99:n takkuileva nop.mittarin vaijeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

99:n takkuileva nop.mittarin vaijeri

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kokemuksia, oon kauan etsinyt vikaa itse mittarista ja kokeillut muutamia, mutta nyt vasta ilman paneelia ajaessani huomasin että vikahan on sittenkin joko laatikon päässä tai itse vaijerissa. Pyörii selvästi epätasaisesti. Mittarin neula siis hyppi kunnolla, ajoi esim kahdeksaakymppiä niin neula pomppi siinä 20:n ja 60:n välissä.

Kannattaako tutkia vaijeria tarkemmin vai heti suosiolla ottaa vetari pois ja malja irti? (Vaijeri oli mulla kerran jo aikaisemmin irti laatikon päästä, ei mitään ihmeellistä siinä)
Svc
"Saabisti"

Re: 99:n takkuileva nop.mittarin vaijeri

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tri-Lo kirjoitti:Kannattaako tutkia vaijeria tarkemmin vai heti suosiolla ottaa vetari pois ja malja irti? (Vaijeri oli mulla kerran jo aikaisemmin irti laatikon päästä, ei mitään ihmeellistä siinä)
Katsopa ekana vaijeria. Se todennäköisesti takertelee pyöriessään. Joskus pieni nykäisi vaijerin kuoresta moottoritilan puolelta voi auttaa.

Omassa tupliksessa oli vaijerin bajonetti jäänyt hieman auki mittarin takaa (ei ollut kiertynyt loppuun asti), jolloin kuori painui liian tiukasti mittarin tunkoa vasten ja jännitti samalla vaijeria.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-saab_85
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Voi olla jopa poikki? jos mittarissa ei oo vika nii se o varmaa jommastakummasta päästä irti tai kokonaa poikki.. Siis ne katkenneet päät painaa toisia sen verra että just ja just pyörii?

Ps. En tiiä yhtään minkälainen saapissa on nopeusmittari mekanismit, suhtauvu sillä vähä neuvoo :P
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joskus auttoi, kun vaijeria veti pieneen jännitykseen (siis konetilaan päin) ja sitten laittoi jännittyneenä nippusiteellä letkuun kiinni.
Taisi olla jarrutehostimen letku siinä sopivimmin hollilla, ellen ihan väärin muista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Joo, edelleenkin sen enempää tutkimatta tuo homma.. Vaijerin mittaria vastaan painamisesta siis ei ole kyse, vaijerihan pyörii ihan silmin nähtävästi epätasaisella nopeudella. Epäilen kyllä itse tuon muovisen rattaan olevan rikki tuolla maljan takana. Eihän se pois suljettuakaan ole tuo että vaijeri olisi poikki esim. tuolta alhaalta, kun se ei ole vielä ollut kokonaan irti ja käsissä. Muistan vaan että olisin jo joskus nähnyt huonokuntoisen tuollaisen rattaan.. :?
Vastaa Viestiin