90 jousien kumit...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

90 jousien kumit...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...olisi kuulemma vaihdon tarpeessa etupäässä (katsastusmiehen mielipide). Liekö kyseessä pohjaamiskumit vai onko siellä jotain muita kumeja ("jousen sisällä")?

Lienee osat Motonetissä aika edullisia, miten lie vaihtotyön laita, osaako tunari tehdä vai pitääkö viedä suosiolla korjaamoon...?

Entä muuten, onko 90 hyvä käyttöauto ja yhtä toimintavarma kuin muut Saabit? Kertokaa kokemuksia... :D Olisi yksi yksilö kiikarissa työmatka-ajoa varten...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 90 jousien kumit...

Viesti Kirjoittaja ASTech »

9000 automaatilla kirjoitti:...olisi kuulemma vaihdon tarpeessa etupäässä (katsastusmiehen mielipide). Liekö kyseessä pohjaamiskumit vai onko siellä jotain muita kumeja ("jousen sisällä")?

Lienee osat Motonetissä aika edullisia, miten lie vaihtotyön laita, osaako tunari tehdä vai pitääkö viedä suosiolla korjaamoon...?

Entä muuten, onko 90 hyvä käyttöauto ja yhtä toimintavarma kuin muut Saabit? Kertokaa kokemuksia... :D Olisi yksi yksilö kiikarissa työmatka-ajoa varten...
Jousen sisällä on pohjaanlyöntikumit kyllä, mutta ei ne kyllä yleensä rikki ole :? Ehkä ovat voineet irrota vulkanoinnistaan jousilautaseen. Ne voisi kokeilla liimata jollain sikaflexillä takaisin. Vakiojousen irroittaminen on työläähkö projekti, varsinkin normaaleilla jousipuristimilla. Tuntuu, että jouset on 'puolimetriä' liian pitkät :lol:

Kyllähän 90:t on ihan samanlaisia Saabbeja kuin muutkin.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Omasta kokemuksesta voin sanoa että kymppi on hyvä auto. Perusautona oikeinkin pätevä. Ei ole turhia hienouksia, ja rikkoutuvia ohjaustehostimia sun muita.
Ajoasento ei ole ihan niin hyvä kuin satkussa, eli ainakin itselläni pitkänä ihmisenä (195 cm), se on vähän erikoinen.
Moottorit peruskoneita, kaasari ja 100 pollea.
Kun olet noppaa ostamassa, tarkasta ovien alareunat ja kaaret. Ruostuminen on se pahin homma mikä noita autoja vaivaa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: 90 jousien kumit...

Viesti Kirjoittaja anttipa »

ASTech kirjoitti:Tuntuu, että jouset on 'puolimetriä' liian pitkät :lol:
Olen täysin samaa mieltä. Kun vasta olin purkamassa satkun etupäätä, niin en löytänyt jousenpuristimia mistään ja arvelin että ne ovat jääneet jollekin lainareisulle ja hain kaupasta uudet (sellaiset halpamallit). Kuitenkin kun sain uusilla puristimilla puristettua jousta niin paljon että puristimen jenga-osa alkoi vastata yläpäästä, niin eihän se meinannutkaan lähteä. Sitten kuitenkin löysin vanhatkin puristimet joiden avulla jousi sitten lähti.

Siis hyvä olla 4 puristinta satkun etujousien vaihdossa ;c)
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hommaa helpottaa kummasti, kun tunkkaa tukivartta ylös ennen kuin alkaa puristimen kanssa häsläämään jousta kasaan :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

V.J.S kirjoitti:Hommaa helpottaa kummasti, kun tunkkaa tukivartta ylös ennen kuin alkaa puristimen kanssa häsläämään jousta kasaan :D
Totta ja jos autossa on edessä vakaaja, kannattaa se joko irroittaa tai nostaa koko keula ilmaan. Jotkin iskarimallit eivät myöskään aukea tarpeeksi, joten hommaa helpottaa lisää, kun irroittaa iskarit. Eli kannattaa kikkailla niin pitkään, että ylempi tukivarsi ei pääse enää alemmaksi.
Vastaa Viestiin