossa, kytkin ei irrota. Jos levy on loppumassa, kytkin luistaa. Tielle ei kytkimen takia jää, koska luistamisen kyllä huomaa hyvissä ajoin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Hehe..
Itse vaihdoin kytkimen vasta sitten kun jäin ylämäkeen kytkimen luistamisen takia... Oli tottakai aamu ruuhka, kaupungissa ja jonoa takana... Tyhmää ja hyvin noloa.

Oli tosin hyvin mukava ajettava muutamat vikat päivät ennen remppaa...
1sellä pysty pysähtyy valoihin suoraan, jä lähti kuin automaatti liikkeelle pelkkää jarruu nostamalla kunhan vain oli laittanu vaihteen silmään...

Ei sitä tartte vaihtee jos ei luista. Kun rupeaa luistaa, niin vaihtaa sitten asetelman ja painelaakerin.


Ei ehkä kannata ajaa levyä yhtä loppuun. Voi kuulemma (ABC:n baariTM) vauhtipyörä sorvaantua pilalle...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

DIggItaLLr kirjoitti:
Ei ehkä kannata ajaa levyä yhtä loppuun. Voi kuulemma (ABC:n baariTM) vauhtipyörä sorvaantua pilalle...
No eiköhän siihen vauhtipyörään jotain naarmuja tule, jos kuluttaa levyn niitteihin asti. Eipä ollu meikäläisenkään satkussa takuulla milliä enempää varaa levyssä niitinkantoihin, kun sen tuossa äskettäin vaihdoin. Siihen muuten loppui nyökkiminen ja rytkytys lähdöissä (etenkin ylämäkeen ja enemmän kuin yksi kyydissä, niin aina "heijasi"), vaikka en vaihtanut kuin uuden levyn ja putsasin työsylinterin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

omani vauhtipyörän jouduin sorvauttamaan oli niin hurjan näköinen ku kesällä irrotin. oli luistamisjälkiä ja säröjä. pinta puhtaaksi ja uus setti kytkin osia paikoilleen!

edit: olen ajanut 99:sillä ilman kytkintä turusta eurajoelle. liikennevalolähdöt=auto sammuksiin,ykkönen pesään ja startilla liikenteeseen. aika extremeä oli! 8-tie meni hienosti....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No jos auto on tarkoitus pitää niin remppaan vaan.

Ei oo kauhean vaikea homma, eikä hirmu kalliskaan.
Omissa kotteroissa en ole tainnut mistään saada kytkintä kulumaan loppuun niin että luistais(liian tehottomia vissiin)mutta noita muita oireita on kyllä ollu.

Kyllä se vaan palkitsee käytettävyyden kannalta kun noi uusii, sulavempia lähtöjä, vaihteet menee paremmin ja tahtoo se kytkimen käyttökin keventyä mukavasti.

Täältä löytyy haku-toiminnalla hyvät ohjeet noilla tuon tekee itsekkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja K900C »

Antti H:ta lainaten "Saabin kytkin kestää 300-400tkm" omalle kohdalle ilmeisesti osunut ne kuuluisat "maanantai-painokset" 99 -83 kytkin vaihdettiin 242tkm levyt oli kulunut kiinnitysniiteille asti, 900c -90 kytkin vaihdettu 232tkm päästi nesteitä läpi otti kiinni mistä tahtoi ja levyt kuluneet.
Viimeksi muokannut K900C, Ti Loka 02, 2007 07:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2884
Saabiton
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Kiitoksia vastauksista !

Pitää tässä katsella josko alkaisi itse remppaamaan tai sitten vien jonnekin korjaamolle. Remppaosat maksaa varmaan sen 100-150e ? Entä paljonkos korjaamot veloittavat operaatiosta ? Ilmeisesti tuo kytkin on varsin nopea vaihtaa, kun se on niin mukavasti esillä ?

On uusi saabisti tulossa maailmaan hetkellä millä hyvänsä, niin ei nyt viitsi ruveta itse aukomaan jos tuleekin äkkilähtö laitokselle :D

- Jukka
R.I.P. 900 T8 -84
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

K900C kirjoitti:Annti H:ta lainaten "Saabin kytkin kestää 300-400tkm" omalle kohdalle ilmeisesti osunut ne kuuluisat "maanantai-painokset"

Eikös se riipu paljolti siitä miten sitä kytkintä on käytetty?Ite tiedän parikin tapausta jossa ensimmäisen kerran kytkin on vaihdettu jo 50tkm kohdalla uudessa autossa...

Ja silloin kun kävin autokoulua niin se opettaja sanoi että kyllä meillä menee 20tkm välein kytkimen takia autot huoltoon :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja moksu »

Minä olen joutunut vaihtamaan kahteen satkuun kytkimen laakerin takia.
Molemilla kerroilla ei olisi levyllä ollut vielä mitään hätää.
Kilometrit oli 250 tkm ja 169tkm.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja beeba »

Itselläni on jännä toi satku kytkin tosi löydä alusta ja ihan lopussa ottaa kiinni eli kevyt on kytkin :) Kytkin kannattaa korjauttaa sitten, kun se alkaa luistamaan, niinkuin täällä on jo moni todennut! Kytkimen kunnon voi tarkista silläkin tavoin et ajaa vitos vaihde päällä 50km/h ja jos se luistaa pahasti niin sitten on levyt menossa!
sämpylä
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

beeba kirjoitti:Itselläni on jännä toi satku kytkin tosi löydä alusta ja ihan lopussa ottaa kiinni eli kevyt on kytkin :)
Erittäin suurella todennäköisyydellä kytkinpolkimen "akselin" reikä kulunut soikeaksi, eli polkimessa on julma välys, ennen kuin "hyötyliike" alkaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja beeba »

Näin asia varmasti on, mutta se ei menoa ole onneksi haitannut!
sämpylä
Vastaa Viestiin