Lievä käynnistysongelma kylmänä
Lievä käynnistysongelma kylmänä
Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Varmaan helpointa olisi ensiksi testata kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta, eli se sinisellä muovilla varustettu pötikkä siinä kaasuläppäkotelon yhteydessä. Ota irti, mutta jätä sähköt ja letkut paikalleen ja katso antaako bensaa käynnistäessä kylmänä.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Yleensä näiden k-jettiläisten ruiskujen viat on nimenomaan sytytyksen puolella. Syttypuolen läpikäynti ihan ensialkuun ja hakutoiminnolla kannattaa katella mimmoisia juttuja muiden ajopeleissä on ollut.tkrakas kirjoitti:Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Jos lämpimänä kerran toimii hyvin vika tuskin on syttypuolella. Kaksitoimisen alipainesäätimen rikkonaisuuskaan ei aiheuta kokemusten mukaan fataaleja käynti- tai käynnistysvaikeuksia. Ja esim. akun vajaakuntoisuus harvoin on sytytysjärjestelmän heikkoutta.
Ehdottaisin myös tuota lisäruiskun toiminnan tarkastusta. Omasta loppui kylmäkäynnistykset katkenneen johdon vuoksi.
Ehdottaisin myös tuota lisäruiskun toiminnan tarkastusta. Omasta loppui kylmäkäynnistykset katkenneen johdon vuoksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Kiitos vinkistä ja kyllähän tuo paukahdus sinne päin jo viittasikin. Otin virranjakajan kannen irti ja huomasin niitten messinki/kuparitappien pintojen olevan aivan mustat. Hioin mustat irti, puhdistin ja kuivasin ja ruiskuttelin crc:tä sisälle. Kansi kiinni ja a'vot nyt suabbi käynnistyy kuten pitääkin eli avainta näyttämällä ja tyhjäkäyntikin on vakaampaa!Mertmi kirjoitti:Yleensä näiden k-jettiläisten ruiskujen viat on nimenomaan sytytyksen puolella. Syttypuolen läpikäynti ihan ensialkuun ja hakutoiminnolla kannattaa katella mimmoisia juttuja muiden ajopeleissä on ollut.tkrakas kirjoitti:Saab 900i -86. Lämpimänä käynnistyy avainta näyttämällä. Nyt ilmojen kylmettyä ja kosteuden lisääntyessä vaatii useamman, pidemmän starttaamisen ja kaasua mukaan ennen kuin suostuu lähtemään! Joskus ensimmäisellä käynnistyksellä ilman kaasua kuuluu vaimea paukahdus?
Olisikohan vika sähköpuolella vai... ?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Kannattaa vielä tarkastaa, että esim. puola on kunnossa. Jotain muutakin mätää on jos polttaa mustaksi ja homma voi uusiutua. Aika halpoja nuo pyörijä, kansi ja puola muistaakseni.
Hyvä että homma kuitenkin selkisi.
Hyvä että homma kuitenkin selkisi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Onko toi lisäruiskutin se sinisellä rinkulalla varustettu m10(?) pultilla oleva homma, mihin tulee yksi sellainen musta pikkuletku. Lähellä ilmanottoaukkoa.
Enginetila on aika likanen ja ton sinisen osan löysin putsaamalla.
Vai olenko hakoteillä
Enginetila on aika likanen ja ton sinisen osan löysin putsaamalla.
Vai olenko hakoteillä
900i
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Joo lisäruiskun suutin sijaitsee heti kaasuläpän vieressä. 10mm banjopultilla tulee bensaletku sen suuttimen päähän ja sit boschin liittimeen vielä kaksi johtoa, maa sekä virta muistaakseni startilta termostaattikotelossa sijaitsevan lämpöaikakytkimen kautta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Virta tulee suoraan startilta ja maa menee lämpöaikakytkimen kautta.e0000333 kirjoitti:kaksi johtoa, maa sekä virta muistaakseni startilta termostaattikotelossa sijaitsevan lämpöaikakytkimen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Joo niin taisi ollakkin. Hyvä korjaus.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Juu omanikin toimii lämpimänä moitteetta, mutta kylmä käynnistykset kylmällä ilmalla jäävät vain yritykseksi.
Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
Virranjakajan kannen niistä 4 kuparilätkästä: Kuuluuko niden olla hieman kuoppaiset eli kuluneet vaiko sileät?
Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
Virranjakajan kannen niistä 4 kuparilätkästä: Kuuluuko niden olla hieman kuoppaiset eli kuluneet vaiko sileät?
900i
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Melko nopeasti ne menevät "huokoiseksi" kun uuden vaihtaa, mutta selvä kuoppa on jo merkki vaihdon tarpeesta.e0000333 kirjoitti:Joo niin taisi ollakkin. Hyvä korjaus.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Päteekö kylmäkäynnistyssuuttimen sumutuskuviolle samanlaiset ohjeet kuin varsinaisille suuttimille, pitäisi tulla sumuviuhka, eikä pistemäinen "kaari"?sabre kirjoitti:Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/469 ... 900_32.jpg
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 2.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Pistemäinen kaari täälläkin ja toimii hyvin.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Lievä käynnistysongelma kylmänä
Tasanen hyvin hajoava suihku tulee ainakin mun suuttimista kun vesiruiskua rakennellessa koetetin.jus kirjoitti:Päteekö kylmäkäynnistyssuuttimen sumutuskuviolle samanlaiset ohjeet kuin varsinaisille suuttimille, pitäisi tulla sumuviuhka, eikä pistemäinen "kaari"?sabre kirjoitti:Testasin ton lisäruiskun ja komealla kaarella lensi, eli siinä ei ongelmaa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/469 ... 900_32.jpg
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 2.jpg.html