99 kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Hankin 99GLE:n vm.-83 ja kysyisin tietävimmiltä mitä bensaa suositellaan ja onko lyijyä korvaavan lisäaineen käyttö suositeltavaa? Ostaisin myös mielelläni käyttäjän ohjekirjan ja korjausoppaan, jos joltain löytyisi...Moottorin kuskinpuoleinen pää on öljyinen. Olisiko takastefa syyllinen, voiko sen vaihtaa moottoria irroittamatta? Auto on muuten hyväkuntoisen oloinen, kauniin vaalean sininen ja sisätilat tosi siistissä kunnossa ja miellyttävä ajettava. Öljyistä vielä yksi kyssä: Mitä suositellaan, synteettistä vai mineraalia, mikä viskositeetti? Mauno.
Mauno
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mauno »

vielä jatkoa edelliseen: äänitorvi ei toimi, mistäpäin kannattaa etsiä vikaa? Miknkä sulakkeen takana se on? Mauno vielä..
Mauno
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnittelut hankinnasta! Viilaan pilkkua, mutta vain uteliaisuuttani. Erikoisvarusteinen GLE malli oli vuosina 76-78, joten ilmeisesti malli on GL. Vai onko jokin erikoisuus?

Bensana käytän itse 98:a. Ainakin jälkikäyntiin tuolla on vaikutusta. Lyijyn korvaavaa ainetta olen myös käyttänyt, mutta enempikin satunnaisesti. Liekö tuolla kuinka suuri vaikutus oikeesti?

En nyt muista, minkä laitteen kanssa äänitorvi on samalla sulakkeella. Mutta, jos sulakkeet on ehjät (ei niitä niin montaa ole, etteikö vois kaikkia käydä silmäillen läpi), niin seuraavaksi epäilisin ratin sisällä olevaa tööttikytkintä tai johdotuksia siellä. Mikäli nämä on kunnossa ja yleismittarilla mitattu, että töötille tulee jännite, niin sitten itse töötti vaihtoon. Ei maksa montaa euroa. Tosin itse laitoin tarviketöötin konehuoneen puolelle ja sen toimimattoman alkuperäistöötin jätin ulkonäkösyistä omalle paikalleen puskurin alle :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Kiitos vastauksesta. Auto on viisiovinen,- ja vaihteinen, kaksi kaasutttiminen ( olisiko ollut zenit-merkkisiä?) Saattaapi ollakin GL, tarkistan vielä rekisteriotteesta. Lähteekö se ratin keskiosa ihan ruuvimeisselillä kampeamalla pois. Tööttikytkin lienee siellä pisteillä merkityn alueen alla, siis tosi litteä kytkin?
Mauno
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mauno kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Auto on viisiovinen,- ja vaihteinen, kaksi kaasutttiminen ( olisiko ollut zenit-merkkisiä?) Saattaapi ollakin GL, tarkistan vielä rekisteriotteesta. Lähteekö se ratin keskiosa ihan ruuvimeisselillä kampeamalla pois. Tööttikytkin lienee siellä pisteillä merkityn alueen alla, siis tosi litteä kytkin?
Siis autosi voi todella ollakin GLE, jos kerran viisiovinen eli combi, kuten minulla. Tarkistahan vuosimalli. Ja hommaahan kuvia uteliaiden nähtäville :D

Ratin takana on muistaakseni neljä pientä, mutta pitkää ristipääruuvia. Älä kampea sitä. Ei se ole litteä se kytkin, vaan pikemmin sellainen tikku.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ajaa ilman venttiilisuoja-ainetta ja epäilee, että siitä voisi aiheutua haittaa moottorille. Silloin on syytä tarkkailla säännöllisesti venttiilivälyksiä. Normaalisti näissä saabeissa välykset pysyy kurissa, eikä niitä tarvitse säädellä. Tuo suoja-aine käytännössä suojaa venttiileitä ja ennenkaikkea istukkarenkaita kulumasta. Istukkarenkaat ovat se ratkaiseva asia, joka vaihtuu, kun moottorin ilmoitetaan kestävän lyijytöntä bensiiniä. Kun istukka kuluu, venttiili painuu syvemmälle kanteen ja venttiilivälys pienenee tuon seurauksena. Kun välys menee nollaan, venttiili kantaa ja pako-/palokaasut pääsevät puhaltamaan venttiilin välistä ja venttiili sulaa.

:arrow: Jos haluat kokeilla, mitä ilman suoja-ainetta ajaminen vaikuttaa, niin seuraa venttiilivälyksiä... Jos rupeaa pienenemään :arrow: istukkarenkaat on lähteneen kulumaan ja suoja-ainetta pitäisi käyttää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Siis hävettää nyt, mutta auto on siis neliovinen! Sori väärä info. Koitan hankkia kuvia näytille. Kiitokset neuvoista!!!
Mauno
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mauno kirjoitti:Siis hävettää nyt, mutta auto on siis neliovinen! Sori väärä info. Koitan hankkia kuvia näytille. Kiitokset neuvoista!!!
Ei tarvii hävetä yhtään. Minähän se tässä pilkkua viilaan :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja axtec »

Jos on kaksi kaasaria ja 4ovea niin sehän voisi olla GLS?
Onnea kuitenkin uudelle autolle.
Jusau

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mihis asti noita tupliksia sai tuplakaasareilla, oliko enää H-koneisissa edes tarjolla? Ettei vaan vuosimalli olisi vanhempi kuin -83, toki onhan joku voinut tuplat pellin alle vaihtaa vuosien saatossa.

Mauno, jos ei ole korjausopasta löytynyt, ylimääräinen -75->-87 tupliksiin/noppaan tarkoitettu Alfamerin korjausopas löytyy (ostin kirjaston poistomyynnistä, kun kilohinnalla sai :) ), ehjä ja päällystetty. Postikulut korvaamalla voin kiikuttaa postiin, ei lienee montaa euroa. Laittele yv:tä jos tarvista kirjalle viel on.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jusau kirjoitti:Mihis asti noita tupliksia sai tuplakaasareilla, oliko enää H-koneisissa edes tarjolla?
Mielestäni on ollut ainakin ruotsissa..? Jopa täälläkin?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tri-Lo kirjoitti:
Jusau kirjoitti:Mihis asti noita tupliksia sai tuplakaasareilla, oliko enää H-koneisissa edes tarjolla?
Mielestäni on ollut ainakin ruotsissa..? Jopa täälläkin?
Vuoden 80 esitteessä tuplakaasarimalli on mukana, vuoden 82 (ensimmänen "virallinen" h-koneisen tupliksen mallivuosi) esitteessä enää vain yksikaasarisella koneella. Miten lie tilanne vuonna 81 ollut, jolloin h-kone tuli kesken vuoden, käsittääkseni? Satkujahan sai tuplilla pidempään..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8114
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannattaa ensin mitata töötölle tulevaa virtaa ennekuin irroittaa rattia ei mene kuin 1, 40 sec siinä hommassa. jos vastaus on negatiivinen nin sit eteenpäin ja lisää räkää nokkaan.,
koneen joutuu valitettavasti nostaan pois kun vaihtaa sen öljypumpun o renkaan ja stefan sinne koneen keulaan eli tuulilasin ja koneen väliin...mulla oli lepo jo 162 tkm:ssä kyseessä tosin 90 -85...
osat ei kalliita mutta mutta...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Onko tupliksessa vähemmän tilaa koneen ja tuliseinän välissä kuin satkussa?Satkussa kuulemma stefan vaihto käy ilman moottorin irroittamista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:Onko tupliksessa vähemmän tilaa koneen ja tuliseinän välissä kuin satkussa?Satkussa kuulemma stefan vaihto käy ilman moottorin irroittamista.
Tupliksessa, jossa on H-kone, ei toivoakaan. B-koneeseen onnistuu, jos nostaa konetta hieman takapäästään (saa lisätilaa). Näin isäukko kertoi tehneensä joskus 80-luvulla omaan tuplikseensa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin