Saab -90 -- KYTKIN
Saab -90 -- KYTKIN
Pari viikkoa sitten jätin Saabin parkkiin, seuraavana päivänä nousin kyytiin ja kytkinpoljin oli "veltto" eli ei tuntoa. Tiivisteet vaihdettiin pääsylinteriin (polkimen takana) ja putki pääsylinteriltä etukopalle. Nyt olis tarkotus ilmata tuo kytkin. Eli osaako joku sanoa mitenkä sen saa tehtyä näppärästi ja mitenkä se kuuluu tehdä? Olen koittanut polkea poljinta, mutta eipä tunto polkimeen muutu. Mitä muita vikamahdollisuuksia tässä vielä voisi olla? Kiitoksia vinkeistä.
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Itse tein painekorkin säiliöön ja työnsin paineilmalla nesteet läpi ja ilmat lähti. Ei saanut polkemalla ilmattua. Kauppiaassa on myös myytävänä ilmauskorkkeja.
"kuuppa"
Re: Saab -90 -- KYTKIN
ehkä yksinkertaisin tapa on hakea vessasta puoliksi käytetty vessapaperirulla, se on kuin mitoitettu saabin nestesäiliön aukon ympärille, voi olla hyvä että ympärillä on vielä vähän paperia että on paksumpi ja jämäkämpi torvi.
painat sen rullan aukon ympärille vasten ja puhallat kuin sepe-susi sinne sisälle, omilla keuhkoillasi. 15 minuuttia ja kyktin on ilmattu. edit: tämä ei ole mikään vitsi vaan ilmasin itse tupliksen kytkimen reilu vuosi sitten tuolla konstilla (oli stefasta laskenut nesteet kadulle, täytin uudet nesteet ja ilmasin) ilmausruuvin täytyy tottakai olla auki operaation aikana. puhkutaan, ilmausnippa kiinni ja käydään välillä kokeilemassa poljinta paraniko tuntuma, annetaan keuhkojen levätä, ilmausnippa taas auki ja puhkutaan. ei sitä tarvitse edes ihan loppuun asti ilmata, loput ilmasta lähtee käytössä.
painat sen rullan aukon ympärille vasten ja puhallat kuin sepe-susi sinne sisälle, omilla keuhkoillasi. 15 minuuttia ja kyktin on ilmattu. edit: tämä ei ole mikään vitsi vaan ilmasin itse tupliksen kytkimen reilu vuosi sitten tuolla konstilla (oli stefasta laskenut nesteet kadulle, täytin uudet nesteet ja ilmasin) ilmausruuvin täytyy tottakai olla auki operaation aikana. puhkutaan, ilmausnippa kiinni ja käydään välillä kokeilemassa poljinta paraniko tuntuma, annetaan keuhkojen levätä, ilmausnippa taas auki ja puhkutaan. ei sitä tarvitse edes ihan loppuun asti ilmata, loput ilmasta lähtee käytössä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Apteekista isoin mahdollinen huuhteluruisku (siis neulaton) ja sillä työntää nestettä ilmausruuvista, ja muistaa pyyhkiä ylimenevät nesteet pois säiliön luota (ja säiliön korkki tietty auki ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Taitaa nuita ilmauskonsteja olla enemmänkin. Korjaamolla ilmasivat kerran tippakannulla ilmausruuvin kautta.
"kuuppa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab -90 -- KYTKIN
tuo paine korkki on hyvä konsti olen motonetistä itselleni tuon hommannut toimii hyvin.
eivaan kestä yli puolta paaria laittaa tuonne säiliöön.
mutta vara renkaan paineen klun laskee puoleen paariin niin siitä saa hyvin laitettua mukana tulevalla letkulla paineen säiliöön.
töissä volvojen kanssa tulee taas käytettyä tippakannua ilmaamiseen hyväö konsti sekin mutta hitaampi.
eivaan kestä yli puolta paaria laittaa tuonne säiliöön.
mutta vara renkaan paineen klun laskee puoleen paariin niin siitä saa hyvin laitettua mukana tulevalla letkulla paineen säiliöön.
töissä volvojen kanssa tulee taas käytettyä tippakannua ilmaamiseen hyväö konsti sekin mutta hitaampi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Helpoimmalla oon päässy laittamalla paineilmapillin päähän 5cm letkunpätkän, jonka painan säiliön korkin ilmareiän päälle. Ilmausruuvi auki ja varovasti painetta säiliöön. Riittävän määrän näkee säiliön lievästä pullistumisesta. ÄLÄ LAITA LIIKAA PAINETTA. En usko ilmauksen onnistuvan pumppaamalla, ainakaan itse en ole ikinä siinä onnistunut saabin kyseessä ollen. Pumppauksen ongelma on se, että virtaus ei ole jatkuvaa ja ilmakuplat pääsevät nousemaan takaisin ylös pääsylinteriä kohti.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Re: Saab -90 -- KYTKIN
onko minkälaisia mahdollisuuksia että vika olisikin työsylinterissä eli siellä etupäässä? jotain stefoja siellä suunnalla? vai onko vain että tuo ilmaus on sen verran oikukas, eli ilmaus onnistuu vain painamalla painetta/nestettä sisään ilmausruuvista?
vähän ihmetyttää myös se, että mistä johtuen tuo kytkin sitten olisi "falskahtanut" eli mistä ne paineet sitten olisi kadonnut, kun ei oikein mistään mitään vuotoja löytynyt, vaikka putket vaihdettiin etupäähän asti ja stefat pääsylinteriin. eli varmaankin siis kuitenkin tuota ilmauksen yrittämistä seuraavaksi?
vähän ihmetyttää myös se, että mistä johtuen tuo kytkin sitten olisi "falskahtanut" eli mistä ne paineet sitten olisi kadonnut, kun ei oikein mistään mitään vuotoja löytynyt, vaikka putket vaihdettiin etupäähän asti ja stefat pääsylinteriin. eli varmaankin siis kuitenkin tuota ilmauksen yrittämistä seuraavaksi?
Re: Saab -90 -- KYTKIN
aloitetaan alusta:matson.m kirjoitti:onko minkälaisia mahdollisuuksia että vika olisikin työsylinterissä eli siellä etupäässä? jotain stefoja siellä suunnalla? vai onko vain että tuo ilmaus on sen verran oikukas, eli ilmaus onnistuu vain painamalla painetta/nestettä sisään ilmausruuvista?
vähän ihmetyttää myös se, että mistä johtuen tuo kytkin sitten olisi "falskahtanut" eli mistä ne paineet sitten olisi kadonnut, kun ei oikein mistään mitään vuotoja löytynyt, vaikka putket vaihdettiin etupäähän asti ja stefat pääsylinteriin. eli varmaankin siis kuitenkin tuota ilmauksen yrittämistä seuraavaksi?
istuit autoon ja kytkinpolkimesta oli hävinnyt tuntuma. oletit että vika on pääsylinterissä? olitko katsonut nestesäiliöön puuttuuko sieltä nestettä? olitko katsonut keulan alle onko laskenut työsylinteristä nesteet? olitko katsonut jalkatilaan oliko laskenut nesteitä sinne?
kun vaihdoitte stefat pääsylinteriin, oliko se uloin kumi märkä ja puuroinen (sellainen se yleensä on jos on falskannut)?
minullahan pari vuotta seisseestä vaihtokoneesta kuivui kuukauden käytön jälkeen työsylinterin stefat, alkoi vaan tiputtelemaan keulan alle lätäkköä. aluksi hitaasti, mutta viikossa paheni niin että yön aikana laski systeemin tyhjäksi.
jotta sain vietyä auton korjaamolle, täytin säiliöön jarrunestettä ja ilmasin aiemmin kuvaamalla tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab -90 -- KYTKIN
kyllä, istuin autoon ja kytkinpolkimesta oli hävinnyt tuntuma. oletin että vika on pääsylinterissä. uloin kumi ei ollut märkä, se kytkin putki tosin oli huonon oloinen, tiedä sitten olisiko se vuotanut, se nimittäin vaihdettiin uudeksi, pääsylinteriltä eteen asti. täytyy koittaa ilmata ja laittaa joku pahvi auton alle, ja todeta että vuotaako se sieltä etupäästä nestettä vai ei.lucaf kirjoitti:
aloitetaan alusta:
istuit autoon ja kytkinpolkimesta oli hävinnyt tuntuma. oletit että vika on pääsylinterissä? olitko katsonut nestesäiliöön puuttuuko sieltä nestettä? olitko katsonut keulan alle onko laskenut työsylinteristä nesteet? olitko katsonut jalkatilaan oliko laskenut nesteitä sinne?
kun vaihdoitte stefat pääsylinteriin, oliko se uloin kumi märkä ja puuroinen (sellainen se yleensä on jos on falskannut)?
minullahan pari vuotta seisseestä vaihtokoneesta kuivui kuukauden käytön jälkeen työsylinterin stefat, alkoi vaan tiputtelemaan keulan alle lätäkköä. aluksi hitaasti, mutta viikossa paheni niin että yön aikana laski systeemin tyhjäksi.
jotta sain vietyä auton korjaamolle, täytin säiliöön jarrunestettä ja ilmasin aiemmin kuvaamalla tavalla.
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Veikkaan pääsylinterin kumeja ja vääntynyttä tai katkennutta palautusjousta. Jos jousi ei ole hyvä, pääsee tiiviste poikittain ja hörppää ilmaa. Eikä ilmaus sitten todellakaan onnistu pumppaamalla.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Välillä sain kytkimeen tuntumaa, mutta hetken päästä taas muuttui veltoksi. Hieman näytti öljyä valuttavan edestä. Varmaankin siis työsylinterin kimppuun?
Re: Saab -90 -- KYTKIN
kannattaisiko vielä tarkistaa mistä aineesta on kyse, onko se varmasti jarru/kytkinnestettä.matson.m kirjoitti:Hieman näytti öljyä valuttavan edestä.
itse onnistuin viime kesänä luulemaan vaihdelaatikkoöljyjä kytkinnesteiksi. kun oli jo kokemusta yhdestä kytkinnesteet ulos laskeneesta autosta, olin varma että tässäkin oli sama remontti edessä.
täten vein laatikkoöljyjä vuotavan auton kytkinremonttiin kun luulin maahan valunutta kirkasta nestettä kytkinnesteeksi . no, korjaamolla kytkin todettiin kuivaksi ja pitäväksi, ja minä maksoin työtunnit jäähdyttimen irroituksesta ja takaisinlaitosta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Lisää ilmauskonsteja:
Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se.
Toiseen päähän solmu ja toinen pää venytellään nestesäiliön täyttöaukkoon.
Sitten vaan pumpataan renkaaseen painetta ja ilmaruuvi auki.
Letkun voi varmistaa säiliöön vaikkapa nippusiteellä.
Sikäli turvallinen konsti, että sisäkumi rajoittaa painetta niin, ettei säiliö ammu itseään irti pääsylinteristä. Sama konsti toimii myös jarrujen ilmaamiseen.
Otetaan polkupyörän sisäkumi ja katkaistaan se.
Toiseen päähän solmu ja toinen pää venytellään nestesäiliön täyttöaukkoon.
Sitten vaan pumpataan renkaaseen painetta ja ilmaruuvi auki.
Letkun voi varmistaa säiliöön vaikkapa nippusiteellä.
Sikäli turvallinen konsti, että sisäkumi rajoittaa painetta niin, ettei säiliö ammu itseään irti pääsylinteristä. Sama konsti toimii myös jarrujen ilmaamiseen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Saab -90 -- KYTKIN
Lisää ilmauskonsteja. Avataan ilmaruuvi ja laitetaan siihen läpinäkyvää pissapojanletkua noin 1 m ja nostetaan letku ylös. Täytetään säiliö nesteellä ja pannaan tupakaksi. Juodaan lisäksi kuppi kahvia ja katso, kytkin on ilmaantunut. Ruuvi kiinni ja letku irti ja ajoon....