Tankin irroitus 900S vm 91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onko tuo tankki muulla kiinni, kuin noilla kahdella pannalla?
Pannat on tosiaan tiukassa, saako noita uusia mistään?
Liottelin noita jo aiemmin ruosteenirroittusaineella ja putsasin teräsharjalla kierteitä.
Ei tunnu lähtevän kuin vähän aukipäin ja tyssää täysin, veikkaan että jostain katkeaa väkisin kääntämällä.
Johdot irroitin liittimestä. Siis bensapumpun, että tuon anturin johdot.
Sitten oli tuossa nuo bensaletkut tuollaisella muovi painimella+ ruuvilla kiinni tuossa pumppuhässäkässä, kuinka saan nuo letkut irti ehjänä?
Taas mieluummin kyselen neuvoja, kuin särjen osia turhaan :wink:
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

keskeltä ruuvi auki,ne kulmat lähtee varovasti nitkuttamalla irti ei vääntämällä!

pannoista en tiedä minäkin tarvitsisisn...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Lisää voimaa pantojen muttereihin...periaatteella yksi kierros auki ja puolikas kiinni...joka kerta väliin öljyä....aukes ne minunkin satkusta ehjänä, vaikka aikaa meni ...
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

...jengantekonutikalla voisi kokeilla "avata" kierteitä...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

lordofgreed kirjoitti:...jengantekonutikalla voisi kokeilla "avata" kierteitä...?
Minulla ne mutterit aukaisi kierteen....Olivat muuten lämpösiä kun otin ne käteeni....
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuo kierteen aukaisukin olis hyvä vaihtoehto, mutta ei sitä paljoa sovi tuossa kontinpohjan alla vääntämään. Jos ei sitten toisella mutterilla kokeilis avata?
Liikuttelin muttereita edestakasin, ei vaan tulleet pidemmälle. Ruosteenirroitusainetta suihkin väliin ja lopuksi vielä vaseliinia päälle. Katsoa viikonloppuna, josko aukeis paremmin...
Kiitos teille avuliaat kanssa :saab: istit!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja toms »

Tai raakasti katkaiset ne kierteet ja teet uudet 8 mm kierretangosta tai pitkästä pultista .ne on vain sellaiset koukkumalliset ja yksinketaisesti kiinni itse pannoissa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie irroittaisin pannat sieltä toisesta päästä. Eli Kontista se vanerilevy pois pohjalta ja siellä on kaksi mutteria, taitaa olla 17mm kannalla. Ne on varmistettu hitsitäpällä, mutta ne joko laikkaamalla tai sit vaan raa-asti vääntämällä auki. Kontinpohjapellissä olevat koukut pääsevät näin irti ja tankin voi laskea esim hallitunkin avulla alas, kun vääntää pantoja alaspäin.

Asennus onnistuu kaverin avustuksella. Esim. isolla ruuvimeissellä toinen nostaa pantaa koukkuineen sinne kontinpohjaan ja apumies pyörittää mutterin takakontissa paikalleen. Niiden pitkien kiristysruuvien saaminen löysälle toki helpottaisi tuossa asennusvaiheessa, mutta kyllä ne luultavimmin saa paikalleen ihan raa-alla voimallakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Toms: Tuota jo itsekkin alkuun ajattelin, kun ei auenneet suosiolla. Ei varmaan olisi paha juttu, jos vaikka noi koukut uusisi ennen takaisinlaittoa.
Mertmi: Ahaa, ne pannat voi irroittaa siis toisestakin päästä 8O .
Täytyy katsella sekin vaihtoehto, jos eivät lähde suosiolla tuolta takapäästä irti.
Mulla tuo pääseminen noihin muttereihin on jo helpompaa, kun on peräkontti purettuna tyhjäksi. Ainakin luulisi että ei olis niin ruostuneet, kun olleet tuolla suojassa kuralta ja suolalta. Kiitos vaan Mertmille hyvästä vinkistä!
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä olen vaan uittanut nuo aina irroitusöljyssä ja sitten väkisin auki. Kuten Toms sanoikin, niin ei ole suuri menetys jos kierteet korkkaavat, laikalla varovasti poikki ja uutta kierretankoa tilalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Itte olen ainaskin puhdistanut kierteet toisella mutterilla. Hidasta ja tuskallista hommaa, mutta pannat saa ehjänä irti.

Saa ne omatkin mutterit nylpättyä auki, mutta kun panta löystyy hieman, on aika hankalaa kiertää, kun koko panta meinaa vääntyä.

PS: Olis ainakin yhdet hyväkierteisen pannat ylimääräisenä :wink:
Entinen jäsen#2331
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tankin irroitus 900S vm 91

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

tuhojuho kirjoitti:Itte olen ainaskin puhdistanut kierteet toisella mutterilla. Hidasta ja tuskallista hommaa, mutta pannat saa ehjänä irti.

Saa ne omatkin mutterit nylpättyä auki, mutta kun panta löystyy hieman, on aika hankalaa kiertää, kun koko panta meinaa vääntyä.

PS: Olis ainakin yhdet hyväkierteisen pannat ylimääräisenä :wink:

No niin, nyt sitten on tankki irti ja tyhjennettynä.
Avasin kierteet uudella ehjällä mutterilla, aukesivathan ne kun jaksoi nyplätä :? .
Nyt sitten on kierteet taas kuin uudet, kun sitten tankkia joskus kasaa paikalleen. Irroittaessa pitelin putkipihdeillä tuon koukun päästä, niin ei lähtenyt kiertymään panta ollenkaan. 13mm pitkä hylsy oli tuossa aukaisussa kätevä, kun kierre tuossa pannassa on niin pitkä. Tuossa sitten oli jatkona pikkujatkokappale, joka sallii pienen taivutuksen. Tuo iso räikkä ei oikein muuten meinannut mahtua kunnolla liikkumaan ilman pohjaan hankaamista.
Pannat on ihan tukevaa tekoa, joten toivottavasti nuo vielä kelpaa asentaa takasinkin. Ruosteet kai noista täytyy rapsuttaa pois.
Bensaletkun mutkat lähti, kun varovasti veti ne irti tuosta pumppusysteemistä. Tietenkin se ruuvi ja muovipalikka piti ensin irroittaa.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vastaa Viestiin