OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
fortsoni
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 01:05

OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja fortsoni »

Jarrut toimii muuten ja ottaa tasaisesti mutta käsijarrulla ei saa pyöriä lukkoon vaikka säädöt on tehty ohjesääntöjen mukaan.Nyt on vaihdettu uudet palat ja ei pidä senkään vertaa kun ennen.Männät ja satulat liikkuu oikein ja vaijeritkin liikkuu käsin kun ottaa molemmista päistä ne irti.Onko toisilla ollut samoja ongelmia?
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

Satulan takaa löytyy pultti jonka alta löytyy kuusiokololla pyöritettävä toinen pultti jota säätämällä saat käsijarrun toimimaan.
1,9tdi
fortsoni
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 01:05

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja fortsoni »

Ne kuusiopulttien ja vaijerien säädöt on tehty niinkuin korjauskirja neuvoo ja silti ei vaan pidä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Höh.Ihme juttu.olisiko sulla käsijarrukahvan mekanismissa jotain häikkää?Joku vastaavanlainen ongelma oli taannoin nalleoluellakin,ehkäpä mies muistaa jatkaa tähän.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla samoja oireita edelleen. kässäri säädetty ohjeiden mukaan ja tulos on että kelpaa leimalle,mutta silti en uskalla jättää rinteeseen pelkän käsijarrun kanssaseisomaan. mutta SE ongelma joka mulla oli ,oli se että kahvan juuressa johon vaijerit tulee kiinni ,niin se metalli pala oli kulunut epäkeskoksi. jarrudynossa ku kahvaa veti niin aluksi tasasesti ja lopussa toinen puoli romahti ihan täysin melkein nolla pitoon..... kävin tutkimassa paikallisella purkaamolla varaosia ja kaikissa saabeissa joita tutkin oli sama vika. hieman lievemmässä muodossa vaan. ongelma poistui ku kaveri sorvasi mulle uuden tapin. mutta kuitenkaan ei edes hiekkatiellä saa perää lukkoon käppärillä! takana on uudet satulat,levyt,palat ja vaijerit.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kaikki on kunnossa, niin sillä käsijarrulla saa jarrudynossa tasan saman lukeman, mikä tulee käyttöjarrullakin. Näin oli paaliin menneessä 900i:ssäni ja samoin porukoiden 900S -92:ssa.

Montakos naksua käsijarrukahva nousee, ennenkuin alkaa ottamaan?

Edittiä: Tuli yksi juttu mieleen. tuossa 900i:ssa oli jarrupalojen ja levyjen vaihdon jälkeen oudon voimattomat takajarrut. Ihmettelin hommaa ja huomasin, ettei ulompi pala ota koko leveydeltä. Otin palat ja satulan pois, ja huomasin että satulan vastinpinnassa (joka on palaa vasten) on oudon paljon ruostetta. Hakkasin sitä teräväpäisellä vasaralla ja siitä lähti irtoilemaan ruostepaloja ja kerroksia. Satulan vastinpintaan oli tarttunut ruosteista terästä entisistä jarrupaloista! Kun sain hakattua sen pois, niin uusi jarrupala asettui paikalleen niin hyvin, että jarrupala alkoi kuluttamaan levyä koko leveydeltään. Jarruteho parani tottakai ihan selkeästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

monta naksua...heh.... tarttis säädellä uudestaan nuo kun aikaakin on jo kolme vuotta.....kun uusin kaikki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:monta naksua...heh.... tarttis säädellä uudestaan nuo kun aikaakin on jo kolme vuotta.....kun uusin kaikki.
Naksujen määrästä tietää jo että onko vaijereiden ja satuloiden säätö sielläpäinkään... Kolmannen jälkeen pitäis alkaa jo viimeistään ottamaan, jos säätö on tehty hiljattain.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fortsoni
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 01:05

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja fortsoni »

Toisella naksauksella alkaa ottamaan,kolmannen jälkeen saa vielä jotenkuten pyörää käsin väännettyä ja tämän paremmaksi ei muutu vaikka kiristää vaijereita lisää niin paljon että jarru alkaa ottamaan kiinni kahvan ollessa alhaalla. Pystyisköhän vaijerin kuori painumaan kasaan kun käsijarrua kiristää? ei tule enää muuta mahdollisuutta mieleen.

Olen saatänyt vaijereita sieltä kahvan luota,voiko niitä säätää myös niistä takapenkin alla olevista mötiköistä vai onko ne edes säätöä varten? Ei tuntunut liikkuvan mihinkään kun kokeilin
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja end product »

Itselläni on ollut tuo ongelma siitä lähtien kun olen nykyisen satkuni omistanut. Kuiteista näin, että edellinen omistaja oli tehnyt huollon liikkeessä, ilmeisesti juuri tämän ongelman takia. Nykyään tiukkaan vain katsastusta varten, että menee läpi.
Muuten olen "unohtanut" koko käsijarrun olemassaolon. :lol:
Saab 900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis tässä on takakäppärin säädön lyhyt oppimäärä:

1. Laitetaan 1mm rakotulkki satulaan sen vivun ja vivun takana olevan stopparin väliin.
2. Mennään koppiin säätämään joko niistä takapenkin alla olevista mutikoista tai sitten käsijarrukahvalta vaijeria. Vaijeri kiristetään siihen kireyteen, että rakotulkki putoaa pois sieltä stopparin välistä.
3. Otetaan 14mm kiintoavain ja avataan satulassa oleva tulppa.
4. Otetaan 4mm kuusiokoloavain ja pyöritetään tulpan alta löytyvästä ruuvista, kunnes saadaan jarru lukkoon.
5. avataan tuosta lukittumispisteestä 1/4 kierros takaisinpäin ja tarkastetaan, että pyörä pyörii vapaasti.
6. laitetaan 14mm kannalla oleva tulppa taikaisin.

Tämän jälkeen toisen puolen säätö samalla tapaa.

Vanhemmiten tuo satulan vivun palautus voi alkaa tahmomaan. Satulan vaihdon/rempan voi siirtää jonnekin kauas tulevaisuuteen laittamalla vaijerin kuoren stopparin ja vivun väliin lisäjousen. Näin korjasin erään saabin, ja korjaus on toiminut jo piakkoin kolme vuotta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

fortsoni kirjoitti:Jarrut toimii muuten ja ottaa tasaisesti mutta käsijarrulla ei saa pyöriä lukkoon vaikka säädöt on tehty ohjesääntöjen mukaan.Nyt on vaihdettu uudet palat ja ei pidä senkään vertaa kun ennen.Männät ja satulat liikkuu oikein ja vaijeritkin liikkuu käsin kun ottaa molemmista päistä ne irti.Onko toisilla ollut samoja ongelmia?
Katso pystyykö jousi palauttamaan varren perille ( siis melkein otettava vaijeri irti, jotta tietää missä on perillä ?) asti. Jos ei niin syy on siinä ( ja nyt syy lie penkin alta tehtävien vaijerisuojien säädössä, koska vaijerit herkästi suojissaan liikkuu). Jos vaijerit jumittaa suojissaan tai itse vipu ei palauta, niin lisäjousilla voi avittaa kuten yllä on sanottu tai sitten uudet vaijerit, joka onkin herkästi puolen päivän savotta. takapenkin alla olevat säädöt lienevät lähinnä hienosäätöön, eli eri puolten yhtäsuuren voiman hakemiseen, esim takapää ylhäällä ja käsin renkaista kiertäen.
Jos noita penkinalussäätöjä on säädetty liian kireälle ( eli perussäätö on pielessä), niin vipu ei liiku koko iskunpituuttaan ja automaattisäätö ei siksi toimi.
Viimeksi muokannut stara, Su Marras 04, 2007 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
fortsoni
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 01:05

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja fortsoni »

Vivut palautuu oikein.Toiselle puolelle lisätty apujousi.Ois pakko saada auto katsastettua pian ja tää käsijarru ongelma on ainoa vika.Hylkäys sen takia viime viikolla.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

fortsoni kirjoitti:Vivut palautuu oikein.Toiselle puolelle lisätty apujousi.Ois pakko saada auto katsastettua pian ja tää käsijarru ongelma on ainoa vika.Hylkäys sen takia viime viikolla.
Takapenkin alla olevat säädöt lienevät lähinnä hienosäätöön, eli eri puolten yhtäsuuren voiman hakemiseen, esim takapää ylhäällä ja käsin renkaista kiertäen.
Jos noita penkinalussäätöjä on säädetty liian kireälle ( eli perussäätö on pielessä), niin vipu ei liiku koko iskunpituuttaan ja automaattisäätö ei siksi toimi.

Ja olisi kiva saada palauteraporttikin tähän yleensä niin yksipuoliseen tiedon virtaan. Ratkaisujen kirjaamisesta on pieni vaiva , mutta uskottavuus lisääntyy ja palstan kokonaishyöty kasvaa oleellisesti. :mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, Ma Marras 05, 2007 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja puu »

Laitetaanpas samaan topikkiin.

Mistä kannattaa ostaa käsijarruvaijerit? Motonetistä ei ainakaan. Niissä ei se kumihaitari kestä kuukautta pitempään. Onko kellään Biltemalaisesta kokemusta?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin