900i -87 (käsijarru siis eteen) mallin autossani on alkanut takajarrut pitämään rahisevaa ääntä. Takajarrut jäävät myös laahaamaan jarrupolkimen painamisen jälkeen ja pitävät myös silloin tuota ääntä. Laahaminen ja rahina tulee molemmista takajarruista.
Miten vian voisi korjata? Jarrupaloissa oli mielestäni vielä kulutuspintaa jäljellä eli pelkän jarrupalojen kulumiseen piikkiin en hommaa heti laittaisi. Onko jarruissa jotain jousta tms. mikä palauttaa jarrut ja tulisi uusia, vai mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Kiitos ehdotuksista ja ajatuksista!
Takajarrut hankaa 900i -87
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24627
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Takajarrut hankaa 900i -87
helpoimmalla pääset ku vaihdat uusiin satuloihin.
mutta jarrunpalautuksen hoitaa se stefa männän varressa . pölysuoja on siinä päällä.
mutta jarrunpalautuksen hoitaa se stefa männän varressa . pölysuoja on siinä päällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Takajarrut hankaa 900i -87
Otat palat pois, puhdistat ruosteesta ja kurasta ne kohdat mihin palat menee. Sitten jumppaat männät liikkuviksi yksi pala kerrallaan. Laitat toisen palan paikalleen ja toisen palan tilalle joku muutaman millin lattarauta, tai vaikka loppuunajettu jarrupala. Lattarauta männän ja levyn välissä estää mäntää pullahtamasta kokonaan ulos, mutta päästää männän kuitenkin liikkumaan hiukan enemmän kuin jarrupala.
Poljinta painamalla painat männän ulos lattarautaa vasten. Painat männän takaisin sisään. Painat taas polkimella männän ulos. Ja taas mäntä sisään. Toistat tätä niin kauan kunnes mäntä liikkuu kevyesti sisään. Sitten laitat lattaraudan tilalle jarrupalan takaisin ja vaihdat samasta satulasta toisen jarrupalan lattarautaan. Ja taas sama jumppa. Sitten vielä sama jumppa toisen puolen kummallekin männälle.
Jarrujen mäntien palautuminen perustuu ihan vaan jarrusatulassa olevan männän ja sylinterin välisen kumitiivisterenkaan elastisuuteen. Kun pölysuojan alle männän ja sylinterin väliin pääsee likaa/kosteutta ja ruostetta, männän liike ahdistuu niin ettei kumi enää jaksa vetää mäntää takaisin jarrutuksen lopussa. Mäntiä jumppaamalla tuon ahdistuksen saa vähemmälle niin että jarrut toimivat taas yhden vuoden eteenpäin. Jumppaus olisi hyvä toistaa vuosittain, niin voi pärjätä useitakin vuosia remontoimatta jarrusatuloita sen isommin. Etujarruissa vastaavalla jumpasta ei jostain syystä ole niin pitkäkestoista apua.
Jarruja on syytä käyttää säännöllisesti, siis ihan reiluja jarrutuksia, ei mitään hyssyttelyä.
Omassa 99 -82:ssa on takajarruissa alkuperäiset satulat alkuperäisine tiivisteineen, pelkällä jumpalla pidetty jarrut hengissä. Edessä on menossa kolmannet jarrusatulat. Mittarissa reilut 300tkm.
Poljinta painamalla painat männän ulos lattarautaa vasten. Painat männän takaisin sisään. Painat taas polkimella männän ulos. Ja taas mäntä sisään. Toistat tätä niin kauan kunnes mäntä liikkuu kevyesti sisään. Sitten laitat lattaraudan tilalle jarrupalan takaisin ja vaihdat samasta satulasta toisen jarrupalan lattarautaan. Ja taas sama jumppa. Sitten vielä sama jumppa toisen puolen kummallekin männälle.
Jarrujen mäntien palautuminen perustuu ihan vaan jarrusatulassa olevan männän ja sylinterin välisen kumitiivisterenkaan elastisuuteen. Kun pölysuojan alle männän ja sylinterin väliin pääsee likaa/kosteutta ja ruostetta, männän liike ahdistuu niin ettei kumi enää jaksa vetää mäntää takaisin jarrutuksen lopussa. Mäntiä jumppaamalla tuon ahdistuksen saa vähemmälle niin että jarrut toimivat taas yhden vuoden eteenpäin. Jumppaus olisi hyvä toistaa vuosittain, niin voi pärjätä useitakin vuosia remontoimatta jarrusatuloita sen isommin. Etujarruissa vastaavalla jumpasta ei jostain syystä ole niin pitkäkestoista apua.
Jarruja on syytä käyttää säännöllisesti, siis ihan reiluja jarrutuksia, ei mitään hyssyttelyä.
Omassa 99 -82:ssa on takajarruissa alkuperäiset satulat alkuperäisine tiivisteineen, pelkällä jumpalla pidetty jarrut hengissä. Edessä on menossa kolmannet jarrusatulat. Mittarissa reilut 300tkm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Takajarrut hankaa 900i -87
Jos jarrut eivät vielä ole umpijutturassa, niin tuo JUS:n ohje voi vielä pelastaa jarrusi. Haluaisin kuitenkin lisätä, että satulan männissä olevien suojakumien alle olisi hyvä ujuttaa joko jarrurasvaa tai edes CRC:tä tai muuta irroitusöljyä, kun alkaa jumppaamaan niitä. Kumit vaan voivat olla niin haperot, että ne menee rikki, kun yrittää tehdä yleensäkään mitään niiden parissa. Talvisaikaan takasatulat voivat jumittua jo pelkästään käytön puutteesta. Ensimmäinen indikaattori takasatuloiden heikkenevästä toiminnasta onkin jarrulevyjen ruostuminen talvisin...
Parhaan tuloksen takajarrujen toimintaan saisi vaihtamalla uudet satulat tai toiseksi parhaan tuloksen uusimalla kunnostamalla ne.
Tiivisteremppa ei ole mikään kamala homma, kunhan aihioksi valitsee sellaiset satulat, joissa ne männät vielä liikkuu edes osan matkaa. Meikäläinen kunnosti satulat 99:iin silloin, kun se oli muutenkin korin ja tekniikan osalta rempassa. Männät liikkuivat ok, ja jos olisin laittanut ne autoon paikalleen uusien palojen kera, ne olisivat toimineet varmasti ihan hyvin alkuun. Kun palat olisivat kuluneet, männät olisivat jumittuneet, koska suojakumin välistä oli päässyt vettä sylintereihin ja ne olivat ruosteessa. Kun aloin kunnostamaan niitä, niin en ollut saada mäntiä tulemaan pois paikoiltaan. Jouduin liottelemaan niitä irroitusöljyssä ja käyttämään brutaalia väkivaltaa,mutta sain kuin sainkin lopulta ne pihalle... Takajarrut ovat pelanneet loistavasti jo puolitoista vuotta tuon jälkeen. Katson, että kunnostaminen kannatti, vaikka taistelussa hupeni melkein yhden työpäivän verran aikaakin.
Parhaan tuloksen takajarrujen toimintaan saisi vaihtamalla uudet satulat tai toiseksi parhaan tuloksen uusimalla kunnostamalla ne.
Tiivisteremppa ei ole mikään kamala homma, kunhan aihioksi valitsee sellaiset satulat, joissa ne männät vielä liikkuu edes osan matkaa. Meikäläinen kunnosti satulat 99:iin silloin, kun se oli muutenkin korin ja tekniikan osalta rempassa. Männät liikkuivat ok, ja jos olisin laittanut ne autoon paikalleen uusien palojen kera, ne olisivat toimineet varmasti ihan hyvin alkuun. Kun palat olisivat kuluneet, männät olisivat jumittuneet, koska suojakumin välistä oli päässyt vettä sylintereihin ja ne olivat ruosteessa. Kun aloin kunnostamaan niitä, niin en ollut saada mäntiä tulemaan pois paikoiltaan. Jouduin liottelemaan niitä irroitusöljyssä ja käyttämään brutaalia väkivaltaa,mutta sain kuin sainkin lopulta ne pihalle... Takajarrut ovat pelanneet loistavasti jo puolitoista vuotta tuon jälkeen. Katson, että kunnostaminen kannatti, vaikka taistelussa hupeni melkein yhden työpäivän verran aikaakin.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01