Lievä käynnistysongelma kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
900S 2.3 Talladega 1997
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Varmaan helpointa olisi ensiksi testata kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta, eli se sinisellä muovilla varustettu pötikkä siinä kaasuläppäkotelon yhteydessä. Ota irti, mutta jätä sähköt ja letkut paikalleen ja katso antaako bensaa käynnistäessä kylmänä.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tkrakas kirjoitti:Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
Yleensä näiden k-jettiläisten ruiskujen viat on nimenomaan sytytyksen puolella. Syttypuolen läpikäynti ihan ensialkuun ja hakutoiminnolla kannattaa katella mimmoisia juttuja muiden ajopeleissä on ollut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jos lämpimänä kerran toimii hyvin vika tuskin on syttypuolella. Kaksitoimisen alipainesäätimen rikkonaisuuskaan ei aiheuta kokemusten mukaan fataaleja käynti- tai käynnistysvaikeuksia. Ja esim. akun vajaakuntoisuus harvoin on sytytysjärjestelmän heikkoutta.

Ehdottaisin myös tuota lisäruiskun toiminnan tarkastusta. Omasta loppui kylmäkäynnistykset katkenneen johdon vuoksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mertmi kirjoitti:
tkrakas kirjoitti:Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
Yleensä näiden k-jettiläisten ruiskujen viat on nimenomaan sytytyksen puolella. Syttypuolen läpikäynti ihan ensialkuun ja hakutoiminnolla kannattaa katella mimmoisia juttuja muiden ajopeleissä on ollut.
Kiitos vinkistä ja kyllähän tuo paukahdus sinne päin jo viittasikin. Otin virranjakajan kannen irti ja huomasin niitten messinki/kuparitappien pintojen olevan aivan mustat. Hioin mustat irti, puhdistin ja kuivasin ja ruiskuttelin crc:tä sisälle. Kansi kiinni ja a'vot nyt suabbi käynnistyy kuten pitääkin eli avainta näyttämällä ja tyhjäkäyntikin on vakaampaa!
900S 2.3 Talladega 1997
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kannattaa vielä tarkastaa, että esim. puola on kunnossa. Jotain muutakin mätää on jos polttaa mustaksi ja homma voi uusiutua. Aika halpoja nuo pyörijä, kansi ja puola muistaakseni.

Hyvä että homma kuitenkin selkisi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja sabre »

Onko toi lisäruiskutin se sinisellä rinkulalla varustettu m10(?) pultilla oleva homma, mihin tulee yksi sellainen musta pikkuletku. Lähellä ilmanottoaukkoa.
Enginetila on aika likanen ja ton sinisen osan löysin putsaamalla.

Vai olenko hakoteillä
900i
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo lisäruiskun suutin sijaitsee heti kaasuläpän vieressä. 10mm banjopultilla tulee bensaletku sen suuttimen päähän ja sit boschin liittimeen vielä kaksi johtoa, maa sekä virta muistaakseni startilta termostaattikotelossa sijaitsevan lämpöaikakytkimen kautta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja jus »

e0000333 kirjoitti:kaksi johtoa, maa sekä virta muistaakseni startilta termostaattikotelossa sijaitsevan lämpöaikakytkimen kautta.
Virta tulee suoraan startilta ja maa menee lämpöaikakytkimen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo niin taisi ollakkin. Hyvä korjaus.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja sabre »

Juu omanikin toimii lämpimänä moitteetta, mutta kylmä käynnistykset kylmällä ilmalla jäävät vain yritykseksi.

Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.

Virranjakajan kannen niistä 4 kuparilätkästä: Kuuluuko niden olla hieman kuoppaiset eli kuluneet vaiko sileät?
900i
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

e0000333 kirjoitti:Joo niin taisi ollakkin. Hyvä korjaus.
Melko nopeasti ne menevät "huokoiseksi" kun uuden vaihtaa, mutta selvä kuoppa on jo merkki vaihdon tarpeesta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja jus »

sabre kirjoitti:Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
Päteekö kylmäkäynnistyssuuttimen sumutuskuviolle samanlaiset ohjeet kuin varsinaisille suuttimille, pitäisi tulla sumuviuhka, eikä pistemäinen "kaari"?
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/469 ... 900_32.jpg
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 2.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Pistemäinen kaari täälläkin ja toimii hyvin.
OG900i -88
VW 1300 -70
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jus kirjoitti:
sabre kirjoitti:Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
Päteekö kylmäkäynnistyssuuttimen sumutuskuviolle samanlaiset ohjeet kuin varsinaisille suuttimille, pitäisi tulla sumuviuhka, eikä pistemäinen "kaari"?
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/469 ... 900_32.jpg
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 2.jpg.html
Tasanen hyvin hajoava suihku tulee ainakin mun suuttimista kun vesiruiskua rakennellessa koetetin.
Vastaa Viestiin