Ahtopaineiden seilaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli auto on 900S -90, johon jälkeenpäin asennettu Type-M modattu APC, vakio välijäähy ja BSR-lastu(myyjä ainakin sanoi).
Alussa magneettiventiili naputteli ja ahtopaineet tippuivat jyrkästi 1barista vakioille kun kierrokset nousivat rapiaan 3000.
APC poksin putsailulla katosi venan naputtelu ja ahdot hiukan parani, mutta, mutta, ongelmia on edelleen reilusti.
Eli vieläkin vaivaa ahtojen reilu notkahdus kierroksilla. Heittää paineet 1-1.15 pitää pari sekuntia ja rupeaa tippumaan melko nopeaa tahtia, kunnes jämähtää taas 0.5-0.6, sen alle ei kuitenkaan tipu. Nakuvalon asensin ja ei vilaha kertaakaan(tuntuisi toimivankin, kun vilahtaa käynnistäessä ja sammuttaessa.)
Mikä voisi olla seuraava tarkistuksen kohde?
Jousen ajattelin hukkikselle huomenissa ainakin viritellä, mutta en oikein usko, että siitä voisi homma johtua.
Itseä ei vielä ainakaan haittaisi jos paineet vähän notkahtaisi, vaikka tuonne 0.8-0.9, mutta tuo 0.5 tippuminen on jo liikaa.
Eli vinkkejä otetaan siis vastaan tarkistuksen kohteista! Ja saa kysellä, jos jotain jäi auki.

Pitää ottaa video näytille tänne, kunhan saan aikaseksi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

kuulostaa minun korvaan detonoinnilta kuitenkin,älä riko pannuas...
900i-88 3D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se noilla paineilla vielä nakuta.

Vika on todennäköisesti tyypillinen 90-93 satkun vakioturbon ongelma, eli hukkaportin kello on liian löysä. Lisäjousella tai esim. T3 Garrettin kellon tilalle vaihtamalla saa paineet pysymään paremmin yläkierroksilla.
Tätä voit testata ajamalla peruspaineilla, tutki paljonko peruspaine on alakierroksilla ja jos se laskee reilusti kierrosten noustessa on vika löytynyt. Myös kannattaa muistaa että APC:n hyvän toiminnan kannalta käytännössä peruspaineiden on oltava n. puolet tavoitepaineista eli 1bar tapauksessa peruspaine saisi olla 0,5 bar.

Toki modissakin voi olla sanomista, jos ei sen tarkempaa tietoa ole kuin "Type M". Tuossa APC-modauksessa kun F ja etenkin P pitää hakea aika lailla tapauskohtaisesti eikä yleispäteviä kaikilla kokoonpanoilla tietyn ahtokäyrän antavia arvoja oikein voi antaa. Samoin APC tahtoo aina laskea yläkierroksilla paineita, kyseistä ominaisuutta voi vähän heikentää yhden vastuksen ohituksella (R42).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo täytynee siitä jousesta nyt lähteä liikkeelle.

Tuokaan boksin säätöjen pielessä oleminen ei olisi mikään ihme. Kun avasin sen putsauksen takia, niin sisällä oli tosiaan tarra missä luki Type-M mod.
Ja näitä pyöritettäviä potikoita oli runnottu ja nylpätty niin, että tuskin niitä tarkalleen kohdille saa. :| (ei näkyvissä enää talttapää kantaa, vain yksi pyöreä nylppäys kaikissa, eli ei tiedä yhtään missä asennossa ne on).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuohon peruspaineilla ajamiseen vinkkinä, että mankun piuha irti tai paina sen verran jarrua jotta jarruvalon mikrokytkin napsahtaa. Omassa turbossa ei vielä jarruissa tapahdu mitään mutta paineet tippuu peruspaineille. Sitten vaan ylämäkeen ajamaan niin on tarpeeksi kuormitusta ts. paineet pysyy kauemmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jep, selvä tapaus. Laita jäykkä lisäjousi aktuaattoriin, niin pysyy paineet paremmin.
Rupeaa sitten auto liikahtamaan niin sanotusti.
:D
Itsellä on tuossa omassa -91 S:ssä lisäjousi ja orkkis satkun cooleri. Paineet on luokkaa 1,1 bar ja pysyy kierroksilla 0,9 kunnes jossain 5000 putoaa 0,75-0,8 baarin. Liikahtaa aika pirun paljon paremmin kuin ilman sitä jousta jolloin putosivat 3000 jälkeen melko nopeasti melkein peruspaineille.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Minkälaisia lisäjousia olette nuissa mitsuissa käyttäneet?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahtopaineiden seilaus

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo jousta laitoin ja tais tulla vähän liian jäykkä, kun paineet pompsahti jo päälle 1.2, onneksi kerkesin höllätä :mrgreen:
Mutta joo, ei näyttäny tippuvan, kun kaasulla pidin siinä 1 pinnassa paineita.
Täytyy nyt passailla jousta sopivaksi, että ahtaa sen vähän päälle 1 ja pitää hyvin....näillä eväillä se taisi tokentua tällä kertaa. Kiitoksia!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin