Raidetangon sisempi nivel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja smantila »

Kuinka tuon raidetangon sisemmän nivelen saa vaihdettua, lähteekö se ihan ruuvaamalla irrottamatta koko ohjausvaihdetta? Tehostettu ohjaus siis kyseessä, varovasti koitin vääntää, mutta ei toivoakaan... http://picasaweb.google.com/s.makimanti ... 5181366386
Vinkkejä otetaan vastaan.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja jus »

En tiedä lähteekö purkamatta, tai jos lähtee, niin millä välineillä. Nivel lienee lukittu lyömällä nivelen kuoren reunaa hammastangossa olevaan uraan.

http://saabpics.com:3000/gallery2/d/444 ... uild13.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja mart96 »

multa lähti kyllä ihan suosiolla kiertämällä-se lukittu pelti oli niin pehmeä, että ei tarvinnu sitä ennen kiertämistä taivuttaa. Tosin tanko oli pöydällä. tosin pitäis ilmeisesti jotenkin pitää sitä tankoa paikalla jollain instrumentillä, että ei vääntyis :D
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Viime vuoden katsastukseen vaihdoin omaani tuon nivelen paikoillaan ollessa. Ei mulla ainakaan kovin lujalla ollut. Helposti aukesi, kun isolla avaimella väänti. Saataahan siinä jotain ehkä särkyä jos kierre on kunnolla jumissa.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja smantila »

Irtosihan se kun vähä laikkasi sitä niveltä ja suurensi työkalujen kokoa, toivottavasti mikään vaan ei menny rikki ;) http://picasaweb.google.com/s.makimanti ... 4017258626
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja stara »

Paikoillaan kuulemma onnistuu ( normaali oikeakätinen kierre), ohjeet käskevät pitämään raidetangosta vastaan ettei vääntö mene ohjausvaihteeseen. Tosin taitavat tekijätkin useinkin raakasti vaihdetta vastaan vaan vääntää. Jos ulompi nivel on jumissa, niin kosanillakin lämmitys kummasti auttaa. 2 kpl 22 mm avainvälin kiintoavainta/ jakoavainta tarvii uloimman nivelen avaamisessa.
Laikkasin 19 mm vanhan kita- avaimen 20 milliseksi ja samalla kavensin VAIN leuka- alueelta leuan paksuudeksi 4 mm ( rako on n. 4 mm), sillä pääsee paikoillaakin ( jatkovarren kanssa) pitämään vastaan.Isoilla moniotepihdeillä saa portaattomasti nivelen pinnnasta kierrettyä.
Paikoillaan ollen uuden lukitseminen on hakkaamalla vaikeaa, ehkä moniote pihdeillä puristamalla onnistuu. Lukitetta sanoi korjaamomies käytettävän myös lisäksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
repa62
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Askola

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja repa62 »

vaihdoin eilen satkuun tuon nivelen ja dremelillä molemmin puolin laikkasin lukitukseen pari viiltoa, ei tarvinnut voimaa aukesi todella helpolla, dremeli siitä hyvä että mahtuu myös alapuolelta leikkaamaan. lukitetta laitoin kierteeseen, oli sen verran paksu tuo seinämä. :)
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Raidetangon sisempi nivel

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kierteilleen jumittuneeseen ulompaan niveleen käy se klassinen temppu, että iso leka nivelen kierrepään kylkeen "alasimeksi" ja sitten täräyttää täysillä vastapäiseen kylkeen vasaralla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin