Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
F-li
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 01:43

Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja F-li »

Morjesta. Ostin tuossa viikko sitten autoksi vuosimallin -86 900 kaasutin Saabin. Ensimmäinen kysymys liittyy vaihdelaatikkoon, tai pikemminkin vaihdekeppiin.
Elikkä kun ottaa suojapussin pois ja sitten irroittaa ne kolme ruuvia ja nostaa vaihdekepin pois, niin siinä on ne kaksi muovista palloa. Ylempi ja alempi pallo pitäisi ilmeisesti olla kiinni toisissaan, mutta se muovi niitten väliltä on halki ja se alempi pallo oli pudonnut sinne pohjalle. Eli tämä osa tarvitsisi ilmeisesti ostaa uusi, milläköhän nimellä sitä kannattaisi kysellä ja mihin hintaan tuollaisia myydään? Laatikko on nelivaihteinen. Tuo tuli tosiaan vahingossa itse rikottua, kun ajattelin että nuppi lähtee kiertämällä irti ja kiersin sitten nuppia ja kuului räks ja keppi pyöri tyhjää. :S

Toinen kysymys liittyy jarruihin. Elikkä tässä autossa käsijarru ottaa eteen, mutta tarkoitus olisi tehdä hydraulikäsijarru taakse. Elikkä tässä autossa taitaa ilmeisesti olla jarrupiirit ristiin? Mites onnistuisi tuo vaihto, että etujarrut omaan piiriin ja takajarrun omaan piiriin, joka mahdollistaisi käsijarrun lisäämisen?

Kiitoksia jo etukäteen, foorumia olen lueskellut aika paljon, mutta näihin en ole vielä suoraa vastausta löytänyt. Aloittelija Saabismissa olen. :D
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jarrujen piirit saat toisinpäin kun vedät kaikki jarruputket uusiksi. Jakoblokit on siellä pääsylinterin lähellä.

En ota kantaa, onko laillista (kun en tiedä) - kannattaa ottaa selvää ennenkuin vie leimalle. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei ole laillinen siviiliautossa hydraulinen käsijarru.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Helpointa lienee vaihtaa uudemman mallin taka-akseli jarruromuineen sun muineen. Ei maksa maltaita ja saat käppärin takapyöriin. Eli siis yleisesti ottaen vuosimallista -87 eteenpäin on käsijarru takana myös og satkuissa. On tosin ihan perinteinen vaijeri känkkäri :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
F-li
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 01:43

Re: Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja F-li »

Auto on viikko sitten katsastettu ja sanotaanko että tuo käsijarrun laillisuus ei kiinnosta. :D Normaalin vaijerillisen ajattelin jättää ihan rinnalle jolloin sen puutteesta ei voi sanoa mitään. Eli tarkoitus olisikin juuri saada etujarrut eri piiriin ja takajarrut omaan piiriin. Muuten tietotaito suurinpiirtein löytyy tota käsijarrun tekoa varten. Eli kunhan vain saan ton takapiirin erilleen niin kyllä sitten saan toimimaan. :) Täytyy tosiaan kattoa miten noi putket menee, sisusta on suunnilleen kokonaan purettu ja ohjaamon puolella menee kaksi putkea taakse. Täytyy vaan selvitellä miten ne menee konehuoneen puolella ja ilmeisesti kytkeä ristiin verrattuna nykyiseen kombinaatioon.

Ja tuo vaihdekeppiosa ei ilmeisesti paljoa siis maksa. Jos jollain on samantien tarjota osia vaihdevälinlyhennintä varten niin voisin ne hankkia. :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdelaatikkoon ja jarruihin liittyvät kysymykset -86 900

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:Ei ole laillinen siviiliautossa hydraulinen käsijarru.
Olihan jollakin klubitoverilla semmonen auto kilvissäkin. Siis etukäppärille ei tehdä mitään, jolloin pykälien mukainen mekaaninen jarru on edelleenkin olemassa ja takajarruihin lisätään vaikuttamaan toinen käppäri, joka on hydraulinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin