Alustan helojen uusiminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alustan helojen uusiminen

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Raidetankojen kumit pitäisi vaihtaa ja samalla tuli mieleen käydä läpi kaikki alustan kumiosat. Mutta kuinka vaikea ja erityistyökaluja (esim. prässiä?) vaativaa tämä olisi? Voiko saada aikaan jotain erityisen ikävää vahinkoa..?

Auto on 900 Aero -90, ajettu ~150tkm. Iskunvaimentimet on vaihdettu n. 6tkm sitten, jouset ovat ed. alkuperäiset.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Tarkoititkos hammastangon suojakumeja. Raidetangon suojakumeja ei saa varaosana, silloin vaihdertaan koko hely.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kumia!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

En tarkoittanut (vielä, toivottavasti!) suojakumeja, vaan alustan (esim. taka-akselin raidetankojen) päissä olevien kumiosien vaihtamista uusiin. Eli tarkoituksena olisi uusia alustan kuluvia osia (pallonivelet ml), mutta kun ei ole koskaan tullut tongittua näitä, niin ajattelin kysyä neuvoa.

Esim. etuiskunvaimentimen kiinnityskohdasta alatukivarteen on varoitettu, että se voi katketa helposti. Siinäkin on kumiosa, minkä vaihtamista voisi miettiä.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Puslat saa kyllä itse vaihdettua, mutta kannattaa ensiksi tehdä edes alkeellinen työkalu niiden vaihtoon. Esim. 8-10 mm kierretangon pätkä, sopivan kokoisia putken pätkiä ja tankoon prikat ja mutterit. Tällä omatekoisella ulosvetimellä puslat saa irti ja uudet paikoilleen.
Pienempiä puslia voi irroittaa ja asentaa myös ruuvipenkissä puristamalla.
Paras ratkaisuhan olisi kunnollinen prässi, mutta ei taida monellakaan olla sellaista käytössä.


Kun vanhat puslat ottaa pois, kannattaa reiät putsata huolellisesti ja laittaa vaikka jotain rasvaa jotta uudet puslat luistavat helpommin ja särkymättä paikoilleen.
Puslat joissa on metallinen ulkokehä, ovat vähän työläämpiä. Niissä pitää ensin poistaa sisempi osa esim. poraamalla kumiosa pois ja sitten sahata rautasahalla ulkokehä poikki. Metalliset ovat myös tiukempia saada paikoilleen.

Etuiskarin alapään kanssa ainakaan minulla ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Siinä oleva kumiosa koostuu kahdesta erillisestä kumista jotka tulevat iskarin molemmilta puolilta. Taitaa olla jotain tarvikkeita myös joissa on yhtenäinen kumi.

Itselläni on juuri -85 satkun kunnostus menossa ja takapään kaikki puslat on vaihdettu. Etupäästä on kaikki irroitettu ja pitäisi osien puhalluksen ja maalauksen jälkeen alkaa niitäkin puslittamaan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Kun vanhat puslat ottaa pois, kannattaa reiät putsata huolellisesti ja laittaa vaikka jotain rasvaa jotta uudet puslat luistavat helpommin ja särkymättä paikoilleen.
Rasva ei kyllä ole kumipuslalle paras kaveri, nestemäinen mäntysuopa tms. on parempi, ellei sitten kehtaa mennä pornokaupasta liukastetta ostamaan.

-Antti
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jarrusylinterikumirasva?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jarrusylinterien tiivistekumien kanssa on suositeltu käytettävän erityistä rasvaa, voisi kuvitella että jos tämä toimii kumin & jarrunesteen kanssa OK, voisi se olla oikeaa tavaraa myös pelkkien kumiosien voiteluun?

Kunnolliselle prässille voisi olla kyllä tilausta, mutta hinnalla voisi kattaa muutaman puslanvaihdon ammattilaisvoiminkin. Hmm..
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Puslista vielä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Korjaamosetä sanoi, että lukuunottamatta pitkittäisvakaajien ("koiranluiden") kumiosia, alustan kumit kestävät hyvin pitkään. Juuri näistä "koiranluista" pitikin kysymäni, eli riittääkö niihin kumipuslien vaihto vai täytyykö alkaa etsimään koko metallista päätä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

etuiskarien alapuslat kuluu ihmeen nopeesti pilalle. Ite kun uusin kaikki iskarit, niin etuiskareiden alapuslat piti vaihtaa jo kahden vuoden kuluttua uusiin. Mutteria avatessa tulee olla varovainen, ettei kierre katkea.

Ite voitelin etukallistuksenvakaajan runkokannakkeiden kumit jarruille tarkoitetulla rasvalla, joka ei vahingoita kumia. Hyvin on toiminut. Puslien asennuksessa käytin liukasteena ihan tavallista tiskiainetta. takapäästä sellaiset eniten ajettavuuteen vaikuttavat puslat ovat panhard-tangon puslat ja ne reaktiotangon puslat, joista olikin jo maininta (navasta taaksepäin) ja kallistuksenvakaajan puslat (jos nyt sattuu vakaajat olemaan). Puslien vaihto riittää, ei niitä tankoja tarvitse vaihtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Puslista vielä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

petteri75 kirjoitti:Korjaamosetä sanoi, että lukuunottamatta pitkittäisvakaajien ("koiranluiden") kumiosia, alustan kumit kestävät hyvin pitkään. Juuri näistä "koiranluista" pitikin kysymäni, eli riittääkö niihin kumipuslien vaihto vai täytyykö alkaa etsimään koko metallista päätä?
"Koiranluu"? Eli, tarkoitat reaktiotankoja (takanavasta alustaan tankkien sivuille). Jos niitä tarkoitat noilla "koiranluilla" (joka muuten herätti hilpeyttä), niin niihin riittää pelkkä puslien vaihto. Kuluvat paljon nopeammin kuin muut puslat, varsinkin se alempi, jossa on metalli sisällä ja päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin